Dämpare till en "veteran" som börjat om

Grude

Medlem
Hej
Jag är en "gammal" cyklist som börjar hitta tillbaka till njutningen av att cykla. Det var säkert 20 år sen jag tränade seriöst i tonåren. Då hade jag några Kona cyklar men när mina vänner började intressera sig för landsvägsåkning så hängde jag på dem i några år. Nu är det typ åtta år sen jag sålde mina cyklar och jag har bara två kvar från den tiden, intresset svalnade av efter det. Förra året köpte jag en MTB hybrid. Glädjen börjar hitta tillbaka och farten börjar komma tillbaka på allvar.
Min hybrid är odämpad och jag tänkte investera i en dämpad framgaffel, men vilken ska man välja? Jag kör just nu bara enkla hardtrail leder, vi snackar breda grusvägar, men jag sneglar mer och mer in på de stigarna längs vägen.
Vad rekommenderar ni? Jag vill ha en hyfsat bra gaffel som inte är för tung. Jag har sneglat på en Lauf också men det kan kännas som overkill på min enkla cykel, även om man kan flytta över den om man köper en ny hoj.

Lite bonusbilder på mina åk...
Min enda kona som jag har kvar...inköpt 1996!
2014-08-0112.18.05.jpg

Räsern:
2014-09-1118.30.44.jpg

Min nya:
2014-09-1316.05.51.jpg

Länk för mer info om hybriden...
http://www.bikebrothers.se/cykelkatalog-bros-pilen.html?app=2&category=29hybrid-7759

Hej och välkommen till Happy!

Generellt brukar det vara en dålig idé (läs ej prisvärt) att börja uppgradera gamla hojar, men din ser ju ok och det bör räcka med bara gaffel.

Att tänka på är att det finns risk att geometrin förändras om du slänger på för lång gaffel, jag gissar att 100mm ska funka på din hoj. Du kan mäta A-C på din stela gaffel (hjulaxeln till "lagerbanan" på gaffeln och jämföra med A-C på den dämpade (men tänk på att du ska ha "sag" alltså att dämpgaffeln är lite "förkomprimerad"). En lite lättare luftdämpad skulle nog passa din användning.

Kolla också vilken hjulaxel du har idag så du köper rätt där, annars kan du behöva bygga om hjulet. Ramen har troligen "tapered" styrlager (1.1/8-1.5) köp matchande gaffel förstås. Köper du begagnat är det bra att kolla så du har tillräckligt långt styrrör på gaffeln också, så du kan ha tillräckligt med spacers under styrstammen.

Lite snabbt, för att leda dig i rätt riktning. Lycka till!

Tack för tipsen!

Om du har möjlighet får du gärna hjälpa lite till på vägen. Var inne på Rockshox hemsida (som är värdelös btw), de har 18(!?) olika modeller att välja bland. Vissa är uppenbara att välja bort, men man står ändå med lite för många att välja bland. Det verkar som 30 Gold RL är ett alternativ...

Var även inne på Suntour, de har också en respektingivande uppsättning, vilken ska man föredra från dem?

A-C måttet på min cykel är 450 mm.

För en annan som varit gömd under en sten i lite får många år så är det lite att ta igen. På min tid fanns det bara heldämpad och framdämpad MTB :-D idag verkar det finnas en cykel för varje aktivitet med men en MTB... :-D

Kommer du inte ganska långt som den ser ut nu om du byter däck till maximal luftkammare och kör med lägre tryck? Reserverar mig för att jag inte vet hur knöligt du skall köra.

Att bara ha fläskiga däck innebär ju enbart fjädring. Man vill ju ha dämpning också så man får lite väghållning.
Jag hade försökt hitta en begagnad gaffel med 80 eller 100mm slag. Det hittar man för 1500 spänn och den är antagligen mycket bättre än en ny gaffel i samma prisklass.

Tänk bara på skicket på en begagnad dämpare. Är den inte servad ordentligt och eloxeringen på innerbenen börjat nötas är det i princip bara att kasta skiten. Så är svaret på "hur är den servad" något med underhållsfri, inte kört så hårt eller liknande är det imo bara att leta vidare.

Lauf är väl bara en väldigt dyr fjäder?
En snabb googling gav kring 999€ det får du en top notch-gaffel för.

Edit: stavfelning

Senast ändrad:
Boromir sa:
Lauf är väl bara en väldigt dyr fjäder?
En snabb googling gav kring 999€ det får du en top notch-gaffel för.

Edit: stavfelning
+1

Till TS: Jag vet inte mycket om den gaffeln, men undrar om den är en så lämplig gaffel för dig? Eftersom den är ovanlig blir det nog svårt att få hjälp, vid behov. Har du tänkt serva själv?

Kom med en budget, och kolla gärna styrlager och framaxel, så får du säkert lite bra förslag!

Var det gäller budget så ligger smärtgränsen någonstans vid 5000 kr. Service och montering gör jag själv. Styrlagret är tapered, framaxeln får jag återkomma med.

Lauf:en är en liten joker, den är ju helt underhållsfri och verkar fylla mina behov ganska perfekt. Det negativa är att den kostar 7500 kr! Alltså ganska långt över budget, men man slipper göra underhåll och den är lätt. Men finns det ingen som kan gå i god för dess egenskaper så vågar jag nog inte köpa en.

Mina turer brukar ha en medelhastighet runt 20-25 km/h så det är främst de snabba stötarna jag vill ha bort. Jag cyklar som sagt mest på grusväg och i de lokala bokskogarna och där missar man ibland "kärlhål", stenar och rötter när man har farten uppe. Nu när mörkret börja komma så ser jag nästan en dämpare som en livförsäkring :-)...

Just nu har Rockshox Reba klivit upp på förstaplatsen. Men något som oroar mig är att de flesta gafflar (alla jag hittat) är längre än min befintliga. Min är 450 mm och Reba är 506 mm, det blir en väsentlig skillnad i geometrin... fan, detta var svårare än jag räknat med.
Innan jag slog till på min cykel så var det just geometrin jag gillade allra mest, jag provade ett par XC cyklar också men där fick jag inte samma känsla.

Konkret sa:
Jävligt snygg kona!
Tack, Den är i stort sätt original och har inte fått känna på så många skogsturer. Den har främst används som pendlarhoj. Tyvärr har den börjat ge upp. Hela växelsystemet behöver bytas och hjulen behöver renoveras. Ska jag renovera den skulle vilja ha tag i nya originaldelar, men det är ju inte så lätt. :-)

Tillbaka
Topp