Dela höljena lr ej?

• Trådstartare Trådstartare Blanken
  • Start datum Start datum
B

Blanken

Guest
Dela höljena lr ej?
Funderat lite omde inte vore bättre att ha heldragna växelhöljen istället för att de är öppet lite här och där..kommer de inte in en massa junk där som man kan undvika med heldragna höljen...kör med Jagwire kevlar förstärkta med teflon insida.

Dela höljena lr ej?
Det beror på hur vajerdragningen ser ut. Är det en heldämpad skulle jag rekommendera dra från slutet av toppröret eller diagonalröret hela vägen till bakväxeln.
Fixera höljena med bandklammor.

Dela höljena lr ej?
Har tänkt i samma banor. Jag gör ett försök nu med heldragna höljen. Jag använder vanliga Shimano SP-40. Sen har jag tryckt i så mycket fett jag kan i höljet innan jag drog vajer, för att undvika att det samlas vatten. Jag får väl utvärdera i höst hur det har gått.

Dela höljena lr ej?
Använder ingen smörja alls längre. Fett samlar små partiklar har jag märkt. Är höljena tätade så borde det gå med fett i alla fall.

Dela höljena lr ej?
Jag valde heldraget på nya cykeln trots att ramen var förberedd för delat. Köpte några dyra shimanohöljen på lösmeter och tätade ändarna mot växel och reglage med några gummiskydd (från tändstift på veteranbilen) i lagom diameter som låg i verkstan. Jag fyllde höljena med silikonsmörjmedel innan monteringen och det ser ut att bli riktigt tätt även vid bakväxeln även om det kan slinka in skit från undersidan där wiren kommer ut.

Varför är de flesta cyklar förberedda för öppna höljen vid toppröret ex. idag? Sålänge wiren är ren blir ju friktionen lägre, men det måste ju snabbt bli skitigt och lätt komma in skit i nån av wireändarna?

Dela höljena lr ej?
cal: vikt...

Vad var det för tändstiftsskydd du använde? Finns det någon fördel med silikon eller råkade du bara ha det till hands?

Dela höljena lr ej?
Ok, jag misstänkte väl det.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle använda utan testade silikonet för att se hur det fungerade. Målet var inte att fylla höljena med något utan att smörja väggarna typ.

Något inte allt för trögt fett borde fungera lika bra. Enligt shimanos instruktioner kunde höljena smörjas antingen med löst fett eller trögt smörjmedel av annat slag.

Tändstiftshöljena var små gummitutor som råkade passa bra som tätning mellan wirehöljet och plastfästet vid bakväxel/växelreglag. Vid framväxeln har jag inte hittat något vettigt.

Annars tätar väl shimanos plaständar (eller alu om man kör med det) ganska bra? Krympslang går säkert bra annars.

Dela höljena lr ej?
Fett: Kör med Pressolcylindern till det mesta. Köpte den på CO för två år sedan för 25 spänn och jag har inte gjort av med halva än.

På downpull-framväxlar med hela vajerhöljen vill det gärna komma in vatten och ligga och skvalpa nere i böjen vid vevlagerhuset. Ett ständigt problem om man har sådana lösningar. Leder alltid till att vajern rostar och går trögt. Har man sen inte plastade vajerhöljen kan man glömma framväxeln.

Dela höljena lr ej?
Ok, det blir nog till att pressa i något löst fett i höljena istället för silikonoljan.

Jag har topp-pull konstruktion på min framväxel och ca. 1.5dm fri wire från höljet till växeln. Att fettfylla höljet och sedan täta så gott det går borde hindra fukt/smuts från att tränga in tycker jag.

Tillbaka
Topp