Degavi VS TREK T220 Vilken cykel ska jag välja ?

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Var tog TS vägen?

Fick för få svar på sina frågor och drog till ett forum där folk är mer villiga att lägga tid för att hjälpa till?

Hasse#7 skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var tog TS vägen?
>
> Fick för få svar på sina frågor och drog till
> ett forum där folk är mer villiga att lägga tid
> för att hjälpa till?

Ja det förstår man ju på sätt och vis. Inte många här som bara villkorslöst höll med och älskade ts för den han/hon/trean var.

staine skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Skogling skrev:
> >
>
> > -----
> > > Var tog TS vägen?
> >
> > Fick för få svar på sina frågor och drog
> till
> > ett forum där folk är mer villiga att lägga
> tid
> > för att hjälpa till?
>
>
> Ja det förstår man ju på sätt och vis. Inte
> många här som bara villkorslöst höll med och
> älskade ts för den han/hon/trean var.

Pssst... Det var en småironisk gissning. Inte ett svar.

staine skrev:
> Pssst, dito... ;)

:-) Mycket oseriöst här men alla kan ju inte hålla så hög standard som efterfrågas av TS.

Skogling skrev:
> Var tog TS vägen?

Det kanske var någon som tröttnade på hen och högg hen med en sax i låret.

Igino Cazzola skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Var tog TS vägen?
>
> Det kanske var någon som tröttnade på hen och
> högg hen med en sax i låret.

Eller så fick Immersion helt enkelt nog av alla mobbande ryggdunkare och "hajfajvare" (företrädesvis från Sthlms-området - ni vet nog själva vilka Ni är) Ni som bara är/var ute efter att bumpa tråden vidare och/eller bryta ner användaren Immersion mentalt!

Jävla primitivt apflocksbeteende från många här!
Det gäller dels denna tråd, dels den gamla Petri-tråden, men även många, många fler trådar här på "Sveriges trevligaste cykelforum" HappyMTB.org

Hoppas flera av er får en tårdroppe eller sju, av dåligt samvete i framtiden,
en natt med magont när ni inte kan sova så gott! :-(

Till Immersion:
Hoppas det har löst sig för dig, och att du hittat ett bättre forum än detta att umgås och fråga om cyklar på. :-/

Labanos, läs ALLA inlägg först.
Om du bara har en aning kännedom om personerna som skriver, helst irl, så kan du ju fundera på vem som ska gråta.

Själv lutar jag åt att TS är ett troll men kan ha fel då jag inte mött vederbörande irl.

(Vederbörande= en äldre form för Henom)

Labanos skrev:
> Till Immersion:
> Hoppas det har löst sig för dig...

Det hoppas jag med! :-)

Frid!

Labanos skrev:
> Igino Cazzola skrev:
> -----
> > Skogling skrev:
> >
>
> > -----
> > > Var tog TS vägen?
> >
> > Det kanske var någon som tröttnade på hen
> och
> > högg hen med en sax i låret.
>
>
> Eller så fick Immersion helt enkelt nog av alla
> mobbande ryggdunkare och "hajfajvare"
> (företrädesvis från Sthlms-området - ni vet
> nog själva vilka Ni är) Ni som bara är/var ute
> efter att bumpa tråden vidare och/eller bryta ner
> användaren Immersion mentalt!
>
> Jävla primitivt apflocksbeteende från många
> här!
> Det gäller dels denna tråd, dels den gamla
> Petri-tråden, men även många, många fler
> trådar här på "Sveriges trevligaste cykelforum"
> HappyMTB.org
>
> Hoppas flera av er får en tårdroppe eller sju,
> av dåligt samvete i framtiden,
> en natt med magont när ni inte kan sova så gott!
> :-(
>
>
> Till Immersion:
> Hoppas det har löst sig för dig, och att du
> hittat ett bättre forum än detta att umgås och
> fråga om cyklar på. :-/

+1. Mer goa gubbar på forat!

Jag lever fortfarande, men jag kommer från och med nu att göra seperata trådar för mina frågor, då denna tråden är körd.

Men då färjestad åkte ur slutspelet så cycklar jag inte riktigt lika mkt just nu..så inte lika akut...

Återkommer med seperata trådar..hoppas inte dom också blir förstörda.

Immersion skrev:
> Men då färjestad åkte ur slutspelet så cycklar
> jag inte riktigt lika mkt just nu..så inte lika
> akut...

Måste varit jobbigt vid bortamatcherna :-)

VÄlkommen btw.

emmer skrev:
> Immersion skrev:
> -----
> > Men då färjestad åkte ur slutspelet så
> cycklar
> > jag inte riktigt lika mkt just nu..så inte
> lika
> > akut...
>
> Måste varit jobbigt vid bortamatcherna :-)
>
> VÄlkommen btw.

