DeGaVi vs Canyon CF

Zorken17

Medlem
DeGaVi vs Canyon CF
Hej hopp,

Är i slutskedet av mitt val av ny cykel och vet inte riktigt vad jag ska välja. Har cyklat landsväg flitigt i 2 år och har rätt bra cykelvana. Alltså är jag inte helt ny på vad det är jag letar efter.

DeGaVi är ju ett rätt nytt märke på marknaden och fördelarna där är att man kan prova cykeln inna man köper den, medan Canoyn endas säljer via nätet men kanske är ett mer känt märke.

Jag är inte det minsta rädd för att beställ något online och jag hittar även mycket information om just Canyons cyklar, men väldigt lite om DeGaVi:s.

Är det någon här inne som äger/ägt en av deras kolfiberramar för landsväg och kan berätta lite om den.

Canyoncykeln som jag jämför med är deras Ultimate CF SL 9.0 di2...

DeGaVi vs Canyon CF
DeGaVi's cyklar ser ut att vara byggda på lite olika Open Mould ramar, inget fel i det men svårt att veta vad du får.
Provcykla och se om du tycker att de känns bra?

Canyon är precis som du är inne på ett säkert kort.

Jag har haft en Canyon Ultimate CF SLX 2012 som jag var mycket nöjd med; lätt, vridstyv och med bra komfort.

DeGaVi vs Canyon CF
Nu säger jag saker utan att ha belägg för det, men jag skulle tippa på att DeGaVi använder någon av openmold-ramarna från Kina, så listar man ut vilken utav dem det är så borde man kunna hitta rätt mycket om själva ramen.

DeGaVi vs Canyon CF
Jag var inne på att köpa Degavi's Alfine cykel för 16 000, jag började inleda mailväxling, det gick långsamt mellan svaren, jag skrev ett ganska långt mail till dom, fick inget svar på det, skrev en mer kortfattad version i punkt format någon vecka efter som dom svarade på. Jag skrev därefter att jag vill köpa cykeln och att jag kan betala till deras konto, men i sista mailet började jag fråga hur det blir mer garanti och så när man köper över internet, det står inget avtal eller likande för internet kunder på hemsidan så jag var tvungen att fråga endel frågor hur det blir med garantin, efter det sluta dom svara på mina mail, dom har fortfarande inte svarat, jag har skickat flera brev och påmint dom att svara, så jag har gett dom flera chanser så ingen risk att det försvunnit under julledigheten. Så jag uppmanar till till Bojkott när det gäller Degavi, dom verkar vara väldigt intresserad av att du ska slänga upp pengarna men helst inte tjata och ställa frågor, och om du har frågor kring garantiärenden så vänta dig inget svar från dom.

Utöver det är det bristfällig information när det gäller specs på cyklarna på hemsidan så du vet inte riktigt vad du köper igentligen. Ska du köpa så ska du nog göra det via butik men med tanke på hur dom behandla mig så uppmanar jag ändå till Bojkott

Senast ändrad:
DeGaVi vs Canyon CF
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är jättejobbigt att ringa och ställa
> frågor? Det kan ju finnas någon som svarar.

Känns tryggare att ha allt i skriftlig form. Det väger tyngre än ett "muntligt avtal"
Förvisso går det spela in telefonsamtal men som sagt, spelar ingen roll nu Degavi vill inte sälja cyklar till dom som tjatar och har frågor dom vill att man betalar direkt och sedan försvinner bara.

DeGaVi vs Canyon CF
Jag ska se om jag kan testa en cykel i helgen hos en av deras butiker. Det är just informationen om cyklarna jag saknar och därför ställer jag frågan här om någon testat.

Det handlar trots allt om några tusen man kommer att lägga…

När ni pratar om Open Mould ramar vad menar ni då? Kan någon länka till en bra sida? Det är just dessa frågor som oroar mig, och framförallt hur ser andrahandsmarknaden ut för dessa cyklar.

DeGaVi vs Canyon CF
Zorken17 skrev:
> När ni pratar om Open Mould ramar
> vad menar ni då?

