Dammtätningen lossnar

danky_xv

Aktiv medlem
Dammtätningen lossnar
Servade min Reba dämpare i juni. Efter servicen har dammtätningen lossnat tre gånger på luftsidan. Slog/tryckte fast den med ett passande rör när jag sevade gaffeln, de andra gångerna den kommit loss har jag tryckt fast den med däckjärnen. Återanvände dammtätningen vid servicen. Därför undrar jag om jag knackade fast den för dåligt första gången eller borde jag köpt ny? Skall cykla ett motionslopp i mitten av september, då måste den hållas på plats i 69km. Ska man beställa ny direkt eller plocka sönder den igen och hoppas att man får den gamla fast ordentligt? Någon som varit med om samma situation? Hur löste ni det?

Dammtätningen lossnar
Tappar den lufttryck misstänkt fort också?

Om ja så blir det förmodligen övertryck i underbenet som skjuter upp skrapringen.

Om nej så sitter den nog bara dåligt. Då hade jag provat att ta av underbenen och torka rent allt noga sedan trycka dit den noga igen. Om det inte funkar så i med en ny. Eller i med en ny direkt, det är ju inte direkt stora pengar det är frågan om.

Tillägg: Jag kör också samma länge, bara torkar rent och fettar in. Men jag tar aldrig av den utan petar ut skumringen med den på plats.

Senast ändrad:
Dammtätningen lossnar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Tappar den lufttryck misstänkt fort också?
>
> Om ja så blir det förmodligen övertryck i
> underbenet som skjuter upp skrapringen.
>
> Om nej så sitter den nog bara dåligt. Då hade
> jag provat att ta av underbenen och torka rent
> allt noga sedan trycka dit den noga igen. Om det
> inte funkar så i med en ny. Eller i med en ny
> direkt, det är ju inte direkt stora pengar det
> är frågan om.
>
> Tillägg: Jag kör också samma länge, bara
> torkar rent och fettar in. Men jag tar aldrig av
> den utan petar ut skumringen med den på plats.

Brukar ha i 110psi, nu sist då den kom lös så var det ca 75psi kvar i dämparn.
Lyckades jag förstöra packningen på luftsidan då när den servades enligt manualen? Återanvände alla packningar då de såg fina ut.

Dammtätningen lossnar
Det är förmodligen någon skadad packning, ja. Bara att riva, byta o-ringarna och vara noga med fett på rätt ställen.

Precis samma sak som hände mig. Det ordnade sig andra gången jag rev.

Dammtätningen lossnar
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är förmodligen någon skadad packning, ja.
> Bara att riva, byta o-ringarna och vara noga med
> fett på rätt ställen.
>
> Precis samma sak som hände mig. Det ordnade sig
> andra gången jag rev.

Ok. Då är det bara att gör om gör rätt då!

En liten fundering fick jag, det står ju att man ska använda isopropyl alcohol att putsa med. Jag använde Quickleen då jag inte hiitade annat, kan det ha förstört oringarna? En tanke bara.

Dammtätningen lossnar
Vet ej men det är väl inte helt otänkbart.

Jag brukar inte vara så noga att jag faktiskt gör rent grejerna mer än att torka rent noga. Det ska ju ändå på nytt fett direkt :p
Men det finns säkert någon nackdel med det också.

Tillbaka
Topp