Den ultimata långpendlaren

• Trådstartare Trådstartare LOK
  • Start datum Start datum

LOK

Medlem
Ska byta jobb inom kort och går från 5 till dryga 30 km enkel väg till jobbet. Tanken är att cykla så mycket jag kan och tidsschemat tillåter. Pendelvägen innehåller, beroende på vägval, allt från oändliga raksträckor på asfalt till fina, kuperade grusstigar och om jag skulle vilja även singletrack.

Alltså behöver jag en ny cykel! En jack-of-all-trades som givetvis blir en kompromiss mellan det ultimata för respektive användningsområde. Den kommer att rulla sommar som vinter och allt mellan.

Själv har jag fastnat för två alternativ.

Kona Rove http://www.konaworld.com/rove.cfm

Specialized AWOL http://www.specialized.com/se/en/bikes/road/awol/awol-comp-

Prislappen ligger på dryga 15 oavsett cykel. Utrustningsnivån är i princip samma. Rove lite mer racig och AWOL lite mer avslappnad. Jag lutar åt AWOL - den är snyggast.

Vad tycker den samlade visheten? Vilka andra alternativ finns det?

/Linus

Det ultimata för långa raksträckor på asfalt är väl en velomobil, därefter kommer liggcykeln.

Jaja. Annars får du vara happykorrekt och köpa en CX.

Min nästa pendlare, efter att ha kört med en Surly Cross Check i många år, blir nog en hybrid med diskbromsar och flatbar, jag har 37km enkelväg med rätt mycket cykelväg men kan gena med lite inslag av grusväg. Vill ha flatbar för att vara lite säkrare i trafiken med att kunna bromsa i tid.
Cykeln kommer att byggas för att matcha mått och vinklar så nära som möjligt med min cross och lvg hoj.

Jag tycker du är rätt ute. Cykeltypen skivbroms-bockstyre-hybrid tycker jag är perfekt för allt-i-allo cykling och har kommit tillbaka i mainstream efter att det ett tag inte fanns mer än nisch-tillverkare.

2010 köpte jag det då happykorrekta åket Kona Dew Drop som är precis samma och den har rullat året runt sedan dess. Den behöver en rejäl genomgång före våren och jag är less på de tunga hjulen så jag kan förstås inte låta bli att titta på alternativ isf uppgraderingar.

Jag ser att du vill ha stål och då har jag inte så många alternativa förslag. CroMo är väl förhållandevis tåligt, men jag ser på Konan att det rostat överallt där det kan rosta så för en åretruntcykel hade jag valt alu. Pinnacle Arkose, Rose DX är bland de jag tittat på.

AWOL ser betydligt slackare ut än Rove, där hade jag föredragit en slack geo för pendling och grusstigar. Jag har kört en instegs-lvg parallellt under våren och tyckte det var lite jobbigt med den rappa geometrin faktiskt.

Jag är egentligen nöjd med gruppen men hade gärna haft lite bättre grejer från start.

AWOL har trippel vilket kan vara skönt beroende på hur du använder cykeln.

har själv mellan 18 och 35 km sträcka till jobbet och tycker en CX är grymt, grus, stigar och asfalt är inga problem.
Gillar att man kan sitta nere i bocken eller uppe på hoodsen, enda jag saknar på min cross (poison 2013 ram) är riktiga fästen för stänkskärmar.

Har erfarenhet av två st CX med skivbroms, den första var Focus Mares disc från 2009 om jag minns rätt.

Ram/gaffel i alu
105-växlar/reglage
Mekaniska skivbromsar/Shimano med extra bromshandtag

Nöjd med den i sin helhet även om jag kanske önskade mig en något lättare cykel.

Nuvarande är en Boarman CX Pro från 2012 där även 2013 är en likdadan modell.

Ram-alu/gaffel-kolfiber
SRAM Force-växlar/reglage
Mekaniska skivbromsar/Avid BB7 Road-bromsar med extra bromshandtag

Helt nöjd med denna, en sån där cykel som jag i princip skulle kunna behålla för evigt om jag nu inte prompt suktar efter en plastraket framöver och vill få loss lite stålars till det. Jag har aldrig varit någon räserkille men jag vill inte vara utan de extra bromshandtagen eller skivbroms heller för den delen. Visst det är inte i närheten samma bett i bromsarna som, bra, hydrauliska dito men de räcker till, håller i en evighet och för mig varit underhållsfria.

Focusen kostade då runt 13000:- med pedaler inräknat

Boardmanen gick för 16500:- inkl. frakt exkl. pedaler på nätet men 2013 har den varit nere på ca 13500:- även om den verkar gått upp något i pris igen.

