[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Fikar folk fortfarande på jobbet annat än på fredagar? Dvs annat än en slät kopp och eventuellt en frukt?

Flera av dom jag käkar frukost med käkar bara ägg. Jag har nog aldrig lagt märke till någon lukt. Och då käkar jag en relativt luktfri granola med fil.

Hur ofta väger du dig?
Dagligen, Stampar runt mellan 90,5 och 91 kg sedan en månad efter att ha gjort -3 på föregående. Fortsätter med 16/8 tämligen disciplinerat och ett i övrigt återhållet beteende. Tränar dagligen seriösa pass på trainern, i skogen eller styrka m egen kropp. 1-3 hundprommenader dagligen.

Har inte kapat kolhydraterna ännu men inser att det är nästa steg. Förstår få inte hur jag ska orka de ganska hårda pass jag kör. Går jag tom märks det tydligt på trainern eller i skogen.

Har inte kapat kolhydraterna ännu men inser att det är nästa steg. Förstår få inte hur jag ska orka de ganska hårda pass jag kör. Går jag tom märks det tydligt på trainern eller i skogen.
Testa att äta utefter ansträngning. Ät lite extra kolhydrater innan eller under träning när du känner att du behöver det, och ät mindre de dagarna du vilar. När jag ligger lågt på kolhydrater så brukar jag ha några vingummin till hands när jag Zwiftar. Då får jag full energi för passet men har inte ätit speciellt mycket kcal.

Dagligen, Stampar runt mellan 90,5 och 91 kg sedan en månad efter att ha gjort -3 på föregående. Fortsätter med 16/8 tämligen disciplinerat och ett i övrigt återhållet beteende. Tränar dagligen seriösa pass på trainern, i skogen eller styrka m egen kropp. 1-3 hundprommenader dagligen.

Har du testat att kontrollera hur mycket energi du får i dig? Ex med lifesum?

Jag vet absolut inget om bantning?men tillför man mindre än man gör av med måste man väl ändå tappa vikt tillslut?

Jag skulle ju inte skriva mer, men eftersom du överväger den mörka sidan...

Saken är att när kroppen vant sig vid ketos så går du inte "tom", eftersom du istället använder en annan energikälla. Det är också därför myten om att det skulle vara antalet kalorier som räknas, inte stämmer. Du gör det helt enkelt lättare för kroppen att förbränna fett genom att göra fett till den primära energikällan. Det finns experiment som visat att man tappar vikt (avsevärt) snabbare med samma mängd kalorier i fett, än med mer varierad kost.

Jag tränar inte direkt hårt, men tar gärna långa och relativt hetsiga MTB-turer med diverse kumpaner i flera timmar. Och jag har inte märkt någon som helst minskad uthållighet på lågkolhydratkost; faktiskt precis tvärtom. Jag håller mig jämn och fin och tycker mig märka att andra blir trötta och hungriga medan jag känner ganska liten skillnad mot när jag startade. Ofta utan att ha ätit en endaste liten kolhydrat det dygnet. Däremot kanske jag inte har riktigt lika hög maximal styrka, vilket dock är underordnat för min del.

Kan bara uppmuntra dig att prova, det funkar nämligen. (y) Men ja, du kommer må lite skumt i ett par veckor i början. Sen när det är över kan du njuta av god mat när du vill, hur mycket du vill, med den i sammanhanget ganska enkla uppoffringen att skippa merparten av kolhydraterna.

Lycka till!

PS. Är själv nere på 81 kilo. Målvikt ca 75-77. DS.

Senast ändrad:
Har du testat att kontrollera hur mycket energi du får i dig? Ex med lifesum?
+1!

Om du har stått still i en månad och du har svårt med orken:
- börja med att försöka uppskatta vad du egentligen äter en vanlig dag respektive vad du gör av med
- lägg ned allsköns konstlade dieter med periodisk fasta och dylikt
- se till att få i dig kolhydrater inför nyckelpass och efter - att försöka prestera under svält gör bara att du lättare kommer dra på dig infektioner, återhämta dig sämre, inte få adaptioner och stå still i vikt för din kropp går ner på sparlåga

Du kan göra en simulering här också:

Svårt att säga var du ligger i form av energibalans / underskott men kanske läge att ta en "diet break" istället för att försöka svälta kroppen ännu hårdare.

