Damcykel vs racer

lijksom0

Medlem
Damcykel vs racer
Jag har senaste tiden börjat få upp intresset för cykling. Har ännu inte skaffat en bra cykel och kör fortfarande på en vanlig damcykel/kärringcykel från biltema med 3 växlad handväxel. 32 mm däck tror jag.

Har en sträcka på 3 mil jag brukar cykla 1-2 gånger per vecka och snittar 28km/h. Detta är i trakten kring umeå så det finns absolut några uppförslut och enstaka backe, så inte helt slätt.

Nu undrar jag hur fort jag skulle kunna cykla med en vanlig racer?
Ingen svindyr jäkel, utan säg om man köper nån för 7000 begagnad.
Springer milen på bana på 42 min och åker rullskidor en del också. Tränar dock inte serriöst utan springer 1-2 gånger per vecka.

Tycker det är mycket roligare att cykla än andra sportet då det liksom flyter på utan at tman får ont i kroppen, som när man springer.

Jg är 27 år och kille som rört mig stora delar av livet och är inte främmane för hård träning. Spelade både pingis och fotboll på hyfsad nivå i sena tonåren.

Damcykel vs racer
Snittar du 28km/h i tre mil med en treväxlad damtralla med upprätt sittställning så tror jag du kan slå på 10km/h till en racer, sen gå med i en cykelklubb och börja tävla! ?
Nja, jag hukar mig över styret, har underarmarna på styre så har väl okej aerodymik, men man sitter väldigt oskönt samt det är bara 3 växklar. Även på högsta växeln får man trampa på väldigt mycket för att få upp fart. Blir ju jobbigt liksom även om man cyklar 10km/h på ettans växel om man måste trampa fort.

Med cykelskor och tighta kläder antar jag det skulle gå ännu lite fortare?

Damcykel vs racer
Det blir mycket jobbigare ju snabbare du cyklar. Och över 30km/h så börjar det märkas. Luftmotståndet ökar med kvadraten på den relativa hastigheten.

Damcykel vs racer
Är väl bara att köpa en racer, testa och återkomma med resultatet!?

Finns alldeles för stora osäkerheter för att man med någon säkerhet ska kunna säga hur mkt fortare det kommer att gå. Jag skulle bli förvånad om du inte kan höja åtminstone 2-3 km/h men det skulle också kunna bli klart mer beroende på.

Damcykel vs racer
Men bara i ökad effektivitet på riktiga ”externa ” växlar vs interna 3-vxl är det väl iaf 6-10% vinst, sen aero, vikt, osv..

Damcykel vs racer
1. Damcykelm väger nästan det dubbla mot för än racer under 10.
2. Damcykeln tar mer luftmotstånd.
3. Du sitter som en kråka på damcykeln. Detta resulterar i dålig teknik, ont i olika delar av kroppen som rygg och nacke, samt dålig ställning.
4. Racer kommer gå mycket lättare vilket är den största skillnaden.
5. Sätt på dig cykelkläder och cykelskor så gör det en del också. Att cykla med skor fast i pedealerna gör att du får mer kraft. Faktiskt större skillnad än vad jag trodde. Främst uppför.

8-10kmh är nog realistiskt att öka.sen när du blir van vid cykeln och tekniken på en racer så kommer det i sig göra det går fortare.

Säger som nån annan innan, börja träna cykling, du verka ju hyfsad redan nu. Ligger du i klunga med de som är bättre kommer du känna efter nån vecka att du blivit bättre själv. Cykling kan bli lite tråkigt att köra själv, nöta på ensam mil efter mil tycker inte jag är så kul.

Damcykel vs racer
Har en sträcka på 3 mil jag brukar cykla 1-2 gånger per vecka och snittar 28km/h. Detta är i trakten kring umeå så det finns absolut några uppförslut och enstaka backe, så inte helt slätt.

Nu undrar jag hur fort jag skulle kunna cykla med en vanlig racer?.
Som sagt, du kommer att märka ordentlig skillnad, såpass att du aldrig kommer att vilja cykla på damtrallan igen. Det är sådan milsvid skillnad i hur du får ner kraften i hjulen och hur lite av din kraft som försvinner på vägen. Spelar egentligen ingen roll om du köper en 15-20 år gammal racer eller en ny, du kommer att vara mycket snabbare. Omöjligt att säga *hur* mycket snabbare, men jag skulle tippa på ca 20%

Damcykel vs racer
Det ligger ju ute ett par Lvg-hojar här i Umeå på blocket för en billig peng! Kan ju vara något att kika på?

Att cykla skall vara kul och bara av den anledningen tycker jag att det låter värt att skaffa en schysst hoj. Så cyklingen blir mer njutbar!

Om du nu bor i Umeå så finns ”cykelintresset”, en klubb med inriktning på Lvg-cykling. Jag är inte med själv men de kör regelbundna träningspass som jag förstår det.

Damcykel vs racer
Glömde säga också att utväxling gör stor skillnad. Precis som när du springer har man olika antal tramp per minut. Vissa kör lättare växlar men högre kadens, andra tvärtom. Att slippa ha för hög kadens i onödan hjälper mycket då mycket av kraften går åt i att bara röra benen, medans om du har rätt kadens så kan du ta i utan att känna som om du måste cykla i 5000 rpm.

Vill också minnas att på en 5 km sträcka så var moderna cykelkläder flera sekunder snabbare jämfört med gamla cykelkläder. Så tränar du i vanlig sladdrig jacka så finns de en del att hämta där.