Ja speciellt Karlstad till Skellefteå. Nä men kollar hos föräldrarna dom har dom dyra c more kanaler där. Är väl 1.5 mil tur och retur. När det var hockey säsong blev det ju några dagar i veckan man Cyckla.

Immersion skrev:
>
> Ja speciellt Karlstad till Skellefteå. Nä men
> kollar hos föräldrarna dom har dom dyra c more
> kanaler där. Är väl 1.5 mil tur och retur.
> När det var hockey säsong blev det ju några
> dagar i veckan man Cyckla.

Men snart får du ju cykla upp dit och kolla på Giro d´Italia, Tour de France och Vuelta Espana :-)

Skogling skrev:
> Trevlig helg Immersion! :)

Tack detsamma :(

Edit: Felpost.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-03-14 21:12 av babianerna på berget, med instruktion från den store babianen på berget.

Jag vet att det är väldigt inaktuellt detta nu om något lag åkt ur slutspelet, men i brist på annat är Biltemas spray helt ok. Enda problemet som jag ser är att den smutsar ner kedjan väldigt mycket. Men om man torkar den ren eller torr efter applicering funkar den.

Hej,

De e så att det är första gången vi skriver på ett forum så det blir spännande.
Vi tycker det är extra kul att det är så många som har "diskuterat" detta på denna forum.

Lite kul att läsa vad folk har skrivit men det är information vi ska ge.

På hemsidan så finns det klara tydliga beskrivningar på detaljerna när det gäller våra cyklar.
Vi har massor av modeller och vi kallar inte våra cyklar för DeGaVi vi har också olika cykel modeller som Trek.

Om vi ska jämföra en DeGaVi Trekking Deore 10 VS Trek T220.
Vi tycker att Trek gör ett bra jobb som alla andra i cykel branschen som satsar på hög kvalitet, så vi vill inte smutskasta någon så det är viktigt att veta vad man pratar om och ger rätt information sedan kan man själv avgöra vilken cykel som passar just dig bäst.

DeGaVi Trekking Deore 10 spec (som på hemsidan)
RAM Trippelreducerad aluminium ram 55cm, 60cm
Framgaffel Reducerad helgjuten aluminium
Baknav Shimano med centerlock fäste 36hål
Växelreglage Shimano Deore 10delad
Framnav Shimano med centerlock fäste 36hål
Lås AXA Godkänd
Belysning AXA LED Fastmonterad
Styre Aluminium Ergonomisk böjd
Styrstam Aluminium
Sadelstolpe Aluminium 27,2mm
Skärmar Heltäckta aluminium/plast
Sadel DGV GEL
Pakethållare Aluminium Atran Velo
Stöd Aluminium Atran Velo
Däck Punkteringssäkrade
Slangar Standardventil
Handtag Ergonomiska
Fälgar Dubbelbottnade med öljetter
Ekrar Sandvik Rostfria
Skruvar/Muttrar
Rostfria

Trek T220 spec:
Färger
Black

Ram
Alpha Silver Aluminum

Gaffel
Ben i höghållfast stål, styrrör i CrMo

Storlekar
50, 55, 60 cm

Framnav
Shimano dynamo

Baknav
Shimano M435

Fälgar
36-håls

Däck
Bontrager H2, 700x35c

Växlar
Shimano R440, 9-växlad

Framväxel
Shimano Sora

Bakväxel
Shimano Deore

Vevparti
FSA Vero, 50/34

Kassett
11-32, 9-växlad

Pedaler
Wellgo

Sadel
Bontrager Evoke 2

Sadelstolpe
Bontrager SSR

Styre
Bontrager Low Riser, 25,4 mm, 15 mm rise

Styrstam
Bontrager Race Lite

Styrlager
Halvintegrerade kassettlager, kapslade

Bromsar
Shimano M446 hydrauliska skivbromsar

Pakethållare
Atran

Baklampa
Twinle på/av

Framlampa
Herrmans H-diver

Dynamo
Shimano dynamonav

Lås
ABUS Amparo

Skärmar
SKS 45 mm Trekking

Stöd
Atran Moove

Handtag
Bontrager Satellite

Så vart ska vi börja vi kan börja med specifikationen alltså jämföra alla detaljer och se vilket som är bättre. Det är viktigt att veta att bikefit ingår i alla våra cyklar. individuellt anpassade sadlar, styre, däck (bredd) med mera för vi handbygger alla våra cyklar i Kristianstad. Vi har köpt in en pulverlackerings (miljövänligt) anläggning och kommer att börja lacker inom 3 månader. Vi ritar alla våra ramar med Auto cad så designen är vår egen, men som sagt info först om detaljerna.

Ram
Trek ram Alpha Silver Aluminum vs Trippelreducerad aluminium
Vi vet faktiskt inte vad Aplha silver aluminium är för reducering på men vi har en tripper reducerad aluminium där väggarna är extra tunna men behåller vi har kunnat behålla stabiliteten och komforten i ramen vikten på vår 55cm är 1280g vi anser att det är väldigt lätt för en långfärdscykel, pendlingscykel i alla väder. Vi skulle gärna vilja få mer info angående vad Alpha Silver Aluminium är och reduceringarna men jag tror att som Trek och som vi vill gärna behålla detaljer för oss själva.

Framgaffel
Trek Ben i höghållfast stål, styrrör i CrMo, DeGaVi Framgaffel Reducerad helgjuten aluminium.
Hur har vi tänkt när vi har valt vår framgaffel. Vi har många kunder som kommer in med äldre cyklar och vi ser rost angrepp på repade ytor. En fin stålgaffel med rätt behandling ska inte rosta men man vet ju aldrig så vi valde efter några cykelturer framgaffeln som är reducerad och helgjuten för att den är extremt stabil men väldigt lätt. Vi tänkte på kolfiber också men man vet aldrig om man skulle köra en vurpa för sprickbildningar. Så vilket är bättre stål framgaffeln vår framgaffel väger in på 690gram, rostar inte, inga svetsningar men är cykeln i aluminium så få en skön känsla i kombination så tyckte vi att vår framgaffel passade utmärkt.

Växelsystem:
Trek använder väldigt blandad växelsystem som inte är av samma typ alltså MTB eller Landsväg. Varför blandar man Bakväxel Deore 9 ´, Framväxel Sora och växelreglage Shimano R440 växelreglage. Varför skulle man blanda så pass vad vet vi bäst att fråga Trek. Vi använder Shimano Deore 10 växlad bakväxel, Shimano Deore Framväxel, Shimano Deore växelreglage, Shimano Deore passar perfekt med Shimano Deore.

Vevparti
Trek FSA Vero, 50/34, DeGaVi Trekking Deore 10 finns det på en Shimano Hollowtec 3delad vevparti man kan läsa mer om shimanos delar på deras hemsida men vevpartiet vi använder är också för 10delad kedja och vevpartiet är ihåligt. Dreven är också anpassade för en smidigare växling än vad FSA Vero. Trek har 2 drev fram och vi har 3 på vår fördelen med 3 är att man har en i reserv när det blir riktigt tufft uppför.

Kassett
Trek 11/32 mer info har vi inte från de alltså vilken kvalitet märke. Vi använder Shimano Deore HG62-10 11/32 eller 11/34 man vill ha det. Här blir det svårt att jämföra eller säga något då vi inte vet vad det är för kassett som finns på Trek cykeln men vi vet att vi använder Shimano Deore 10 på allt.

Pedaler
Trek Welgo vi använder Ergotec men det är samma kvalitet på pedalerna vi har ibland kunder som uppgraderar till Shimano SPD men det är ett tillval.

Sadel
Trek Bontrager Evoke 2, DeGaVi DGV vi använder sadlar från Velo eller DDK ibland använder vi också sadlar från PRO beror lite på vad som passar kunden men annars standar är DGV Sport.

Sadelstolpe
Trek Bontrager SSR, DeGaVi vi använder sadelstolpar från Ergotec som är ISO certifierad 27,2mm i aluminium. Vi ser att Bontrager SSR är i aluminium men är den ISO certifierad?

Styre
Trek Bontrager Low Riser, 25,4 mm, 15 mm rise, DeGaVi Ergotec aluminium ISO certifierad 31,8mm, 15mm rise vi anser att 31,8mm på styre och styrstam så blir det mycket starkare och lättare. Varför använder inte alla racercyklar fortfarande 27,2mm och är den ISO certifierad.

Styrstam
Trek Bontrager Race Lite, DeGaVi Ergotec 60mm,70mm,80mm,90mm,100,110,120mm ställbar eller ickeställbar 31,8mm, självklart ISO certifierad. Alla våra styrstammar har 4 bultar så det är lättare och sitter bättre än med 2 skruvar.

Styrlager
Trek Halvintegrerade kassettlager, kapslade, DeGaVi Ergotec semi integrerad kassettlager kapslade här kan vi se att det är identiska i styrlager.

Bromsar
Trek Shimano M446 hydrauliska skivbromsar, DeGaVi Trekking Deore 10 är Shimano Deore bromshandtag 3 fingers. Dubbelverkande hydrauliska skivbromsar använder vi, Shimano M446 använder vi på våra billigare cyklar.

Pakethållare
Trek Atran, DeGaVi Atran Velo heter märket som Trek också använder det är samma företag men det finns olika varianter självklart att välja på hos oss antingen om du har packväskor eller inte.

Baklampa
Trek Twinle på/av, DeGaVi Basta ON/OFF belysningen är mycket enkel att sköta och har bra synlighet från sidan.

Framlampa
Trek Herrmans H-diver, DeGaVi AXA Sprint Batteri vi använder batteri belysning för att vi tycker att en sådan här cykel ska inte behöva ha en dynamo nav speciellt samma nav som sitter på standard cyklar. Dynamo navet väger lite mer och rullar mycket sämre så därför valde vi att ha AXA Sprint belysningen som fungerar utmärkt, vill man ha lite starkare belysning så kan man alltid uppgradera det.

Dynamo
Trek Shimano dynamonav, DeGaVi ingen dynamo.

Lås
Trek ABUS Amparo, DeGaVi AXA defender på denna lås kan man använda ett extra vajer lås som man fäste i sådan på låset. Godkänd självklart.

Skärmar
TREK SKS 45 mm Trekking, DeGaVi vi använder plast skärmar med aluminium i mellan plasten, dessa skärmarna går att böja en del utan att de går av. Rostfria skruvar använder vi också på de och de är 45mm. SKS 45mm trekking skärmarna är helt okej tycker vi de är inte bättre eller sämre än va vi använder.

Stöd
Trek Atran Moove, DeGaVi Atran Velo samma märke som Trek använder men här använder vi en annan modell. Här kan man välja mellan olika Atran Velo stöd. Lastar man mycket på cykeln så har vi en extra förstärkt stöd från Atran Velo.

Handtag
Trek Bontrager Satellite, DeGaVi Ergonomiska gummi handtag, men här använder vi olika allt efter kundens önskemål. Många kunder har problem med handlederna och vi kan minska problemen "trycket" genom att välja rätt handtag "bikefit"

Efter att ha jämfört cyklarna så tycker vi att vår DeGaVi Trekking Deore 10 är många gånger bättre än vad Trek T220 är. Vi använder Shimano Deore 10 rak igenom cykeln som det ska va på en cykel. Vi använder Aluminium framgaffel, vi bygger alla våra cykla i Kristianstad, alla hjulen bygger vi för hand med DT Swiss ekrar och fälgar. För att vara en liten lokal företag så tycker vi har gjort ett bra jobb. Vår cykel kostar 10995kr och Trek T220 kostar 9999kr (trek hemsida).

Har man frågor om vårt företag om vilka vi är eller vad vi sysslar med så är man alltid välkommen att kontakta oss.

info@degavi.se

Hälsningar

Gabor Veszpremi
DeGaVi Cykel & Service AB

Lulle skrev:
> Köp en annons.

Trådskaparen köpte en suboptimal cykel, måste man köpa annonsplats för det?

Intressant att Degavi svarade i den här tråden var inte helt väntat.
Men istället för att skriva alla specifikationer och information här så råder jag er att lägga upp det på eran hemsida istället ?

Vid köp tillfället saknades mkt information, så det känndes som att köpa lite grisen i säcken.

Hade Degavi funnits i min stad och ni varit etablerade här hade jag mkt väl kunnat tänka mig att köpa eran istället. Men faktum är att jag tycker Trek cykeln är väldigt snygg.

Saker jag skulle vilja förbättra med min trek, är ett bättre växklings system. Jag vet att utanpåliggande växlar inte är underhållsfritt, men jag vet inte hur ofta man ska behöva juster vajern ? har skjusterat växlarna för ca 3 månader sedan, nu är det vissa växlar på andra drevet som har lite svårt att kugga i så antar jag måste åka till affären igen och låta dom justera vajarn, det återstår och se om dom är lika välkommande nu när det är sommartider och om dom vill hjälpa mig gratis en snabbis. Jag var där med jobbet förra sommaren med deras jobb cyckel då mötes jag nämligen av någon som sa direkt när jag kom in "har du bokat tid vi har väldigt mkt nu" Hur som helst för att återgå till växlarna... Jag är inte jätte imponerad över deore, vi nästa cykelköp ska mer fokus ligga på växelsystemet men även vikten på cykeln är viktig... Själva utväxlingen känns inte optimal speciellt inte när man växlar med framre drevet då ligger man alltid 2 "hack" fel på bakväxeln.. antingen för tungt eller för lätt.
En annan sak.. kedjan har hoppat av väldigt många gånger nu, men jag har nu lärt mig att vara extremt observerant på att det är plan yta innan jag växlar för minsta gupp och kedjan hoppar av...det är en besvikelse.. för stadskörning och mer snabb och ryckig körning så önskade jag något mer snabbväxlat..
Visserligen blir jag snabbare och snabbare på att växla men samtidigt får man det lungt i stan att ma ninte växlar på ytor som inte är plana. Ja utväxklingen som sagt finns är nog inte perfekt.. men det är ännu inte ett område jag läst på mer om..Trots detta..kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till naväxlat igen.. det är stor skillnad.. känns inte längre som man har bromsen i när man cyklar.

