Deore vs. XT

• Trådstartare Trådstartare Jim
  • Start datum Start datum
J

Jim

Guest
Deore vs. XT
Hej!

Har precis kommit på att jag behöver en cykel för att motionera lite mera.
Vet inte hur mycket jag kommer cykla eller vad igentligen man behöver men jag sneglar åt en Crescent Imagine 540. Billig och förhoppningsvis en bra komma-igång-cykel.
Den har 24vxl Deore bak och Acera fram. Kan inget om växlar men har sett växlar som heter XT RD-M750 (bak) och XT M761 (fram). Är det nån mening tycker ni att uppdatera, tror inte det blir många hundringar det kommer att skilja? Eller ska jag köpa LX?

Skulle va jättetacksam för tips eller nya ideér!

Mvh: Jim

Deore vs. XT
OM du har bestämt dig för den hojen så är mitt förslag att byta växlarna när du har kört slut på dom. Men vad kostar cykeln och vad är det för gaffel? I min uppfattning så är det viktigare med en bra gaffel än växlar.
Det kanske går att hitta något bättre i samma prisklass, men det blir du nog snart varse när det börjar droppa in uppmaningar till dig att köpa en Marin eller Kona här på forumet.

Deore vs. XT
Hej Markus!

Cykeln kostar 3995:- och gaffeln är nån med luftfjädring, kan det vara Suntour. Gaffeln är säkert ingen toppmodell:-)
Jo, jag har läst runt på forumet och sett att Kona och Marin rekomenderas varmt. Tittade lite på Marin cyklar i affären men de var inte lackade och såg inte så kul ut, nu ska jag väl iofs inte stå och titta på cykeln men visst är det kul om den ser fin ut.

Deore vs. XT
Har du problem med att växlarna inte fungerar som de ska? Annars är det ingen större mening med att uppgradera - kör slut på de du har först, annars kommer du inte märka någon direkt skillnad ändå. Hysterin kring bak- och framväxelns nivå har jag svårt att förstå.

Ram och gaffel är de viktigaste komponenterna på cykeln (förutsatt att styre/handtag och sadel är sådant som du sitter bra med).

Deore vs. XT
jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
...
>
> Ram och gaffel är de viktigaste komponenterna på
> cykeln (förutsatt att styre/handtag och sadel är
> sådant som du sitter bra med).
...

Och hjulen! Det är dom som tar det mesta styket í terrängen.

Deore vs. XT
24 växlad betyder 8 delad kassett där bak, vill du byta till 9 delat system måste du förutom kassetten byta alla klingor fram samt växelreglagen. det blir kanska dyrt, minst 1000 kr för reglage och klingor förutom slitna kassetten. iof inget fel med 24 växlar men de lite bättre växelsystemen typ deore mm har ju 9 delat...

men du kan ju sälja cykeln och köpa en ny bättre när du vill byta upp dig.

Deore vs. XT
Jag skulle kunna sätta en 44taggarsklinga på att man INTE behöver byta klingor fram om man byter till 9delat från 8delat. Det man behöver byta är reglaget och kasetten, växelföraren kan man behålla.

Jag skulle själv prioritera hjul och vevparti prismässigt. Ramen behöver inte vara dyr, bara den passar. Gaffeln kommer därefter. Som jomper säger är de delar som kommer i kontakt med kroppen viktiga att de passar men dyrare betyder inte bättre passform. Det finns många som är nöjda med biltemas sadlar och shimanos billigaste pedaler.

/rikard

Deore vs. XT
Var och taffsade på några nav hos LBS idag bl a LX och Deore. Måste säga att det var ganska stor skillnad på dom, hur jämt dom rullade osv. Är skillnaden lika stor på andra delar är nog LX att rekommendera före Deore. Priset skiljer ju inte så vansinnigt mycket heller. Men sne e ju klart att XT är bättre och XTR är ännu bättre...

Deore vs. XT
Hej och tack för svaren!

Har funderat och surfat runt många timmar på forumet och läsvärt, vilken kanon sida:-)
Ringde idag till cykelhandlarn och sa att han skulle se om han hade en Crescent Imagine 540 storlek 47cm (är 1,77cm) och isåfall lägga undan den så jag kan hämta den imorgon fredag.
Bestämde mig för att köpa den som den är för att sedan se om det är något man kanske inte är riktigt nöjd med.

Läste under "Läsvärt" just om Biltemas sadlar och styre och de kunde det ju vara värt att prova fast hoppas det mesta känns bra.

Tack igen för hjälpen, håll nu tummarna för att det finns en cykel till mig:P

Deore vs. XT
...fanns inga cyklar i den ramstorleken kvar, ringt runt närapå hela Kronoberg och Jönköpings län:-(
Verkar som det sitter Suntour XC-60 gafflar på alla cyklarna runt 4-5000kr men den gaffeln kändes inget vidare.
Usch, ville ju haft en cykel nu i helgen men vill inte göra affärer när man känner sig stressad.

Mvh: Jim :(

Deore vs. XT
Jim: Det kommer fler tåg. :-) På tal om ramstorleken, 47cm är samma som 18.5" och det låter nästan lite för stort för dig, kanske. Nu vet jag inte vilken längd toppröret(det som går horisontellt från sadelstolpe till styre på ramen) har på Crescenten du tänkt dig, men det är det måttet som är det viktigaste. Topprörslängden skiljer sig åt på olika märken, ibland fungerar en större(till storleken angiven) ram och ibland en mindre. Provcykla olika storlekar, känns sittställning för utsträckt eller slår du lätt knäna i styre/styrstam så prove en mindre/större ram. Som sagt, vi är många som rekommenderar en Marin eller en Kona istället för en Crescent, du får "mer" cykel för pengarna istället för fräck design då. ;-)

/Leo

Deore vs. XT
Hej Leo!

Man kanske inte märker vilken ramstorlek man ska ha förrän den dagen man halkar på trampan:-) Provat min brors cykel som är 47cm och den känns ok, har iofs bara cyklat på asfalt med den, kanske skilnad i skogen?

Jag har börjat titta på Kona cyklar lite och hittat denna http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_52&products_id=192 en Kona FireMountain. Verkar vara en fin cykel för en nybörjare eller vad tycker ni jämfört med Crescent?

Vet bara inte var jag kan titta på Kona cyklar i Småland, hittar ingen sida med återförsäljare, nån som har nått tips?
Ska ta en raid till Växjö imån...

Deore vs. XT
Dubbelbottnade fälgar och en hyffsad gaffel kommer man riktigt långt med. Deore eller LX är väl att rekomendera men alivio funkar bättre än många tror. XT är nog overkill i början. Fastnar du för det så är det väl inte otroligt att du börjar uppgradera men som sagt när det går sönder är bäst, då har man hunnit bilda sig en uppfattning om det duger eller inte och man borde satsa på nåt bättre.

Deore vs. XT
Jim: Ja, det är stor skillnad på hur en cykel känns på asfalt jämfört med i skogen. Det är i skogen du verkligen behöver rätt storlek på cykeln. I stan fungerar en större ram utan problem, oftast. Konan verkade helt ok, Deore växlar rätt igenom och det är en bra nivå att börja med. Håller med om att det är svårt att hitta vettiga cyklar annanstans än i storstäder. Bra cykelaffärer, nu menar jag bra MTB cykelaffärer, finns det inte många av i hela Sverige. Ett bra tips är att spana igenom Happys Butiksrecensioner och därefter hitta en bra affär att handla ifrån.

/Leo

Deore vs. XT
Ringde Pedalogerna men FireMountain var slut så jag åkte till Vetlanda och tittade lite där men de hade inga Kona hemma. Provade 2 Nikishita(eller nått sånt) i 5-6tkr klassen och Crescent Image 800 men fastnade väl inte för någon.
Gafflarna på dessa billiga cyklar verkar vara av nån typ med gummi inuti som fjädrar, vet inte hur bra det är.

Ska låna en kompis cykel nu i nån vecka och se hur det känns, en gammal MTB med RockShox(stavning?) gaffel och LX växlar fast den är minst 5 år gammal men det ska bli kul att prova.

Mvh: Jim (snål och velig småläning:)

Deore vs. XT
Rikard: Jo, jag var inne på Häggs idag igen, var där i måndags och kikade lite också. Han hade fått in nån ny Marin som såg fin ut, lite kantig, orange och nån annan färg för 7.800kr och en helsvart ganska läcker Focus med LX för samma peng.

Jag stod och funderade lite där inne, han har en helsvart Image cykel med likadan ram som 700 och 800 för 4tkr med Acera växel(nån kampanj vad jag förstod). Sen har han en gaffel för 2.300kr som hette "Miagura" eller nått sånt. Var svart och det fanns nipplar så man kunde smörja. Kunde man plocka på den och LX växlar och hamna på strax över 6.000kr kanske det vore ett alternativ. För det är väl ingen "gummidämpning" i gaffeln om man kan smörja den?

Ps/
Passar på att tacka alla som hjälper mig, det är till jättestor hjälp!
/Ds

Deore vs. XT
Det var nog en Magura-dämpare. Magura är ett tyskt kvalitetsmärke, iaf vad gäller bromsar, så jag tror inte att de gör några fuldämpare men jag har faktiskt inte så stor koll. Ta reda på modellbeteckningen och kolla på deras sajt. www.magura.com.

/rikard

Deore vs. XT
Om det var en Manitou Axel är det inte en elastomergaffel utan en med oljedämpning (TPC) och stålfjäder och även "nivåreglering".

Men det kan ju också ha varit en Six Sport / Six Six den hade, men det är en "halv elastomer" gaffel utan riktig dämpning, den är mycket lik Axeln förrutom dekalerna... ( http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30Beskr )...

Aja, Häggs är schyssta typer har jag fått intrycket av efter att ha handlat från dom via "mail order".

Deore vs. XT
Hej Muerto!

Han hade fått tag i gafflar som låg på över 3.000kr till ett bra pris och han kunde sälja dem för 2.300kr så det var nog inte en sådan gaffel du länkade till.
Det här med oljesmörjnipplar på ovandelen av baksidan av den tjocka delen på gaffeln där den smala delen går ner i(låter som tv programmet "Lekande Lätt"), det är ingen ledtråd? :-)

Jo, Alan Hägg verkar vara schysst att ha att göra med, lite pratglad bara:) Både min bror och hans kompis har köpt sina cyklar där.

Deore vs. XT
Rekommenderar Manitou MX för precis över 2000 pix!
Enda riktiga gaffeln i prisklassen - dessutom nästan underhållsfri!

Jim, Hoppas du kommer ihåg att det är viktigare att man har spd (pedaler & skor), än framdämpare, flashiga bakväxlar, vevar etc. Om du inte sitter fast med fötterna på pedalerna kommer dina fötter ramla av pedalerna innan du hinner få nytta av din dyra dämpare. Du kan säkert själv räkna ut vad som är ivägen på vägen ner till marken när fötterna "släpper". Så om du är rädd om familjelyckan, satsa hellre på skor och pedaler för cirka 1000:-
Det är dessutom fetcred på att köra stelt genom tekniska partier - bra teknikträning!
//Örjan

Deore vs. XT
Om man väljer Shimano:
Deore funkar fint till träning; billigt att byta när det går sönder (allt går sönder när man kör mycket i skogen). Deore funkar även bra till och från jobbet. Ska man tävla ska man använda Deore XT. Det mesta är lättare (utom framväxeln) och starkare och mer precist bara man sköter om grejerna som man ska. Det är dyrt att smälla sönder växlarna men det får man ta när man tävlar.

Deore vs. XT
LX framväxle kan man använda till att klia sig på ryggen med eller peta sig i näsan med (de suger, i alla fall gjorde min det i fem månader!).

Sorry, jag glömde LX! Jag har faktiskt ingen erfarenhet av LXbakväxel. Mina LX trigger shifters är ganska tröga men exakta, tycker jag. Funderar på XT om de fortfarande finns. Eller SRAM...

Tillbaka
Topp