Dags för nya regler?

GarryJones

Aktiv medlem
Dags för nya regler?
Hur ser ni på följande?

Titta på resultat från SM som ligger på nätet.

http://www.solleroif.se/wp-content/uploads/2009/08/Resultat-Hsenior-SM-tempo110622.pdf

Citat:
Kommuniké
Startnummer 118, Tilina Levin, Svanesunds Gymnastik o Idrottsförening, kom ej till start och har erlagt fastställd straffavgift SEK 500.Startnummer 126, Josefine Grimbeck, Team Mumien Cykelklubb som ej kom till start har uppvisat läkarintyg som styrker sjukdom.

Kommuniké
Startnummer 35 Jesper Dahlström,Motala AIF Cykelklubb, kom ej till start och har erlagt fastställd straffavgift SEK 500.Startnummer 2 David Marklund, Nordic Eco - Vallentuna Cykelklubb och Startnummer 10 Olof Södergård, Nordic Eco - Vallentuna Cykelklubb,som ej kom till start skall uppvisa läkarintyg som styrker sjukdom eller erlägga fastställd straffavgift SEK 500:- Båda är vstängda tills läkarintyg har uppvisats eller har erlagt fastställd straffavgift SEK 500:-

Tävlingskommissarierna

---------------------------

Som ordförande i Dalarnas CF kan jag föreslå en motion till årsmöte 2012. Är detta är problem eller inte?

Varför ska cyklister som inte kommer till start betalar 500kr? Vad är vitsen? Jag ser det som onödig byråkrati som inte hör hemma 2011. Jag vill att fler ska cykla men med sådana regler ser många deltagare som idioti. Om en cyklist har en liten lättförklyning borde han/hon absolut inte kommer till start. Inte hellre borde han/hon gå till läkaremottagning (som kostar) för en läkaraintyg (som kostar). De tar bara upp läkarens tid i onödan. Varför kan inte man bara tro att cyklisten inte ljuger de de säger "Jag är sjuk idag"? Varför ska man utgå från at cyklisten ljuger? Faktikst undrar jag om man ska botfälla cyklister som inte kommer till start överhuvudtaget. Anledning kan vara många. Trasig cykel, mår inte bra, bilen starta inte, fick ingen somn, osv.

Vad tycker ni? Ska vi i Dalarna försöka tar bort böter för cyklister som inte kommer till start? Eller är det bra som det är?

Garry Jones
Ordförande
Dalarnas Cykelförbund

Dags för nya regler?
Jag kan förstå varför, för om en tävling har få deltagare och så många uteblir (t ex för att det är dåligt väder, även om alla är "sjuka") att tävlingen inte går att genomföra, då drabbar det andra.

Men samtidigt bör inte straffavgiften gå till SCF (om den nu gör det) utan direkt till den arrangerande, och drabbade, föreningen. Straffavgiften skulle också kunna sättas i proportion till t ex startavgiften, och inte vara ett fast belopp.

Dags för nya regler?
Men Garry för fan, hur svårt är det att ringa och meddela att man inte kommer till start eller skicka ett mail när man inte dyker upp på SM ?
Både telefonnummer och mailadress är ju angiven på PM eller går lätt att hitta hos arrangören eller SCFs hemsida.
Är det bättre att kommisarierna ska hålla hela startfältet en stund extra till dom har fått reda på om vart cyklisterna håller hus vid start ??
Dessutom kan man avanmäla sig i god tid om man vet om att man har varit sjuk eller skadad och formen inte räcker till SM-start... :-/ T

Dags för nya regler?
Hur vet du att dom inte ringde eller mejlade in sin frånvaro innan start? Eller kan man avanmäla sej samma dag som loppet går? Jag har aldrig kört nån tävling på cykel så jag vet inte hur det fungerar där men på andra tävlingar jag kört har sista dag att avanmäla sej varit minst 2 dagar före.

Dags för nya regler?
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför anmäler man sig till tävlingar om man
> inte startar?

Det kan finnas många orsaker till det där..

Dags för nya regler?
Miss Lycka skrev:
> Varför anmäler man sig till tävlingar om man
> inte startar?

Kan du på allvar inte föreställa dig situationer där man anmält sig till en tävling men får förhinder och därför inte kan starta?

Dags för nya regler?
kayaker skrev:
> Straffavgifter är inget som tillämpas generellt.
> I det specifika fallet, SM, så finns villkoren
> angivna i inbjudan,
> http://www.solleroif.se/solleroloppet/inbjudan/

+1 Därav mitt första inlägg i tråden, man kan inte jämnför Svenska Mästerskapet med vilken tävling som hellst och avanmäler man sig inte får man skylla sig själv... :-/ T

Dags för nya regler?
Jag har inte kört SM. Men som ordförande i Dalarnas CF så har jag ett ansvar. Visst finns det situationer som kan uppstå.

