Det var bättre förr... …eller också inte

Fundadores

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Skillnaden mellan MTB i slutet på 80-talet/början på 90-talet och nu är ju milsvid. Men vad är höjdpunkterna från dessa perioder. Vissa saker motsäger sig självt, men så är det ibland. Fyll på listan med dina highs (eller lows) om du var med när det begav sig.

80-90
Billigare att börja (och fortsätta). Visst fanns det dyra cyklar från Yeti och Klein redan då men generellt så kunde man få tag på en vettig cykel till en vettig peng. Beror ju också på att det var enkla helstela cyklar.

Kompabilitet. Det mesta passade med det mesta. Man kunde hej vilt blanda olika tillverkare och komponenter för det var mer standardiserat.

Lättmekat. Allt var enklare att meka med, tycker jag. Ingen hydralik eller elektronik. Allt var så mycket mer basic.

One bike to rule them all. Man använde samma, enda cykel, till allt. XC, trickcykling ja till och med DH.

Bling. Även enklare cyklar kom med anodiserade barends och styrstammar i regnbågens färger. Visst kan man skaffa det även nu men det kändes som att det var mer leklust då.

Nu
29 tums hjul. Helt revolutionerande. De stigar jag tyckte var utmanande då är ju lätta med en 29” hardtail.

Slanglöst. Det är fan bättre. Förstår inte att jag konverterade tidigare men det ger en bättre känsla på stigen.

Heldämpat. Dagens heldämpade cyklar fantastiska. Började ju komma heldämpat men det mesta var rätt dåligt. Överhuvudtaget var dämpningen dålig, många konstiga polymerdämpare som fanns då som varken gjorde från eller till.

Variationen av cyklar. Nu kan man hittas en dedikerad DH eller trickcykel. Gör ju de diciplinerna så mycket roligare.

Modet. Alltså att på 80-talet cykla om kring i landvägskläder med en hjälm som som gjorde att man såg ut som ett ollon var inte kul. Fanns ju ingen streetcred i det modet alls (jämför med skate på den tiden). Dagens mer friluftsinspirerade mode med shorts med liners och lösa tröjor gör att i varje fall jag känner mig mer bekväm i skogen.

Skydd. Dagens skydd som är anpassade till olika discipliner och är lätta och bekväma. Då fanns ju inget. Tur att man var ung och dum då det begav sig. När jag började cykla MTB hade jag inte ens hjälm.

Bikeparks. Vilken jävla dröm. Ställen som är dedikerade för cykling. Ni som är unga nu är spoiled fuckers, så är det.
 
Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Jag läste en forskarrapport om fenomenet "Det var bättre förr", forskarna kom fram till den överraskande slutsatsen att Det var bättre förr nästan undantagslöst var knutet till individens 20-årsålder plus minus några år.
 

BJS

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Det känns ju ändå som det är ganska accepterat idag att cykla på mindre optimala cyklar för nöjet. Självklart är en modern FS 29" med bra slanglösa däck överlägset snabbare än helstela singel speed cyklar, men just att den moderna cykeln går att cykla fortare gör att ribban för att få det utmanande ökar riskerna och det blir kanske inte roligare även om det går fortare?
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Jag gillar konceptet "all road", en cykel till allt. Fungerar såklart inte för den som vill tävla eller träna seriöst för olika cykelsporter men för de som cyklar enbart för nöje i kombination med transport är det den absolut roligaste cykeln tycker jag.

Åttadelat är för mitt bruk betydligt bättre än de med fler kransar och jag väljer ramväxlar före sti alla dagar i veckan.

Skivbromsar är nog mest positivt men har även en del nackdel jämfört med fälgbromsar.

Däremot utvecklingen på däckssidan med bredare och mera lättrullande däck har verkligen varit revolutionerande.
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Det känns ju ändå som det är ganska accepterat idag att cykla på mindre optimala cyklar för nöjet. Självklart är en modern FS 29" med bra slanglösa däck överlägset snabbare än helstela singel speed cyklar, men just att den moderna cykeln går att cykla fortare gör att ribban för att få det utmanande ökar riskerna och det blir kanske inte roligare även om det går fortare?
Det är när man cyklar med/mot andra som behovet kommer, det är inte kul att inte hänga med. Hade alla kört på helstela som under åttiotalet hade det nog varit lika roligt, åtminstone ser det ut så när man tittar på gamla klipp från den tiden.
 

