Dalslandsleden! Nu med tvådagars [RR]

patten

Aktiv medlem
Kollar runt på kommande sommaräventyr med cykel. Kikat lite på Dalslansleden som en tänkt strapats. Startar i Göteborg och cyklar upp till Trollhättan för att där glida in på leden. Tanken är att jag tar det i maklig takt och att jag kör på två övernattningar efter vägen. Dels för att det blir lite mer äventyr över det hela men också för att hinna med att uppleva omgivningen mer än bara från cykeln.

Kollat lite på karta och räknat på distans/dag. Ser ut som om lagoma stopp blir vid Ed och Håverud, i nämnd ordning.

Är det någon som cyklat leden eller delar av leden? Jag tar gärna emot input för att antingen ändra turen eller andra saker att tänka på efter vägen. Hur är trafiken på vägarna, ni som cyklat leden och i krokarna?

Utrustning blir min pendlarraket (caadx), samt lättare ombyte vid övernattningarna. Boende får bli på vandrarhem och mat äts där det går att köpa. Jag vill cykla med så lite packning som möjligt.

Senast ändrad:
Har kikat lite på väder och vind den kommande veckan och det är ingen höjdare enligt prognosen, blåst och lite regn. Om prognosen stämmer ser tisdag och onsdag helt okej ut, faktiskt väldigt bra för att sitta på sadel längre stunder. Därför har jag ändrat rutten något och tänkte köra det hela på två dagar istället för tre. Det blir fler mil/dag men känns ändå överkomligt. Tanken är att jag rullar första dagen från Göteborg via Vänersborg, Färgelanda, Ed, över med färjan vid Nössemark och sedan till Bengtsfors. Stannar till där för övernattning och om jag inte räknat helt galet ska det landa på ca: 25 mil. Dag två rullar jag vidare på Dalslandsleden ned mot Håverud förbi Mellerud för att sedan åter passera Vänersborg och sedan hem till Göteborg. Dag två blir något kortare med sina ca: 19 mil, om jag nu återigen räknat rätt. Kommer förmodligen att stanna till och äta i Vänersborg, både på dit och hemvägen.

Spontant känns det som om att fördelning av mil/dag är bättre med fler på dag ett än två. Ni som är vana att trampa långt, är det ett korrekt antagande?
Kommer att ha med mig en väska på styret som rymmer lite kläder, hygienartiklar, lite energi, lyse fram och en power bank (om det skulle behövas). Slang och verktyg får plats i sadelväskan, samt att vatten i flaskställen. Om jag inte får plats med pumpen i väskan på styret funderar jag på att tejpa fast den på ramen, mest för att få bort den från ryggfickan.

Något nödvändigt som jag har glömt? Är lite ovan vid sådana här längre turer och tar tacksamt emot tips.
Hade en tanke på att dra av det på en hel dag men känner att det inte blir samma upplevelse då :)

Dag 1 - Överdriven tidoptimism och motvind! Göteborg - Bengtsfors 232 km

Startade tidigt hemifrån Göteborg, tog vägen förbi Kungälv upp till Vänersborg för att där rulla in på Dalslandsleden. En skön transportsträcka på nätta 9,5 mil, bra start på dagen.
Väl på leden var tanken att följa den helt och följa skyltningen. Att följa skyltningen blev svårare än tänkt, speciellt ut från tätorter, då var det bra att ha med sig mobilen och fuska lite. Första delen till Färgelanda var bra cykling, naturupplevelsen var väl sådär rolig, relativt platt och raka vägar blandades med kurviga.
Lunchstopp i Färgelanda, ingen kulinarisk upplevelse, även om allt smakar bra efter några timmar på cykel.
Resan fortsatte sedan mot Ed. Nu började det bli mer kuperat och och raksträckorna lyste med sin frånvaro, samt att naturupplevelsen blev allt mer tilltalande, lite som hemma i Hälsingland. Började så sakta inse att tiden kommer bli knapp, speciellt med den motvind jag plöjt genom sedan Göteborg. Receptionen på vandrarhemmet i Bengtsfors stängde kl:18.00...hur fan skulle jag lösa det här. Börjar spåna på att skippa delen upp till Nössemark, färja över och sedan vidare. Väl i Ed kan jag bara säga hej då Nössemark och hej Bengtsfors, felmarginal på ungefär en timma....attans. Med stukad självkänsla tar jag en kortare väg till dagens slutdestination. En väg som går genom skog och grusvägar, kände mig nöjd med att åka på crossen med de lite bredare däcken.

