Den ultimata pendlingshoj, finns den?

Nu var den inkörd.

Första intrycket är överlag bra. Känns som att jag sitter lite högre än vanligt och definitivt mer uprätt än vad jag brukar vara.

Det är en viss gummibandskänsla i remmen när man startar och när man står upp och bryter, men den håller bra fatt när man har vevat upp den och är lätt och smidig i trafiken. Återkommer efter några manader.

Bilagor

• 03163D69-E52F-4763-BCB7-61539F5B3EE6.jpeg
    03163D69-E52F-4763-BCB7-61539F5B3EE6.jpeg
    557.5 KB · Besök: 156
velocipede sa:
Har varit igenom otåliga cyklar i jakten på den perfekta året runt pendlaren men det har alltid funnits något som fungerat mindre bra...

Den ska gå en sträcka på strax över 1mil enkel väg fram och tillbaka till jobbet, och ska vara så underhållsfritt som möjligt.

Har provat mtb, cx, racer, bullitt och gravel och sneglar nu på en av följande altenativ;

1. BMC Alpenchallenge AC01
2. Canyon Commuter 7.0
3. Cannondale Bad Boy 1

Tänker samtliga varianter med rem(Alfine 8 eller 11).

Budget runt 20' max.

Det som talar emot Cannondale är svårigheten att montera skärmar, plus att det skulle se så otroligt fult ut så jag skulle nog inte göra det.

BMC med alfine 8 verkar vara den billigast alternativ med cannondale nära andraplats. Både Cannondale och canyon har inbyggda lysen, och canyon har navdynamo(har dock hört historier om att den fungera sådär i dåligt väder). Tror inte att dessa lysen fungerar till så mycket mer än att bara synas.

Hör gärna era synpunkter för och emot.

Jag håller med. De sista 5-6 åren pendlade jag med en remdriven Scott Sub10, varje arbetsdag året runt. 15 km enkel väg. Malmö.
Samma originalrem sitter fö fortfarande på hojen.
Enda haken är Alfine8 som är sådär. 11 lär vara ett bättre val och Nexus är iaf inte sämre än 8:an, hade en Nexus7 på föregängaren.
Kanske inte det roligaste att cykla på, mer som en trogen arbetshäst som fungerar i alla väder med minimalt underhåll.

Lite urspårning:

Jag är nyfiken på kuggrem.

I automotive är ju tex kuggrem ”kamremmar” legio sedan decennier. Till barnens elsparkcyklar köpte jag kuggremmar av nån industri-dimension för några tior.

Är det stor skillnad tekniskt på remmar till en cykel?

En kamrem till bil kostar inte många kronor och håller i väldigt många år.

Kristoffer R sa:
Lite urspårning:

Jag är nyfiken på kuggrem.

I automotive är ju tex kuggrem ”kamremmar” legio sedan decennier. Till barnens elsparkcyklar köpte jag kuggremmar av nån industri-dimension för några tior.

Är det stor skillnad tekniskt på remmar till en cykel?

En kamrem till bil kostar inte många kronor och håller i väldigt många år.

En rem till cykel är svindyr och håller i många år :-)

Änvänds ju även på några motorcykelmodeller. Tekniken bör vara lik, nån kevlarförstärkt syntetgummihistoria.
Det här med att känna en viss elasticitet i drivlinan tror jag fö bara är inbillning, remmar är inte elastiska. Däremot tysta.

Har vi några färska förslag på temat i år.
Skulle byta styrlager på min stålhoj nu och insåg att det nog är dags att byta minst gaffeln, men egentligen hela cykeln/ramen.
En BMC alpenchallenge som singlespeed hade känts mumma men var hittar man en sån ram/cykel.

Bilagor

• 2021-10-30 15.19.13.jpg
    2021-10-30 15.19.13.jpg
    472.6 KB · Besök: 75
Har vi några färska förslag på temat i år.
Skulle byta styrlager på min stålhoj nu och insåg att det nog är dags att byta minst gaffeln, men egentligen hela cykeln/ramen.
En BMC alpenchallenge som singlespeed hade känts mumma men var hittar man en sån ram/cykel.
Det där e väl bara ytrost men jag köpte min ram för 300 € på ebay. Gissar att det är dyrare nu. Tycker personligen att Alpenchallengen är rätt meh. Försökte köpa en Soma Wolverine istället men somafabshop ville inte leverera

Alltså den går väl inte av i morrn men känns ändå rätt mycket som det är dags. Kan också köpa en gaffel från lämplig leverantör och peta dit nytt lager bara.

Alltså den går väl inte av i morrn men känns ändå rätt mycket som det är dags. Kan också köpa en gaffel från lämplig leverantör och peta dit nytt lager bara.
Borsta av rosten och mät. Inte många mikrometer som gått bort gissar jag. Är det så går nog inte gaffeln av imorgon eller de närmsta decennierna heller. Klart annars du ska ha ny cykel om du vill det

Om det bara hade gått att köpa något som uppfyller alla önskemål så hade det varit en nobrainer. Nu får jag väl gör som du säger :)

Nu våldade jag loss gaffeln och inget som tar någon last från ramen verkar anfrätt iaf. Får nog bli ett nytt lager och en funderare.

Bilagor

• 20211031_105829.jpg
    20211031_105829.jpg
    546.1 KB · Besök: 65
Tillbaka
Topp