Dags för ny baklampa.

macaai

Aktiv medlem
Dags för ny baklampa.
Hej, behöver investera i en bra baklampa känner jag, den ja har nu är en sån där 69 kronors från classe och tycker inte den lyser så himla mkt om jag ska vara ärlig, visst den funkar, men just bakifrån vill man ju synas bra...

Hittade en från cc och bifogar en mer detaljerad karta på vilket ljus en modell där skulle ge ifrån sig, tänkte om nån visste om det är starkt och bra nog, bifogar bild.

Modellen heter BBB spark, BLS-47. Något att satsa på?

Bilagor

• BBB1138_merinfo.jpg
    BBB1138_merinfo.jpg
    115.8 KB · Besök: 13
Dags för ny baklampa.
Jag skulle säga att ljusstyrka inte är viktigast utan precis som med framlampor är spridningen och ljusbilden precis lika viktiga. En stor upplyst yta syns tydligt även om den inte är så stark medan en liten stark prick är lättare att missa från fel vinkel. Lampan du visar där ser ut att ha en ganska snäv spridning på ljuset.

Jag kör själv med en sånhär:
filename=scenesetter-IMG_1490.jpg

Philips Saferide. Egentligen gjord för pakethållarmontering men det finns en klämma att köpa för montering på sadelstolpe också.

Vet att HåkanC med flera rekommmenderat den här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64508
Ser också ut att lysa oförskämt mycket år precis alla håll vilket ju är precis vad man vill uppnå :)

Här är ett annat koncept som jag tycker verkar riktigt bra: http://www.wiggle.co.uk/fibre-flare-ultimate-safety-rear-tail-light-single/
Tyvärr verkar alla recensioner tyda på att just den modellen lider av stora kvalitetsproblem och inte tål regn.

Dags för ny baklampa.
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
Lampan du visar där ser ut att
> ha en ganska snäv spridning på ljuset.

Med det menas att den inte är så bra eller?

Dags för ny baklampa.
macaai skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Lampan du visar där ser ut att
> > ha en ganska snäv spridning på ljuset.
>
>
> Med det menas att den inte är så bra eller?

Så långt vågar jag inte gå utan att ha sett den i verkligheten men i teorin ger ju smalare ljuskägla sämre synlighet från sidorna :)

Det behövs ju egentligen inte så värst stor ljusmängd. Tänk på att baklyset på en bil (utom moderna med LED) drivs av 5W glödlampor, alltså inga ljusmonster. Däremot så lyser de som regel upp en hyfsat stor yta.

Dags för ny baklampa.
Det jag gillar med den jag efterfrågade är väll att den är hyffsat liten och smidig och uppladdningsbar genom att bara köra i den i iphoneladdaren :)

Men å andra sidan kanske inte ett baklyse käkar så mkt ström?

Dags för ny baklampa.
macaai skrev:
> Det jag gillar med den jag efterfrågade är väll
> att den är hyffsat liten och smidig och
> uppladdningsbar genom att bara köra i den i
> iphoneladdaren :)
>
> Men å andra sidan kanske inte ett baklyse käkar
> så mkt ström?

Driftstider på runt 50 timmar verkar rätt normalt så nej, jag tror inte att du kommer att slita ditt hår för att du måste byta batteri hela tiden :)

Dags för ny baklampa.
Åke skrev:
> TL-LD1100, gillar också den. Tycker bara det
> känns jobbigt att trycka på knaparna sex gånger
> för att släcka den.
>
> -Åke

Öhhhh,va? Tryck och håll inne knappen/ knapparna i ca tre sekunder så släcks lampan. Båda knappar går att trycka in samtidigt med ett finger. Busenkelt!

Dags för ny baklampa.
TL-LD1100 för 300 spänn är ett kap! Den är brutalt bra och om man är lite anarkist men ändå vill vara laglydig så kan man köra halva lampan på fast sken och andra halvan på full discoblink!

Dags för ny baklampa.
"Öhhhh,va? Tryck och håll inne knappen/ knapparna i ca tre sekunder så släcks lampan. Båda knappar går att trycka in samtidigt med ett finger. Busenkelt!"

Ja man lär sig något nytt varje dag. En bra lampa har blivit ännu bättre.

-Åke

Dags för ny baklampa.
ostkaka skrev:
> Jag är sjukt nöjd med min Fibre flare. Har fått
> beröm flera gånger från andra motcyklister hur
> bra den syns. Batterierna håller bra länge
> också.
>
> Http://www.fibreflare.com

Du har inga problem med vädertålighet? På Wiggle är det många som skrivit i produktrecensionerna att de haft problem med att det kommer in vatten och de går sönder. De verkar visserligen ha fått dem bytta på garantin men ändå.

Jag tycker att konceptet verkar riktigt bra så jag skulle gärna vilja ha en annars. Funderar på någon sorts hemmabygge som projekt när vårens cykelbyggen är färdiga :)

Dags för ny baklampa.
Rattnalle skrev:
> Du har inga problem med vädertålighet?

Nix. Inga alls men jag är bara inne på andra året med den. Sitter på pendlarcykeln och kör utan stänkskärmar i slask och plask och lampan sitter direkt i baksprutet. Hade en Knog-lampa innan som var usel. Blev utbytt på garantin flera gånger men höll inte många veckor.

Dags för ny baklampa.
Kör med en Moon shield 60 som finns på bla Sportson. Lyser nästan för starkt. Man får rikta den lite ner för att inte irritera bakomvarande.
Det uppladdningsbara batteriet räcker dock bara 5 timmar. (laddas i usb)

Dags för ny baklampa.
Lingon skrev:
> Kör med en Moon shield 60 som finns på bla
> Sportson. Lyser nästan för starkt. Man får
> rikta den lite ner för att inte irritera
> bakomvarande.
> Det uppladdningsbara batteriet räcker dock bara 5
> timmar. (laddas i usb)

Vad ligger den på i pris då?

Dags för ny baklampa.
nikasp skrev:
> Den här syns bra:
> http://www.rosebikes.se/artikel/sigma-diode-backli
> ght-cuberider-ii/aid:471086 90 spänn på
> Rosebikes men den kanske är för billig. Den syns
> åt sidorna också.

Absolut inte, tvärtom, får gärna vara så billig som möjligt, men vill ha mest pang för pengarna sas! :)

Har avverkat 3-4 baklampor som just dött pga att dom inte gillar vattnet.

Kör nu med enklare modell av denna typ, men tycker den lyser lite för lite, men några här skriver ju att styrkan inte spelar så stor roll? Så den jag har kanske duger?

http://images.pricerunner.com/product/140x140/292132781/Cykellyse-nano.jpg

Tillbaka
Topp