Dämpare bak till demo 8

Theoryan

Medlem
Dämpare bak till demo 8
Hejsan, åt lite väl mycket julmat i år och har därför växt en del på bredden sedan senast jag satt på demon. Tänkte därför köpa lite starkare fjäder i baken, dock fick jag idén om att uppgradera bakdämparn i samma veva så att hojen dansar lite bättre när det blir stökigt.
Eftersom jag även är lite hjärndöd så behöver jag hjälp med att hitta rätt dämpare, självklart köper jag gärna en Öhlins men pristaggen ligger högt för någon som inte är särkilt snabb ändå, tänkte mig därför antingen en CCDB eller rockshox superdeluxe coil.

vilken storlek på någon av dessa dämpare passar till en demo alloy 2018? Standard är ju fox van rc 9.5x3 (241x75 typ), passar en 250x75 mm eller är det för stort?

Har någon erfarenhet att dela med sig vad detta kan medföra?

Dämpare bak till demo 8
Du behöver en 241x75 om det är vad som sitter på ramen. Det går inte att öka dämparlängden såpass mycket. Någon mm hade du kunnat komma undan med om du använt offset-bussningar.

CCDB:n är väldigt snarlik öhlinarn så det kan nog inte alls bli helt fel för dig. Men jag skulle rekommendera att du köper en lite lägre ratead fjäder som är progressiv. Sjukt mjukt i början men håller lite mot genomslag.

Tillbaka
Topp