Dåligt växlande efter böjt öra

D i U

Aktiv medlem
Smackade in i en tjock rot med bakväxeln i lördags och örat blev tokskevt och bakväxeln (X01) låste sig upp och ner eller hur man ska förklara. Satt dit ett nytt öra nu och justerat in b skruven. Växlar från största till 8an bra men därifrån och ner blir de riktigt illa. Vad göra?

Ser ju inte skevt ut?
image.jpg

Växeln kanske är rökt, men jag hade först kollat växelörat med ett riktverktyg. Det är inte säkert att örat är rakt bara för att det är nytt. Dubbelkolla det först innan du köper ny bakväxel!

har sett bilder på att sprintarna i parallellogrammet i sram-växlarna böjer sig när man smackar i dem och då drar växeln snett på olika ställen... eller det blir inte en linjär förflyttning lixom.

Här avhandlas det och det finns bilder:

Edit: rättar aggressiv autonoma
De var intressant information går koll också om varje stegar lika varje steg med sjutmått så blivit fel där reglage stegning två saker kolla upp.

Är dålig på vad delarna kallas, men "korgen" där trissorna sitter. Jag vred till den med ögonmått när jag hade lite problem med växlarna, den såg lite sne ut innan. Blev lite bättre tyckte jag. Men det kanske är inkluderat när man säger "rikta växelörat"?

Är dålig på vad delarna kallas, men "korgen" där trissorna sitter. Jag vred till den med ögonmått när jag hade lite problem med växlarna, den såg lite sne ut innan. Blev lite bättre tyckte jag. Men det kanske är inkluderat när man säger "rikta växelörat"?
Det tror jag inte är inkluderat. Man riktar normalt utan växel monterad

Växelörat är helt nytt och monterat för ett par timmar sedan. Det konstiga är att växlarna funkar fint upp å ner i mekstället men cyklandes på gatan lirar de inte alls lika bra. Främst från 7-8 och värre ju längre ner på kassetten kedjan ska.

Upprepar mig lite då: man måste kolla växelörat oavsett om det är nytt eller ej. Snedheten kan sitta i ramen, växelörat eller båda två. Det viktiga är att själva anläggningsytan och skruvhålet är raka, och det vet du inte i nuläget om de är.

En korkad fråga. Har du justerat indexering/vajerspänning efter åtgärder? Låter lite som kedjan inte linjera perfekt med varje drev.

En korkad fråga. Har du justerat indexering/vajerspänning efter åtgärder? Låter lite som kedjan inte linjera perfekt med varje drev.
Ja den har jag grejat med. Släppte vajern och gjorde om allt på nytt. Finjusterat på barrel’n och de blev till slut aningens bättre. De sista 4 dreven längst ner är fortfarande kinkiga.

Upprepar mig lite då: man måste kolla växelörat oavsett om det är nytt eller ej. Snedheten kan sitta i ramen, växelörat eller båda två. Det viktiga är att själva anläggningsytan och skruvhålet är raka, och det vet du inte i nuläget om de är.
Får kolla på de imorgon igen.

Fått växlarna att fungera men är väldigt långsam nedväxling från 8 å neråt. Känns som vajern inte riktigt släpper, bytte till ny för någon vecka sedan bara.

Tillbaka
Topp