Dämpare, underhåll och service?

BuTTuS

Aktiv medlem
Har köpt min första fulldämpade cykel med Rockshox SID RLC och Deluxe RLR på. Lär knappast börja använda den innan snön är borta så nu finns det tid till att fundera och köpa på sig prylar :-)
Underhåll, jag antar att hålla rent och kanske fetta in räcker? Något som ska öppnas, regöras och fettas in, typ packboxar, eller räcker det med fett på kolvarna? Vilket fett ska man använda? Eller räcker det att torka rent och sen bara köra på?
Service, har kikat på några videos och det är många packningar etc som ska bytas ut, så antar det är lika bra att skicka in dom någonstans, eller?

Istället för dryga & självgoda svar så kunde ni ju kommit med några konstruktiva svar istället.

BuTTus, är du osäker på hur du ska göra & kanske inte en stjärna på att meka så lämna in grejorna.
Kanske tillåmed fråga om du får vara med & kolla hur det går till så att du kan fixa med det själv i framtiden.
Kul med ny cykel ju, & lycka till!

Kan man inte kolla en servicemanual lär det vara rätt svårt att lyckas med något.

Tror knappast något proffs kommer ta sig tiden att lära en nybörjare hur man servar dämpare vid ordinarie service.

jofahjalm sa:
Kan man inte kolla en servicemanual lär det vara rätt svårt att lyckas med något.

Tror knappast något proffs kommer ta sig tiden att lära en nybörjare hur man servar dämpare vid ordinarie service.
Näe, förvisso. Men frågan är ju fri, eller hur?
Det kan inte vara lätt att vara nybörjare här när ens frågor besvaras med en nedtryckning.

Roligt med ny cykel! Vad köpte du?
Jag brukar göra rent efter varje tur o sedan spraya med silikon på både dämpare o sadelstolpe. Sedan pumpar jag dem upp o ner lite. Se bara till att täcka för bromsarna så de inte får silikon på sig! Vart annat år lämnar jag in dämparen för service på en cykelverkstad så den får nya packningar o olja.

För mig som glad amatör räcker det gott.

Lycka till med cykeln!

Jag besvarade några av TS frågor. Det har du inte gjort. Om du är sugen på att skriva ihop två servicemanualen på Samhall-svenska så är det ju bara att hugga in.

Har du vaknat på fel sida?
Svaren jag gav TS var väl något mindre intetsägande än dina?
Vad var nu sloganen för detta forumet igen?
Nu räcker det för min del. Trevlig eftermiddag!

Det är 2018, all informaton som kan önskas finns på internet. Det är bara att googla. Man börjar med att läsa servicemanualen. Antingen tror man att man kan serva sina prylar själv, då försöker man. Eller så inser man att man inte fixar det, då hittar man någon man kan betala för att få det gjort.

Att gissa på lite olika saker som man inbillar sig ska göras och fråga om dessa är korrekt på ett forum är inte en bra strategi.

ÄÄähey fett tråkig stämning vad är det för bitter toffla som tjafsar, om det inte passar stick. Klart man köper grejer man inte kan utföra arbete på det är ju ett sätt att lära sig.

RicoShredderKowalski sa:
ÄÄähey fett tråkig stämning vad är det för bitter toffla som tjafsar, om det inte passar stick. Klart man köper grejer man inte kan utföra arbete på det är ju ett sätt att lära sig.

+1
Jag har lärt mig meka det nödvändigaste genom att tänka "jag provar! Det värsta som kan hända är att jag behöver be om hjälp"

Va sköj med fullgung! När det gäller service på det grejerna du har så är väl egentligen det viktigaste att lära sig service på underbenen på gaffeln, lowers, och så småningom kanske ger dig på en air sleeve service på dämpen, detta är rekommenderat att göras efter ca 50-60 timmar på både gaffeln och dämpen, man kan kalla detta underhållsservice. Full service kanske är vettigt att skicka in, det brukar innebära vissa speciella verktyg. Givetvis är toppen att du håller cykeln ren oxh prydlig, det är aldrig fel. Sen tycker jag du ska skita i alla dryga kommentarer som många får när de ställer frågor på detta forum, funderar själv på att lämna forumet helt på grund av det. Många av de som fäller de drygaste kommentarerna är ofta de som tror att det kan en massa när det i själva verket är precis tvärt om. Lycka till med nya hojen och hoppas du får riktigt kul på den.