Summa summarum - För 15000:- borde du kunna få en bättre spec. än vad ex. Kona erbjuder och utan att gå in o titta på Specialized ovan nämnd så har de i regel svart bälte i att ta lite väl mycket betalt för ramen så att säga.

heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en:
> http://surlybikes.com/bikes/cross_check
>
> Om du tröttnar på att åka till jobbet är det
> bara att fortsätta.
> Jorden runt.
>
> Löjligt bra cykel.

Eller kanske den nya http://surlybikes.com/blog/post/ta_dah ?

s
Det jag tror du kommer få svårt att kombinera (utan att kompromissa för mycket) är pendelegenskaperna + stigåkat. För mig så är A & O på en pendlarhoj att den har skärmar, både för att man ska slippa bli så blöt och skitig med ffa för att jag inte orkar/vill tvätta en cykel flera gånger i veckan när hösten kommer. Och med skärmar ökar vikten samt minskar skojsigheten att flänga runt på stigar etc. Och se till att du får tag på (och plats med) riktiga skärmar med falsade kanter om du inte bara vill solskenspendla.

Eller hur, precis det man gått å väntat på ett tag nu... Kanske den får ersätta min Pacer från 2009 som pendlarhoj - åtminstone under vinterhalvåret.

Giant AnyRoad liknar AWOL en del men med ännu mer unik geometri...

Anyroad_1_black.jpg

Min ultimata pendlare:
Byggd för 50 mm breda metallskärmar. Gilles Berthoud eller Honjo.
Plats för 35 mm breda däck även dubbade
Byggd för SON SL navdynamo med dynamobelysning fram och bak
73 graders atyrvinkel och 50 mm gaffelförsprång
Bockstyre
Skivbromsar, gärna hydraliska.

Dvs det är custom som gäller....

Tack för alla bra synpunkter och tips! Har både förstärkt min egen bild och gett några nya perspektiv. Men fortfarande - AWOLen är snygg!

@NLC Med risk för att visa min okunnighet - skärmar med falsade kanter. Kan du ge exempel på typ?
När det gäller stigåkandet så får de nog bli på cykelns premisser dvs snälla stigar utan för mycket stök.

@CJMax En Viner? Har du en som du kan tänka dig att sälja;)

/Linus

LOK skrev:
> @NLC Med risk för att visa min okunnighet -
> skärmar med falsade kanter. Kan du ge exempel på
> typ?
> När det gäller stigåkandet så får de nog bli
> på cykelns premisser dvs snälla stigar utan för
> mycket stök.
>
>
> /Linus

Invikta kanter, dvs som t.ex. SKS Bluemels är i bredd 42 och uppåt (http://www.sks-germany.com/?l=en&a=product&r=mudguards&i=6208801430 men inte är i 35 (inte för att detta på något sätt är den bästa skärmen, men produktbilerna gav bra exempel)

bsandborgh skrev:
> Min ultimata pendlare:
> Byggd för 50 mm breda metallskärmar. Gilles
> Berthoud eller Honjo.
> Plats för 35 mm breda däck även dubbade
> Byggd för SON SL navdynamo med dynamobelysning
> fram och bak
> 73 graders atyrvinkel och 50 mm gaffelförsprång
> Bockstyre
> Skivbromsar, gärna hydraliska.
>
> Dvs det är custom som gäller....

Det är bara ett problem med ett sånt pendlarhojsbygge ... stöldrisken. Om man inte har möjlighet att typ låsa fast den under skrivbordet eller dyl på sin arbetsplats.

JLarsson skrev:
> Jag skulle utgå ifrån en
> http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cross/croix-de
> -fer/croix-de-fer och köpa fina, lätta
> aluminiumskärmar. Sen på sikt uppgradera den
> snikiga Tiagragruppen.

+1

Jag är i alla fall grymt nöjd med min som funkar på allt från asfalt till skogsstigar.

Bilagor

• IMG_20121103_214121.jpg
    IMG_20121103_214121.jpg
    116.4 KB · Besök: 27
  • IMG_20130518_204552.jpg
    IMG_20130518_204552.jpg
    159.2 KB · Besök: 28
Trådkap: Vad finns det för vettiga alternativa stänkskärmar (har tittat på SKS Longblade)?

Finns det något vettigt till en cykel som helt saknar öron/fästpunkter? T ex QR & specialbeslag.

Underbar visualisering!

Är det inte fascinerande att det skiljer så mycket mellan modeller, flera cm, och skiljer så lite i reach mellan storlekarna på vissa modeller?

McR skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle utgå ifrån en
> >
>
> > -fer/croix-de-fer och köpa fina, lätta
> > aluminiumskärmar. Sen på sikt uppgradera den
> > snikiga Tiagragruppen.
>
> +1
>
> Jag är i alla fall grymt nöjd med min som funkar
> på allt från asfalt till skogsstigar.

