DI2 hur bra?

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum

BJS

Aktiv medlem
DI2 hur bra?
Jag har bara provkört Di2 en kort testrunda och blev inte direkt (eller ens alls) imponerad. Men nånga som kör med det verkar gilla det över tid så är det värt det för gubbcykling? Något måste det ju uppenbarligen ha eftersom det är så många - även icke teknikdårar- som gillar det. Vad säger ni som som sett ljuset?

DI2 hur bra?
Man justerar in det en gång och sen är det bra, inga vajrar som sträcks och ger dåliga växlingar. Det går snabbare än vajerväxlingar. Kräver mindre kraft i handen när du är ute och kör Ötzi-rando i snöstorm och har förfrusit händerna.

Idag har jag gjort 2482 perfekta växlingar.

DI2 hur bra?
Om du ändå ska ta steget till elväxlar så måste väl trådlöst vara vettigast?

Ser bilder på kablage och elektronikboxar under styrstamar, batterier i sadelrör. Känns omodernt.

E-Tap kommer säkert ner i pengar till 2018.

DI2 hur bra?
Gick från 105 5700 till SRAM eTap, har kört 435 mil med eTap sen i November och skulle inte vilja byta tillbaka! Använder min gamla racer när det är väldigt dåligt väder och klart att det funkar, men det elektriska är betydligt vassare...

DI2 hur bra?
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Glömde en viktig sak. Främre växelföraren justerar sig automatiskt när bakre rör sig för att undvika irriterande kedjeskrap.
Bara det är ju värt rätt mycket. Iaf om man avskyr razzel...
Hmmm... låter lockande.
Kör SRAM då - även mekaniska är tysta utan massa trimlägen och skit.
(En av ca tio skäl att Ultegragruppen plockades av nya hojen illa kvickt.)

DI2 hur bra?
Som turistcyklist har jag upptäckt en fördel med elväxlar kontra mekaniska. Om jag tagit fram kameran ur bakfickan och har den i höger hand och ska fota något medan jag trampar och vägen helt plötsligt blir brantare så att jag behöver komma ner till en lägre växel så lägger jag typiskt höger hand med kameran på styret och använder vänsterhanden för att växla med högerreglaget. Det går att göra på mekaniska växlar, men är betydligt enklare med Di2. Det måste väl om något vara ett säljande argument! ;-)

Skämt åsido så är det i min värld mer små nyansskillnader än någon världsomvälvande förändring med elväxlar. Jag sätter alltså upp det mer på nöjeskontot, då jag tycker om känslan, än på något funktionskonto. Med tanke på att världen verkar gå mot att allt ska gå på el och man ska ha 478 olika laddningsaggregat så är jag helt övertygad om att det snart knappt går att få tag i mekaniska växlar, åtminstone i lite rikare länder. ;-)

DI2 hur bra?
Klätterknappen tycker jag är den största fördelen. Att fisa runt med händerna uppe på styret och bara peta i växlarna med ett lätt tumtryck räcker för mitt val.
Felfria växlingar och tystnaden skulle räcka för att få mig att välja DI2 men är nu ren bonus;)

DI2 hur bra?
Testade en hoj med Di2 vid BMX-banan i veckan som gick. Tyckte det var lite halvmekigt att "känna" hur jag skulle växla. Fast då hade jag ju långfingrade handskar på mig. Men på sommaren med korta handskar lär det ju vara ubersmutt. Kanske är lika smutt med tjocka handskar oxå, bara man vänjer sig.
När jag byter växelgrupp blir det nog el.

DI2 hur bra?
Är nog lika bra att köra DI2 - främst för att alla moderna ramar har jobbigt intern kabeldragning och då kan man ju bli tossig på att byta vajer.

DI2 hur bra?
eiskall sa:

Ser bilder på kablage och elektronikboxar under styrstamar, batterier i sadelrör. Känns omodernt.

Så du menar att det är bättre med fler batterier då? Känns bara dumt.

DI2 hur bra?
jahaja sa:
eiskall sa:

Så du menar att det är bättre med fler batterier då? Känns bara dumt.

Ett batteri känns som det räcker. Kablar äter ju inte bröd

DI2 hur bra?
Jag kan leva med två batterier om jag slipper det här:

IMG_8551.JPG

Håll med om att det ser rätt tacky ut :)

DI2 hur bra?
Spacekitty sa:
eiskall sa:
Det har kommit en ny som man sätter i stället för styrändsplopp. https://cdn.shopify.com/s/files/1/1199/0226/products/EW-RS910_junction_A.gif?v=1486947703
Finns ju även kablar med split och ramar med utrymme för junction box.
Men alltjämt. Det är massa sladdar och boxar och ladduttag som ramen ska vara anpassad för.

DI2 hur bra?
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
eiskall sa:

Du ser kaos. Jag ser framtiden!

Men du måste ju ändå tycka att det där är fulare än en skivbroms. :)

Nja.... Är ju elektronikingengör till yrket...

När kommer du med elektroniska bromsar? Borde ju inte vara så långt bort i utvecklingen.

DI2 hur bra?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
eiskall sa:

När kommer du med elektroniska bromsar? Borde ju inte vara så långt bort i utvecklingen.

Tänkte faktist samma sak, men vette tusan om jag vill lite på elektronik för att bromsa...

DI2 hur bra?
Bengt-re sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
eiskall sa:

Tänkte faktist samma sak, men vette tusan om jag vill lite på elektronik för att bromsa...

Som en sann ingenjör. :)
Ju mer mjukvara jag utvecklar desto mindre litar jag på andras.

DI2 hur bra?
ceel sa:
Bengt-re sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
eiskall sa:

Som en sann ingenjör. :)
Ju mer mjukvara jag utvecklar desto mindre litar jag på andras.

Jo.... Visst går det få det pålitligt med tanke på att man bygger flygplan "fly-by-wire", men bromsar på en cykel.... nja - helst inte.

DI2 hur bra?
GoranS sa:
Jag skulle garanterat inte tillhöra early-adopter-skaran vad det gäller elektriska bromsar på cykel ...
Och menar man med elektriska bromsar bromsar som inte litar till friktion (eletrisk aktuering) eller förbrukar el under inbromsningen (motordrift åt andra hållet) så går det inte ens bromsa till stillastående...

DI2 hur bra?
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
eiskall sa:

Det finns redan, även trådlösa. Hittar ingen bra länk nu dock. Men jag tror att främsta målgruppen för det var BMX, även om det såklart fungerade på alla cyklar.

DI2 hur bra?
AX3L sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
eiskall sa:

Det finns redan, även trådlösa. Hittar ingen bra länk nu dock. Men jag tror att främsta målgruppen för det var BMX, även om det såklart fungerade på alla cyklar.

Inte alls förvånad faktiskt. Nu när tekniken finns så man slipper anstränga fingrarna så ser jag bara fram emot någon elektronisk pryl så man slipper anstränga benen med det där jävla trampandet också.

DI2 hur bra?
AX3L sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
eiskall sa:

Inte alls förvånad faktiskt. Nu när tekniken finns så man slipper anstränga fingrarna så ser jag bara fram emot någon elektronisk pryl så man slipper anstränga benen med det där jävla trampandet också.

Ehm. Ja absolut! Låt oss kalla den... en elcykel!

DI2 hur bra?
GoranS sa:
Om man inte ska trampa så är det banne mig ingen cykel.

Var faktiskt dit jag ville komma men jag drar det ett steg längre och säger att drar man inte mekanisk växel så är det banne mej ingen cykel heller. Varför kan det vara tillåtet att bära med sej lagrad elektrisk energi som utför arbete på cykeln i den ena formen men inte den andra?

DI2 hur bra?
Man skulle kunna argumentera för att den begränsande faktorn vid cykling knappast är förmågan att växla och att det därmed är tämligen ointressant om man sköter växlingen mekaniskt eller elektriskt. Att förlora ett cykellopp p.g.a. att man har några watt för låg tröskel/maxeffekt/... är inte otänkbart, men jag har svårt att tänka mig att någon förlorat ett större cykellopp p.g.a. att personen varit för utmattad i handen för att orka växla med en mekanisk växel.

DI2 hur bra?
Det är dock en intressant diskussion. Cykling handlar såklart om teknik och inte bara styrka, och hur mycket gadgets för att optimera den ska egentligen vara tillåtet? Rent tekniskt sett skulle man (väl?) kunna sköta växlingen på Di2 helt automatiskt baserat på watt och kadens för att se till att de hela tiden är optimala. Bara att trampa. Är det okej på en tävling?

DI2 hur bra?
GoranS sa:
Man skulle kunna argumentera för att den begränsande faktorn vid cykling knappast är förmågan att växla och att det därmed är tämligen ointressant om man sköter växlingen mekaniskt eller elektriskt. Att förlora ett cykellopp p.g.a. att man har några watt för låg tröskel/maxeffekt/... är inte otänkbart, men jag har svårt att tänka mig att någon förlorat ett större cykellopp p.g.a. att personen varit för utmattad i handen för att orka växla med en mekanisk växel.
Nej, det kör ju så fånigt korta distanser. Själv har jag mer än en gång varit så kall och domnad i vänsterhanden att det varit mer eller mindre hopplöst att få upp den. (Kedjan från lilla till stora alltså).

DI2 hur bra?
bsandborgh sa:
GoranS sa:
Nej, det kör ju så fånigt korta distanser. Själv har jag mer än en gång varit så kall och domnad i vänsterhanden att det varit mer eller mindre hopplöst att få upp den. (Kedjan från lilla till stora alltså).

Har haft samma problem. Dock var det inte relaterat till kyla utan jag tror snarare att det var någon nerv som kommit i kläm. Var dessutom, pinsamt nog, på en sån där fjantig kortrunda runt en viss sjö. Fick till effekt att jag fick pinna på rätt bra för att med 39/13-utväxling hålla runt 50 km/h i några utförsbackar på slutet då jag låg i dragposition i gruppen.

Tillbaka
Topp