Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Vet inte riktigt vart priserna står men köpte en Thule Chariot cx1 för två veckor sen för 1400 euro, ingick cykelfäste (nått med lås för montering, inte thules), löpsetup med ett hjul fram och en bebis stol som inte heller var från Thule men som gör att man kan cykla där det inte är guppigt med vår 1,5 månaders dotter. Troligen inte billigast men från butik osv..

Fick svar från holländarna att skillnaden är följande:

-------------------------------------------------------
Chariot CX2 Modell 2013
Brandname (logo) Chariot
Without bicycle trailer kit

Thule Chariot CX2 Modell 2014
Brandname (logo) Thule
Bicycle trailer kit included
Improved padded seats

Furthermore everything is the same.

Alles klar!

Vad tar holländarna för frakt?

Hade egentligen bestämt mig för en croozer kid 2 plus (6500kr) från svensk handlare men såg att holländarna hade chariots största 2013 captain/corsaireför 6700kr med stroller-set. Känns svårslaget. Men det är ju utan frakt...

Cykologen skrev:
> Vad tar holländarna för frakt?
>
> Hade egentligen bestämt mig för en croozer kid 2
> plus (6500kr) från svensk handlare men såg att
> holländarna hade chariots största 2013
> captain/corsaireför 6700kr med stroller-set.
> Känns svårslaget. Men det är ju utan frakt...

Lägg i korgen och tryck Beräkna Frakt :)

jomper skrev:

>
> Edit: Har funderat på hur f-n man ska komma till
> flygplatsen med både vagn och två cyklar, allt i
> transportväskor.. det blir släpkärra på
> långtidsparkeringen!

Taxi modell minibuss. Bara med två cyklar i väskor är redan 95% av alla bullebilar uteslutna. Finns vissa lite högre kombibilar som kan ta dem med t ex Volvokombi är kört om man ska ha in två cyklar, två personer (cyklisterna alltså) och förare. Svindyrt med taxibuss. Mer än dubbla kostnaden. Annars är det väl släp på långtid. Gasa järnet innan bommen fälls ner.

Är det någon som vet hur kardborreremmen på bilden är tänkt att användas? Den sitter undertill på en Cougar 1.

IMG_0925.jpg

Gunde Svan byggde sin karriär på att skida med timmerstockar på släp. Så det är klart att man kan cykelträna med barnvagn. Det är bara lite annorlunda.

Cheetah duger fint.

Vi har en CX1 och den stora skillnaden är väl bromsarna. De används dock inte direkt mycket när man springer skulle jag vilja påstå, mer för att låsa vagnen stillastående när man stoppar ner barnet eller grejar med annat där det är bra om vagnen inte rullar iväg..

Det ingår promenadkit, och priset hos XXL är ju riktigt bra. Vi har dock knappt använt promenadkitet utan kör löphjulet till alla promenader, hade vi bott i stan hade vi nog kört en annan vagn däremot. Nu har vi haft den som enda barnvagn (förutom på dagis där det står en fådd Emmaljunga som sovvagn).

Nu kollade jag lite noggrannare. Cheetah har ingen fjädring. Då hade jag personligen valt bort den för aktiviteter i träningsfart. Fjädringen gör stor skillnad för barnet när man prickar ett potthåll i 25-30 knyck.

Det mest intressanta med CX tycker jag är handtaget som ser lite mer ergonomiskt ut än på de andra modellerna. Om man har skiv- eller standardbroms känns rätt oväsentligt om man inte bor i alperna och behöver bromsa sig nedför långa branta backar.

jomper skrev:
> Jag förutsatte att alla har fjädring :-)

Efter konsulterat Thules hemsida har alla deras vagnar fjädring. Förutom Cheetah då. Såklart.

Vi kör också på en CX1. Köpte den på senaste NewYork resan (1,5 år sen) och förutom lite strul vid incheckningen på flyget så var det helt klart värt att köpa den där. Vagn, cykelkit, löpkit, cityhjul, regnskydd, stöd för nacke och mage för mindre barn gick på ~5000kr. Så tips till er som har vägarna förbi staterna är att köpa vagn där.

Är det nån som använder sina cityhjul? Jag tycker dom är värdelösa. Allra mest i stan (ok, Stockholm) där det inte är ovanligt med stenlagda trottoarer..

