Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

Sam

Aktiv medlem
Hej alla glada,

Tänkt köpa en cykelkärra till sommaren, men undrar lite när det egentligen är aktuellt (av olika anledningar) att cykla runt med sina barn. Har i huvudsak tänkt köpa en Burley Honey Bee (http://www.burley.com/home/bur/page_3617/honey_bee.html). Nägon som har en som skulle vilja komma med input, för- och nackdelar?

Alla barn har olika utvecklingskurvor. Jag som har tvillingar på knappt 5 månader ser detta extra tydligt. Men ni som har större barn, ungefär när var det säkert (och roligt) att sätta dem i en cykelkärra?

Tacksam för alla svar.

Octagon

Aktiv medlem
Körde Chariot från ca 6 månader, med nån slags stöd-insats. Alltså inte hängmattan utan nån insats som stöttar från sidorna. Hängmattan är inte godkänd för cykel, men cyklar man i gångfart kan det kanske vara OK.

Atlas

Aktiv medlem
Vi har kört Hedda i Charioten i hängmattan från 2 månader ungefär. Inga problem. Givetvis har vi anpassat farten rejält, hängmattan är inte godkänd för cykling men rätt monterad har den känts riktigt säker. Tror att hängmattan kommer lite för nära taket och därmed inte är säker om vagnen välter och det är därför man inte skall cykla med den.

Vi har inte behövt köpa sidostöden till Hedda för vi har inte använt vagnen nu under vintern, till våren kommer hon att vara stabil nog att inte ha sidokuddar. Eller så köper vi dem då. För nu skall det joggas och cyklas med henne.

Charioten är gedigen, problemfri och har bra andrahandsvärde, om man inte kör slut på den. Många jag känner har kört sin 6-7 år med två barn och sedan behållit den som utflyktsvagn.

Akta dig hör att köpa någon vagn som är bredare än 80cm, det är minimått för handikappsanpassning och är det mått som alla moderna dörrar har. Charioten med broms är 86cm och kommer alltså inte in genom vanliga dörrar, d´redan den vanliga dubbelvagnen är stor. Stor varning för det alltså, det riskerar att strypa vardagsanvändningen radikalt om butiker, bussar, bibliotek, simhallar och det mesta annat är otillgängliga om man inte tar av hjulen för att komma in.

Sam

Aktiv medlem
Vi har en Bugaboo Donkey till barnvagn som är precis 70 cm bred för våra tvillingar. Jag om någon förstår vikten av totalbredd. Vår hiss är 72cm bred. Bor på 6:e våningen.

Om jag förstår er rätt måste/bör man ha en insats för barn under 1 år.

Aron

Moderator
Chariothängmattan för spädbarn verkar vara godkänd för cykling, löpning & skidåkning i EU, men inte i USA. Har dock ingen aning om varför det skiljer.

rikard

Aktiv medlem
Bägge våra barn har åkt hängmatta i charioten från att de varit 65 cm, vilket jag tror är minimilängd.

Burley är säkert bra och charioten är inte perfekt, men jag skulle inte tveka en sekund att köpa en ny chariot om det fanns behov av det. Bara det att vi inte haft någon annan barnvagn alls gör det till en bra investering.

Johan T

Aktiv medlem
Vi har en Croozer. Funkar fint. Lastar mycket! Kändes inte helt bekvämt att parkera något ännu dyrare på dagis under dagarna... Kör den mycket som vanlig vagn oxå nu när dom är lite större. Rullar bra i skog och snö för hand. Ingen fjädring, men har inte saknat det.

TBy

Medlem
Köpte en uråldrig Burley Cub för ett år sedan, och den är solid och genomtänkt och rullar utan tendens till rappel - kan inte tänka mig att Burley gått bakåt i utvecklingen sedan dess. Cub är bra på vintern eftersom den har en rejäl plastbalja till underrede som inte blöter igenom oavsett slaskmängd och isolerar rätt hyfsat. Den är precis så den går in i standardportar, men snikdörrarna in till cykelrummet är för smala...

cjmax

Aktiv medlem
Om detta nu skall vara den officiella tråden så borde väl dessa länkas här:

2012-10-28, Cykelvagn - Chariot vs Nordic Cab
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1993702

