Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=96041

Efter en provtur med lillkillen 3mån så behåller vi nog den stora CX2(annons köp och sälj borttagen).

Vi beställde från varerum.dk de var billiga och duktiga på att svara på mail både snabbt och bra. De gjorde dock några misstag som att skicka dubbelvagn istället för enkelvagn och missade att jag beställt stänkskärmar. De fixade dock alla problem snabbt och enkelt då jag påpekade dem. Jag är rätt nöjd med dem som helhet och kommer prova dem igen.

Vet någon ifall det är troligt att man behöver ett reservhjul fram? Vi köpte löpkit för CX1 men måste köpa nytt till cx2 är det värt att spara ett hjul i reserv eller är det bättre att sälja. Ni somhaft vagnar länge hur mycket slits hjulen?

Senast ändrad:
Jag har haft en Biltema vagn för att lämna på förskolan. Nu är den utsliten samt att barnen börjar bli stora (4 och6 år). Men behovet kvarstår av nåt nytt att köra dem till skolan med i höst/vinter. Finns det nån större vagn som man kan köpa?

MTBiker skrev:
> Jag har haft en Biltema vagn för att lämna på
> förskolan. Nu är den utsliten samt att barnen
> börjar bli stora (4 och6 år). Men behovet
> kvarstår av nåt nytt att köra dem till skolan
> med i höst/vinter. Finns det nån större vagn
> som man kan köpa?

Sägs att Chariot Corseair är den rymligaste men vi har en sådan och den börjar kännas trång med en 3 och en 5-åring i vinteroveraller så vi har samma problem till vintern.

SafeSurfer skrev:
> Vet någon ifall det är troligt att man behöver
> ett reservhjul fram? Vi köpte löpkit för CX1
> men måste köpa nytt till cx2 är det värt att
> spara ett hjul i reserv eller är det bättre att
> sälja. Ni somhaft vagnar länge hur mycket slits
> hjulen?

Slitage av användade skulle jag säga är obefintligt (sprungit med en cougar i två år). Tänk på att du har tre hjul som delar på kanske 40kg jämfört med vad du har på en cykel.

earnstrom skrev:
> SafeSurfer skrev:
> > Vet någon ifall det är troligt att man
> behöver
> > ett reservhjul fram? Vi köpte löpkit för CX1
> > men måste köpa nytt till cx2 är det värt
> att
> > spara ett hjul i reserv eller är det bättre
> att
> > sälja. Ni somhaft vagnar länge hur mycket
> slits
> > hjulen?
>
> Slitage av användade skulle jag säga är
> obefintligt (sprungit med en cougar i två år).
> Tänk på att du har tre hjul som delar på kanske
> 40kg jämfört med vad du har på en cykel.

Tack för svar, extra cykelhjul är ju allitid bra att ha. Då säljer jag vidare mitt hjul till kärran och köper ett nytt ifall det skulle behövas senare.

Pate skrev:
> @ Robert-San
> Låter utmärkt! Kunde du möjligtvis infoga en
> bild på hur fästet ser ut monterat och klart på
> cykeln?

Här kommer bild på delen som monteras på cykeln. Delen som sitter på vagnen är i form av en kula som förs in i "hylsan" på fästet, sedan en sprint med låsning som låser kulan i hållaren.

Bilagor

• 20130516_183434.jpg
    20130516_183434.jpg
    143.8 KB · Besök: 315
Tack Robert-san!
Ser ut och låter som en smidig och enkel lösning, tar i helgen en tur till min lokala återförsäljare för närmare undersökning av vagnen.

ska iväg och inhandla en cykelvagn till tvillingarna idag men vilken ska jag köpa. chariot är givet men cx2 eller cougar2.

det är ju inte mycket som skiljer de åt. priset, bredden, bromsen.

de finns inte i butiken så det blir beställning och jag kan inte testa dem innan. :(

Ska iväg om en timme så någon som har något snabbt råd?

Om du bara ska cykla: Cougar. Den är lättare och billigare och enklare (mindre saker som går sönder). Ska du springa eller åka kollektivt med den: Cx2. Den har en användbar broms, Cougarens blir man mest irriterad på (iaf om man fyllt bagaget).

