Dämpare Rock Shox Dart 2

drt94jwn

Ny medlem
Dämpare Rock Shox Dart 2
Hej, finns det någon som vet om det går att pumpa en Rock Shox Dart 2 dämpare. Hur gör man i så fall?
Är rätt ny på meckarsidan så lite hjälp uppskattas :-).

Dämpare Rock Shox Dart 2
Hej, utnyttjar denna tråden lite.

Har en gammal Rock Shox Dart 2 från 2009 och den är väldigt stel vintertid. Denna är ju något jag observerat i flera år och stört mig på.

När det är minusgrader så är den helt stum. Om jag gör en större drop på en halvmeter så rör den sig kanske halv vägs. När det är 5-10 grader blir den något mjukare men fortfarande så skulle jag hellre köra med en stel gaffel. När det är 25-30 grader varmt ute så fungerar den dock utmärkt. Mjuk och fin och sväljer exempelvis trotoarkanter, rötter och stenar. Då vill jag också betona att jag hört att orginal fjäder (som jag har) är byggd för 65-70 kg. Jag väger 90-95kg. Och ändå är den alltså för hård när det är inte är högsta sommarvärme.

Jag har lagt ner timmar på att googla detta fenomen även på engelska forum och jag är ju inte den enda som haft det här problemet. Jag har hört folk tipsa om att tunnare olja i gaffeln ska göra saken bättre. Jag har byt min Rock Shox 5wt mot Castrols tunnaste 2,5w som jag hört ska tåla kyla bättre. Detta kändes som att det förbättrade situationen något, är dock osäker. Men dock bara marginellt.

Jag har hört någon som kontaktat Rock Shox och fått som svar att deras gafflar helt enkelt "inte är byggda för kallare klimat".

Nu då till mina frågor.
1. Någon som vet varför Dart gafflarna är så stela när det är kallt?
2. Någon som vet vart man kan köpa ännu mjukare fjäder? Har googlat lite på detta men känns som svårt att hitta delar.

I övrigt har ju gaffeln varit OK. Den håller ju trots min vikt och en del pressande utförslöpor. Har plockat isär den och fyllt på olja någon gång också så den verkar vara i bra skick.

Jag är ju student så budgeten är låg, men kan jag inte få bra ordning på Dart gaffeln så blir det väl att köpa en ordentlig gaffel (Typ Reba eller något i den stilen).

Dämpare Rock Shox Dart 2
Frezy_man skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu då till mina frågor.
> 1. Någon som vet varför Dart gafflarna är så
> stela när det är kallt?
> 2. Någon som vet vart man kan köpa ännu mjukare
> fjäder? Har googlat lite på detta men känns som
> svårt att hitta delar.

1. Troligen beror det främst på att oljan blir segare och trögare vid kyla.

2. Fjädern har ingen betydelse på hur gaffeln beter sig i varmt resp. kallt väder. Du kan däremot prova att byta till en tunnare olja med lägre W-nummer (viskositet) för mer följsamhet i kyla.

TILLÄGG: Missade att du skrev att du redan provat med tunnare olja, läste det nu. Så då vet jag inget mer i detta läge tyvärr. :-/

Senast ändrad:
Dämpare Rock Shox Dart 2
Jag kör ju med Castrols 2,5 w nu och den har jag hört ska vara tunnare och inte påverkas lika mycket av kyla.

Finns det ännu tunnare oljor?
Nu är ju jag knappast gaffelexpert men känslan säger ju att det måste bero på något mer än bara oljan?

Kanske borde tappa ur oljan helt och prova.
Jag körde visserligen med typ kanske 60% av oljan för att prova men den blev ju inte mjukare för det har jag för mig..

Dämpare Rock Shox Dart 2
Hej! Tack för era kommentarer :)

Nej det har jag ju inte provat, har för mig de flesta (och min magkänsla) rekommenderar tunnare olja. Och att oljan naturligt blir tjockare/trögare vid lägre temperatur.
Fick känslan att Castrol 2.5w möjligen gjorde gaffeln aningen bättre än den rekommenderade Rock Shox 5WT... Men det kan ju visserligen vara inbillning.

Kan ju ha det i åtanke ifall någon mer rekommenderar att prova tjockare olja så kanske jag blir övertygad att åtminstone prova ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp