Dam mtb

Heli

Medlem
Dam mtb
Har läst flera trådar om att köpa första mtb, googlat o läst på i massor och bestämt mig för att köpa en ny cykel. Väljer mellan Scott Contessa Scale 730 , Ghost Miss 2000 Lady möjligen Merida Juliet Striker oxå! Provcyklat, kan inte bestämma mig! Fördelar/nackdelar med nån av dessa? Andra alternativ?

Dam mtb
Heli, kan du inte länka till dem du provat och även vad du får betala för cyklarna?

Åtminstone kan du få en indikation på vad som är prisvärt och inte.

Hur kändes de att cykla på, nånting måste ju skilja mellan dem?

Mina 2c: Kan man inte bestämma vilken av två (eller fler) cyklar som är bäst, strunta i dem och köp en helt annan. ;)

Dam mtb
Ja det är ju inte lätt att känna på asfalten utanför butiken vilken som blir bäst i skogen.
Man får chansa lite, till nästa gång kommer du att veta lite mer vilka egenskaper du är ute efter.
Eftersom jag kör scott så skulle jag vilja att du tar contessan :)
Du kommer att få många tips här om hur viktigt det är med dyra komponenter och att du bör importera en för att få ett bra pris.
Jag tror inte det är bästa iden, gå till en lokal seriös cykelaffär i din närhet och köp den där istället.
Så köp din scott där, 7000:- är ju ett lagom pris om man vill börja cykla, skivbromsar har den och det är ju en grej som jag tycker är ett minimumkrav, resten handlar mer om killar som gillar prylar :)

Dam mtb
Om du vill ha dam-ram är ett alternativ att köpa en dirt-bike och höja sadeln till "normalt" läge. Det ökar utbudet en hel del. Min sambo kör så och är mycket nöjd med sin Rex Clobber.

Dam mtb
Scotty10 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det är ju inte lätt att känna på asfalten
> utanför butiken vilken som blir bäst i skogen.
> Man får chansa lite, till nästa gång kommer du
> att veta lite mer vilka egenskaper du är ute
> efter.
> Eftersom jag kör scott så skulle jag vilja att
> du tar contessan :)
> Du kommer att få många tips här om hur viktigt
> det är med dyra komponenter och att du bör
> importera en för att få ett bra pris.
> Jag tror inte det är bästa iden, gå till en
> lokal seriös cykelaffär i din närhet och köp
> den där istället.
> Så köp din scott där, 7000:- är ju ett lagom
> pris om man vill börja cykla, skivbromsar har den
> och det är ju en grej som jag tycker är ett
> minimumkrav, resten handlar mer om killar som
> gillar prylar :)

Det förutsätter att den lokala cykelaffären faktiskt är seriös vilket är lååångt ifrån självklart.

Dam mtb
Prästbol skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du vill ha dam-ram är ett alternativ att köpa
> en dirt-bike och höja sadeln till "normalt"
> läge. Det ökar utbudet en hel del. Min sambo
> kör så och är mycket nöjd med sin Rex Clobber.

Varför skulle man vilja cykla i skogen på en dirt? Låter som ett mycket dåligt tips. Bättre att köpa något som är anpassat efter det man vill köpa.

Haka inte upp dig på att det ska vara en dammodell, det går bra att cykla på en "herrcykel" oavsett kön.

Dam mtb
Är denna värd att kolla upp annars kanske?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    79 KB · Besök: 38
Dam mtb
Att ha provcyklat är bra. Det viktigaste är ändå att cykeln känns bra. Jag har haft en Focus Black Forest av 2011 års modell och den hade bra finish och höll utan att strula för ganska hård körning.

Dam mtb
Som många redan sagt är det inte så sjukt viktigt att det är just en damram. Däremot kan det vara viktigare att den är lätt och smidig, eftersom tjejer ibland är fysiskt svagare än motsvarande herre av samma längd. Det blev en stor skillnad för min sambo när hon sålde sin Specialized Camber och köpte en Commencal Super 4 istället. Den var lättare och hade kortare hjulbas vilket gjorde den mer manövrerbar för henne. Så testa herrcyklar också men tänk på att vikt och storlek kan vara lite mer avgörande där.

Tillbaka
Topp