Det här med cykelbanor

PKJoacim

Aktiv medlem
Det här med cykelbanor
Det kanske redan har varit uppe här i forumet men jag chansar och skriver ändå. Jag läste igår att Trafikverket ska börja inspektera cykelbanan mellan Sickla och Handen från cykel. Minst en gång per månad ska cykelbanan inspekteras från cykel som komplement till bilburen inspektion. Det är en försöksverksamhet som ska syfta till att det ska bli lättare att hitta brister och hinder som stör cyklisterna.

Ett steg åt rätt håll när det gäller sättet att se på cykelbanor?

Det här med cykelbanor
Låter som en bra idé. Får se om de upptäcker att den skymda chikanen norr om Hellasgården inte är helt optimal ur ett säkerhetsperspektiv.

Det här med cykelbanor
Stumpy sa:
Låter som en bra idé. Får se om de upptäcker att den skymda chikanen norr om Hellasgården inte är helt optimal ur ett säkerhetsperspektiv.
+1.

Mina femtio öre: Är det inte märkligt att detta (besiktning/kontroll utfört från berört trafikslag) är något som tas upp först år 2018? Det är ju inte så att det är någon världsnyhet på Nobelprisnivå med en GC, och att dom bör (skall) underhållas borde ju inte heller komma som någon överraskning...

Det här med cykelbanor
Om jag fattat rätt så har Eskilstuna kommun en verksamhet där personer (frivilliga, men inom en grupp, så inte vem som helst) kan rapportera status på cykelbanan.

Det här med cykelbanor
Felanmälde den där chikanen för flera år sedan...
ja, eller om det var ett förbättringsförslag kanske. Vette fan.
Jag föreslog att de helt enkelt skulle ta bort alla träd och buskar så att man fick bra sikt.

Men det ä'r klart, då måste ju ngt göra ngt!

Det här med cykelbanor
Jeppe_E sa:
GoranS sa:
I Huddinge kommun finns en möjlighet att felanmäla och sedan få felanmälan ignorerad.

Så kan man också göra, men du får se det positivt. De har i varje fall gjort något. :p
Lagt skattepengar på ett system som gör att man kan rapportera in fel som de sedan kan ignorera, eller rättare sagt, man kan få ett bekräftelsemejl om man vill innan de ignorerar anmälan. Åtminstone är det vad som hänt de gånger jag felanmält något.

Det här med cykelbanor
Det räcker inte med att röja sly just där, eller rättare sagt det skulle ju ge 50%. Det står ju ofta nån kombi eller skåpbil just på hörnplatsen på parkeringen. Inbackad just för att man ska ha noll sikt även i vänsterkurvan sett från Sickla.

Det här med cykelbanor
Cykelburen inspektion? Undrar vilket geni som kom på det. Här i Lund saknas uppenbarligen den typen av intelligens. Likt huddinge kan vi också felanmäla och få dessa ignorerade.

Tillbaka
Topp