Testa med att köra lite lugnare pass inför dessa pass behöver du inte ladda på så mycket kolhydrater. Inför de hårda passen behöver du kolhydraterna för att kunna leverera
ELLER
Skit i vikten, blir du starkare på cykeln så har du vunnit något, att gå ner vi vikt kan också innebära att du tappar effekt på cykeln.

En trick som funkar för mig är att äta sallad eller en frukt en stund innan middagen då blir inte jag lika hungrig och portionen blir automatiskt mindre.

Du kanske äter för lite, kalori in - kalori ut är något förenklat.
När jag gjorde en rejäl viktminskning så började jag med att äta mest sallader, och drog ner på fika. Hamnade på en platå, började käka mer och viktminskningen kom igång igen.

Har läst en del om viktminskning, här och på andra ställen, det jag kommit fram till är att det är ...komplicerat, och vi fungerar väldigt olika. De flesta dieter/metoder lyckas för några, som sedan blir mer eller mindre fanatiska lärjungar för den metoden. Jag försöker mer att hitta gemensamma nämnare från olika teorier.

Lite mer utförligt hur jag gick ner 16 kg
Började cykla 2013, hade blivit en rejäl soffpotatis på ~96 kg. Är jag trimmad så typ 80 kg på 180 cm. Hade rört mig väldigt lite/inget alls typ 7-8 åren innan det.
Från början var det mer att jag vill komma ut och känna våren, men gick rätt snabbt till att bli "bantning".

Började äta sallader typ varannan dag, och "nyttigt" resten. Drog ner på fika, men fortsatte med typ en Budapest eller liknande om dagen, det finns ju gränser.
Blev rätt snabbt rundor på i snitt 4-5 mil (första på 3 mil svettades som en gris, stannade ganska ofta, kom tack vare det upp i ett rullsnitt på 22 km/h).
Hade snappat upp att lågintensivt skulle vara bra, så kämpade på med det.

Från 96 kg till 88 kg gick på 8 veckor, 1 kg/vecka, när det väl kom igång. Hamnade sedan på en "platå" i 1,5 månader. Kände mig lite orkeslös och tänkte att jag skulle käka mer.

Hade också tröttnat på sallader och tänka på vad jag åt, så jag började äta ganska ordentligt, mer än jag gjort innan jag började cykla faktiskt.
Typisk lunch, på kinarestaurang (med kvalitémat):
Överfull tallrik, friterad kyckling, ris, stekta nudlar, wookat kött. Vid sidan om kyckling i kokosmjölksås, och ibland en kokt fiskfilé.
Och på det friterad banan och glass (och lite senare den obligatoriska bakelsen, som sagt man kan inte avvara vad som helst).

I den allmänna förslappningen vägde jag mig inte så mycket, men när jag väl gjorde det så hade jag gått ner! Och viktminskningen kom igång, gick ner till 80 kg, dock gick det långsammare än i början. Fortsatte alltså träna, ganska hårt. Över vintern blev det intervall på spinningpass.

Brasklapp:
Vid "platån" på 88 kg hade jag tröttnat på långsamt tempo och börjat med lite intervall och gubbtempo (slå personligt rekord på rundan). Inte omöjligt att det var orsaken, men det intressanta är att jag började gå ner igen när jag började käka (ordentligt) mycket.

Det finns säkert en massa förklaringar till ovanstående, jag kan själv komma på en del. Men jag bryr mig inte så mycket (förutom att det är kul med lite spekulation ibland). Jag nöjer mig med att jag gick ner. Nu är det dock dags att ta tag i det igen. Väger 90-ish.

Du kanske äter för lite, kalori in - kalori ut är något förenklat.
När jag gjorde en rejäl viktminskning så började jag med att äta mest sallader, och drog ner på fika. Hamnade på en platå, började käka mer och viktminskningen kom igång igen.

Har läst en del om viktminskning, här och på andra ställen, det jag kommit fram till är att det är ...komplicerat, och vi fungerar väldigt olika. De flesta dieter/metoder lyckas för några, som sedan blir mer eller mindre fanatiska lärjungar för den metoden. Jag försöker mer att hitta gemensamma nämnare från olika teorier.

Lite mer utförligt hur jag gick ner 16 kg
Började cykla 2013, hade blivit en rejäl soffpotatis på ~96 kg. Är jag trimmad så typ 80 kg på 180 cm. Hade rört mig väldigt lite/inget alls typ 7-8 åren innan det.
Från början var det mer att jag vill komma ut och känna våren, men gick rätt snabbt till att bli "bantning".

Började äta sallader typ varannan dag, och "nyttigt" resten. Drog ner på fika, men fortsatte med typ en Budapest eller liknande om dagen, det finns ju gränser.
Blev rätt snabbt rundor på i snitt 4-5 mil (första på 3 mil svettades som en gris, stannade ganska ofta, kom tack vare det upp i ett rullsnitt på 22 km/h).
Hade snappat upp att lågintensivt skulle vara bra, så kämpade på med det.

Från 96 kg till 88 kg gick på 8 veckor, 1 kg/vecka, när det väl kom igång. Hamnade sedan på en "platå" i 1,5 månader. Kände mig lite orkeslös och tänkte att jag skulle käka mer.

Hade också tröttnat på sallader och tänka på vad jag åt, så jag började äta ganska ordentligt, mer än jag gjort innan jag började cykla faktiskt.
Typisk lunch, på kinarestaurang (med kvalitémat):
Överfull tallrik, friterad kyckling, ris, stekta nudlar, wookat kött. Vid sidan om kyckling i kokosmjölksås, och ibland en kokt fiskfilé.
Och på det friterad banan och glass (och lite senare den obligatoriska bakelsen, som sagt man kan inte avvara vad som helst).

I den allmänna förslappningen vägde jag mig inte så mycket, men när jag väl gjorde det så hade jag gått ner! Och viktminskningen kom igång, gick ner till 80 kg, dock gick det långsammare än i början. Fortsatte alltså träna, ganska hårt. Över vintern blev det intervall på spinningpass.

Brasklapp:
Vid "platån" på 88 kg hade jag tröttnat på långsamt tempo och börjat med lite intervall och gubbtempo (slå personligt rekord på rundan). Inte omöjligt att det var orsaken, men det intressanta är att jag började gå ner igen när jag började käka (ordentligt) mycket.

Det finns säkert en massa förklaringar till ovanstående, jag kan själv komma på en del. Men jag bryr mig inte så mycket (förutom att det är kul med lite spekulation ibland). Jag nöjer mig med att jag gick ner. Nu är det dock dags att ta tag i det igen. Väger 90-ish.
Intressant.
Jag är väl främst ute efter att gå ner på en modell jag kan leva efter långsiktigt och hålla vikt. Är 181 så 90 pannor är på många sätt åt fanders. Sitter ofta i snabba träningsgrupper och snabbgrupper på randolopp. Även om jag kan hålla fart på platten straffar vikten hårt i backar. Därutöver vill jag leva i en hälsosammare kropp.

Hår gått ner från höga vikter tidigare
1. Via radikal kapning av allt godis, läsk och gräddsåser med måltidsregler. Dessutom regelbundna löppass 102 till 84 kg på 13 mån.

2. Tarzandiet på ägg, quinoa, fisk/skaldjur och grönsaker tillsammans med mkt cykling. 92 till 86 kg över 10 veckor. Brev bra klipp i knäpparna.

Att äta mer för att få fart på metabolismen låter intressant och vettigt.

De vill ha pizza här hemma ikväll…

Träningen går skitbra om man jämför med maten... vet ju att det är enklare att skala kg än öka i watt för att bli snabbare. Inne i en period med låg karaktär vad gäller maten, måste skärpa mig! Håller jag i mina 5 cykelpass i veckan i Zwift och äter bra så borde det börja rulla på..

Intressant.
Jag är väl främst ute efter att gå ner på en modell jag kan leva efter långsiktigt och hålla vikt. Är 181 så 90 pannor är på många sätt åt fanders. Sitter ofta i snabba träningsgrupper och snabbgrupper på randolopp. Även om jag kan hålla fart på platten straffar vikten hårt i backar. Därutöver vill jag leva i en hälsosammare kropp.

Hår gått ner från höga vikter tidigare
1. Via radikal kapning av allt godis, läsk och gräddsåser med måltidsregler. Dessutom regelbundna löppass 102 till 84 kg på 13 mån.

2. Tarzandiet på ägg, quinoa, fisk/skaldjur och grönsaker tillsammans med mkt cykling. 92 till 86 kg över 10 veckor. Brev bra klipp i knäpparna.

Att äta mer för att få fart på metabolismen låter intressant och vettigt.

De vill ha pizza här hemma ikväll…
mer mat var det, inte sämre mat.

Tror också att det är klokt att börja med att äta ganska mycket för att på så sätt klara av att inte äta en massa godis, kakor osv. Går vikten ändå åt fel håll så kan man överväga att minska portionerna.

Bra synpunkter
Jag fortsätter hålla ner intaget och köra på med 16/8 ett tag till. Imorgon blir det 2 tim trainer innan lunch. Sedan bli jag hungrig ?

Pizzan var god, napolitana.

-0.6kg efter första veckan. Väger mig bara en gång i veckan så jag får se vad vågen säger på fredag igen.. Siktar ju på ca 0.5kg i veckan så allt enligt plan efter första veckan iaf.

Några dagar med lite mer att äta...jag kollar vad vågen säger på måndag istället... Man får ju vara smart :-)

Köttar på här. Håller ner kalorier men har inställningen att inte gå hungrig o ska orka träna. Gått från 101kg till 95,5kg sen början av januari. Vanlig dag brukar se ut:

Frukost:
2 kokta ägg
En portion med havregrynsgröt (fiber) med frystabär i o mjölk till
2 sport knäcke med Philadelphia ost

Middag:
Nåt som passar hela familjen men utesluter pasta, ris o potatis. Försöker ersätta det med morötter o rödbetor i ugn, bönpasta eller blomkålsris. Syndade vid en söndagsgryta o tog två potatisar.

Kvällsmat:
2 kokta ägg
Ev. Havregrynsgröt igen eller stuvad spenat

Innan träning kan jag trycka i mig nån banan.

Dricker mycket kaffe, fun-saft o pepsi max. Även vatten.
Helt uteslutit kakor, godis o snacks.

Tycker ni upplägget känns ok, eller bör man ändra på de? Känner fortfarande att orken finns att träna som det är nu, men vill heller inte tappa för mycket muskler.

Köttar på här. Håller ner kalorier men har inställningen att inte gå hungrig o ska orka träna. Gått från 101kg till 95,5kg sen början av januari. Vanlig dag brukar se ut:

Frukost:
2 kokta ägg

Middag:
Nåt som passar hela familjen men utesluter pasta, ris o potatis. Försöker ersätta det med morötter o rödbetor i ugn, bönpasta eller blomkålsris. Syndade vid en söndagsgryta o tog två potatisar.

Kvällsmat:
2 kokta ägg

Tycker ni upplägget känns ok, eller bör man ändra på de? Känner fortfarande att orken finns att träna som det är nu, men vill heller inte tappa för mycket muskler.
Hur många timmar går det mellan frukost och middag?

Frukost:
2 kokta ägg

Middag:

Kvällsmat:
2 kokta ägg

Räknade lite grovt på hur många kalorier du stoppar i dig och jag tycker det låter lite lite.

Frukost - kvällsmat - 500kcal/måltid
Middag med uteslutna kolhydrater skulle jag gissa på att du knappt kommer upp i 500kcal om du inte äter en massa av annat, men säg att du skulle äta ca: 600-700kcal.

Då landar din total på: 1700-1800kcal om man räknar med din banan också.

Nu vet jag inte dina förhållande mellan fett och muskler men jag hade nog valt att försöka få i mig typ:

Frukost: 500kcal
Lunch: 500kcal
Middag: 600-700kcal
Kvällsmat: 400kcal
Totalt: 2000-2100

För att behålla så mycket muskelmassa som möjligt så hade jag nog försökt stoppa i mig ca: 120-130g protein/dag.

Eftersom du inte kör lchf så tycker jag du kan äta mer kolhydrater, potatis har tex ganska låg kaloridensitet.

Du har gått ner 5.5kg så gör du något rätt men snålar du kolhydrater så blir du av med mycket vätska och inte fett, kolhydrater binder vätska.

Det var min tanke om ditt upplägg, fortsatt lycka till med viktnedgången ??

Tillbaka
Topp