Danderyd - Norrtälje lvg

Principia

Aktiv medlem
Danderyd - Norrtälje lvg
Hej! Drömmer om sommar. Är det någon som har en fin rutt Danderyd (ungefär, startpunkt inte så noga) till Norrtälje för lvg-cykel. Jag ska egentligen till norra sidan av Norrtälje till och med så ingen nackdel att komma in från det hållet.

Danderyd - Norrtälje lvg
Gamla norrtäljevägen tror jag är snabbast och helt okej.

Alternativ 2. Lite smalare landsvägar, men ändå hyggligt snabba. Mycket åkermark.
rutt1.JPG

Alternativ 3. Lite mer varierande miljöer. Vallentuna-Brottby kan vara trafikerad, men ändå okej. Rumsätravägen går mest genom glesa äldre sommarstugeområden. Har själv aldrig cyklat från Finsta till Norrtälje, men enligt Strava heatmaps, dvs de blå sträcken finns flera alternativa vägar som används av cyklister.
rutt2.JPG

Kanske någon med erfarenhet av området kring Norrtälje har bra förslag? Jag tycker Strava heatmap ger en bra bild hur andra cyklar, men de blandar lvg och stigycykling.

Danderyd - Norrtälje lvg
Jag cyklar ett antal ggr per år Kista-Norrtälje (Rådmansö). Gamla norrtäljevägen är mitt vanligaste val.
Över Bergshamra som Vic föreslår är lite variation men oxo en bit på 276'an som inte är kul. Den vägen är på km lika lång som mitt förstaval även om man tror att det ska vara mer rakt på.
Efter Finsta kan du ta norr om sjön Lommaren (via Malsta) för att komma in på norrsidan.

Senast ändrad:
Danderyd - Norrtälje lvg
Rutt 1 är typ den jag cyklat när jag tagit mig till Ögregrund. Rutt 2, typ, försökte jag mig på någon gång, iofs innan jag hade vettig telefongps och det blev en smula längre än planerat :)

/R

Danderyd - Norrtälje lvg
Det finns en fin rutt via Lindholmen i Vallentuna, vidare norrut mot Orkesta och förbi Lisinge Golfklubb, sen knicks ner mot gamla Norrtäljevägen, Finsta och sedsn Malsta för angöring Norr om Norrtälje och vidare via Roslagsbro Kyrka om
SmartSelect_20201216-000917_Maps.jpg

Danderyd - Norrtälje lvg
Ja det finns många fina alternativ. Undvik dock 276an som redan nämnts. Den är tråkig och nästan lite farlig.

Danderyd - Norrtälje lvg
Jag cyklade i Roslagen i somras en del, och jag vet inte om det bara har ändrats över tid, eller om den här sommaren var extra risig (säkert en kombination) men jag tyckte att allt längs kusten, och runt metropoler som Norrtälje och Älmsta var helt frukstansvärda, och alla 200-vägar var läskiga.

Danderyd - Norrtälje lvg
och alla 200-vägar var läskiga.
Håller med. 264:an känns ibland som en motorväg och speciellt norrgående vägren är liten och har ofta lösgrus.

Ett alternativ till 264:an är att köra längs Ullnasjön till Rosenkällan och upp på Gamla norrtäljevägen. Det blir ett par hundra meter grusstig, men lite trafik.

Vid rätt tidpunkt har även de stora vägarna lite trafik, men vyerna är inte speciellt upphetsande.

Danderyd - Norrtälje lvg
Var det bara jag som tolkade ”200-vägar” som vägar där folk kör 200 km/h?
Jag tolkade det först som vägar där det är lagligt att köra 200 km/h vilket ju skulle exkludera hela Sveriges vägnät. Om det är vägar där folk kör 200 km/h, i betydelsen att någon kört 200 km/h, blir det fler vägar att välja på i alla fall.

Tillbaka
Topp