Det blev en enkel noname-hoj av märket Serious.

T68

Medlem
Då mitt cyklande nog kommer begränsa sig till turer till Ica och korta upptäcksfärder runt husbilen när vi är ute med den, så blev det till slut en lite enklare hoj från Bikester. Den heter "Serious Cedar S" (vem kommer på dom här namnen?!)

Kom ett stort paket idag och efter en relativt smidig uppbackning o montering är den up-and-running.

Så långt är intryck av kvalitet och finish helt ok.
Enda lilla grejen hittills var ylande frambroms. Men efter lite justering av toe-in lugnade den ned sig.

Och justja: nu vet man att det finns nåt som heter presta-ventiler också. Nu pump måste alltså inhandlas. Nymodigheter...

Som sagt helnöjd änsålänge (men det är efter ett par timmar).
Får se om den håller i längden...

Bilagor

• 20220720_155348~2.jpg
    20220720_155348~2.jpg
    953.5 KB · Besök: 280
Grattis till en vettig brukscykel, må ni få många fina turer tillsammans!

Navdynamo och tighta stänkskärmar är gott att ha när det sen blir höst.

Skriv gärna igen i den här tråden och dela med dig av dina erfarenheter när det gått några månader.

Jag köpte också en ’Serious Shoreline’, (mountainbike) att ha vid sommarstugan. Har använt den i ett år snart.Tycker också att det är helt ok budgetcykel. Den har få fästen att montera saker, det går tex bara att fästa en vattenflaska och inget annat. Handtagen har jag också bytt.

Det jag inte lyckats hitta är tillverkarens hemsida. Misstänker att det är någon form av Walmart-fabrikat, byggd för någon varuhuskedja?

Ser vettig ut. Köpte med en pump för presta, men upptäckte lyckligt nog att det redan fanns adapter till den batteridrivna från ryobi jag har till bilen. Lite trixigt innan jag fick det tätt mellan pump och ventil, men sen var det gött att bara trycka på en knapp för önskat däcktryck.

Köpte mig precis en grushoj av samma märke, Serious Black, vilket jag snabbt förstod måste vara en felstavning. Sirius Black, heter han, och de första 200 km har rullat fin-fint.
IMG_20220720_164152_970.jpg

Vi har en "citycykel" i stallet med 26" breda släta däck från märket Serious. Utmärkt cykel och ramen verkar välkonstruerad, lacken fin och håller bra. Inget att klaga på där!

Första försöket till customisering gick väl sådär. Sprang på en pakethållare på Biltema som skulle vara "universal". Men på den här ramen hamnar den alldeles för högt. Även om man är smidig som en balettdansös för sina 54 pannor så blir det inte lätt att svinga benet över om man har packning på den. Blir till att försöka lämna tillbaka och hitta en bättre modell.
20220722_191728.jpg

Första försöket till customisering gick väl sådär. Sprang på en pakethållare på Biltema som skulle vara "universal". Men på den här ramen hamnar den alldeles för högt. Även om man är smidig som en balettdansös för sina 54 pannor så blir det inte lätt att svinga benet över om man har packning på den. Blir till att försöka lämna tillbaka och hitta en bättre modell.
Visa bilaga 569078
Oj, har den där pakethållaren verkligen hamnat rätt? Har din cykel inga fästen nere kring baknavet?

Konstruktionen är att det övre fästet ska klämma runt sadelstolpen och det avgör ju höjden.
Det går alltså inte att på något vis sätta den lägre ned.
Sedan har pakethållarstagen klämfästen som ska sitta runt ramstagen ned mot navet (inga skruvfästen för hålen nere vid baknavet).

Tror den är lämpligare för andra ramtyper där övre ramröret sluttar mer nedåt och sadelstolpen börjar längre ned.

Har beställt en ny som utnyttjar de fästhål som finns i ramen.

Lesson learned.

Jag köpte också en ’Serious Shoreline’, (mountainbike) att ha vid sommarstugan. Har använt den i ett år snart.Tycker också att det är helt ok budgetcykel. Den har få fästen att montera saker, det går tex bara att fästa en vattenflaska och inget annat. Handtagen har jag också bytt.

Det jag inte lyckats hitta är tillverkarens hemsida. Misstänker att det är någon form av Walmart-fabrikat, byggd för någon varuhuskedja?
Härlig pandacykel!

Visa bilaga 569078

Fultema slår till igen. Denna går väl inte att fästa upptill på sadelstagen kan jag tänka. De hade tidigare en riktigt bra modell i alu med stagfäste. men den har givetvis utgått eftersom den var bra.
Tubus lillebror Racktime har bra och stadiga pakethållare även om inte de är gratis de heller, som tex https://www.rosebikes.se/racktime-eco-20-tour-rack-2654052

Tillbaka
Topp