Jag har haft Cougar1 och har nu Cx2.

Konkwista skrev:
> ska iväg och inhandla en cykelvagn till
> tvillingarna idag men vilken ska jag köpa.
> chariot är givet men cx2 eller cougar2.
>
> det är ju inte mycket som skiljer de åt. priset,
> bredden, bromsen.
>
> de finns inte i butiken så det blir beställning
> och jag kan inte testa dem innan. :(
>
> Ska iväg om en timme så någon som har något
> snabbt råd?

Varför inte Chariot Corseair?
Lite rymligare, större bagageutrymme och med parkeringsbroms. Men har du tänkt springa med vagnen ska välja Cougar eller Cx2.

ska ha den till cykling och löpning och förhoppningsvis till vardags vagn också men inget kommunat åkande.

cx2 är jag mest sugen på men det är ju just det med skivbromsen, orkar ju inte med strul.

på vilket sett bli cougaren jobbig med fyllt bagage

Parkeringsbromsen på Cougar är i princip omöjlig att nå med fyllt bagage. Blir extra jobbigt om man står och bökar på en krängande buss.
Men ska du springa med 2 barn är Cx2 en no-brainer, så fort du har nedförsbacke kommer du vilja kunna bromsa med annat än benen.

CX2 utan tvekan. Vi har kört den i skogen, på vägen, på fjället, på isen, på stranden och i Alperna, efter cykel och skidor och allt annat du kan tänka dig. Aldrig problem med bromsarna och har spenderat mindre än en kvart på 5 år med underhåll/service.
Priset kan diskuteras, men överlägsen när det gäller funktion!

Är det någon som har förslag på ghettolösning för att kunna få en vanlig cykelvagn att gå tyngre? Gärna "i och urkopplingsbar" under färd. Tänkt för att kunna träna intervaller i 10-15km/h fart o säkrare i branta utförskörningar.
(Snart dags för pappa"ledigt".....)

Hej. Vilken är den största cykelkärran för att både kunna köra barn men även större saker som större flyttlådor / grejer utan barn i?

Såg tidigare någon med maxlast 60 kg men hittar den inte längre. Finns det inget större/tåligare?

Vikt är inget stort problem då jag kommer dra den med en elcykel.

Det var bra priser! Antagligen utförsäljning av de sista Chariotvagnarna. I framtiden ska de heta Thule.

Tips på feta 20" däck till en vagn utan fjädring, dubbdäck? Tänkte köra fuldämp med mycket gummi o lite luft

Ni som kört med bilbarnstol o små bebisar funkar det bra? Man vill ju inte riskera whiplash, sbs och dylikt så ett väl förankrat bilskydd känns ju stabilare än de flesta speciella halvsladdriga bebisinsatser jag sett. Nackdelen ä att det blir lite trångt om det är två men tänkte ta bort bärhandtaget=perfect fit

VO2max skrev:

> Ni som kört med bilbarnstol o små bebisar funkar
> det bra? Man vill ju inte riskera whiplash, sbs
> och dylikt så ett väl förankrat bilskydd känns
> ju stabilare än de flesta speciella halvsladdriga
> bebisinsatser jag sett. Nackdelen ä att det blir
> lite trångt om det är två men tänkte ta bort
> bärhandtaget=perfect fit

Har kört med babyskydd ( = bilbarnstol för spädgrisar) i cykelvagn utan fjädring. Satte den på en bit madrass och spände fast den på diverse ställen med remmar. Bärhandtaget var väldigt bra att spänna fast i för att den inte skulle välta och för att få en "hängmatteeffekt" där skyddet liksom lättade lite från underlaget. Fjädring vore att föredra, men som sagt.
Fick endast plats med ett barn i vagnen och det var lika bra det då den äldre kan ha ett våldsamt sätt att visa syskonkärlek ibland. Inte helt ovanligt.

