Danny MacAskills nya video; Helt sjukt cool cykling!!

MCM_team

Aktiv medlem
<http://www.redbull.com/uk/en/bike/stories/1331821751376/danny-macaskill-wee-day-out>

Kul att se honom på en stigcykel. Vissa väldigt fräscha trick! Tappade hakan när han drog ett hopp i fart, landade, låste framhjulet och gick direkt in i en framåtvolt........

Ja, verkligen en njutning att se. Med stigcykel blev det mer som en mjukare mer raffinerad Chris Akrig

Sekvensen med hörullen tycker jag var rätt cool.

Däremot är jag lite tveksam till gyttjebad med cykel.

Senast ändrad:
Man häpnar ju varje gång känns det som, denna videon vad ju om möjligt ännu mer teknisk än tidigare. Första gången jag ser en sprocketgrind med en MTB på en stock
Karln är otrolig !

Att han ser ut att ha jäkligt roligt förhöjer alltihop tycker jag.

Blooper-sektionen är minst lika imponerande.

Undrar om han dricker redbull för att sponsorn vill eller för att han vill ;-)

Rattnalle sa:

För att han vill såklart, parat med en cigg eller två kan han ju få chans på halva Sveriges 14-åriga tjejbefolkning (kanske killarna också?)....

Grymt!
De första fem sekunderna tyckte jag att "det där var väl inte så svårt " men sen... Jösses!!!
Tur de visar att han inte sätter 100% av tricken.

/T

AxelSthlm sa:
Rattnalle sa:

För att han vill såklart, parat med en cigg eller två kan han ju få chans på halva Sveriges 14-åriga tjejbefolkning (kanske killarna också?)....
Den killen kan få chans på mig.

tmalm sa:
Grymt!
De första fem sekunderna tyckte jag att "det där var väl inte så svårt " men sen... Jösses!!!
Tur de visar att han inte sätter 100% av tricken.

/T

Första 41-42 sekunderna tycker jag såg överkomliga ut.

Sitta på tåg - check!
Kliva av tåg med cykel - check!
Hoppa på cykel och börja cykla på plattform - check!

Resten är dock så totalt bortom min fattningsförmåga att jag varkenskulle komma till not-check, DNF, DNS, DNR (Did not register) eller ens DNTAI (Did not think about it)!

Cykelglädje och bra musik! Brett smil i ännu en video. Gillar också att det inte är filmat som tokfarligt utan vackert.

/Andreas

Gissningsvis är det många av tricken som kräver en hel del omtagningar. Men det fina är ju att han sätter dem till slut. Häftig musik, bra produktion (kan ju bara kolla eftertexterna) gör ju att det blir sevärt. Men man måste ju hålla i minnet att det är lite som på film i övrigt... det är inte på riktigt ;)

Vi ser ju bara sekvenser som på ett skickligt sätt satts ihop till en film som är perfekt. Gissar att dessa 6 minuter förmodligen tog ganska många timmar att spela in. Men det gör ju det hela inte mindre imponerande.

Fantastisk cykling! Men det blir för mycket drönare, panoreringar & Hollywood över det hela för min smak. En bra cykelfilm ska filmas med handhållen fish eye-kamera & innehålla musik man saknar rättigheterna till!
Första filmen är fortf. överlägset bäst!

Henrik_E sa:
Lite kyrksvärande: Känns som om man har sett en av hans filmer har man sett alla.

Jag tänkte precis tvärt om, få personer är så nyskapande när det kommer till påhittiga tricks och kreativt användande av olika miljöer. Många grejer här som iaf jag aldrig sett tidigare.

Tur man får tycka olika :)

KONAmi sa:
Henrik_E sa:
Lite kyrksvärande: Känns som om man har sett en av hans filmer har man sett alla.

Jag tänkte precis tvärt om, få personer är så nyskapande när det kommer till påhittiga tricks och kreativt användande av olika miljöer. Många grejer här som iaf jag aldrig sett tidigare.

Tur man får tycka olika :)

Håller helt med KonAMI här. Danny är i en helt egen liga när det gäller att utveckling av sina tricks och flyttar konstant sina gränser; från "bollvolt" i Imaginate som nu volten på mark med dropp bakåt.

Frontflip blir frontflip mot stängsel och nu frontflip efter hopp.

Skruven på "spelkorten" sätter han nu i en variant med stighoj ihop med ett hopp.

Akriggs "rulla på betongrör" lånar han och sätter nedför på en höbal.

Det är totalt i en egen klass och än bättre att han får det att se så förledande naturligt och enkelt ut.

De tricks som är etablerade som hoppet till rälsen finner han en ny liten vinkel på och gör svårare.

Lätt att glömma bort: Allt han gör i denna film som han redan tidigare gjort sätter han på en FS stighoj. Förut var det rena street/trialscyklar.

W.T.F ....!