1) Bilen startar inte på morgonen
2) Inbrott mitt i natten
3) Trasig cykel upptäcks strax före start
4) Partnern gör slut 30 minuter före start
5) Akut Sjuk husdjur

osv

Jag tycker man borde kunna rimligtvis lämna återbud om möjligheten finns. "Hej arrangören, jag kan inte komma". Gör man det varför ska man behöva betala in 500kr?

Men vad tycker ni om kravet av läkarintyg får även lättare sjukdomar som lättförkylning. Inget man borde ta onödida upp tid på läkaremottaggning. Vad säger ni? Borde man inte kunna lita på att cyklisten talar sanningen?

Dags för nya regler?
GarryJones skrev:
> Men vad tycker ni om kravet av läkarintyg får
> även lättare sjukdomar som lättförkylning.
> Inget man borde ta onödida upp tid på
> läkaremottaggning. Vad säger ni? Borde man inte
> kunna lita på att cyklisten talar sanningen?

Det håller jag med om. Krav på läkarintyg är helt idiotiskt, i de flesta sammanhang. Läkarvård söker man för att få behandling eller förklaring på ett sjukdomstillstånd. Inte för att man har fått influensa eller vrickat foten.

Dags för nya regler?
GarryJones skrev:
> Jag har inte kört SM. Men som ordförande i
> Dalarnas CF så har jag ett ansvar. Visst finns
> det situationer som kan uppstå.
>
> 1) Bilen startar inte på morgonen
> 2) Inbrott mitt i natten
> 3) Trasig cykel upptäcks strax före start
> 4) Partnern gör slut 30 minuter före start
> 5) Akut Sjuk husdjur
>
> osv
>

Tanken är att endast sjukdom-skada är ett giltigt skäl och inte godtyckliga självupplevda problem.

Dags för nya regler?
För vem är detta egentligen ett problem? Är det så att de som blir bötfällda är arga och vill ha till en förändring, eller är det återigen en massa människor som detta inte ens berör som sitter och argumenterar?

Dags för nya regler?
23 000 personer betalade 1000kr plus för att cykla runt Vättern. För inte så länge sedan var det ca halften så många.

Inte bara är Vätternrundan längre, snabbaste snitthastigheten runt de 30 milen var snabbare än gårdagens elit körde på SM. Om man har Startklar kan man få avgiften tillbaka om man är sjuk. Det räcker att man ringer till Folksam och berätter att man inte var frisk nog för att starta. (Engligt villkoren har Folksam rätt att kräver läkarintyg med detta är något man brukar inte kräva).

Vi har hälften så många ungdoms tävlingscykliser som vi hade för 10 år sedan. Utveckling är bedrövligt. Det var den frågan jag vill väcka, men sådana regler som att kräver läkareintyg för en förkylning för att slipper böter anser många att tävlingscykling är krångligt och inte lockande. Det är lättare att anmäler sig till ett motionslopp, inga krav på klubb eller licens.

Då antalet motionärer runt Vättern har dubblerat varför tappar man på tävlingssidan? Skulle nya regler locka fler till tävlingscykling?

Jag såg inte SCF i Motala. Ville man inte synas bland de 23 000 cyklister, cykelförtagen, företagsledare och sponsorer som samlas under denna helg? Eller har jag missat dem?

Jag är övertygat att med lättare tävlingsregler, (inget krav på klubb eller licens förutom i elit), inga böter för att missa starten och en SCF satsning under Vätternrundan helgen hade lockat några nya till tävlingscykling. Men jag har oftast fel då jag bedömmer hur andra är, därför vill jag bolla detta med er. Vad tycker ni?

Dags för nya regler?
Tror du verkligen regler kring anmälan till SM är det som står i vägen? Allvarligt? Nog för att man kan kritisera SCF för mycket, men kom igen nu, straffavgift för DNS på SM?

Dags för nya regler?
GarryJones skrev:
>
> Inte bara är Vätternrundan längre, snabbaste
> snitthastigheten runt de 30 milen var snabbare än
> gårdagens elit körde på SM. Om man har

Kanske kan bero på antal höjdmetrar och sådant :)? Vätternrundan är ju ganska platt. SM-banan gick väl över Gesundabacken samt lite annat smått och gott? Sen så var väl eliten med på VR också, bröderna Stevenson t ex.

Dags för nya regler?
Citat: "Det verkar som om du har missat vad tävlingscykling....."