VO2max skrev:
> Tips på feta 20" däck till en vagn utan
> fjädring, dubbdäck? Tänkte köra fuldämp med
> mycket gummi o lite luft
>
> Ni som kört med bilbarnstol o små bebisar funkar
> det bra? Man vill ju inte riskera whiplash, sbs
> och dylikt så ett väl förankrat bilskydd känns
> ju stabilare än de flesta speciella halvsladdriga
> bebisinsatser jag sett. Nackdelen ä att det blir
> lite trångt om det är två men tänkte ta bort
> bärhandtaget=perfect fit

Jag svarar bara halvt på din fråga :-)

Vi har haft en Croozer Kid 2 i några månader nu, till en treåring och ett spädbarn. Hängmattan för spädbarn har fungerat bra redan från att ungen var nyfödd, men vi cyklade inte med vagnen förrän han var en månad.

Hängmattan fungerar delvis som en dämpare, och han sover så länge vagnen rullar. Hängmattan känns stabil, och vi har aldrig direkt oroat oss över sladdrigheten. Det hade nog varit svårt att få plats med baby-skydd + en treåring, men med hängmattan är det inget problem.

Någon som vet vad den där remmen med kardborrelås undertill på Chariot Cougar är tänkt att användas till?

Aron skrev:
> Någon som vet vad den där remmen med
> kardborrelås undertill på Chariot Cougar är
> tänkt att användas till?

Har du någon bild, förstår inte vilken det är du menar.

Hej

Jag vill köpa en Charriot CX2, och jag undrar vilka tillbehör behöver jag att börja med. Jag vill montera den vid bakaxeln, vill ha någon typ av framhjul, bakpåse och regnskydd, men jag är inte säker vad ingår i baskomplett. Eventuellt om någon av er vill sälja en sån då är jag intresserad! ;)

/Wacek

Det är ju Thule Chariot de heter numera, och numera tror jag cykelkopplingen ingår i baspaketet.

Vi har både "cityhjul" och "löphjul" men använder till 99% det sistnämnda, cityhjulen är väl smidiga om man ska in i affärer och greja men annars tycker jag löpframhjulet är bättre. Stadigare, man slipper korrigera kursen hela tiden och rullar bättre på grusvägarna hemma. Men ska du ha den främst som cykelvagn och använda framhjul som nödlösning kanske cityhjulen är vettigare.

Regnskyddet som är inbyggt är good-enough, det lösa för 500 spänn är sannolikt ändå inte med när det väl vräker ner såpass att man vill ha det.

Förvaringsutrymmet bak är standard på CX så det behöver du inte bekymra dig om.

Vår har använts till i snitt nån mils promenad om dagen sedan i September som enda barnvagn, funkar kanon för oss.

Kan passa på att fråga:

Nån som vet om åkpåsen funkar även med hängmattan? Vår grabb börjar se väldigt ihopknycklad ut i babyliften så det är väl dags att börja använda hängmattegrejen.

Annan fördel med cityhjulen är att de är smidiga att ta med även när man cyklar. Sket i dem från början men beställde dem i efterhand. Rätt värt när man cyklar in till stan för att handla som sagt. Ska man gå med den mycket är joggingsetet betydligt bättre. Inte så konstigt att de finns två olika kit med andra ord.

Joggingsetet går ju också att ta med, finns hållare för armarna på sidorna och remmar att spänna fast hjulet bakpå, iaf på CX. Men fullt så enkelt som med cityhjulen är det helt klart inte.

jomper skrev:
> Kan passa på att fråga:
>
> Nån som vet om åkpåsen funkar även med
> hängmattan? Vår grabb börjar se väldigt
> ihopknycklad ut i babyliften så det är väl dags
> att börja använda hängmattegrejen.

Åkpåsen var inte mycket att hurra för enligt mig (för tunn). Borde gå med vilken annan påse som helst.
Vi har en betydligt varmare påse till hängmattan när det var aktuellt.
Både är till salu om du vill ha :)

Vi har en jättetjock dunpåse, känns som risk för överhettning nu under denna icke-vinter. Men om du har den vanliga fleecepåsen så kan jag vara spekulant!

Det är ju hål för bältena i dem, men jag skulle tro att det är väldigt lätt att fixa även i påsar som saknar dem.