Fundadores

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Det är när man cyklar med/mot andra som behovet kommer, det är inte kul att inte hänga med. Hade alla kört på helstela som under åttiotalet hade det nog varit lika roligt, åtminstone ser det ut så när man tittar på gamla klipp från den tiden.

Borde kanske finnas en "folkrace" serie i MTB där bara skruttiga 26" helstela (möjligtvis coil från Suntour) skulle vara accepterat.
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Nyfiken fråga, varför? Själv tycker jag ramväxlar närmast gör cykeln obrukbar.
Den största är att det är en mekaniskt bättre och enklare konstruktion som ger mera exakta lägen för bakväxeln, sti fungerar visserligen bra men ställer stora krav på vajrar och reglage och är en långt mer komplicerad konstruktion. Jag cyklar aldrig i stora klungor med tight utrymme och att flytta handen till ramen vid växling innebär ingen nackdel, snarare positivt eftersom jag ändå vill växla position för händerna på styret med jämna mellanrum för att kunna cykla långa pass utan att det ger handproblem.
 

BJS

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Det är när man cyklar med/mot andra som behovet kommer, det är inte kul att inte hänga med. Hade alla kört på helstela som under åttiotalet hade det nog varit lika roligt, åtminstone ser det ut så när man tittar på gamla klipp från den tiden.
SSSM är väl ett exempel på att det går så länge alla kör med samma tekniska förutsättningar.

Var var några som cyklade mtb/cx förr med egenvalda begränsningar (helstelt, max 35mm breda däck, ingen kolfiber, inga elväxlar). Det var också rätt kul
 

me.I.am

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Den största är att det är en mekaniskt bättre och enklare konstruktion som ger mera exakta lägen för bakväxeln, sti fungerar visserligen bra men ställer stora krav på vajrar och reglage och är en långt mer komplicerad konstruktion. Jag cyklar aldrig i stora klungor med tight utrymme och att flytta handen till ramen vid växling innebär ingen nackdel, snarare positivt eftersom jag ändå vill växla position för händerna på styret med jämna mellanrum för att kunna cykla långa pass utan att det ger handproblem.

Själv tycker jag tvärtom avseende exaktheten i växellägena, följdfrågan blir ju om du cyklat med STI som varit korrekt inställda. Men förmodligen kontrar du då med "Har du cyklat med ramväxlar som varit korrekt inställda" :)

Har iofs gjort det men konstaterar att vi tycker olika, även om det kan uppröra en del Happyiter att jag inte drar igång en diskussion om det.
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Själv tycker jag tvärtom avseende exaktheten i växellägena, följdfrågan blir ju om du cyklat med STI som varit korrekt inställda. Men förmodligen kontrar du då med "Har du cyklat med ramväxlar som varit korrekt inställda" :)

Har iofs gjort det men konstaterar att vi tycker olika, även om det kan uppröra en del Happyiter att jag inte drar igång en diskussion om det.
Jag menade konstruktionen som sådan där ramväxlar ger en exaktare positionering genom att vajern löper på en stel kropp, sti har en övergång till det rörliga styret som är tekniskt ganska krävande. Sen finns det såklart olika kvaliteter på reglage men det är en annan sak.
 

Singular

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Jag menade konstruktionen som sådan där ramväxlar ger en exaktare positionering genom att vajern löper på en stel kropp, sti har en övergång till det rörliga styret som är tekniskt ganska krävande. Sen finns det såklart olika kvaliteter på reglage men det är en annan sak.

Alltså, inte för att vara sån, men det där är ett orimligt ickeproblem. Växelsystem som inte lirar för att det är växelreglage på styret existerar i praktiken inte.
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Alltså, inte för att vara sån, men det där är ett orimligt ickeproblem. Växelsystem som inte lirar för att det är växelreglage på styret existerar i praktiken inte.
Riktigt så enkelt är det inte, sti är betydligt känsligare för slitage och yttre påverkan. Ramväxlar ihop med färre kransar är ett långt robustare system. Ramväxlar försvann för så länge sedan att de flesta inte har möjlighet att göra en direkt jämförelse men jag har även en cykel med tiodelad kassett och Shimano 105 sti och det är faktiskt ganska stor skillnad.

Kan lägga till att hade jag behövt sti hade jag valt det, med de speciella vajerhöljen som används och bra reglage är konstruktionen inte ett stort problem, men när jag inte behöver kunna växla från handpositionen på styret utan närmast föredrar att flytta handen är ramväxlar för mig klart bättre.
 
Senast ändrad:

BJS

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Riktigt så enkelt är det inte, sti är betydligt känsligare för slitage och yttre påverkan. Ramväxlar ihop med färre kransar är ett långt robustare system. Ramväxlar försvann för så länge sedan att de flesta inte har möjlighet att göra en direkt jämförelse men jag har även en cykel med tiodelad kassett och Shimano 105 sti och det är faktiskt ganska stor skillnad.
Visst var det enkelt och robust, men nog växlar jag hellre från hoodsen.... barend reglage är helt okej också på rätt typ av cykel och de är iaf lite enklare än STI reglagen.
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Visst var det enkelt och robust, men nog växlar jag hellre från hoodsen.... barend reglage är helt okej också på rätt typ av cykel och de är iaf lite enklare än STI reglagen.
Jag har inte cyklat så mycket med barend-reglage och kanske är det en vanesak men jag tyckte inte alls om dem. Både för att jag inte gillade att växlingshanden kan påverka styret och för att reglagen på ramen sitter "stadigare", jag växlar liksom med stöd av ramen om någon hänger med och sen ser jag också direkt viken växel som ligger i genom reglagets position och fram även om växelföraren ligger rätt i förhållande till bakväxeln .
 

BJS

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Jag har inte cyklat så mycket med barend-reglage och kanske är det en vanesak men jag tyckte inte alls om dem. Både för att jag inte gillade att växlingshanden kan påverka styret och för att reglagen på ramen sitter "stadigare", jag växlar liksom med stöd av ramen om någon hänger med och sen ser jag också direkt viken växel som ligger i genom reglagets position och fram även om växelföraren ligger rätt i förhållande till bakväxeln .
Jag förstår känslan, men för mig fungerar det bra. Jag föredrar nog STI ändå, men bar end på en långfärdscykel känns helt rätt. För mig iaf.
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Jag förstår känslan, men för mig fungerar det bra. Jag föredrar nog STI ändå, men bar end på en långfärdscykel känns helt rätt. För mig iaf.
Många tycker om dem så fel är de ju inte, liksom sti, men jag hade även velat haft alternativet ramväxlar kvar hos tillverkarna (läs Shimano).
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Kanske bra att hålla isär begreppen så att ni inte pratar förbi varandra. STI är väl Shimano Total Integration, alltså brifters, och indexeringssystemet är SIS, Shimano Indexing System? Det finns indexerade ramväxlar, jag har haft det på en Miyata sjutolva, men jag tolkar det som att ni med ramväxlar kanske menar friktionsväxlar rent allmänt.

Jag har byggt och renoverat en del cyklar med både friktions- och indexeringssystem. Håller helt med @aben om robustheten. Har haft en del växelproblem och samtliga har varit med de indexerade. Väldigt känsligt. Särskilda trissor, växelöron som måste vara helt raka, vajerspänning med millimeterprecision och speciella höljen. För att inte tala om elektriska växlar - när de blir äldre kommer det garanterat att dyka upp spännande grejer.

Friktionsväxelproblem? Det händer typ inte.

Ändå kör jag indexerat med brifters på alla mina hojar för att jag gillar funktionen bättre, jag behöver inte släppa styret för att växla, det går fortare att växla. Friktion har ett annat problem och det är att det bygger på att man lyssnar efter ljud från drivlinan för att höra om växeln hamnat rätt, så fort det låter mycket runt omkring har jag svårt att hitta växellägena ordentligt.
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
i sega motlut som ökar på slutet är det skönt att kunna växla utan att släppa ena handen från styret.

men ramväxlar ger ju en klassiskt känsla.

dock inte tillräckligt positiv för att jag personligem skulle längta efter att äga en sådan cykel.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Allt var bättre förr.
Utom det som var sämre.
Och där ingår cyklar. Jag är hemsk glad att köra på moderna cyklar med allt vad där ingår i form av hanterbarhet och bekvämlighet. Aldrig jag skulle gå tillbaka till de cyklar jag körde för 30-40-50 år sedan.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Det finns lösningar för att köra friktionsväxlar på bromshandtagen på bockstyret. Gevenalle är väl ett sådant? Problemet är priset - löjligt, löjligt dyrt.
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Kanske bra att hålla isär begreppen så att ni inte pratar förbi varandra. STI är väl Shimano Total Integration, alltså brifters, och indexeringssystemet är SIS, Shimano Indexing System? Det finns indexerade ramväxlar, jag har haft det på en Miyata sjutolva, men jag tolkar det som att ni med ramväxlar kanske menar friktionsväxlar rent allmänt.
Bra påpekande! Friktionsreglagen är ju äldre och tycker jag svåra att använda med senare växelförare gjorda för indexreglage och med fler än sex bakkransar, den flytande övre trissan på växelföraren gör att jag tappar känslan för när kedjan ligger rätt. Så ramväxlar med indexlägen är det jag har och använder.
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Modet. Alltså att på 80-talet cykla om kring i landvägskläder med en hjälm som som gjorde att man såg ut som ett ollon var inte kul. Fanns ju ingen streetcred i det modet alls (jämför med skate på den tiden). Dagens mer friluftsinspirerade mode med shorts med liners och lösa tröjor gör att i varje fall jag känner mig mer bekväm i skogen.
det här är väl precis en sådan sak som blivit sämre? på 1980-90-talen kunde en ju ha på sig ungefär vad en ville i skogen. nu har det blivit en jädra modeshow för ängsliga ingenjörer som ska visa upp hur dyra gore tex-shorts de har råd att köpa, samtidigt som de kommenterar andras kläder med homofoba/misogyna undertoner.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
det här är väl precis en sådan sak som blivit sämre? på 1980-90-talen kunde en ju ha på sig ungefär vad en ville i skogen. nu har det blivit en jädra modeshow för ängsliga ingenjörer som ska visa upp hur dyra gore tex-shorts de har råd att köpa, samtidigt som de kommenterar andras kläder med homofoba/misogyna undertoner.
App app app, don’t go there. Snart kommer någon (du vet vem) påstå att du kräver tweedkavaj i skogen.
 
Senast ändrad:

CCS

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Ha ha ha, fy fan va sköna snubbar. Undrar hur länge han hade med sig bandet 😁

Killen i början som rutnade ur på både cykeln och hela tävlingen hade inte hittat glädjen för dagen 🤣
Och han som med ena handen daskar till överröret på ramen efter att kört in i banderollerna vid ca 3:15 - 3:20 är lite kul, som om han ska säga åt den på skarpen: "Nu skärper du dig"...

Screenshot_20220509-123742-057.png

 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Bikeparks. Vilken jävla dröm. Ställen som är dedikerade för cykling. Ni som är unga nu är spoiled fuckers, så är det.
snarare en dystopi och mot hela cyklingens inre essens. om syftet med cyklingen är att enbart uppnå en hjärndöd känsla av "kul" och "ööörn ööörn": åk motocross på bana?

cykling är att nöja sig med mekanisk 1800-talsteknologi och stäga stopp men inte längre, det här räcker. exakt var den gränsen går kräver visst käbbel och missnöjda kompromisser men om det finns något som är objektivt ocykligt så är det bikeparks. bojkotta, driv alla i konkurs.
 

CCS

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
snarare en dystopi och mot hela cyklingens inre essens. om syftet med cyklingen är att enbart uppnå en hjärndöd känsla av "kul" och "ööörn ööörn": åk motocross på bana?

cykling är att nöja sig med mekanisk 1800-talsteknologi och stäga stopp men inte längre, det här räcker. exakt var den gränsen går kräver visst käbbel och missnöjda kompromisser men om det finns något som är objektivt ocykligt så är det bikeparks. bojkotta, driv alla i konkurs.
Låter ju helt vispat. Ska man med liknande logik då även driva alpina skidanläggningar i konkurs och ersätta med snöskoterbanor med avgaser och därtill hörande buller?
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Låter ju helt vispat. Ska man med liknande logik då även driva alpina skidanläggningar i konkurs och ersätta med snöskoterbanor med avgaser och därtill hörande buller?
nej, jag vill sabotera för de ekonomiska intressen som medelst de små stegens tyranni vill omvandla den subversiva, billiga och miljövänliga cyklingen till att bli en dyr och smutsig motorsport.

min metod är att med tillspetsad retorik försöka rysta om några sovande prylgalningar på ett internetforum så att de inser hur lurade de är och därför av skam och med nyväckt jävlar anamma börjar värna de grundläggande värden inom cyklingen som är anledningen till att de började ägna sig åt aktiviteten från början.

men när jag skriver det sådär rakt ut så inser jag att det det var att göra mig besvär i onödan :)
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
dock! jag är inte så övetygad om att det ur miljösynpunkt är bättre att folk åker 150 mil t o r med bil till en utplånad fjällnatur för att åka trampcykel än att de kör motocross i en "dumpstrad" grusgrop på hemmaplan som redan var förstörd av annan anledning.
 

tmalm

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Det enda jag egentligen saknar från 90-talet är att det räckte med en 5mm insex för att demontera hela cykeln, nu finns fasen inte två skruvar som passar samma verktyg.

Frånsett det är väl allt bättre! :-)

/T
 

fiskarn

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
det här är väl precis en sådan sak som blivit sämre? på 1980-90-talen kunde en ju ha på sig ungefär vad en ville i skogen. nu har det blivit en jädra modeshow för ängsliga ingenjörer som ska visa upp hur dyra gore tex-shorts de har råd att köpa, samtidigt som de kommenterar andras kläder med homofoba/misogyna undertoner.

Jag kör oftast med precis samma kläder på MTB som på lvg. Senast jag var ute mötte jag fyra pers till fots, de hade inga synpunkter de ville meddela mig angående klädseln.

Mvh ingenjör
 

CCS

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
nej, jag vill sabotera för de ekonomiska intressen som medelst de små stegens tyranni vill omvandla den subversiva, billiga och miljövänliga cyklingen till att bli en dyr och smutsig motorsport.

min metod är att med tillspetsad retorik försöka rysta om några sovande prylgalningar på ett internetforum så att de inser hur lurade de är och därför av skam och med nyväckt jävlar anamma börjar värna de grundläggande värden inom cyklingen som är anledningen till att de började ägna sig åt aktiviteten från början.

men när jag skriver det sådär rakt ut så inser jag att det det var att göra mig besvär i onödan :)
Eller så kanske helt enkelt vi (såna som du och jag m.fl.) som vill syssla med enkel och billig cykling fortsätter göra det, och andra som gillar liftburen med efterföljande luftburen cykling med dyrare prylar gör det. Jag tycker det är trevligare med mångfald och valfrihet. Inte bara inom cykling.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Eller så kanske helt enkelt vi (såna som du och jag m.fl.) som vill syssla med enkel och billig cykling fortsätter göra det, och andra som gillar liftburen med efterföljande luftburen cykling med dyrare prylar gör det. Jag tycker det är trevligare med mångfald och valfrihet. Inte bara inom cykling.
För att inte tala om alla de som sökt sig till cyklingen på grund av alla fräcka prylar. De kommer aldrig bli väckta. Typ jag.

Med det sagt har @freddag en del poänger. Det är mycket prylhets i cykelvärlden, mängden dyr specialutrustning är enorm och förmågan att förstå att amatörer inte behöver byta hoj vartannat år för att cykla fortare verkar bitvis vara obefintlig.

Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt.
 
Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Hmm, när det gäller räcer och touring så har det väl inte hänt så mkt ? Det är mer marknadsföring & cykelindustrin osv som driver fram ändringar som inte behövs, och som ibland är sämre... Intern vajerdragning & skrikande skivbromsar tex. Och hittar på nya segment som cyclocross och gravel och bikepacking med en massa löjliga små väskor. :cool:
Själv så monterade jag friktionsreglage för min 3-delade framväxel, då jag aldrig lyckades få till stireglaget perfekt..
När det gäller MTB så har väl utvecklingen gått framåt på riktigt. Mkt bättre cyklar nu än då, downhill & stigcykling.
 

salle

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Hmm, när det gäller räcer och touring så har det väl inte hänt så mkt ? Det är mer marknadsföring & cykelindustrin osv som driver fram ändringar som inte behövs, och som ibland är sämre... Intern vajerdragning & skrikande skivbromsar tex. Och hittar på nya segment som cyclocross och gravel och bikepacking med en massa löjliga små väskor. :cool:
Själv så monterade jag friktionsreglage för min 3-delade framväxel, då jag aldrig lyckades få till stireglaget perfekt..
När det gäller MTB så har väl utvecklingen gått framåt på riktigt. Mkt bättre cyklar nu än då, downhill & stigcykling.
1652102895243.png

Har det inte hänt så mkt? Du måste skämta! Säg det till Specialized och Fjällräven... :)
 

Köp & Sälj

Topp