Vi använder cityhjulen som oftast. De kan precis som stora hjulen sitta på om man lägger vagnen i bilen (VW passat, man får lasta vagnen upp och ner) det enda som behöver tas av är handtaget.

Men hade inte det behovet funnits hade cityhjulen används mindre. Stoppanordningen med en pedal under lastpåsen suger hästpung.

jomper skrev:
> Är det nån som använder sina cityhjul? Jag
> tycker dom är värdelösa. Allra mest i stan (ok,
> Stockholm) där det inte är ovanligt med
> stenlagda trottoarer..

Jag använder cityhjulen dagligen. Cyklar till butiker, museer, aktiviteter osv, ploppar på cityhjulen och kan gå omkring med vagnen där man är. Sen när man skall hem så vänder man hjulen och kopplar på cykeln, mycket smidigt.
Däremot så är de inte lika smidiga som riktiga barnvagnshjul som du skriver, men då där är största problemet att vagnen är mycket större och otympligare och med löphjulet är det väldigt svårt att gå in på ICA.
Löphjulet har dock varit perfekt i snömoddet som har varit i sthlm.

Sammanfattningsvis så kan man säga att det chariot vagnen blir lite av en kompromiss, tänk schweizisk armékniv, ok för många olika saker, men långt ifrån bäst på någonting (ja, kanske som cykelvagn är den bra)

Hmmm, cityhjulen, är inte de de vanliga hjulen på sidan som man tar på och av? Som sagt, cykla dit du vill och sen måste du ju ha dem. Har jag missat något?

Cityhjulen är små framhjul av "skrivbordsstolstyp". Bromsen har för övrigt flyttats till sidan på den senaste årgångarna och sitter inte längre under förvaringspåsen.

Är det någon som har koll på hur man billigast uppgraderar tillbehörskiten när man går från en ensitsig till tvåsitsig vagn? Ska man köpa allt på nytt kommer man ju nästan upp i dubbla kostnaden mot själva vagnen.

a) Hjulet på joggingkittet borde ju vara detsamma, kan man köpa "armarna" löst?
b) Vet någon om skaklarna till skidkittet är de samma på 1:an som 2:an?

Vilka är era erfarenheter av att cykla/jogga med en 8 månaders?
Krävs hängmattan...sittstödet? När började ni använda hjälm på barnet?

otto_75 skrev:
> Vilka är era erfarenheter av att cykla/jogga med
> en 8 månaders?
> Krävs hängmattan...sittstödet? När började ni
> använda hjälm på barnet?

Min dotter är 6.5 månader och jag plockade ut hängmattan för tre veckor sen då hon blev för lång för den. Hon sitter riktigt bra förutom då hon somnat och det guppar för mycket så kan huvudet ligga lite kasst. De gånger hon är med får man se till att välja de jämnaste vägarna.. Vid löpning har det funkat prima

image.jpg

Min grabb är 9mån och vi kör med detta tillbehöret. Hjälm skippar vi helt i vagnen. Jag kör både grusväg och asfalt och han sover som en stock under en 2mils runda.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    32.8 KB · Besök: 130
Mina högst personliga åsikter om hjälm i cykelvagn:

* I en bra vagn så finns det inget för hjälmen att slå i, förutsatt att barnet är ordentligt fastspänt. Då adderar hjälmen bara extra vikt till ett redan tungt barnhuvud. Välter vagnen så belastas nacken extra mycket utan att man får några positiva fördelar i gengäld.

* Om man kör i diket eller vagnen välter så tar vagnens "krockbur" upp smällen. Hjälm behövs inte.
* Om man blir påkörd av en bil så sitter barnet så lågt att det kommer ta hela smällen i höjd med kylaren. Hjälm hjälper tyvärr inte.

Aron skrev:
> Mina högst personliga åsikter om hjälm i
> cykelvagn:
>
> * I en bra vagn så finns det inget för hjälmen
> att slå i, förutsatt att barnet är ordentligt
> fastspänt. Då adderar hjälmen bara extra vikt
> till ett redan tungt barnhuvud. Välter vagnen så
> belastas nacken extra mycket utan att man får
> några positiva fördelar i gengäld.
>
> * Om man kör i diket eller vagnen välter så tar
> vagnens "krockbur" upp smällen. Hjälm behövs
> inte.
> * Om man blir påkörd av en bil så sitter barnet
> så lågt att det kommer ta hela smällen i höjd
> med kylaren. Hjälm hjälper tyvärr inte.

