Den Stora Saida-tråden

Den Stora Saida-tråden
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > > Fråga en siare......
> >
> > Gjorde jag inte det? ;)
>
> Nja, jag har inte haft rätt på ett bra tag. Så
> min licens är under prövning. Det enda jag vet
> är att kastanjen trillar tre millisekunder innan
> hörlurarna pajar. Citatet är från Asterix på
> Korsika och om jag inte minns fel så är det den
> tid man kan hålla fast en vansinnig knivhållande
> korsikan efter det att någon tilltalat hans
> syster. Men jag skulle nog behöva läsa den igen,
> det är många år sen sist. Rekommenderas som
> dagens serietips.

Episkt :)

Den Stora Saida-tråden
Raggamuffin skrev:
> Var är min Asterix på Korsika någonstans?

I föräldrahemmet? Eller sönderriven i barnrummet? Jag har försökt sia om man kan läsa dem på nätet men inte lyckats. Goscinny är ett berättelsernas geni och Uderzo är teckningarnas.

Den Stora Saida-tråden
Raggamuffin skrev:
> Var är min Asterix på Korsika någonstans?

Ingen aning. Men du kan få låna min. Den vet jag var den är!

Den Stora Saida-tråden
Hasse#7 skrev:
> Pelle Hå skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är det kris! Min grå/röda, långärmade
> > undertröja med hög krage är väck.
> Favvotröjan
> > för fulväder!
> > Enduravästen misstänker jag blev kvar på ett
> > lastbilsflak i Frankrike och numera ligger i en
> > upphittat-låda någonstans i Storbrittanien.
> > Och de korta knävärmarna, också Endura.
> >
> > Slutligen, mitt minne... Varfanharjaglagtdet?
>
> Börja med att i ditt inre ta fram senaste
> tillfället du med säkerhet vet var du hade
> prylarna.
>
> Förutsätter ju att du hittar minnet först.
> Börja med det.

Heureka, jag hittade det! Minnet alltså. Däri fann jag att tröjan lånades ut till min syster i somras, när hon och familjen var ute och tältade.

Jag har även hittat sista tillfället som jag med säkerhet vet att jag hade västen (bildbevis nedan). Det var på förmiddagen under sista etappen av London till Barcelona-cyklingen. Starten från Ripoll var kylig. Efter det är det fortfarande tomt.

filename=P5273364.JPG

Den Stora Saida-tråden
Pelle Hå skrev:
> Absolut! Tack för hjälpen. =)

Lite rätt väg stakade jag ut väl? Även om det var mer logik än magi.

Den Stora Saida-tråden
Jag gjorde iordning en iPhone 4s till barnen men sen är den som upplöst. Telefonen alltså, inte barnen. Batteriet har ju dött sen länge så jag hittar den inte... Snälla Saida. Hjälp!

Stalle

Den Stora Saida-tråden
Kung Stalle sa:
Jag gjorde iordning en iPhone 4s till barnen men sen är den som upplöst. Telefonen alltså, inte barnen. Batteriet har ju dött sen länge så jag hittar den inte... Snälla Saida. Hjälp!

Stalle

Typisk ajfån.
Mellersta byrålåda. Den i hallen. Längst in och i botten.

Den Stora Saida-tråden
Jag har två saker jag genom åren verkligen undrat var fasen de tagit vägen. Det ena är en kniv jag hade i högstadiet, en helt fantastisk jaktkniv i "rakbladsstål" enligt reklamen. Såg lite ut som en ostkniv typ, med förhöjt, uppsvängt skaft i mörkt ädelträ, och ett tjockt, tungt spolformat drop-pointblad. Den andra saken är en liten modell-/salutkanon i blankpolerad mässing och ek eller kanske teak som pappa hade svarvat och gjort helt från scratch och som jag fick i present när jag var barn. Det är typ 25 år sedan jag såg till några av de här grejerna. Så, sänd nu ut era psykiska energier eller vad det nu är, och säg var de här sakerna ligger egentligen...

Den Stora Saida-tråden
Pfaff sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Typisk ajfån.
Mellersta byrålåda. Den i hallen. Längst in och i botten.

Här måste man veta om barnen haft den innan den försvann eller inte.

Den Stora Saida-tråden
Naugas sa:
Jag har två saker jag genom åren verkligen undrat var fasen de tagit vägen. Det ena är en kniv jag hade i högstadiet, en helt fantastisk jaktkniv i "rakbladsstål" enligt reklamen. Såg lite ut som en ostkniv typ, med förhöjt, uppsvängt skaft i mörkt ädelträ, och ett tjockt, tungt spolformat drop-pointblad. Den andra saken är en liten modell-/salutkanon i blankpolerad mässing och ek eller kanske teak som pappa hade svarvat och gjort helt från scratch och som jag fick i present när jag var barn. Det är typ 25 år sedan jag såg till några av de här grejerna. Så, sänd nu ut era psykiska energier eller vad det nu är, och säg var de här sakerna ligger egentligen...

Jag tänker mig att du hade en period i uppväxten när älskade saker var pinsamma eller opraktiska. Du tog en kartong och gjorde typ Faraos grav i den. Hella klabbet hamnade på föräldrarnas vind. Lådan är givetvis helt omärkt och kan stå i en annan låda.

Den Stora Saida-tråden
Kära Saida. Var är min vita ISM-sadel som jag köpte på blocket?

Ledtråd. Jag flyttade samtidigt som sadeln inhandlades.

Oftast har jag någon slags minnesbild av hur förpackning eller omständigheterna runt om saker som förläggs och tillfälligt försvinner men detta är lite otäckt. Jag har inget minne av vart jag kan ha lagt den någonstans.

Den Stora Saida-tråden
Jag tog bort en handledsrem från en skidstav för att ta med till sportaffären och kolla om de hade något liknande - en enkel rem med lite avsmalnande ändar, inget j-a tjafs med tumstöd och spänne runt handleden - för att kunna ha till ett par gå-/vandringsstavar. När jag väl är där så finns inte remmen i väskan där jag trodde jag lagt den, och jag hittar den inte hemma heller. Sportaffären hade inget, så nu har jag två par oanvändbara stavar.

Var fasen tog remmen jag plockade bort vägen? Jag var lätt stressad och hetsig när jag tog bort remmen till att börja med, yrade runt lite, och har antagligen inte lagt ner den i väskan som jag trodde, men jag gjorde annat innan sportaffären och höll på och plockade med grejer i väskan på andra ställen. Stod i hallen med staven när jag tog lös remmen, och jag har tittat bakom elementet där jag har en ovana att lägga ifrån mig saker. Snart har jag tittat i alla skorna också, där kom jag på nu att jag borde kolla. Hjälp!

Den Stora Saida-tråden
Naugas sa:
Jag tog bort en handledsrem från en skidstav för att ta med till sportaffären och kolla om de hade något liknande - en enkel rem med lite avsmalnande ändar, inget j-a tjafs med tumstöd och spänne runt handleden - för att kunna ha till ett par gå-/vandringsstavar. När jag väl är där så finns inte remmen i väskan där jag trodde jag lagt den, och jag hittar den inte hemma heller. Sportaffären hade inget, så nu har jag två par oanvändbara stavar.

Var fasen tog remmen jag plockade bort vägen? Jag var lätt stressad och hetsig när jag tog bort remmen till att börja med, yrade runt lite, och har antagligen inte lagt ner den i väskan som jag trodde, men jag gjorde annat innan sportaffären och höll på och plockade med grejer i väskan på andra ställen. Stod i hallen med staven när jag tog lös remmen, och jag har tittat bakom elementet där jag har en ovana att lägga ifrån mig saker. Snart har jag tittat i alla skorna också, där kom jag på nu att jag borde kolla. Hjälp!

Eftersom remmen är liten och lätt ligger den i nån form av ficka på ett plagg du bar. Men jag undrar om det inte är lättare att köpa nån lämplig surrningsrem eller metervara tex på Hornbach eller nåt och göra en DIY lösning. Ser trots mina eventuella siarkrafter inte exakt hur ditt problem ser ut i detalj.

Den Stora Saida-tråden
Nja, jag hade löparshorts med en nyckelficka i ryggslutet, och så en vindblus med bara en bröstficka. Fast i nyckelfickan har jag inte kollat... :)

Att sy själv är det jag tänkt mig, jag hade några biltema surrningsremmar i bilen som var ganska tunna och smidiga, och ska kapa till och försöka fålla in kanterna så de blir smalare i ändorna och går in i staven. Originalremmen hade förresten justerkilen fastgjuten i ena ändan, ifall det är något orakel här som behöver visualisera!

Den Stora Saida-tråden
Naugas sa:
Nja, jag hade löparshorts med en nyckelficka i ryggslutet, och så en vindblus med bara en bröstficka. Fast i nyckelfickan har jag inte kollat... :)

Att sy själv är det jag tänkt mig, jag hade några biltema surrningsremmar i bilen som var ganska tunna och smidiga, och ska kapa till och försöka fålla in kanterna så de blir smalare i ändorna och går in i staven. Originalremmen hade förresten justerkilen fastgjuten i ena ändan, ifall det är något orakel här som behöver visualisera!

Säkerhetsbälte brukar vara tunt och smidigt. Kanske kan du hitta en bit från en skrotbil. Tror det är det finast vävda, tunna och starka jag sett. Annars kanske man kan tänka sig att man ersätter hela överdelen på staven med nytt men det kanske är ekonomiskt oförsvarbart. Lite fel säsong att hitta avbrutna stavar. Ingen aning om de går att få loss heller. Känns som det ofta är smältlim i dessa applikationer.

Den Stora Saida-tråden
Jenny W sa:
Fortfarande inga syner vart min sadel kan ha tagit vägen?

Jag förestället mig ett scenario där du tänkte montera den för prov men det gick dåligt pga strul med sadelstolpe ellet så. Den ligger tillsammans med en eller flera sadelstolpar du inte använder. Troligen i en påse i en påse som gör den svåridentifierad.

Den Stora Saida-tråden
Det gick ju väldigt bra förra gången, så jag prövar igen!

Förra sommaren var jag ute med min gamla helstela Miyata MTB. Kedjan gick dessvärre av, ovanför hundspåret uppåt snötippen till, och jag fick promenera hem. När jag parkerade den i cykelförrådet, låste jag den och gick upp till min lägenhet.

Nu när jag ska ta och fixa till cykeln - byta drivlina och antagligen vevparti och vevlager också, hittar jag inte nyckeln. Till min stora förvåning låg den _inte_ nedslängd bland alla andra nycklar i den lättillgängliga kökslådan med blandat skrot, inte heller i nyckelburken i städskrubben.

Har en vag aning om att jag plockade bort nyckeln från en nyckelknippa, vet dock inte om det var min vanliga eller om det var den lilla som jag har när jag tränar. Det kan också ha varit en lös nyckel till att börja med. Nyckel är till ett Basta click-lås, antagligen med grå plast på nyckeln, men den kan också vara helt i metall.

basta.jpg

edit: Jag har redan tittat i lådan med akvarellfärger och kroppspuder, och nyckeln var inte där.

Senast ändrad:
Den Stora Saida-tråden
Naugas sa:
Det gick ju väldigt bra förra gången, så jag prövar igen!

Förra sommaren var jag ute med min gamla helstela Miyata MTB. Kedjan gick dessvärre av, ovanför hundspåret uppåt snötippen till, och jag fick promenera hem. När jag parkerade den i cykelförrådet, låste jag den och gick upp till min lägenhet.

Nu när jag ska ta och fixa till cykeln - byta drivlina och antagligen vevparti och vevlager också, hittar jag inte nyckeln. Till min stora förvåning låg den _inte_ nedslängd bland alla andra nycklar i den lättillgängliga kökslådan med blandat skrot, inte heller i nyckelburken i städskrubben.

Har en vag aning om att jag plockade bort nyckeln från en nyckelknippa, vet dock inte om det var min vanliga eller om det var den lilla som jag har när jag tränar. Det kan också ha varit en lös nyckel till att börja med. Nyckel är till ett Basta click-lås, antagligen med grå plast på nyckeln, men den kan också vara helt i metall.

edit: Jag har redan tittat i lådan med akvarellfärger och kroppspuder, och nyckeln var inte där.

Du hade en ryggsäck och slängde nyckeln i den. Eller möjligen att du blev så frustrerad av kedjebrottet att du gick och letade efter ett kedjelås i en låda med delar. Du hittade kedjelås men det var för sent att sätta dit det så du la nyckeln där eftersom du ändå tänkte byta det dagen efter.

Den Stora Saida-tråden
Naugas sa:
Jenny W sa:
Den ligger tillsammans med kläder som du, inte helt på allvar, tänkt hade varit fina som vita, om det nu inte var så att du aldrig skulle köpa vita kläder till att börja med.

Jag har en vit tröja. den hänger på en galge. Sadeln var inte där. ;)

Masjevel sa:
Har du kollat om den redan sitter på cykeln? ?

Japp. Inte där heller.

Fortsätt gärna titta i kristallkulan för sadeln är ff borta. Det är ett mysterium.

Den Stora Saida-tråden
^Nej nej, _ligger_tillsammans_ med kläder som _inte_ är vita... :) Blundar och gnuggar tinningen... möjligtvis tillsammans med avlånga saker, trodde det var i en låda först, men det kan också vara i en plastpåse. Du satte ner sadeln där bara tillfälligt, för att få den ur vägen när du stuvade om några grejer eller packade.

Den Stora Saida-tråden
Jenny W sa:
Naugas sa:
Jenny W sa:
Den ligger tillsammans med kläder som du, inte helt på allvar, tänkt hade varit fina som vita, om det nu inte var så att du aldrig skulle köpa vita kläder till att börja med.

Masjevel sa:

Japp. Inte där heller.

Fortsätt gärna titta i kristallkulan för sadeln är ff borta. Det är ett mysterium.

I ett fack i bilen? Tex bak i skuffen under en lucka eller om du är extremt dålig på att städa bilen kanske den är i facket i stolsryggen.

Den Stora Saida-tråden
Jag söker en påse med monteringsdetaljer till en loftsäng. Det är en brun kompostpåse med skruvarna sorterade i småpåsar inuti.
Jag hämtade sängen förra sommaren i johanneberg, körde den till saltholmen, vi lassade den på en liten kärra som min vän själv kunde ta på båten. Bilen var en blå kombi, men jag kan inte komma på om det var min Toyota eller min mammas Volvo, vi bytte ett tag när min skulle upp till Norrland för handpåläggning av en prisvärd bilmek. Volvon stinker rök o har traktor-känsla, men jag får inget minne av hur det kändes att andas eller köra under denna färd. Jag var ganska utarbetad o minns väldigt lite från den här tiden över huvud taget . Min vän, tillika ägare av sängen, säger sig minnas att han glömde påsen i min bil.

En bonusönskan vore att finna en bruksanvisning eller vad sängen kan tänkas heta, det har vi inte slarvat bort själva utan är information som inte medföljde.

En bonusmiss var att han ställde vagnen på däck, gick in och satte sig, och strax därefter såg madrassen guppa iväg på vågorna.

Den Stora Saida-tråden
Hasse#7 sa:
Jenny W sa:
Naugas sa:
Jenny W sa:

Masjevel sa:

Japp. Inte där heller.

I ett fack i bilen? Tex bak i skuffen under en lucka eller om du är extremt dålig på att städa bilen kanske den är i facket i stolsryggen.

Bilen är relativt nystädad men jag kan för all del kolla under golvet i bagaget. Där ligger det lite grejer som jag inte har 100 koll på.

Den Stora Saida-tråden
Jenny W sa:
Hasse#7 sa:
Jenny W sa:
Naugas sa:
Jenny W sa:

Masjevel sa:

Japp. Inte där heller.

Bilen är relativt nystädad men jag kan för all del kolla under golvet i bagaget. Där ligger det lite grejer som jag inte har 100 koll på.

Ja det är ju en fördel även för en amatörsiare om den som frågar tittar efter om förslaget stämmer :)
Ungefär som att det är bättre att köpa en lott innan om man tänker klaga på att man aldrig vinner.

Den Stora Saida-tråden
Var har jag lagt mina bilnycklar.. inklusive nycklar till skidbox, samt 2 cykelställningar!! Borta sen vi kom från Italien för semestern. Hjäälp!

Den Stora Saida-tråden
Lövis sa:
Var har jag lagt mina bilnycklar.. inklusive nycklar till skidbox, samt 2 cykelställningar!! Borta sen vi kom från Italien för semestern. Hjäälp!

Nu förutsätter jag att du inte reste ensam. Du körde. Du bar in allt tungt hemma. Din sambo eller dylikt fick uppdraget att låsa. Nycklarna ligger i dennes reskläder, handbagage eller nåt, därför har du inte en susning.

Den Stora Saida-tråden
Hasse#7 sa:
Lövis sa:

Nu förutsätter jag att du inte reste ensam. Du körde. Du bar in allt tungt hemma. Din sambo eller dylikt fick uppdraget att låsa. Nycklarna ligger i dennes reskläder, handbagage eller nåt, därför har du inte en susning.

Stämmer. Jag har upprepade gånger anklagat sambon för just detta, men inte kommit nån vart. Bevisbördan ligger hos mig antar jag...
Får nog vända uppochner på hennes prylar och huset ännu en gång. :(
Jag hittade som tur en reservnyckel till skidboxen (och bilen), men inte till cykelställen.

Den Stora Saida-tråden
ratatosk sa:
En bonusönskan vore att finna en bruksanvisning eller vad sängen kan tänkas heta, det har vi inte slarvat bort själva utan är information som inte medföljde.

Någon annan får använda sina Saida-skills, men är det en Ikea-säng? Brukar inte vara några större problem att få tag på en ny uppsättning skruvar. Förutsatt att ni listar ut vilken modell det är :)

Den Stora Saida-tråden
garfunkel sa:
ratatosk sa:

Någon annan får använda sina Saida-skills, men är det en Ikea-säng? Brukar inte vara några större problem att få tag på en ny uppsättning skruvar. Förutsatt att ni listar ut vilken modell det är :)

Det vet vi inte. Har bildgooglat "Ikea loftsäng" men ser ingen som stämmer riktigt. Det finns ju fler möbeltillverkare. Den som han köpte sängen av verkar en smula rörig, han jagade henne ett tag för att få veta vad sängen hette o betala, men hon svarade aldrig, man kan tycka att det legat i hennes intresse att få betalt. Vi hämtade den i ett kollektiv som hon just flyttat ifrån.
Det är bla vad-som- ska- sitta- här som saknas.

DSC_1078.JPG

Den Stora Saida-tråden
ratatosk sa:
Jag söker en påse med monteringsdetaljer till en loftsäng.

En bonusmiss var att han ställde vagnen på däck, gick in och satte sig, och strax därefter såg madrassen guppa iväg på vågorna.

Tror att loftsängen var en Ikea Vrådal, det brukar vara det.
Instruktionen finns här, med delarnas nummer.
http://s156.photobucket.com/user/Bobblesberg/library/Vradal 90 Instructions?sort=3&page=1

Madrassen såg jag på bakgården till ett ryskägt bed-n-breakfast i södra frankrike.
Ni vill inte ha till baka den.

Den Stora Saida-tråden
Hasse#7 sa:
Jenny W sa:
Hasse#7 sa:
Jenny W sa:
Naugas sa:
Jenny W sa:

Masjevel sa:

Japp. Inte där heller.

Ja det är ju en fördel även för en amatörsiare om den som frågar tittar efter om förslaget stämmer :)
Ungefär som att det är bättre att köpa en lott innan om man tänker klaga på att man aldrig vinner.

Ja så klart. Sorry. Hade missat inlägget till mig i denna tråden.

Den Stora Saida-tråden
heklamama sa:
ratatosk sa:

http://s156.photobucket.com/user/Bobblesberg/library/Vradal 90 Instructions?sort=3&page=1

Madrassen såg jag på bakgården till ett ryskägt bed-n-breakfast i södra frankrike.

Madrassen tror jag du har helt rätt i, både var den finns och att vi inte vill ha igen den. Tyvärr stämmer inte Vråldal.
I värsta fall släpper vi hur det "ska vara", köper vinkeljärn o skapar något nytt. Lite pundigare lösning, hör hemma i tråden fulmek, fast ot då.

Den Stora Saida-tråden
ratatosk sa:
heklamama sa:
ratatosk sa:

Madrassen tror jag du har helt rätt i, både var den finns och att vi inte vill ha igen den. Tyvärr stämmer inte Vråldal.
I värsta fall släpper vi hur det "ska vara", köper vinkeljärn o skapar något nytt. Lite pundigare lösning, hör hemma i tråden fulmek, fast ot då.

Eftersom du köpte en FLEXA BASIC på Jysk så blir den nog en förbättring med fulmeckmontering med vinkeljärn.

Tillbaka
Topp