2012-03-26, Ni med 2-sitsig Chariot (el.dyl.)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1838726

2012-03-25, Ni med cykelvagn/barnvagn (specielt chariot)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1838470

2011-08-18, Chariot Cougar 2 eller Corsaire XL?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1707131

2011-03-22, Cykelkärra för 2 barn, hjälp!?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1617554

2011-03-15, Chariot eller Croozer till bebis, lagligt/vettigt vid cykling?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1612648

2010-08-25, Cykelvagn för två barn(1 & 3 år)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1474710

2010-04-09, cykelvagn för barn
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1382307

2010-02-08, Cykelkärra till barn - upp till 6 ar - det bidde en Corsaire XL
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1342919

2008-12-07, cykelvagn
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1029070

2008-09-24, Cykelkärra + träning = sant?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/972553

2008-07-10, Frakta 2 barn med cykel - hur?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/913281

/CJ

LarsM

Aktiv medlem
Körde mycket cykelkärra när barnen var små -till dagis, affären, cykelsemester...
Men det var många år sedan så jag vet inte vilka som är bäst nu, men det vet nog övriga som svarat.
vill bara säga att det är en mycket användbar cykelgrej. Köp nån...

stef

Ny medlem
Har chockade biltema med att ha en bra vagn för billigt pris, ingen aning om hur kvalle på lager och sådant är, men rullar bra, hyfsat lätt stabil.

Balans

Ny medlem
Har både ensits- och tvåsits-varinten av chariot. Enpetarn är betydligt mer lättrullad än tvåan tack vare lägre vikt och luftmotstånd. Tvåan lastar betydligt mer, två barn och två pappkassar (kassarna i lastfacket) från affären går med lätthet i tvåan. Att kunna hämta båda barnen på dagis och köra förbi affären och handla och sedan hem utan att behöva använda bil och stå framåtlutad och spänna fast dem i bilbarnstolar, skrapa rutor, hitta parkering är fantastiskt effektivt. Är barnen små tar man bara loss vagnen från cykeln monterar framhjulen och rullar in i affären. En annan aspekt är att med cykelvagn så kommer man ut och är mkt friare under pappa/mamma-ledigheten, enda baksidan är att barnen somnar lätt vilket kan ge problem på kvällen...

Vi började med barnen i vagnen runt ettårsåldern, innan dess tycker jag inte det känns helt ok (även om en del tyvks ha goda erfarenheter), det känns skönt om dom kan gå själva i och ur samt ha lite styrka i kroppen inte minst för att vid längre turer så somnar dom lätt och då behöver dom lite styrka tycker jag. Tyvärr kan det ibland även en tid över ett år vara svårt stt undvika att hjälmen successivt trycks framåt över ögonen av ryggstödet om man cyklar lite längre, välj en hjälm med så platt baksida som möjligt, trots det hade vi detta problem på båda barnen upp till 1,5 år. Jag har vält med båda vagnarna även om drt varit mkt sällsynt, med hjälm på barnet har det inte varit nåt problem.

Då och då ska vagnen med som bagage, tänk på att välja en vagn som kan fällas ihop utan att behöva verktyg, det funkar bra med chariot och säkert på en del andra. Det jag stör mig mest på med våra charioter är hur de små framhjulen monteras, man hade munnat göra en mkt smidigare lösning genom att bara svänga ner dom i nerföllt läge istf att som nu ta loss, sätta fast, en baggis i sammanhanget men tar dom dör onödiga extra sekunderna.

cjmax

Aktiv medlem
btw, vi har en Burley D'Lite, http://trollkarran.e-butik.se/?artnr=108024, tyvärr har det inte blivit mycket cyklande med den men jag har sprungit ett antal mil med ett barn i (med "jogging-kit på, http://trollkarran.e-butik.se/?artnr=109008).
Jag har inte så mycket att jämföra med och vet ännu inte riktigt hur den funkar i riktigt blött väder efter cykeln men annars har jag bara två saker som stör mig lite. Bromsen (parkering) känns lite sådär och sen tycker jag faktiskt att det är lite omständigt att byta mellan cykel-kit och jogging-kit, fast det är klart det skall ju sitta stabilt också (vilket det gör). I övrigt känns den lätt, välbyggd och genomtänkt, det får lätt plats 2 barn + 2 matkassar.

