Dax för nya cykelväskor - hjälp mig välja!

I sann happyanda kommer jag rekommendera något du inte har med på listan. Ortlieb back-roller classic, vrålnöjd med mina.

Edit: rymliga, slitstarka och jätteenkla att fästa/lossa. Man drar bara i lilla handtaget så frigörs låsningen och man lyfter av väskan.
Axelremmen tycker jag är användbar när man går in på affären.

I sann happyanda kommer jag rekommendera något du inte har med på listan. Ortlieb back-roller classic, vrålnöjd med mina.
Haha, +1 på den. De är svinbra. Jag har slitit ut min gamla sådan efter åratal av pendling och köpte just nya med version 2 av låsningen. Ännu bättre har de blivit. Kan inte använda version 3 dock, det ser ju ganska bra ut. Så pass upp där med vilken typ av låsanordning man köper så det blir rätt.

De det står emellan är dessa:

Thule, Shield Pannier 25L, https://www.bike-discount.de/en/buy/thule-shield-pannier-25l-bike-bags-953568?varid=953572

samt

Vaude, Aqua Back - Rear Pannier, https://www.bike-discount.de/en/buy/vaude-aqua-back-rear-pannier-822037

Gillar att Vaude har en fast innersida.

Liknande pris och utrymme.

Likvärdig kvalitet?

Enklast att få av/på cykeln?
Har 2 st Thule och även 2 st i samma serie, fast storleken mindre.
Hade jag fått välja, så hade jag önska en lite smalare ”flärp” för rullstängningen, så man fick snurra ihop väskan 3 varv istället för 2 varv som det är nu. Tycker stängningen kan glida lite snett om väskan har lite packning i sig.
Annars så finner jag ingenting som man kan klanka ned på.

Tror den är billigare på Bikester, speciellt med rabattkod.

Jomenvisst, nu har jag skaffat nya framväskor också! Egentligen skulle jag köpt Biltemas, då jag tycker deras verkar ganska bra, men jag hittade inte dem när jag var där för några veckor sedan!? Sedan råkade jag springa på några Thule på rea igår på min LBS. Det var ju fantastiskt bra. De här Thule Shield Pannier 13L.

_DSC0475.jpg _DSC0479.jpg

Nu har jag allt jag behöver till touring, förutom tid ? men det kommer väl nångång när huset är klart sedan.

Som jämförelse har jag tourat en del med, och slitit ut. Lidl's väskor. De ser identiska ut med de som finns på Jula. De duger, men är ingen höjdare i längden, håller inte så bra heller. Men de har gått på längden och tvären i Sverige och Norge några ggr. Nu blev det sådana här. Alltid fascinerad av hur smarta lösningar Thule har. Har ju deras cykelrack till bil samt en vandringsrygga också. Bra grejjer.

Jag hade en Thuleväska som efter ca 4½ år gick sönder i själva låsmekanismen. Thule ger 5 års garanti på cykelväskor och då den väskan jag hade inte längre fanns i sortimentet så fick jag en Thule Shield 25L som kompensation.

Jag sålde dock den väskan senare för att köpa en Ortieb Vario PS som går att konvertera mellan cykelväska och ryggsäck. Jag får ändå säga att jag föredrar Ortliebs system för att fästa väskan på cykeln. Ortlieb är dessutom väldigt bra på att tillhandahålla reservdelar, hade Thue gjort det så hade man enkelt kunnat laga min gamla väska istället för att köpa en ny.

Jomenvisst, nu har jag skaffat nya framväskor också! Egentligen skulle jag köpt Biltemas, då jag tycker deras verkar ganska bra, men jag hittade inte dem när jag var där för några veckor sedan!? Sedan råkade jag springa på några Thule på rea igår på min LBS. Det var ju fantastiskt bra. De här Thule Shield Pannier 13L.

Visa bilaga 664279 Visa bilaga 664278

Nu har jag allt jag behöver till touring, förutom tid ? men det kommer väl nångång när huset är klart sedan.

Som jämförelse har jag tourat en del med, och slitit ut. Lidl's väskor. De ser identiska ut med de som finns på Jula. De duger, men är ingen höjdare i längden, håller inte så bra heller. Men de har gått på längden och tvären i Sverige och Norge några ggr. Nu blev det sådana här. Alltid fascinerad av hur smarta lösningar Thule har. Har ju deras cykelrack till bil samt en vandringsrygga också. Bra grejjer.
Thule Shield är ett utmärkt val. Jag har det också.

Tillbaka
Topp