På Chariots vagnar? Nej. Om det behövs eller inte vet jag inte, vår kille sover i hängmattan och det går bra.

Jag får nog läsa på lite om hur de fungerar, hängmatta? Vad är det?
Jag tänker mig en Chariot eller Bertley vad jag lyckats läsa mig till.

Christer D skrev:
> Jag får nog läsa på lite om hur de fungerar,
> hängmatta? Vad är det?
> Jag tänker mig en Chariot eller Bertley vad jag
> lyckats läsa mig till.

Hängmattan är till för barn under ett år (iaf för Croozer).

Jag slår ett slag för Croozer Kid 2 som är ett prisvärt alternativ till Chariot :-)

Har en Nordic cab og der kan ryggen felles ned, nya modellen (2013) har delt rygg så två barn kan sitte olika. Sällan funktionen används, dock riktigt bra å ha möjligheten.
Begge barna(8mnd o 3år) sitter bra och sover OK med ryggstödet i normalläge.

Christer D skrev:
> Jag får nog läsa på lite om hur de fungerar,
> hängmatta? Vad är det?

Jättesmå barn: Ligginsats (vi hade den till 4 mån men borde nog bytt till hängmattan tidigare)
Lite mindre små barn: Hängmatta
Runt ett år: Sitt som vanligt, men det finns något slags sidostöd för att hålla huvudet på plats när de somnar.

Jag undersöker för mitt barnbarns räkning. Hon är dryga året nu. Meningen är att de ska lämna kärran på dagis och hon ska kunna sova i den, i så fall i stället för en vanlig barnvagn.
Jag tänker mig en kärra som är hållbar och säker, inget skräp.

Frågan är hur mycket vagnen skall användas utom dagis. Mitt val stod mellan nordic och cx2. Blev en Nordic. Fördelen som jag ser det mot cx2 är att handtaget fungerar som en vanlig barnvagn och att Nordicen har plastbotten. Priset skiljer ju rett mycket med.. Sen kan Nordicen bli en ren packvagn när dom små liven kan cykla på egen hand. Köpte till dämpare till vagnen och det fungerar bra till dagligt, låga trottoarkanter och slitna grusvägar är inget bekymmer. Som löpvagn tror jag chariot är bättre, men som cykelvagn til dagis, affären och promenaden tycker jag Nordicen är ett bra köp.

Enligt önskemål ska det gå att springa, cykla och även promenera med vid behov.
Resan till dagis tror jag blir en mindre del.
Jag har även kikat lite löst på Burley. Fast i slutändan är det ju föräldrarna som måste bestämma, även om jag fick uppdraget att sätta mig in i det. Vet inte om de har någon baktanke;)

Christer D skrev:
> Jag undersöker för mitt barnbarns räkning. Hon
> är dryga året nu. Meningen är att de ska lämna
> kärran på dagis och hon ska kunna sova i den, i
> så fall i stället för en vanlig barnvagn.
> Jag tänker mig en kärra som är hållbar och
> säker, inget skräp.

Croozer är nog inte rätt val om man ska ha den som sovvagn på dagis.

Alternativet är ju att köpa en slit-och-slängvagn att ha stående på dagis. Så här i efterhand hade jag nog gjort det istället för att ha vår nya och fina Brio stående där.

Jag behöver så småningom köpa en vagn att frakta två barn i till dagis. Den äldsta kommer vara 4 år och den yngsta 1,5 år när jag börjar köra dem i vagn till dagis. Eftersom en är äldre och därmed lite större, samt att den lille inte är så liten så behöver jag en rymlig vagn. Vad jag kunnat hitta är burley d´lite bredast med 64cm axelbredd. Eller finns det någon större? Nån som vet hur bred biltemas vagn är?

En generell reflektion. Som barnvagn skulle jag inte vilja ha något bredare än CX1, det är precis att den går igenom dörrar på många ställen och precis så att man kommer ombord på X2000 och får plats på "barnvagnsparkeringen" i ena änden av varje vagn. CX2 hade varit meckigt som tusan.

Tillbaka
Topp