Nu kommer det dock inte dröja länge innan vagnen kommer att få tjäna som dagistransport etc och jag kan kanske återkomma med ytterligare detaljer.

/CJ

rickards

Aktiv medlem
Har en Croozer 2. Saknar fjädring ibland när det är lite väl skumpigt, men i 9 fall av 10 går den som tåget, å ungarna har aldrig klagat. Riktigt stort lastutrymme vilket jag uppskattar väldigt mycket på utflykterma med barnen, det är alltid en jäkla massa grejer som ska med :) Överlag väldigt nöjd, och har använt den väldigt mycket, speciellt sommartid, perfekt pryl för dagsutflykter . Funkar kalasbra att springa med också.

Senast ändrad:

Kristoffer R

Aktiv medlem
rickards skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en Croozer 2. Saknar fjädring ibland när det
> är lite väl skumpigt, men i 9 fall av 10 går
> den som tåget, å ungarna har aldrig klagat.
> Riktigt stort lastutrymme vilket jag uppskattar
> väldigt mycket på utflykterma med barnen, det
> är alltid en jäkla massa grejer som ska med :)
> Överlag väldigt nöjd, och har använt den
> väldigt mycket, speciellt sommartid, perfekt pryl
> för dagsutflykter . Funkar kalasbra att springa
> med också.

+1 på den. Billig också, reas emellanåt på XXL.
Vi har kört vår året runt två vintrar nu. Den klarar snö och regn bra.
Enda "felet" med Croozern är att den är rejält bred.

gubbkeps

Ny medlem
Känns lite som att upprepa vad som redan sagts i tråden men:

Vi köpte en chariot cougar 1 och åkte på första cykelsemestern när barnet var 2,5 månader. Då i hängmattan. Året efter använde vi sittstödet. Och nu till sommarn blir det nog sandini-kudden (stavas/heter det så?).

En stor fördel med charioten är att den kan följa med ens intressen. Nu under vintern uptäckte vi att längdskidor var skoj. Så i stället för att skaffa en fjällpulka köpte vi bara ett skidset sen var det bara att köra som vanligt!

MtbLars

Medlem
Annars är ju en cargobike eller motsv ett skönt sätt att spendera pengar på. Då får du ju en extra cykel också :)
//Larsa

anco

Medlem
Jag långtidstestar en cougar2 i vinter. Återkommer med resultatet i sommar. Förutom rost på skyddmekanismen (båda backup-systemen) har inget allvarligt inträffat ännu....

ratatosk

Aktiv medlem
Vi tyckte invändig storlek var viktig, barnen var 3 o 4 när vi köpte vagn. Därför blev det corsaire XL. Den precis genom dörrar, o det är trångt men funkar för ungarna. Hjälm år svårt att få bra, det skulle ju kräva att ryggstödet slutade i axelhöjd.
Ett år senare imponerar den än. Lätt även när den är tungt lastad, lättare att falla ihop o lyfta in i bil än någon av barnvagnarna var.
Har en Biltema -vagn till hunden, det går inte att jämföra.

O

Medlem
Dom har fått börja åka cykelvagn vid ca. 9 mån. ålder. Behövde då stöttas med en ihoprullad filt på ena sidan, och en 3år äldre brorsa på andra sidan. Praktiskt, funkar även som napp och gosedjurs upp plockare.
Detta var i en lågbudget "wheels" vagn med ram av stål. Ramen går runt hjulen (vanliga cykel framhjul) vilket gör att man "grinda" träd, stenar, gråsuggor m.m. utan att fastna. Bra vid stig körning, Givetvis när dom blivit stadigare i nacken.
Vanlig QR höll då inte. Körde med någon modell med insex i stället. Finns därför avsedda tror också.
Vagnen lever ännu 10 år senare. Bra att ha att lasta i ibland.