Kul film som ser anspråkslös ut utan att vara det. Jag såg serien inför Imaginate där han är knäskadad och kämpar med rehab, ambition och frustration och tvivel på sig själv. Den person som bara glimtade fram innan lyser sas starkt nu. :)

Snyggt! Ja det krävs rätt många tagningar. Förmodligen fler ön vad folk tror.

Ps. Tänker fortfarande inte dricka mer red bull :)

Undra om det är en riktig höbal?
Vad väger en sån ? 1500kg...?
Nära att hamna under, men å andra sidan fanns det fler ställen att bryta ett ben på ?

Det är så grymt precis såhär ska det vara att cykla bara att vi dödliga får plocka ner det rätt mycket. Sen är det kul att de här så fina producerade filmer å klarar han av detta på massa försök så klarar han ändå av helt magiska saker när han bara cyklar!
Han är som Hans Ray var för oss gamlingar för när han hoppade runt på en vanlig xc Zaskar le.
Hursom man blir jävligt glad av att koka på såna filmer, å det är lite av detta jag är ute efter när jag cyklar själv men på lekisnivå?

hm sa:
Nära att hamna under, men å andra sidan fanns det fler ställen att bryta ett ben på ?
Mellan 2 och 400kg tror jag. Räcker gott och väl för att döda en människa iaf :)

Henrik83 sa:
Fantastisk cykling! Men det blir för mycket drönare, panoreringar & Hollywood över det hela för min smak. En bra cykelfilm ska filmas med handhållen fish eye-kamera & innehålla musik man saknar rättigheterna till!
Första filmen är fortf. överlägset bäst!

Mja, det blir rätt tröttsamt i längden med handhållet tramsande. Det funkar i typ 30 sekunder eller så, men försöka se hela British Pie (eller vad den nu hette) utan att gå därifrån efter fem minuter. Huvudsaken är ju att man har en vettig story eller någon form av röd tråd, att bara stapla "balla" klipp på varandra funkar liksom inte. Lyckas man med att hitta en bra tråd är tekniken sekundär (jag tycker att Wee day out eller Dan Milners Trail Ninja-filmer är lika sevärda trots helt olika tekniker).

Jag blev så inspirerad så kunde inte ta raka vägen till jobbet idag
Men det var svårare än det ser ut ja fick försöka fyra gånger innan jag klarade det.

image.jpeg

NickPick sa:
hm sa:
Mellan 2 och 400kg tror jag. Räcker gott och väl för att döda en människa iaf :)

Ungefär där stämmer bra! Max 300 dock :-)

Sjukt grym video :-)

Har inte sett filmen, men om det nu krävs väldigt mycket övning och sen många dagars försök innan det sitter så undrar jag vad han jobbar med när han kan lägga så mycket tid på detta?

geologen sa:
Har inte sett filmen, men om det nu krävs väldigt mycket övning och sen många dagars försök innan det sitter så undrar jag vad han jobbar med när han kan lägga så mycket tid på detta?

Det är väl detta som är hans jobb?

Han lär få rätt bra betalt av tex Redbull för att göra just detta. Vissa cyklister får betalt för att prestera på tävlingar, Danny får betalt för att medverka i cykelfilmer etc.

Man måste också återigen ge en stor eloge till Redbull. Oavsett om man gillar deras dryck eller ej så förtjänar de lite stödköp bara för att de bidrar med så mycket till sporten. Fantastiska produktioner som denna och Martin Söderströms "Field trippin'" som släpps helt gratis, för att inte tala om livesändningarna av alla tävlingar.

De får gärna fortsätta sponsra, men deras produkter tänker jag inte köpa. Testade en gång och enda anledningen att jag skulle dricka igen vore om någon skulle betala mig en rejäl summa för att må illa.

Tror han jobbar inom hemtjänsten! Det var ju en och annan gamling han hejade på under sin lilla men korta tur...

Som komposition tycker jag Epecuen var mer spännande, tex den gamla cykelgubben med jycken i vinjetten som stal halva showen och ruinstaden som kuliss och lekplats.

helgrymt!! man får nästan lust att gå ut och prova på en gång. Tur det i slutet visas lite fails så man kommer ner på jorden och ser att allt inte går som på räls :)

jonja sa:
Som komposition tycker jag Epecuen var mer spännande, tex den gamla cykelgubben med jycken i vinjetten som stal halva showen och ruinstaden som kuliss och lekplats.

Ja, jo. Men en av de trevligaste sakerna med hans filmer är ju att de har såpass olika teman, även om cyklingen i dem är sig lik (blir ju så när det är samma cyklist liksom).

Själv tycker jag att Akrigg är mer underhållande, även om det är betydligt enklare produktioner. Men då har han säkerligen en pyttebudget i jämförelse och verkar göra det mesta helt själv.

Dottern som är knappt 3 gillade den också och sa efter en stund "vad många tricks han kan" :-)
Jag frågade under filmen om man verkligen kan cykla så där? Ja, svarade hon och pekade på tv:n... *det ser du väl pappa såg hon ut att tänka* :-P

Tillbaka
Topp