Ja, det har jag kanske.... i Sverige. Jag VET vad tävlingscykling är i USA, UK, Frankrike, Spanien, där man kan anmäla sig väldigt lätt till tävlingar utan en massa krav och avgifter. I sydafrica t ex ställer svenska tjejer upp i "sm" (en svensk knep 3:e platsen 2009), för där kör man nationalamästerksapen som open med cyklister från utlandet. Allt för media intresset och för att inhemska cyklister ska få en tuffare motstånd.

Varför ökar tävlingscykling i UK, USA, Norge, Danmark, Spanien, Italien, Frankrike? Samtidgt som motionscykling ökar i Sverige medans tävlingscykling går bakåt? Visst är det inte enbart och kanske inte alls straffavgifterna, men det måste bero på något och jag menar man borde titta i andra länder. Lättare regler. Titta på alla "pro tour" arrangemang i Sverige, (förbudit inom SCF) men väldigt framgångsrika med stora startfält utan en inblanding av licenser, straffavgfiter och kommissiarier.

Dags för nya regler?
Jag tror de flesta ser problemet Garry, det är du knappast ensam om. Att du däremot skulle sitta inne med lösningen skulle jag gissa att många är något tveksamma till. Bara det faktum att du ser straffavgifter på SM som ett viktig principfråga plus att du slentrianmässigt jämför medelhastigheter mellan ett linjelopp och vad som närmast kan betraktas som ett jättestort lagtempolopp gör ju att det är svårt att ta dig på allvar.

Dags för nya regler?
Vansinnigt med böter. En blomma till alla som kommer till start istället. Särskilt när svenska cykeltävlingar generellt är lite kalle anka. Resultatlistor tre dagar senare, prispallen är två lastpallar och vinnaren får välja mellan grillkol och OK ping pong set. Men har du inte läkarintyg....500 kr bums! SCF gör mkt för sporten!

Dags för nya regler?
skogsvakt skrev:
> Vansinnigt med böter. En blomma till alla som
> kommer till start istället. Särskilt när
> svenska cykeltävlingar generellt är lite kalle
> anka. Resultatlistor tre dagar senare, prispallen
> är två lastpallar och vinnaren får välja
> mellan grillkol och OK ping pong set. Men har du
> inte läkarintyg....500 kr bums! SCF gör mkt för
> sporten!

Vad SCF med detta att göra förutom böterna på SM?

Senast ändrad:
Dags för nya regler?
Miss Lycka skrev:
> skogsvakt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vansinnigt med böter. En blomma till alla som
> > kommer till start istället. Särskilt när
> > svenska cykeltävlingar generellt är lite
> kalle
> > anka. Resultatlistor tre dagar senare,
> prispallen
> > är två lastpallar och vinnaren får välja
> > mellan grillkol och OK ping pong set. Men har
> du
> > inte läkarintyg....500 kr bums! SCF gör mkt
> för
> > sporten!
>
> Vad SCF med detta att göra förutom böterna på
> SM?

de va la just böterna det handlade om?

Dags för nya regler?
geologen skrev:
> Jag kan förstå varför, för om en tävling har
> få deltagare och så många uteblir (t ex för
> att det är dåligt väder, även om alla är
> "sjuka") att tävlingen inte går att genomföra,
> då drabbar det andra.
>
> Men samtidigt bör inte straffavgiften gå till
> SCF (om den nu gör det) utan direkt till den
> arrangerande, och drabbade, föreningen.
> Straffavgiften skulle också kunna sättas i
> proportion till t ex startavgiften, och inte vara
> ett fast belopp.

Det sista håller jag verkligen med om. Straffavgiften borde gå till den arrangerande föreningen, de som lösa problemet.

Jag tycker det är bra med straffavgift på SM, ska inte bara gå att anmäla sig och sen inte dyka upp. Okej för mindre tävlingar.

Så lägg ner Garry Jones. Ta all tid du lägger på att klaga på att arrangera en tävling och göra reklam för den istället, satsa på att visa andra föreningar och SCF hur bra en tävling kan bli och hur många cyklister som vill köra just den tävlingen.

Dags för nya regler?
Anledningen jag skrev var att bolla detta med andra. Jag har ingen egna åsikter utan bollar de åsikterna som folk höra av sig till mig med. (Däribland straffavgift för at inte skaffar läkareintyg för en lätt åkomma). Ibland påstår jag att jag har en åsikt för att väcka frågan. Jag drar mina slutsatsar av det ni skriver här på Happy så alla svar är intressant.