Damcykel vs racer
Glömde säga också att utväxling gör stor skillnad. Precis som när du springer har man olika antal tramp per minut. Vissa kör lättare växlar men högre kadens, andra tvärtom. Att slippa ha för hög kadens i onödan hjälper mycket då mycket av kraften går åt i att bara röra benen, medans om du har rätt kadens så kan du ta i utan att känna som om du måste cykla i 5000 rpm.

Vill också minnas att på en 5 km sträcka så var moderna cykelkläder flera sekunder snabbare jämfört med gamla cykelkläder. Så tränar du i vanlig sladdrig jacka så finns de en del att hämta där.

Ja precis. Det blir väldigt jobbigt att trampa snabbt. Hade jag haft en lite tyngre växel hade det gjort stor skillnad känner jag. Jag har samma träningskläder som när jag springer,en vanlig lös jacka och byxor alltså. samt mössa.

Hur är det med val av däck? Antar smala däck kommer göra skillnad.

Damcykel vs racer
Det blir ju lite komiskt att jämföra en 3 växlad damcykel från Biltema med en dedikerad racercykel som är skapt för att gå fort. Klart det kommer bli skillnad, allt är en rak motsats till det du cyklar på idag. Hoppas du hittar något kul!

Damcykel vs racer
Skit i vilken siffra det står på snitthastigheten och mät (känn efter) hur roligt det är istället. Med största sannolikhet kommer allt på en riktig cykel göra cyklingen roligare än en treväxlad Biltemacykel, fartupplevelse, komfort, hållbarhet, ”serviceability”, rubbet. Och så mycket som du cyklar så ska du unna dig en rolig cykel. Men just siffran på hastighet och sträcka är bara en siffra. Eller två då.

Kul att du gillar cyklingen, kör så det blör!

Damcykel vs racer
Det blir ju lite komiskt att jämföra en 3 växlad damcykel från Biltema med en dedikerad racercykel som är skapt för att gå fort. Klart det kommer bli skillnad, allt är en rak motsats till det du cyklar på idag. Hoppas du hittar något kul!
Hur stor är skillnaden på en cykel för under 10 tusen och en dyrare, typ 30 tusen?
är inte rik så redan 10 tusen för en cykel svider lite i plånboken.

Damcykel vs racer
Är du nybörjare så räcker det gott med en cykel med aluminiumram för < 10k. Det viktigaste är att du köper en i rätt storlek.
Finns gott om objekt begagnade för ca 5-7000, så har du lite kvar till skor, hjälm och kläder.

Damcykel vs racer
Hur stor är skillnaden på en cykel för under 10 tusen och en dyrare, typ 30 tusen?

Priser för inte mycket för hur snabbt man går och hur det känns. Viktigaste är att cyklen passar. Enda kristiska delen kan vara sadeln. Men om du har cyklat så mycket på en Biltema cykel tror jag att de flesta kommer att funka för dig. Kanske är begagnad bästa val.

Damcykel vs racer
Visst är det skillnad, ffa är det lite finare komponenter på en hoj för 30 tkr vs en för 10 tkr. Kommer den dyrare hojen göra dig snabbare? Svar nästan garanterat nej. Som Berk skriver är det vettigaste att hitta en modell som passar din kropp och plånbok. Resten är prylnörderi. När man cyklat ett tag vill man ha värre och värre grejer och det finns två märkbara aspekter i en ”uppdatering”, 1. Med erfarenhet märker man skillnad i ”det lilla” (utan att man för den sakens skull blir snabbare) 2. Det är coolt :)

Jag skulle satsat på en fin beg av erkänt märke och återigen, rätt storlek framför komponenter.

Damcykel vs racer
Ja precis. Det blir väldigt jobbigt att trampa snabbt. Hade jag haft en lite tyngre växel hade det gjort stor skillnad känner jag. Jag har samma träningskläder som när jag springer,en vanlig lös jacka och byxor alltså. samt mössa.

Hur är det med val av däck? Antar smala däck kommer göra skillnad.
det låter om du skulle ha stor glädje av en raskare cykel. absolut att du skall hålla utkik efter en sådan:)

men det hindrar ju inte att du optimerar den du har, den är bra och stöldfri för pendling. sätter du på ett mindre kuggdrev på bakhjulet blir även den snabbare, och du kan trampa långsammare vid toppfart.

allt annat lika har det visat sig att smalare däck är långsammare än feta. det är sant. problemet är att tjocka standarddäck har tjock och trögrullad stomme. så läser du på lite om däck kan du få bra rull även på nuvarande cykel.

det är rätt kul med en sleeper på det sättet.

Damcykel vs racer
det låter om du skulle ha stor glädje av en raskare cykel. absolut att du skall hålla utkik efter en sådan:)

men det hindrar ju inte att du optimerar den du har, den är bra och stöldfri för pendling. sätter du på ett mindre kuggdrev på bakhjulet blir även den snabbare, och du kan trampa långsammare vid toppfart.

allt annat lika har det visat sig att smalare däck är långsammare än feta. det är sant. problemet är att tjocka standarddäck har tjock och trögrullad stomme. så läser du på lite om däck kan du få bra rull även på nuvarande cykel.

det är rätt kul med en sleeper på det sättet.
Om man nu skulle sätta snabb däck på nuvarande cykel, så lönar det sig nog att kolla hjulstorleken först. Stor risk att det är 635 dimension på dam/herrcyklar. Kan vara svårt att hitta gp5000 för sådana :)
Annars rätt tänkt, att kränka någons kolfiberfullblod med en arbetshäst är alltid en seger.

Tillbaka
Topp