Schyssta stänkor! Länk?

Tattaren skrev:
> McR skrev:
> -----
> > JLarsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag skulle utgå ifrån en
> > >
> >
>
> >
> > > -fer/croix-de-fer och köpa fina, lätta
> > > aluminiumskärmar. Sen på sikt uppgradera
> den
> > > snikiga Tiagragruppen.
> >
> > +1
> >
> > Jag är i alla fall grymt nöjd med min som
> funkar
> > på allt från asfalt till skogsstigar.
>
>
> Schyssta stänkor! Länk?

SKS Wide Road
http://m.evanscycles.com/products/sks/mudguards-wide-road-ec004915

Fast jag tror inte dem tillvärkas i vitt längre, som är synd för att jag lyckades bryta av delen som sitter framför framgaffeln.

McR skrev:
> Tattaren skrev:
> -----
> > McR skrev:
> >
>
> > -----
> > > JLarsson skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag skulle utgå ifrån en
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -fer/croix-de-fer och köpa fina, lätta
> > > > aluminiumskärmar. Sen på sikt uppgradera
> > den
> > > > snikiga Tiagragruppen.
> > >
> > > +1
> > >
> > > Jag är i alla fall grymt nöjd med min som
> > funkar
> > > på allt från asfalt till skogsstigar.
> >
> >
> > Schyssta stänkor! Länk?
>
> SKS Wide Road
> http://m.evanscycles.com/products/sks/mudguards-wi
> de-road-ec004915
>
> Fast jag tror inte dem tillvärkas i vitt längre,
> som är synd för att jag lyckades bryta av delen
> som sitter framför framgaffeln.

CC har Planet Bike skärmsats i VITT! Bra va? :) http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=2066&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Billig alu-XC-MTB med stel gaffel, mekanisk skivbroms och bockastyre. Ett par sommarhjul för 23-622 räserdäck, och ett par vinterhjul för 54-559 dubbdäck. Skivbroms gör att det är enkelt att byta. MTB-ram i stället för CX gör att det får plats riktiga dubbdäck plus skärmar. Skaffar man en kort framgaffel som inte har kompensation för dämparhöjd, så får man dessutom en rejsigare geometri (motsvarande ca 2 grader mer upprätt styrvinkel). Vinterframhjulet kan med fördel ha en navgenerator. På sommaren lär det inte behövas, om du inte nattjobbar förstås.

Jag har pendlat rätt mycket med ca 30-35 km enkel resa och är inte hundra på att jag håller med alla här i tråden. Problemet jag måste lösa är inte bara årstider, väder utan även tid. I princip innebär det att jag skulle köpa två cyklar. En eldriven hybrid med stänkor (CX funkar i princip också) i snygg och raceraktig geometri och en racer.

>
> Det är bara ett problem med ett sånt
> pendlarhojsbygge ... stöldrisken. Om man inte har
> möjlighet att typ låsa fast den under
> skrivbordet eller dyl på sin arbetsplats.

Min hoj är bra på det viset. Kona Jake, handmålad delvis flagad ram, planet x a57 hjul, ultegrahandtag där den lilla fåniga plastbiten ramlat av. Ultegra växlar och annat. Biltemas plastskärmar, 40 mm däck. En cykel med bra funktion och skruttigt utseende helt enkelt. Enda som inte är bra är cantileverbromsarna, ska bytas mot mini-v.

För mig den ultimata långpendlaren skulle vara en helstel 29er med rätt utväxling. En Genesis Fortitude, om den hade fäste för stänkskärmar, skulle stå högt på min lista!
/E

geologen skrev:
> Billig alu-XC-MTB med stel gaffel, mekanisk
> skivbroms och bockastyre. Ett par sommarhjul för
> 23-622 räserdäck, och ett par vinterhjul för
> 54-559 dubbdäck. Skivbroms gör att det är
> enkelt att byta. MTB-ram i stället för CX gör
> att det får plats riktiga dubbdäck plus
> skärmar. Skaffar man en kort framgaffel som inte
> har kompensation för dämparhöjd, så får man
> dessutom en rejsigare geometri (motsvarande ca 2
> grader mer upprätt styrvinkel). Vinterframhjulet
> kan med fördel ha en navgenerator. På sommaren
> lär det inte behövas, om du inte nattjobbar
> förstås.

+1

Helst skulle jag jämt vilja ta racern. Min tripster är funkis men är segare än racern. När det blir riktigt grisigt tar jag gammel konan (kilauean) som hänger färdigriggad med w106 i taket i väntan på januari. Den bara går och går...
Så drömpendlaren blir ju då racern...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp