jag skulle leta efter en som har plats för breda däck snarare än fjädrad framgaffel, och byta till följsamma 50-millimetersdäck, typ specialized renegade eller liknande. det gjorde under för hur min mammas damcykel fungerar på dåliga grusvägar. cykeln blir lättare och mer underhållsfri med stel framgaffel. billiga fjädrade framgafflar är inte så bra.
den här cykeln är faktiskt riktigt trevlig:
https://www.xxl.se/velocity-by-white-live-28-7s-classic-19-stadscykel-dam-gra/p/1156930_1_style
ramen är i alumnium och känns styv, cykeln känns lättrampad till skillnad från andra damcyklar i stål som jag provat. 50-millimeter breda däck får plats om skärmarna monteras av. om din bekanta är solskenscyklist funkar det, annars leta efter en med mer däckutrymme under skärmarna.
om det är backigt där din bekanta bor skulle jag överväga att ner cykeln. cyklar med navväxlar är oftast för tungt drevade för "långt ut på landet"-cykling. ett 23t kugg bak till nexus 7 kostar 50 kr och ett nexusvevparti med 33t fram kostar 250 kr.
här är min 72-åriga mammas white velocity live med 50 mm specialized renegade, 78 cm SQlabs-styre med 12 graders sweep och lite längre styrstam än orginal (vi upplevde att den blev lugnare i styrningen så). neddrevad till 33/23, stabila mtb-pedaler i plast och en sadelstolpe utan setback för att avståndet till nya styret inte skulle bli för långt.
kedjeskyddet är ett bojsänke på 450 gram, det ska ersättas med ett i plast.