Angående hur bra man kan göra bra tävlingar: Stora startfält hade hjälpt. I många andra länder, (UK, USA osv), har man lagt ner Vet klass. Folk tävlar i den kategori klass där man hör hemma. En 30 åring med arbete och små barn kanske inte hinner tränar så mycket och kan tävla i Kat 4. En pensionerat 55 åring kanske kan träna mycket och tävla i Kat 2. Det gör att fler hittar en tävlingsform som passar och tävlingar är roliga. Man slipper också blandade startfält.

Något även för Sverige?
Ja - Varför?
Nej - Varför?

Dags för nya regler?
GarryJones skrev:
> Angående hur bra man kan göra bra tävlingar:
> Stora startfält hade hjälpt. I många andra
> länder, (UK, USA osv), har man lagt ner Vet
> klass. Folk tävlar i den kategori klass där man
> hör hemma. En 30 åring med arbete och små barn
> kanske inte hinner tränar så mycket och kan
> tävla i Kat 4. En pensionerat 55 åring kanske
> kan träna mycket och tävla i Kat 2. Det gör att
> fler hittar en tävlingsform som passar och
> tävlingar är roliga. Man slipper också blandade
> startfält.
>
> Något även för Sverige?
> Ja - Varför?
> Nej - Varför?

Prestige, Super och Sportklass. Kolla CXcupen förra året. Ingen åldersindelning där inte. Fungerar fint om folk vill. Kanske ännu bättre med någon slags seeding och så som utomlands.

Dags för nya regler?
Jag kan hålla med om att ett kategorisystem har sina fördelar jämfört med den nuvarande åldersindelningen, men jag tror knappast det är detta som gör att deltagarantalet för tävlingar inte är så högt som man kanske skulle vilja. Du vill väl Garry, men du verkar ha en tendens att haka upp dig på de mest ovidkommande detaljerna.

Dags för nya regler?
Kategorier tror jag på. Om du som 30 åring vill börja tävla så är det kanske inte så jätteroligt att ställas mot sådan som ibland placerar sig riktigt bra i elitklass trots att de passerat 30.

Dags för nya regler?
Efter en trevande inledning har nu debatten kokat ned till den viktiga kärnfrågan:

-Vad kan SCF och dess distriktsförbund göra för att attrahera fler deltagare till cykelsporten?

SCF finns till för dess medlemmar, d v s alla cykelklubbar i Sverige. Frågan bör därför i första hand ställas till cykelklubbarna. Om man gör det kommer man att få varierande svar, men med några gemensamma nämnare:

*Plats att utöva träning och tävling -Var kan vi hålla till utan att trängas undan av biltrafiken (LVG) eller hindras av markägare (MTB)? Vilken typ av banor/anläggningar behöver vi få tillgång till (DH, 4X, BMX)? Mycket stor andel av klubbarnas arbetsinsats åtgår till dessa frågor, speciellt i storstadsregionerna.

*Hur får man ekonomi i att arrangera en cykeltävling? Kvaliteten på arrangemangen sjunker när intäkterna från anmälningsavgifter sjunker, vilket blir en ond spiral.

* Hjälp med marknadsföring och nyetablering -Hur kan vi öka medlemsantalet genom att informera om vår verksamhet? Hur ökar vi mediaintresset och hur tar vi tävlingarna till publiken?

* Hur fångar vi upp och utvecklar den stora potential som visar sig i de väldiga motionsloppen? Många deltar årligen i flera motionslopp, utan klubbmedlemskap. -Vad går till SCF från dessa motionslopp (med höga anmälningsavgifter) som kan återinvesteras i att bygga upp den organiserade tävlingscyklingen?

*Återkoppling av erfarenheter -Vilka klubbar kan användas som förebilder? Vilka aktiviteter och faktorer i omgivningen ligger till grund för att de nått framgång på ett visst område (t ex att rekrytera och utveckla cyklister). Se gärna TV4 inslaget ”CK Bure växer så det knakar”. Vad kan andra lära av det? osv.

Rekrytering och utveckling av verksamheten sker i klubbarna. Tävlingar arrangeras av klubbarna. Ovanstående frågeställningar är exempel på frågor för förbundet som måste ha högre prioritet för kärnfrågan än regeländringar. För gärna en proaktiv diskussion om regelförbättringar, men ta tag i de prioriterade frågorna först.

Dags för nya regler?
fredrikw skrev:
> Jag tror de flesta ser problemet Garry, det är du
> knappast ensam om. Att du däremot skulle sitta
> inne med lösningen skulle jag gissa att många
> är något tveksamma till. Bara det faktum att du
> ser straffavgifter på SM som ett viktig
> principfråga plus att du slentrianmässigt
> jämför medelhastigheter mellan ett linjelopp och
> vad som närmast kan betraktas som ett jättestort
> lagtempolopp gör ju att det är svårt att ta dig
> på allvar.

Hej Fredrik,

Jag tycker att du skulle ta och träna på att använda ordet jag istället för att generalisera och klistra dina åsikter på en godtycklig allmänhet.

Som motionär så tycker jag att det är lite stökigt med olika licenser och annat stök. Se bara på Mera Lera i år. Den går som elitmotion eller nåt annat mumbo jumbo, och alltså måste jag vara medlem i nån till SCF ansluten cykelförening eller köpa engångslicens för att vara med. Skitstökigt.

//Erik

Dags för nya regler?
Erol skrev:
> Jag tycker att du skulle ta och träna på att
> använda ordet jag istället för att generalisera
> och klistra dina åsikter på en godtycklig
> allmänhet.

Läs det jag skrev igen, att skriva "tror de flesta" och "gissa att många" är väl knappast att generalisera, utan ett uttryck för att jag tror att många håller med. Hade jag velat generalisera hade jag inte använt osäkerhetsmarkörer som "tror" och "gissa", men det hade ju bara varit dåraktigt då jag omöjligtvis kan veta detta.

> Som motionär så tycker jag att det är lite
> stökigt med olika licenser och annat stök. Se
> bara på Mera Lera i år. Den går som elitmotion
> eller nåt annat mumbo jumbo, och alltså måste
> jag vara medlem i nån till SCF ansluten
> cykelförening eller köpa engångslicens för att
> vara med. Skitstökigt.

Ja, motions-licenserna tycker jag också är lite rörigt och oklart vad poängen är med dom. Men att man måste vara medlem i en cykelförening för att lösa engångs- eller årslicens är väl inte speciellt stökigt eller rörigt? Det är ju en enkel och tydlig regel. Vad man tycker om det är en annan femma, men så värst komplicerat är det väl ändå inte?

Dags för nya regler?
fredrikw skrev:
> Erol skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att du skulle ta och träna på att
> > använda ordet jag istället för att
> generalisera
> > och klistra dina åsikter på en godtycklig
> > allmänhet.
>
> Läs det jag skrev igen, att skriva "tror de
> flesta" och "gissa att många" är väl knappast
> att generalisera, utan ett uttryck för att jag
> tror att många håller med. Hade jag velat
> generalisera hade jag inte använt
> osäkerhetsmarkörer som "tror" och "gissa", men
> det hade ju bara varit dåraktigt då jag
> omöjligtvis kan veta detta.

Jag tror vi kanske är överrens. Men jag tar Garry på alvar.

> Ja, motions-licenserna tycker jag också är lite
> rörigt och oklart vad poängen är med dom. Men
> att man måste vara medlem i en cykelförening
> för att lösa engångs- eller årslicens är väl
> inte speciellt stökigt eller rörigt? Det är ju
> en enkel och tydlig regel. Vad man tycker om det
> är en annan femma, men så värst komplicerat är
> det väl ändå inte?

Inte komplicerat såsom svårt att begripa. Men omständigt.

//Erik

Dags för nya regler?
> Vad går till SCF från dessa motionslopp (med höga anmälningsavgifter) som kan återinvesteras i att bygga upp den organiserade tävlingscyklingen?

Det kommer in ca 1,6 miljoner till från motion. SCF budget för motion förslås till 30 000 (ner från 150 000). Man lade ner motionskommittén och några motionslopp lämnade SCF. I den nya budget finns inget för motion i sig, varje grupp har total ansvar för allt inom sig så satsningar på MTB motion ska komma från MTB budget osv... Vill man inte satsa på motionen kan man inte tro att motionsloppen är beredd att satsar i blundo på SCF.

> Men att man måste vara medlem i en cykelförening....

Bor man i en stor stad så hittar man en klubb. Men vi har cyklister som bor 20-30 mil från närmaste klubb eller som har en klubb på hemorten som inte vill ha motionärer in i klubben. Det var det motstånd jag bemött då jag tog kontakt med dåvarande CK Parr 1989 och bad om att blir medlem. Jag fick inte eftersom jag var över 20 (inget LOK stöd bidrag) och jag inte var elitcyklist. Sådana klubbar finns kvar i landet. (Obs att CK Parr lades ner 1992 och att klubben som idag har samma namn är en ny förening).

Fridrottsförbundet omfattas av samma RF krav (medlemskap för att tävla) men blundar för detta krav för att ökar antalet utövare i sina lopp. Och tittar på "Pro Tour" arrangemang så är de populära med många startande.

Tillbaka
Topp