Hejnrik

Aktiv medlem
Det skrivs en del av hur bra det är med fjädring/stötdämpning i vagnarna och att Chariot-vagnarna är överlägsna på detta området. Är det någon som har erfarenhet av NordicCabs stötdämpare i elastomer som går att köpa tillbehör till deras vagnar?

nordiccab.se/menu/produkter/extrautrustning/stotdamparset-elastomer
http://www.nordiccab.se/menu/produkter/extrautrustning/stotdamparset-elastomer

Snuten

Aktiv medlem
O skrev:
> Dom har fått börja åka cykelvagn vid ca. 9
> mån. ålder. Behövde då stöttas med en
> ihoprullad filt på ena sidan, och en 3år äldre
> brorsa på andra sidan. Praktiskt, funkar även
> som napp och gosedjurs upp plockare.
> Detta var i en lågbudget "wheels" vagn med ram
> av stål. Ramen går runt hjulen (vanliga cykel
> framhjul) vilket gör att man "grinda" träd,
> stenar, gråsuggor m.m. utan att fastna. Bra vid
> stig körning, Givetvis när dom blivit stadigare
> i nacken.
> Vanlig QR höll då inte. Körde med någon modell
> med insex i stället. Finns därför avsedda tror
> också.
> Vagnen lever ännu 10 år senare. Bra att ha att
> lasta i ibland.

Började också tidigt med grabben. Han åkte solo så vi tog helt enkelt babyskyddet från bilen och spände fast i vagnen. Det funkade. I och med att barnet har en ganska liggande ställning i ett babyskydd så föreställer jag mig att stötar från gupp fördelas gynnsammare över hela rumpan och ryggen än de skulle ha gjor om han satt upp i den för ändamålet avsedda sitsen. Han var väldigt liten, kanske 5-6 mån.

Atlas

Aktiv medlem
Lofi skrev:
> Ingen som nämner Tout terrain
> http://www.en.tout-terrain.de/trailers/singletrail
> er/ Har själv bara klämt lite på den och den
> har grym kvalitet. Jilster kan nog mer i ämnet
> då han kör en själv. Den finns på
> inköpslistan till sommaren så man kommer ut å
> cykla med lillan ;)

Fräsig cykelvagn men de andra vagnarna vi har diskuterat här är kombivagnar. Barnvagn, cykelvagn, löparvagn, skidvagn. Den där ser rätt så bökig ut vid stop/start och rödljus.

Lofi

Medlem
Fast tråden heter ju Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden så jag tror den kvalar in ;) Vad det gäller rödljusstabilitet vet jag inte men du har nog en poäng Atlas.

SafeSurfer

Aktiv medlem
Hej,
Jag har hittat en holländsk webbshop med bra priser som verkar seriös men har inte hittat några omdömmen om butiken.Någon som vet ifall de leverera som utlovat eller om de är svåra att ha att göra med? Har haft problem en gång tidigare med en e-butik som hete www.camerabox.co.uk i england så har blivit lite försiktigare med e-handel efter det.

http://www.fashion4bikes.eu/about-our-company.html

redigerat
Jag undrar också ifall det är en bra ide att handla på visa kreditkort, ifall man inte får varan kan man kanske bestrida fakturan och då blir det bankensproblem att hantera butiken?

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kreditkort är alltid en bra ide. Jag tror inte butiken är skum, de tar emot betalning via paypal och har kontaktuppgifter som verkar stämma. Dessutom är de ju inte orimligt billiga och har förhållandevis hög frakt.

knight22

Ny medlem
Jag har cyklat en hel del med både cykelvagn (chariot) och lådcykel(i mitt fall en bullitt). Min erfarenhet är att det är betydligt bättre med en lådcykel eftersom man har barnet framför sig och därmed kan hålla koll på det och konversera med det. Det känns säkrare när man ska korsa bilvägar. Bilister väntar sig inte att det bakom cykeln ska ligga en vagn, och risken är då att de inte riktigt väntar in en medan man passerar dem. Man kan dessutom cykla betydligt snabbare, med vagnen kan man inte hålla så mycket mer än gångfart.

SafeSurfer

Aktiv medlem
Tack för synpunkter det verkar lockande att köpa en chariot cx1 från http://www.fashion4bikes.eu med tillbehör, de är billigare än outnet och frifrakt till sverige. Chariot verkar grymm då man kan bygga om den till löpning.

Senast ändrad:

Busta B

Medlem
Hej

Är också på jakt efter en bra "kombinationsvagn".

Budget max 4000:-

Vill helst ha en chariot cougar 1, men tveksamt att hitta en beggad till detta pris.

Nu lutar det åt en croozer kid 1 2013 års modell - någon som har koll på denna? Fördelar / nackdelar?!

Mvh johan

fasanen

Aktiv medlem
Någon som har koll på om det finns ett vagnalternativ för oss som vill rulla runt med tre ungar på släp?

svpe

Aktiv medlem
fasanen skrev:
> Någon som har koll på om det finns ett
> vagnalternativ för oss som vill rulla runt med
> tre ungar på släp?

Har sett den här lösningen:

triple_trailer.jpg

jaras

Medlem
Jag som har alternativet för två barn tänker mig genast ngt med motor...Lådcykel/tandem med kärra kanske

Sam

Aktiv medlem
Köpte en Burley Honey Bee idag. Mina tvillingar är 7 månader. De satt dåligt i den. Får erkänna att det var ett för tidigt köp. Borde ha väntat till mitten av sommaren.

torkildliden

Ny medlem
Lycklig ägare av en nordic cab sen november 2012, sommarpaketet med joggingdel och dämpare. Vagnen fungerar klockrent for mitt och 2-åringens behov, dvs hämta på dagis, handla och allmän slitvarg for att få ihop vardagen med 1 bil i hushållet. Dämparna fungerar bra över grushål, trottoarkanter och liknande, känns stabil och dämpar bra även när vagnen är lastad med matkassar och barn. Cykler man mycket på guppig grusväg skulle jag nog valt en chariot av någon sort, men på normala grusvägar och stadsmiljö är NC et riktigt prisvärd alternativ

Bilagor

• P1000548.JPG
    P1000548.JPG
    75.5 KB · Besök: 178

SafeSurfer

Aktiv medlem
Det här med postorder kan vara rätt frustrerande. Efter två månaders väntan på en CX1 så kom den då äntligen men då hade de skickat en CX2 istället, betala dock bara för en CX1. CX2 går inte in i vårt källarförråd så den får säljas billigt :-(

Har ni andra haft bättre tur med webbutikerna och isåfall vilka?

Ersatte just en Croozer 2 med en Chariot Cheetah 2 från XXL. Mycket nöjd. Rullar lättare och väger nästan 5kg mindre. Bättre selar än Croozern, men mindre med packutrymme. Croozern har två "säten" medan Cheetah har en "soffa". Bättre stoppning i Cheetah av någon form av Memory foam och att den inte har två säten gör att ett barn kan sitta i mitten om man det åker ensamt. Croozern är lite bredare och rymligare än Cheetah men 1 större barn åker bättre i Cheetah.

Det man dock skall ha i åtanke med Chariot vagnarna är att fästet för cykeln är lite speciellt. Går bara att ha på broms-sidan och du får inte ha för djupa drop-outs. På min kolfiber-HT funkar det precis, men inte på fruns. Croozers enklare fäste passar både höger och vänster.

Pate

Ny medlem
@Robert-san.
Har du en quickrelease eller en genomgående bak axel?
Inga betänkligheter gällande kolfiber, dragriktning och hållfasthet för fästet??

Pate skrev:
> @Robert-san.
> Har du en quickrelease eller en genomgående bak
> axel?
> Inga betänkligheter gällande kolfiber,
> dragriktning och hållfasthet för fästet??

Har 135QR och det funkar bra. Nu väger inte ungarna mest då de är 3 och 5år, men de väger nog en 50kg ekipaget.

Har inte funderat så mycket på dragriktningarna osv då kraften överförs via axeln på navet som sitter i hjulet där all kraft går igenom. Så jag inbillar mig att det inte går några extra krafter genom ramen annat än lite extra moment som kedjestaget måste ta pga den ökade kraften kedjan måste överföra. Hade fästet vart ett sådant som skall klämmas på bak-triangeln så funkar det inte på en kolfiberram då den skulle krossas.

Genomgående axel funkar inte alls med Chariots fäste. :(

Pate

Ny medlem
@ Robert-San
Låter utmärkt! Kunde du möjligtvis infoga en bild på hur fästet ser ut monterat och klart på cykeln?

Topp