Anlände till Bengtsfors lagom till stängning. Fick min nyckel till rummet, tog en dusch, klädde om och begav mig ut på byn. Inget en skriver hem till sin familj om, dock fint vid vattnet och en litet centrum som var mer levande än hela Färgelanda med omnejd.

Summering av första dagen - Tiden var knapp och fan vad motvinden äter av den knappa tiden. Tror det blev 35 km cykling utan motvind.

Här började väl egentligen själva äventyret. Bohus fästning, inte helt tydligt...finns där i bakgrunden :)
1.jpg

Äntligen leden!!! Här var jag nog som tröttast på hela resan.
2.jpg

Lite asfalt!
3.jpg

Lite grusväg!
4.jpg

Bengtsfors!
5.jpg

Inkvartering!
6.jpg

Dag 2 - Upp och ned, hitåt och ditåt. Bengtsfors - Göteborg 202 km

Börjar med en misärgrusväg i ut från Bengtsfors, rekommenderar att välja en annan väg tills de är färdig med det bygget. Grusväg från start förbi Billingsfors, vidare mot Dals Långed, sedan blev det asfalt fram tills strax innan Vänersborg. Fina små samhällen med natursköna områden, kuperade vägar som svänger fram och tillbaka. Väldigt trevlig cykling fram till Mellerud, med Håverud och Upperud som de stora behållningarna, otroligt fint.

Sedan rullade jag genom Mellerud och här kommer också första medvinden på hela resan, perfekt när det planar ut och inte lika kurvigt som innan. Öppna landskap hela vägen ned till Vänersborg. Sista km kanske det inte är så roligt om en kör racer, det funkar men åter igen nöjd med att köra crossen.
Väl i Vänersborg fick det bli en sen lunch för att sedan mata på med den mindre roliga transporten hem till Göteborg.

Summering av dag två - Fantastiskt fint och jag hade förmodligen njutit ännu mer om jag inte från start haft ont i knät och hälsenan. När jag försökte kompensera det ena så smärtade det andra mer. Fick köra på pannben hela andra dagen, var på väg att bryta flera gånger men tanken på att vara en vekling lockade inte så det fick bli fortsatt trampande trots konstant smärta, var tvungen att stanna i stort sett varannan mil för att massera lårmusklerna och sträcka ut vaden. Nu är jag hemma och känner mig nöjd :)

Dagen började med grus
7.jpg

Sedan blev det asfalt...
8.jpg

med öppna vyer
9.jpg

En av många kurvor
10.jpg

Åter vid Bohus fästning...finns fortfarande där i bakgrunden. Här slutade själva äventyret och trist transport hem!
11.jpg

Lärdom - Min tidigare längre tur var på 120 km. Det här var något helt annat! Jag tog det medvetet lugnt (det gick inte alls fort) för att orka med båda dagarna och om jag gör om det så kommer jag nog att dela upp det på tre dagar som jag tänkte från början. Ett par handskar är också något som kan vara bra vid så långa körningar. Sist men inte minst...min kropp ska vara frisk innan start. Tror att jag hade en hälseneinflammation sedan tidigare som gjorde att knät överbelastades.

Dock är jag väldigt nöjd med cyklingen och upplevelsen.

Tackar! Tycker absolut att det är värt en tripp, beroende på vad som skall göras så tyckte jag att de norra delarna är finare och cyklingen var mer varierande där.

Knät är på bättringsväg men det får bli lite lugna aktiviteter några dagar nu :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp