DHX 5.0 tråden / oljebyte i fält

Bra tråd. Jag funderar på att öppna en DHX 5.0 AIR jag har hemma för att byta olja. Någon som gjort det innan och har bilder eller bra tips.

Finns det risk att bli ihjälskjuten när man skruvar isär den även fast den inte är stuck-down?

Har funderat en del på montagekit/bussningar osv. På min ironhorse är det riktigt tajt mellan axeln och bussningen i båda ändar av dämparen. Jag måste pressa/slå in den slipade axeln. Ingenjören i mej säger att detta är fel för då riskerar man få vridningen mellan skruv och axel istället så friktionen är så hög mellan bussning och axel. Ska det verkligen vara så? Det är likadant på nya hojen.

Rent tekniskt, om man tittar på de mått som en bussning vill att en axel ska ha så är det frågan om någon hundradel i spel. På dessa dämpare är det frågan om en greppassning vilket är helt galet, enligt mej och teknisk dokumentation som jag läst (bussningarnas tillverkares kataloger). Får jag välja skulle jag vilja ha en tajt passning där man med tummens kraft kan trycka in axeln genom bussningen.

Antar att detta är vanligt, att tillverkarna av någon anledning vill ha det så? För att det slits fort hur man är gör och detta är ett sätt att få sakerna att hålla längre fast ändå relativt kort så att man får köpa nytt montagekit? Eller är det bara frågan om toleransavvikelser/fel toleranser vid tillverkning?

Så, vad säger ni? Hur har ni det på era dämpare och varför är det så inih-vete tajt från fabrik?

Jag har varit med om någon FOX dämpare som varit förbannat TIGHT och behövt pressas ur, omöjligt med handkraft.

De gamla sunkiga aluminiumplupparna som följer med vissa dämpare/cyklar är ju skit som inte sitter tight ens när de är nya. Antar att de skall svälla lite när man pressar ihop dem?

Annars hade jag närmast perfekt passform på min Kona, där jag med tämligen hård handkraft kunde trycka in och ur axeln som var i stål. Bussningarna på den cykeln höll i en evighet och det glappade aldrig.

//K

Precis! Så ska det vara, som på din gamle Kona. Får väl svarva själv, som vanligt. Härdningen är det värre med, får väl gå ändå. :)

Kolla dig omkring efter ett företag med härdugn. Det finns här och där, och dessa ugnar står på 24h dygnet eftersom de är så dyra att starta upp. De är ofta mer än glada att få hjälpa till :-)

Kan man härda en hel jättelång axel och sedan kapa upp den i delar efter behov? (med svarven) eller förstör man härdningen när man svarvar? Isf får man ju göra en meter axel och härda den, så har man sedan för framtida bruk =)

//K

Tjoho. Ett år för sent postar jag dimensionerna på DHX5 årsm.2007 som jag hade. Kommer inte ihåg exakt var de sitter men det ska vara komplett sats med tätningar. Tar inget ansvar för om de passar på just DIN dämpare och om det är rätt öht.

O-ringar (Nitril/NBR 70 Shore =standard):
22,22x2,62
25,67x1,78(2st) -PB/lock och cylinderrör/lock
17x1,78 - Bottomout/lock
12x1,5 - ProPedaltätning
21x3,5 -
12,29x3,53 - kolvstångstätning
26,5x1,8 - PB-kropp
29,87x1,78 - mellan cylinderrör-kropp
9,1x1,6 - ProPedaltätning
4x1,3 - returnålstätning (kan funka med 4.1-4.2x1,3)

Avstrykare DA 12,7x20,37
Glidlager FAG/INA PAPZ0808-P10 (3st, samma i fästöronen som mot kolvstången)

Det har funkat på min gamla hoj i över ett år. Gör vad du vill med den infon. ;)

Edit: Gissar var o-ringarna sitter. Gissar.
/Thomas

Senast redigerad av en moderator:
Naaajs!

Tuuusen tack för en mycket god arbetsinsats! Jag hade inte haft tålamodet att mäta upp alla oringarna själv.

//K

Någon som kan rekommendera en olja som är rätt till dhx:en?
Gärna en som bör finnas hos nån mack eller i någon av de större varuhusen alt. på någon av webbshop som tex chianreaction alt cyclecommponents.

// Erik

den gubben gick inte..
(försökte bifoga bilden, men den är för stor!)

Olja med viskositet motsvarande 7.5wt Torco
se tabell för oljevikter på URL:

Titta på denna URL:

http://www.peterverdonedesigns.com/images/content/motorcycle/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Tänk på att inte blanda oljor av olika fabrikat, men inom samma går det bra.

Du kan blanda för att få rätt viskositet om du har två olika. Skillnaden blir inte märkbar om avvikelsen är liten. Det går att justera mer inställningarna på dämparen.

//K

kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Olja med viskositet motsvarande 7.5wt Torco
> se tabell för oljevikter på URL:
>

Den med cSt@40 på 16.10?

Det låter tunnt, testa en olja med cSt runt 32, vill minnas att det är rätt.

Den ligger ganska precis mitt mellan Motorex 5 och 10 wt.

Sist körde jag en motul olja, kanske 7,5 eller 10wt.

//K

OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Olja med viskositet motsvarande 7.5wt Torco
> > se tabell för oljevikter på URL:
> >
>
>
>
> Den med cSt@40 på 16.10?

Jag har gått efter Torco RSF medium, ca 32.

Jag ser i listan att Torco har en 7a som ligger runt 16, det är dock en gaffelolja som de inte använder i bakdäpare. Bakdämparen skiftar temperatur i större omfång så man använder normalt en annan olja där, för mig kvittar det dock =)

Jag har vidare helt ärligt ingen aning, men kan inte säga annat än att jag alltid servat alla DHX dämpare med en vacker blanding av motorex och det har fungerat väldigt bra.

Det finns olika årsmodeller av DHX som har olika portning / shimsning, och därför använder olika oljor. Vill tro att den ena kör 7,5wt och den andre 10wt av samma fabrikat. Har läst det på något forum men kommer inte ihåg vilken modell som hade vad. Det är dock omtvistat så det är inte nödvändigtvis sant.

Mest troligt är skiftet av olja samma årsmodell där de ändrade rekommendationen för minimitrycket i boostvalven.

Jag har alltid tyckt att det är för lite dämpning i DHX, så jag tvivlar att en olja med cSt ≈ 16 gör nog mycket motstånd. Kring 30 finner jag att returjusteringen får ett bra omfång för mina fjädervikter (300 - 400 lbs/in)

//K

EDIT: Spammar vidare i min egen post:

" the 05 ones are 7wt and 06/07 ones are 10wt "
http://www.ridemonkey.com/forums/archive/index.php/t-170611.html

Tillbaka
Topp