Degavi har nog gjort rätt att skippa Dynamon, det dröjde inte länge innan min lampa slutade fungera.
Det började med att själva el kablarna till lampan åkte ur, och efter jag koppla in dom igen slutade lampan fungera kort därefter... kanske pga av det kom in fukt eller liknande.. hela lösningen med kontaktdosan som sitter på hjulet känns hel idiotiskt.. och är som gjort för att skapa motstånd..
Trots detta snurrar framhjulet bra.. men jag ska höra med dom vad det kostar att ta bort dynamon bättre lägga pengar på att ta bort dynamon och få mindre rullmotstånd och köpa en batteridriven LED lampa istället..

Vad jag är mest nöjd med är de hydraliska bromsarna...
Dom har funkat prima.. och jag kan inte tänka mig en cykel som inte har hydraliska skivbromsar

Förutom detta har jag inga direkta kalgomål på cyckeln, jag är fortfarande förälskad i utseendet..den ser riktigt bra ut... Men jag är fan inte nöjd med växlarna. Jag ska undersöka saken längre fram vad man kan göra åt det hela i efterhand.. nykasett ska köpas jag vet inte om man kanske kan få en annan utväxling då på cyckeln..

Jag upplever själv att jag cyklar mer som en som åker moped nu än som cyklar.. jag cyklar alltså i en jävla fart nu.. Jag blåsar förbi att nav växlade cyklar.. vilket var väldigt svårt förut.

Skulle jag köpt cykel idag skulle jag nog gå mer på specs än märket..
Jag hade förmodligen varit mer intresserad av tex bikster egna märke.. som är väldigt prisvärt.
Jag hade kunnat fått en cykel som var flera kg lättare för samma pris t.e.x

Har hur som helst efter detta blivit mer intresserad, och ska kanske köpa någon snabbare cykel, kanske blir att jag har Treken mer som vinter cykel och jag köper en snabbare på sommaren..får se..

HejPåDej skrev:
> Vilken tillfällighet att Degavin kommit fram till
> att Degavin är bäst... Degavin hamnar nu på
> inteköpalistan.

En nobrainer....men tänk om degavin är bättre? Hur ska man veta? Vem ska man tro på? Gaahh.....min dag är ruinerad.... Snart fredag förresten.