Att det är en färdig ram som DeGaVi eller för den delen vilket annat företag som helst kan köpa direkt från fabrik och bara sätta sin egen färg och logotyp på typ. Till skillnad från Ultimate CF som Canyon utvecklat själva och knappast blir så glada om den kinesiska fabriken skulle sälja deras ramar till någon annan i skymundan.

DeGaVi vs Canyon CF
Mayhem skrev:
> Zorken17 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När ni pratar om Open Mould ramar
> > vad menar ni då?
>
> Att det är en färdig ram som DeGaVi eller för
> den delen vilket annat företag som helst kan
> köpa direkt från fabrik och bara sätta sin egen
> färg och logotyp på typ.

Jag pratade med DeGaVi i Lund om deras kolfiberramar. De säger att de ritat ramen själva, men att vissa delar på ramen var "låsta" och inte gick att ändra. Jag tycker det låter som om de utgått från en färdig ram och sedan bara fått ändra geometrin lite.
För övrigt ser deras aeroram ut att ha väldigt hög profil på rören, lite som Cervelo S5. Kan tänka mig att den är ganska stötig.

DeGaVi vs Canyon CF
McAdam skrev:
> För övrigt ser deras aeroram ut att ha väldigt
> hög profil på rören, lite som Cervelo S5. Kan
> tänka mig att den är ganska stötig.

Sådan upplevd "stötighet" beror mer på stolpen än på ramrörens profil.

/Håkan

DeGaVi vs Canyon CF
McAdam skrev:
> Mayhem skrev:
> -----
> > Zorken17 skrev:
> >
>
> > -----
> > > När ni pratar om Open Mould ramar
> > > vad menar ni då?
> >
> > Att det är en färdig ram som DeGaVi eller
> för
> > den delen vilket annat företag som helst kan
> > köpa direkt från fabrik och bara sätta sin
> egen
> > färg och logotyp på typ.
>
> Jag pratade med DeGaVi i Lund om deras
> kolfiberramar. De säger att de ritat ramen
> själva, men att vissa delar på ramen var
> "låsta" och inte gick att ändra. Jag tycker det
> låter som om de utgått från en färdig ram och
> sedan bara fått ändra geometrin lite.
> För övrigt ser deras aeroram ut att ha väldigt
> hög profil på rören, lite som Cervelo S5. Kan
> tänka mig att den är ganska stötig.

Hmm, detta får ju en att fundera ännu mer…

DeGaVi vs Canyon CF
Hej >Emilh
DeGaVi's cyklar ser ut att vara byggda på lite olika Open Mould ramar, inget fel i det men svårt att veta vad du får.
Provcykla och se om du tycker att de känns bra?

Vad menar du med Open Mould, menar du att vi köper in en ram och skriver DeGaVi på dessa?
Det är väldigt viktigt att veta fakta om våra cyklar. Vi använder inte Open Mould då vi ritar upp alla våra ramar i Auto Cad programvara, alla geometrier är vår egen så jag vet inte riktigt vart du har fått sådan information om?

Immersion>
Vi förklarade varför du fick sena svar och det hade varit mycket lättare att ringa så kunde vi ha svarat på dina frågor mycket snabbare.

Undrar ni något om våra cyklar som vi handbygger i Kristianstad så kan ni alltid kontakta oss på info@degavi.se eller ring på 044-126542 eller 0462118802.

Hälsningar

Gabor Veszpremi

DeGaVi Cykel & Service AB

DeGaVi vs Canyon CF
>HejpåDej

Vi är inte så aktiva när det gäller forum vi jobbar varje dag i affären, verkstan så vi "hänger" inte här tyvärr plus att vi är nya här på happymtb.

Vi hoppas "HEJPÅDEJ" kommer att ha en strålande fin dag i solen här i Lund är det underbart väder, häng inte här ut och cykla lite!

Hälsningar

Gabor Veszpremi

DeGaVi Cykel & Service AB

Tillbaka
Topp