Detta med dubbdäck...

Chopper

Ny medlem
Detta med dubbdäck...
Har bontrager ranger-fälgar, dvs standard på min till-å-från-jobbet-hoj, en Gary Fisher. Jag har också ett set Nokian W106 som jag hade tänkt sätta på, men de är grymt trånga. Jag klarar inte att få på dem med plastverktygen som finns i min "nödsats" i cykelväskan under sadeln.

Jag hade tänkt skaffa W300 till enduron, men är de lika trånga, dvs är alla Nokian/Suomi tyres lika tighta?

Detta med dubbdäck...
Jag hade lite problem med de gamla Extreme 296 men tycker WXC300 och 240 går på relativt lätt. Sommardäcken går dock på enklare. Kan du testa det svåra däcket på en helt annan fälg får du svar på om det är fälgen som är problemet.

Detta med dubbdäck...
Extreme 296 har bara varit drygt normaltrögt att montera. Det finns värre däck. Är däcken utekalla kan det hjälpa att värma dem lite så glider de lättare på.

Detta med dubbdäck...
Det är oftast stor skillnad på att få på ett helt nytt däck och ett däck som suttit monterat ett bra tag. Jag har monterat däck som krävt rätt mycket brottning hemma nya och sedan efter punka gått på med handkraft utan problem.
Sen har jag iofs aldrig stött på några däck öht som inte gått på med plast-däckjärn heller så jag vet inte om jag ser något problem alls egentligen.

Detta med dubbdäck...
Däcken har stått i garaget några år, de heter ju Nokian ;). Kan mycket väl vara så att dagens modeller och däck är något större. Jag tycker mej märka att fälgsidorna har blivit högre, om jag jämför med mina gamla cyklar. Då behöver däcken vara lite större i innerdiameter.

Detta med dubbdäck...
Jo, precis. Det är detta med punktering ;). På pendlarcykeln spelar det ju ingen roll, men om man är en mil ut i skogen är det bra drygt att dra hojen tillbax.

Detta med dubbdäck...
Punkar man i skogen får man extra krafter... Jag har som JT säger heller aldrig haft problem med att få på däck i fält och det gäller även däck som varit riktigt jobbiga att få på första gången hemma. Jag tror att efter första monteringen och efter att ha varit pumpade och rullade ett tag så går det alltid lättare sedan.

Nokian/suomi dubbdäcken fungerar dessutom bäst vid lite högre tryck så att de mjuka dobbarna inte "sjunker in" och vid lite högre tryck så är risken för genomslagspunka väldig liten. BTW - för att ge ett happyinkorrekt tips - låt ventilhattarna sitta på när du kör med vinterdäck. Varför får du räkna ut själv :-)

Detta med dubbdäck...
Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> Surt bara när hela ventilen följer med ut när
> man ska skruva av hatten.

Oki. Kan tydligen gå snett även med hatt på vintern då....

Pumpa inne och få inte pyspunka då! ?

Tillbaka
Topp