Immersion skrev:
> Intressant att Degavi svarade i den här tråden
> var inte helt väntat.
> Men istället för att skriva alla specifikationer
> och information här så råder jag er att lägga
> upp det på eran hemsida istället ?
>
> Vid köp tillfället saknades mkt information, så
> det känndes som att köpa lite grisen i säcken.
>
> Hade Degavi funnits i min stad och ni varit
> etablerade här hade jag mkt väl kunnat tänka
> mig att köpa eran istället. Men faktum är att
> jag tycker Trek cykeln är väldigt snygg.
>
> Saker jag skulle vilja förbättra med min trek,
> är ett bättre växklings system. Jag vet att
> utanpåliggande växlar inte är underhållsfritt,
> men jag vet inte hur ofta man ska behöva juster
> vajern ? har skjusterat växlarna för ca 3
> månader sedan, nu är det vissa växlar på andra
> drevet som har lite svårt att kugga i så antar
> jag måste åka till affären igen och låta dom
> justera vajarn, det återstår och se om dom är
> lika välkommande nu när det är sommartider och
> om dom vill hjälpa mig gratis en snabbis. Jag var
> där med jobbet förra sommaren med deras jobb
> cyckel då mötes jag nämligen av någon som sa
> direkt när jag kom in "har du bokat tid vi har
> väldigt mkt nu" Hur som helst för att återgå
> till växlarna... Jag är inte jätte imponerad
> över deore, vi nästa cykelköp ska mer fokus
> ligga på växelsystemet men även vikten på
> cykeln är viktig... Själva utväxlingen känns
> inte optimal speciellt inte när man växlar med
> framre drevet då ligger man alltid 2 "hack" fel
> på bakväxeln.. antingen för tungt eller för
> lätt.
> En annan sak.. kedjan har hoppat av väldigt
> många gånger nu, men jag har nu lärt mig att
> vara extremt observerant på att det är plan yta
> innan jag växlar för minsta gupp och kedjan
> hoppar av...det är en besvikelse.. för
> stadskörning och mer snabb och ryckig körning
> så önskade jag något mer snabbväxlat..
> Visserligen blir jag snabbare och snabbare på att
> växla men samtidigt får man det lungt i stan att
> ma ninte växlar på ytor som inte är plana. Ja
> utväxklingen som sagt finns är nog inte
> perfekt.. men det är ännu inte ett område jag
> läst på mer om..Trots detta..kan jag inte tänka
> mig att gå tillbaka till naväxlat igen.. det är
> stor skillnad.. känns inte längre som man har
> bromsen i när man cyklar.
>
> Degavi har nog gjort rätt att skippa Dynamon, det
> dröjde inte länge innan min lampa slutade
> fungera.
> Det började med att själva el kablarna till
> lampan åkte ur, och efter jag koppla in dom igen
> slutade lampan fungera kort därefter... kanske
> pga av det kom in fukt eller liknande.. hela
> lösningen med kontaktdosan som sitter på hjulet
> känns hel idiotiskt.. och är som gjort för att
> skapa motstånd..
> Trots detta snurrar framhjulet bra.. men jag ska
> höra med dom vad det kostar att ta bort dynamon
> bättre lägga pengar på att ta bort dynamon och
> få mindre rullmotstånd och köpa en
> batteridriven LED lampa istället..
>
> Vad jag är mest nöjd med är de hydraliska
> bromsarna...
> Dom har funkat prima.. och jag kan inte tänka mig
> en cykel som inte har hydraliska skivbromsar
>
> Förutom detta har jag inga direkta kalgomål på
> cyckeln, jag är fortfarande förälskad i
> utseendet..den ser riktigt bra ut... Men jag är
> fan inte nöjd med växlarna. Jag ska undersöka
> saken längre fram vad man kan göra åt det hela
> i efterhand.. nykasett ska köpas jag vet inte om
> man kanske kan få en annan utväxling då på
> cyckeln..
>
> Jag upplever själv att jag cyklar mer som en som
> åker moped nu än som cyklar.. jag cyklar alltså
> i en jävla fart nu.. Jag blåsar förbi att nav
> växlade cyklar.. vilket var väldigt svårt
> förut.
>
> Skulle jag köpt cykel idag skulle jag nog gå mer
> på specs än märket..
> Jag hade förmodligen varit mer intresserad av tex
> bikster egna märke.. som är väldigt prisvärt.
> Jag hade kunnat fått en cykel som var flera kg
> lättare för samma pris t.e.x
>
> Har hur som helst efter detta blivit mer
> intresserad, och ska kanske köpa någon snabbare
> cykel, kanske blir att jag har Treken mer som
> vinter cykel och jag köper en snabbare på
> sommaren..får se..

Hej,
Vi har verkligen försökt att få ut mer information men den första leverantören av vår hemsidan gick tydligen i konkurs och den nya hör bara inte av sig när vi vill få ut mer information exempelvis nya flikar osv. Vi håller just nu på att se över allt men det har vi gjort sen förra året men jag hoppas verkligen att det löser sig med bättre info på hemsidan. Vi tackar och lyssnar verkligen på allt och det är därför vi skriver här för vi bryr oss verkligen.

Till nästa år kommer vi att börja sälja DeGaVi i Göteborg och Stockholm mer kan jag tyvärr inte säga men vi håller på att jobba på detta också.

Jag läste lite vad du skrev att du har lite växelproblem och det känns som att vajrarna har töjt ut sig lite och behöver nog bara efterjusteras. Det finns lite skrivar på bak och framväxeln det kan kanske behövas justeras om kedjan hoppar av, skruvarna bestämmer vart växeln ska sluta (endskruvar).

Glöm inte att byta kedja vid ca 300 mil men kolla för säkerhetskull med verkstan om det behöver bytas eller inte så att du inte samman sliter drivpaketet då får man tyvärr byta det mesta.

Har du frågor om Shimano så kan du alltid fråga oss då vi är en Shimano Service Center partner.

Hälsningar

Gabor Veszpremi

DeGaVi Cykel & Service AB

DeGaVi Cykel & Service AB skrev:
> Jag läste lite vad du skrev att du har lite
> växelproblem och det känns som att vajrarna har
> töjt ut sig lite och behöver bara
> efterjusteras. Det finns två skruvar vardera på bak och
> framväxeln som behöver justeras om
> kedjan hoppar av, skruvarna bestämmer vart
> växeln ska sluta (ändskruvar).

+1

Frid!

DeGaVi Cykel & Service AB skrev:
> Immersion skrev:
> -----
> > Intressant att Degavi svarade i den här
> tråden
> > var inte helt väntat.
> > Men istället för att skriva alla
> specifikationer
> > och information här så råder jag er att
> lägga
> > upp det på eran hemsida istället ?
> >
> > Vid köp tillfället saknades mkt information,
> så
> > det känndes som att köpa lite grisen i
> säcken.
> >
> > Hade Degavi funnits i min stad och ni varit
> > etablerade här hade jag mkt väl kunnat tänka
> > mig att köpa eran istället. Men faktum är
> att
> > jag tycker Trek cykeln är väldigt snygg.
> >
> > Saker jag skulle vilja förbättra med min
> trek,
> > är ett bättre växklings system. Jag vet att
> > utanpåliggande växlar inte är
> underhållsfritt,
> > men jag vet inte hur ofta man ska behöva
> juster
> > vajern ? har skjusterat växlarna för ca 3
> > månader sedan, nu är det vissa växlar på
> andra
> > drevet som har lite svårt att kugga i så
> antar
> > jag måste åka till affären igen och låta
> dom
> > justera vajarn, det återstår och se om dom
> är
> > lika välkommande nu när det är sommartider
> och
> > om dom vill hjälpa mig gratis en snabbis. Jag
> var
> > där med jobbet förra sommaren med deras jobb
> > cyckel då mötes jag nämligen av någon som
> sa
> > direkt när jag kom in "har du bokat tid vi har
> > väldigt mkt nu" Hur som helst för att
> återgå
> > till växlarna... Jag är inte jätte imponerad
> > över deore, vi nästa cykelköp ska mer fokus
> > ligga på växelsystemet men även vikten på
> > cykeln är viktig... Själva utväxlingen
> känns
> > inte optimal speciellt inte när man växlar
> med
> > framre drevet då ligger man alltid 2 "hack"
> fel
> > på bakväxeln.. antingen för tungt eller för
> > lätt.
> > En annan sak.. kedjan har hoppat av väldigt
> > många gånger nu, men jag har nu lärt mig att
> > vara extremt observerant på att det är plan
> yta
> > innan jag växlar för minsta gupp och kedjan
> > hoppar av...det är en besvikelse.. för
> > stadskörning och mer snabb och ryckig körning
> > så önskade jag något mer snabbväxlat..
> > Visserligen blir jag snabbare och snabbare på
> att
> > växla men samtidigt får man det lungt i stan
> att
> > ma ninte växlar på ytor som inte är plana.
> Ja
> > utväxklingen som sagt finns är nog inte
> > perfekt.. men det är ännu inte ett område
> jag
> > läst på mer om..Trots detta..kan jag inte
> tänka
> > mig att gå tillbaka till naväxlat igen.. det
> är
> > stor skillnad.. känns inte längre som man har
> > bromsen i när man cyklar.
> >
> > Degavi har nog gjort rätt att skippa Dynamon,
> det
> > dröjde inte länge innan min lampa slutade
> > fungera.
> > Det började med att själva el kablarna till
> > lampan åkte ur, och efter jag koppla in dom
> igen
> > slutade lampan fungera kort därefter... kanske
> > pga av det kom in fukt eller liknande.. hela
> > lösningen med kontaktdosan som sitter på
> hjulet
> > känns hel idiotiskt.. och är som gjort för
> att
> > skapa motstånd..
> > Trots detta snurrar framhjulet bra.. men jag
> ska
> > höra med dom vad det kostar att ta bort
> dynamon
> > bättre lägga pengar på att ta bort dynamon
> och
> > få mindre rullmotstånd och köpa en
> > batteridriven LED lampa istället..
> >
> > Vad jag är mest nöjd med är de hydraliska
> > bromsarna...
> > Dom har funkat prima.. och jag kan inte tänka
> mig
> > en cykel som inte har hydraliska skivbromsar
> >
> > Förutom detta har jag inga direkta kalgomål
> på
> > cyckeln, jag är fortfarande förälskad i
> > utseendet..den ser riktigt bra ut... Men jag
> är
> > fan inte nöjd med växlarna. Jag ska
> undersöka
> > saken längre fram vad man kan göra åt det
> hela
> > i efterhand.. nykasett ska köpas jag vet inte
> om
> > man kanske kan få en annan utväxling då på
> > cyckeln..
> >
> > Jag upplever själv att jag cyklar mer som en
> som
> > åker moped nu än som cyklar.. jag cyklar
> alltså
> > i en jävla fart nu.. Jag blåsar förbi att
> nav
> > växlade cyklar.. vilket var väldigt svårt
> > förut.
> >
> > Skulle jag köpt cykel idag skulle jag nog gå
> mer
> > på specs än märket..
> > Jag hade förmodligen varit mer intresserad av
> tex
> > bikster egna märke.. som är väldigt
> prisvärt.
> > Jag hade kunnat fått en cykel som var flera kg
> > lättare för samma pris t.e.x
> >
> > Har hur som helst efter detta blivit mer
> > intresserad, och ska kanske köpa någon
> snabbare
> > cykel, kanske blir att jag har Treken mer som
> > vinter cykel och jag köper en snabbare på
> > sommaren..får se..
>
>
> Hej,
> Vi har verkligen försökt att få ut mer
> information men den första leverantören av vår
> hemsidan gick tydligen i konkurs och den nya hör
> bara inte av sig när vi vill få ut mer
> information exempelvis nya flikar osv. Vi håller
> just nu på att se över allt men det har vi gjort
> sen förra året men jag hoppas verkligen att det
> löser sig med bättre info på hemsidan. Vi
> tackar och lyssnar verkligen på allt och det är
> därför vi skriver här för vi bryr oss
> verkligen.
>
> Till nästa år kommer vi att börja sälja DeGaVi
> i Göteborg och Stockholm mer kan jag tyvärr inte
> säga men vi håller på att jobba på detta
> också.
>
> Jag läste lite vad du skrev att du har lite
> växelproblem och det känns som att vajrarna har
> töjt ut sig lite och behöver nog bara
> efterjusteras. Det finns lite skrivar på bak och
> framväxeln det kan kanske behövas justeras om
> kedjan hoppar av, skruvarna bestämmer vart
> växeln ska sluta (endskruvar).
>
> Glöm inte att byta kedja vid ca 300 mil men kolla
> för säkerhetskull med verkstan om det behöver
> bytas eller inte så att du inte samman sliter
> drivpaketet då får man tyvärr byta det mesta.
>
> Har du frågor om Shimano så kan du alltid fråga
> oss då vi är en Shimano Service Center partner.
>
>
> Hälsningar
>
> Gabor Veszpremi
>
> DeGaVi Cykel & Service AB