Här du kollat på dämpar märkes hemsida ?
Har gjort det på flera grejer. Till både bilar cyklar mm. Men nu senaste tiden finns det 1000 tals Youtube videor med utförliga instruktioner. Tror absolut du klarar av det själv. Har själv slutat fråga här. Det finns så många världsmästare här att man blir förvånad att man kan få så lite hjälp.

kais01 sa:
grattis ts till ny cykel!

men det är med femtio timmar. känner absolut ingen som följer det. gör ni?

Nej, min bakdämpare gick bra i nästan två år innan den kollapsade. Lämnade in den på stor service å nu e den som ny igen. Gaffeln har gått lika länge med 3 st lower leg service som jag gjort själv med hjälp av youtube videor och håller än.

Håller alltid cykeln ren och droppar lite kedjeolja på innerbenen och håller koll på funktion/något som avviker. Är det något jag inte kan fixa själv med hjälp av instruktionsvideor/brist på dyra verktyg som kanske används en gång varannat år lämnar jag hellre in.

D i U sa:
kais01 sa:

men det är med femtio timmar. känner absolut ingen som följer det. gör ni?

Nej, min bakdämpare gick bra i nästan två år innan den kollapsade. Lämnade in den på stor service å nu e den som ny igen. Gaffeln har gått lika länge med 3 st lower leg service som jag gjort själv med hjälp av youtube videor och håller än.

Håller alltid cykeln ren och droppar lite kedjeolja på innerbenen och håller koll på funktion/något som avviker. Är det något jag inte kan fixa själv med hjälp av instruktionsvideor/brist på dyra verktyg som kanske används en gång varannat år lämnar jag hellre in.

Låter dock ganska osmart att köra till kollaps.

Tänk om man skulle implementera det i bilägande, barnuppfödning, djurvård eller liknande :D

Det mesta står i manualen. Canyon kommer med sånna (Y) (lämna in säger jag)

Torka av dämpare och gaffelben efter varje tur, spruta avsedd spray på och komprimera några gånger, torka av smutsfilmen som blir.
Titta på youtubevideos om underbensservice / luftburksservice på dämparen och gör detta enligt intervall hemma.
Skicka in på stora servicen eller samla mod och kunskap till dess och gör det själv.
Svårare än så är det inte.
Tvätta inte överdrivet och skipp högtrycken / var återhållsam med den, länkagelager gillar inte vatten :)

Nja, skrev också att om något inte känns som de ska ser jag också till att fixa det direkt eller så fort det går. Vissa grejer e ju luriga, bara lägger av utan förvarning.

Undra hur dessa ”viktiga” dryga människors ålder är, här på forumet?

Inte ens glimten i ögat, totalsåga allt och alla för man råkar ställa en fråga i tron om att få hjälp?

Stackars människor

KiwiQ sa:
Undra hur dessa ”viktiga” dryga människors ålder är, här på forumet?

Inte ens glimten i ögat, totalsåga allt och alla för man råkar ställa en fråga i tron om att få hjälp?

Stackars människor

Tyvärr inte alltför ovanligt med denna ruttna attityd här på "happy".

Tycker det hade blivit lite bättre under hösten men det har kanske varit en hård jul för vissa.

Det räcker väl att säga att det bara är att torka av och sen antingen läsa service manual eller lämna till proffs.

Att hänvisa till service manual är fullt rimligt men 99% på happy verkar aldrig sett en dealers manual så man kan ju ta det lite lugnt.

Sen kan jag hålla med om att det kan vara lika bra att lära sig lite själv. Med tanke på att i en del städer så kan man knappt få växlarna ordentligt inställda av "proffsen".

marr sa:
kais01 sa:
sdx sa:
D i U sa:
kais01 sa:
Håller alltid cykeln ren och droppar lite kedjeolja på innerbenen
Det jag reagerar på är kedjeolja på innerbenen.Det löser upp fettet som finns i pack-boxarna vilket gör att friktionen ökar efter hand.

sdx, där fick du inte till citeringen riktigt...:)

Nä, inte du heller tydligen...

och inte ens du:) verkar vara något tekniskt fel. men jag blev citerad att skriva om kedjeolja, men det kom ju från annat håll. så kallad kedjeolja är inget jag ens håller på med; klibbig, trög och smutsig

kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:
sdx sa:
D i U sa:
kais01 sa:
Det jag reagerar på är kedjeolja på innerbenen.Det löser upp fettet som finns i pack-boxarna vilket gör att friktionen ökar efter hand.

och inte ens du:) verkar vara något tekniskt fel. men jag blev citerad att skriva om kedjeolja, men det kom ju från annat håll. så kallad kedjeolja är inget jag ens håller på med; klibbig, trög och smutsig

Haha, funktionen citera verkar helkass.

marr sa:
kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:
sdx sa:
D i U sa:
kais01 sa:

Varför citerar du utan att skriva något?

Cannondale jekyl 1000 sa:
marr sa:
kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:
sdx sa:
D i U sa:
kais01 sa:

Varför gör du detsamma?

marr sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
marr sa:
kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:
sdx sa:
D i U sa:
kais01 sa:

Varför gör du detsamma?

För att jag är dum i huvet

sdx sa:
D i U sa:
Nöjda nu .

helnöjd. undrar hur det gick till?

min fråga längre upp var hur ofta ni egentligen tar isär för service? att köra tills det krånglar är väl ingen bra taktik. men som sagt femtio timmar verkar inte efterlevas direkt. för egen del skulle jag tro det snarare rör sig om några hundra timmar, alltså typ årligen.

kais01 sa:
sdx sa:
D i U sa:
Nöjda nu .

helnöjd. undrar hur det gick till?

min fråga längre upp var hur ofta ni egentligen tar isär för service? att köra tills det krånglar är väl ingen bra taktik. men som sagt femtio timmar verkar inte efterlevas direkt. för egen del skulle jag tro det snarare rör sig om några hundra timmar, alltså typ årligen.

Ja kör nog tätare än 50h på öhlinsgaffeln. Den är väldigt känslig tyvärr. Blir fort försämrad. Men det tar typ 20min, så helt ok.

Är det billigt skit så har jag en tendens att köra till kollaps. Man ska inte övervårda, tänk service kostnad vs inköpspris. Tco.

Kör man på kronjuveler blir det självklart en annan sak. Förhoppningsvis har man då lite intresse av att sköta grejorna.
Annars är det bara att bränna fingrarna så lär man sig...

kais01 sa:
Ungefär varje år för min del (gaffel och dämpare i smådelar). Däremellan torkar jag av, smörjer och håller allmänt rent. Fox-prylar.

Jag fattar för övrigt inte kommentarerna om dryga svar i början.
De två första säger att "gör inte det och det utan läs manualen istället". Hur tydligt som helst.

Hm, ja det var en liten trigger kommentar från batman som eskalerade det hela. Missade det.

Fältprästen sa:
Jag fattar för övrigt inte kommentarerna om dryga svar i början.
De två första säger att "gör inte det och det utan läs manualen istället". Hur tydligt som helst.

Hur ofta beror ju lite på om man vet med sig att man bara cyklat torr rådjursstig i motljus eller om man cyklat massa höjdmeter i grisväder med lera, regn och +ANNAT.

Tillbaka
Topp