+1

Aron skrev:
> Mina högst personliga åsikter om hjälm i
> cykelvagn:
>
> * I en bra vagn så finns det inget för hjälmen
> att slå i, förutsatt att barnet är ordentligt
> fastspänt. Då adderar hjälmen bara extra vikt
> till ett redan tungt barnhuvud. Välter vagnen så
> belastas nacken extra mycket utan att man får
> några positiva fördelar i gengäld.
>
> * Om man kör i diket eller vagnen välter så tar
> vagnens "krockbur" upp smällen. Hjälm behövs
> inte.
> * Om man blir påkörd av en bil så sitter barnet
> så lågt att det kommer ta hela smällen i höjd
> med kylaren. Hjälm hjälper tyvärr inte.

Jag instämmer på alla punkter, men det finns ju en moralisk aspekt, att vi "cyklar" och cyklar man har man hjälm.

Jag har märkt att de somnar fort i vagnen och hjälmens vikt då ger dem en riktigt krökt nacke. Kanske får omvärdera hjälmtvånget.

desmo skrev:
> Om det ska springas, är CX1 mycket bättre än
> Cougar?

Om du bara springer platt så är det ingen direkt skillnad. Det är om du springer mycket där det är kuperat som det blir skönt att kunna hålla emot i nedförsbackarna med handbromsen.

> Var handlar man Thules vagnar till bäst pris?

Jag undrar samma sak. Enligt prisjämförelsetjänsterna så ligger dock Sverige ganska bra till prismässigt.

Förut var det rätt bra mässerbjudanden på ex Vildmarksmässan, de priserna var lägre än att plocka hem själv från utlandet. Nu när Thule tagit över distributionen själva så verkar de inte köra med sånt längre.

Beställt en Thule cougar 1 hos min LBS, hur fungerar fästet i ramen, är det en del som monteras fast som sedan cykelkärran fästs i? Ska man beställa en sådan del även till fruns cykel, hur har ni andra gjort?

Peth skrev:
> Beställt en Thule cougar 1 hos min LBS, hur
> fungerar fästet i ramen, är det en del som
> monteras fast som sedan cykelkärran fästs i? Ska
> man beställa en sådan del även till fruns
> cykel, hur har ni andra gjort?

Jo, det krävs ett fäste på varje cykel så beställ en extra sådan på en gång.

Angående små huvuden som hänger och slänger i cykelvagnen:

Den här nackkudden passar suveränt med Chariots vagnar. Vi använder den på en Cougar 1 och den håller huvudet bra på plats. Med ett litet barn (<1 år) har jag den alltid på. Med ett större räcker det att sätta ihop den när barnet somnat.

Använder den även i bilstolen de få gånger vi hur bil.

http://m.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/nackkudde-sandini.html

ChrilleB skrev:
> Angående små huvuden som hänger och slänger i
> cykelvagnen:
>
> Den här nackkudden passar suveränt med Chariots
> vagnar. Vi använder den på en Cougar 1 och den
> håller huvudet bra på plats. Med ett litet barn
> (<1 år) har jag den alltid på. Med ett större
> räcker det att sätta ihop den när barnet
> somnat.
>
> Använder den även i bilstolen de få gånger vi
> hur bil.
>
> http://m.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/nackkudde-sand
> ini.html

+1, att kategoriskt plocka bort hjälm pga av Arons tillspetsade punkter känns mindre bra.
Mina döttrar har använt hjälm i sin Chariot i flera år, inga problem om nackkrage används.
Varför just bil, kan ju vara en cykel eller moped som kör in i sidan på vagnen t.ex.
Om en själv kör ner i diket och vagnen välter så kan de slå i varandras huvuden eller slå i vagnens bur m.m.

Kör med Nordic Cab och gillar funktionen att fälla ryggstödet en aning, huvudet ligger bakåt och hänger och slänger inte alls.

Hur fungerar det att ta med jogginghjulet till en thule cougar när kärran är i cykelläge? Vill helst inte behöva använda de ordinarie packutrymmena, och har ingen lust att investera i både joggingkit och strollerhjul.

Wannabe skrev:
> Så här blir det.

Strålande, tack!

Tillbaka
Topp