Ja vajern har nog töjt sig, men jag hoppas att den har nått sitt slutgiltiga tillstånd nu så man inte behöver justera stup i kvarten.

Angående kedja jag tänkte byta det i samband med att jag byter kassett.
Att köpa ny kassett var tydligen väldigt billigt..så känns som en no brainer..
Förmodligen blir det ännu billigare från aliexpress eller liknande.

Kul att ni expanderar till fler städer. Göteborg och stockholm är stora marknader så lär gå bra.

Informationen på hemsidan känns viktig, men jag kan väl säga också att tillverkare över lag är dåliga på att ange specifikationer, t.ex vikten på cykeln vill många hemlighålla.. förutom om cykeln är extremt lätt då.. då är det ju bra marknadsföring men om cyckeln är ganska tung är det inge bra marknadsföring att ange vikt... Men ni marknadsför era cycklar som lite mer sportiga då tycker jag absolut ni ska våga ange vikten på hemsidan...

matteboy skrev:
> HejPåDej skrev:
> -----
> > Vilken tillfällighet att Degavin kommit fram
> till
> > att Degavin är bäst... Degavin hamnar nu på
> > inteköpalistan.
>
>
> En nobrainer....men tänk om degavin är bättre?
> Hur ska man veta? Vem ska man tro på?
> Gaahh.....min dag är ruinerad.... Snart fredag
> förresten.

Hade varit kul om TREK kom in i tråden också :)
Jag undrar vilken cykel dom hade tyckt varit bäst.

Miracle skrev:
> Immersion skrev:
> -----
> > Ja vajern har nog töjt sig, men jag hoppas att
> > den har nått sitt slutgiltiga tillstånd nu
> så
> > man inte behöver justera stup i kvarten.
>
> Det är inte så krångligt:
> Bakväxel:
> http://happymtb.org/2013/11/05/happymtbs-mekskola-
> 4-justera-bakvaxel/
> Framväxel:
> http://happymtb.org/2013/11/14/happymtbs-mekskola-
> 5-justera-framvaxel/
>
> Finns ju en hel del bra videos om detta på
> Youtube också. :)
>
>
> Frid!

Ja vore iofs nice att lära sig hur man gör det själv, men risken är att det är lite för pilligt för mig dom gör det gratis i affären oftast men nu i sommartider kan jag tänka mig att dom har fullt upp och är inte lika trevliga som på vintern t.e.x när det är lite folk..vi får se.

Immersion skrev:
> matteboy skrev:
> -----
> > HejPåDej skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vilken tillfällighet att Degavin kommit fram
> > till
> > > att Degavin är bäst... Degavin hamnar nu
> på
> > > inteköpalistan.
> >
> >
> > En nobrainer....men tänk om degavin är
> bättre?
> > Hur ska man veta? Vem ska man tro på?
> > Gaahh.....min dag är ruinerad.... Snart fredag
> > förresten.
>
> Hade varit kul om TREK kom in i tråden också :)
> Jag undrar vilken cykel dom hade tyckt varit
> bäst.

Haha :D, ja det kan man ju undra :)

Tillbaka
Topp