[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Måndag igen…
93 pannor efter en lördag med både frulle och smashburgers.
Ny vecka å nya tag. Jag bootade om med 4or på trainern.

Att inte gå upp är ju en seger i sig. Jag körde en veckas förkylning utan träning och stannade nålen på 92,1.

Känns ändå ok med tanke på att jag bara körde ett träningspass på hela förra veckan.

Känns inte riktigt som att du går in för din vikt nedgång?

Men får ge dig att du är ärlig ?
Inte för inte trådtiteln innehåller "bikt" :geek:

Dags att ta tag i mig själv här också efter några slappa månader (skyller på jobb, höft och axel :LOL:)

Har själv kört och kör Lifesum av och till. Funkar väldigt bra för viktnedgång, blir väldigt tydligt om man "fuskar" med intaget.

Invägning imorse på 97,4 kg (Toppnotering för året är 103 kg). Lite mer ordning på matintaget men framförallt köra igång med träningen igen. Ikväll blir det 30 min baseline på Zwift med nyinköpt trainer.

Såg denna på sociala medier idag.
F002F3B3-D69D-4572-8371-3984FC85694F.jpeg

Var på 40+ besiktning idag, blir kallad på det här. Jag har eventuellt högt blodtryck visade det sig, har historiskt alltid haft dåliga resultat när jag varit på kontroll men testar jag med en maskin hemma är det lugnt.

Men skaffade en egen idag för att mäta under tre veckor och se, vill ju inte äta medicin i onödan. Men har ju det i familjen så omöjligt är det ju inte. Inte lätt att bli gammal verkar det som!

Var på 40+ besiktning idag, blir kallad på det här. Jag har eventuellt högt blodtryck visade det sig, har historiskt alltid haft dåliga resultat när jag varit på kontroll men testar jag med en maskin hemma är det lugnt.

Men skaffade en egen idag för att mäta under tre veckor och se, vill ju inte äta medicin i onödan. Men har ju det i familjen så omöjligt är det ju inte. Inte lätt att bli gammal verkar det som!

Youth is wasted on the young…

Youth is wasted on the young…
Har mätt det fem dagar i rad nu och ska göra det i tre veckor. Hittills är det som det alltid varit när jag testar själv i lugn och ro (bra).

Har jag gått på vad damen där tyckte har jag åkt på medicin direkt, även fast det inte ens var långt över gränsvärdet då heller undrar hur många som äter det i onödan ?‍♂️

Har mätt det fem dagar i rad nu och ska göra det i tre veckor. Hittills är det som det alltid varit när jag testar själv i lugn och ro (bra).

Har jag gått på vad damen där tyckte har jag åkt på medicin direkt, även fast det inte ens var långt över gränsvärdet då heller undrar hur många som äter det i onödan ?‍♂️
Inte helt ovanligt har jag för mig att trycket går upp när man besöker sjukvården.

Sjuka barn, massor på jobbet och en efterhängsen, lågintensiv förkylning gör att det går åt fel håll. Att det lider mot jul gör inte saken bättre. Bah!

Inte helt ovanligt har jag för mig att trycket går upp när man besöker sjukvården.

Nej det finns ju till och med en diagnos för det, men på det sättet hon gjorde mätningen blev det ju inte direkt bättre. Suckade och ojade sig och stod alldeles framför mig och mätte flera ggr på raken och riktigt jagade upp sig och uttryckte sitt missnöje över mitt blodtryck jag som var så vältränad...

Nu hade jag ju inte direkt så jag höll på att spricka av övertryck heller, tror jag hade 143/96 eller något då. Men inte fan blev det lägre av hur hon höll på.. Hemma har jag under 130/90 varje gång jag tar

Jag har ofta liknande siffror, kan variera rätt mycket, ofta på gränsen(vid kontroll på sjukhus) men har släppt det nu, blir inte bättre av att fokusera på att mäta hela tiden heller?
(Är ju dock inte bra att gå med för högt tryck om man har det)

Jag fick en gång med mig ett kit hem som satt på kroppen i 24h och som mätte lite då och då, just för att undvika ”prestationsångest” hos farbror doktorn. Kanske något att propsa på

Jag har ofta liknande siffror, kan variera rätt mycket, ofta på gränsen(vid kontroll på sjukhus) men har släppt det nu, blir inte bättre av att fokusera på att mäta hela tiden heller?
(Är ju dock inte bra att gå med för högt tryck om man har det)
Jag fick en gång med mig ett kit hem som satt på kroppen i 24h och som mätte lite då och då, just för att undvika ”prestationsångest” hos farbror doktorn. Kanske något att propsa på

Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en mätare och mäter dagligen i tre veckor och lämnar in resultatet till HC. Vill inte knapra piller i onödan och inte heller åka in på kontroller där då det ändå bara blir blaj av mätningen.

Fasta med enbart vatten är utan tvekan den effektivaste metoden. Den blir ännu effektivare om man har anpassad fysisk aktivitet under tiden. Jag har som längst provat 28 dygn i sträck, 21 dygn näst längst, dessutom en eller två dagar före och efter som man bara äter en frukt eller lite soppa. Nu pågår 10-dygns. Första fasta på vintern; det är bättre på sommaren. Det är bara de första tre/fyra dygnen som är jobbiga, sen inga problem. Alla varianter av intermittent, korttidsfasta, juice-fasta osv tycker jag är mycket svårare.

Jag börjar med att öka lite...så man kan gå ned...91 pannor nu...ska bekänna färg på fredag.
Mitt hjärta har nu genomgått en ablation (13 december) och jag har fått mitt blodtryck mätt så många gånger sedan i juli att jag har bra koll på trycken. Det är bara vikten som ska ned nu...så kan jag börja träna igen nästa år när hjärtat har läkt helt.

Fasta med enbart vatten är utan tvekan den effektivaste metoden. Den blir ännu effektivare om man har anpassad fysisk aktivitet under tiden. Jag har som längst provat 28 dygn i sträck, 21 dygn näst längst, dessutom en eller två dagar före och efter som man bara äter en frukt eller lite soppa. Nu pågår 10-dygns. Första fasta på vintern; det är bättre på sommaren. Det är bara de första tre/fyra dygnen som är jobbiga, sen inga problem. Alla varianter av intermittent, korttidsfasta, juice-fasta osv tycker jag är mycket svårare.
Bara vatten i 28 dagar?
Snacka om hardcore. ?

Bara vatten i 28 dagar?
Snacka om hardcore. ?
Jag talar bara för mig. Har en tendens att gå upp i vikt ibland. Alla andra alternativ för viktnedgång är jobbigare. När man sedan gått ner är det lättare att träna, äta vettigt och hålla lagom vikt rätt länge. Svårt att inse när det sen "spårar ur" igen. Jag är rätt nöjd när jag väger ~85 kg, 186 lång. Nu med pandemi-vanor har det blivit 100 kg. Om man är grundläggande frisk (inget högt blodtryck, dåligt hjärta, ingen medicinering osv) så tror jag inte detta är särskilt svårt/farligt för någon som har extra kilon när man börjar. Många ger upp innan de kommer över tröskel under de första dagarna. Det allmäna läkar-rådet är däremot att inte göra detta utan läkaruppsikt. Så ni fortsätter på egen risk..

Tjoho!
91 pannor efter helgen (-3 sedan start).
Firade med fyror på trainern.
Har slutat räkna kcal i app men fortsätter enligt 16/8. Tränar 5-6 pass/vecka.

Nu tar vi nya tag.

Säger som Ferry, ”Åka hem i jul? Det blir man ju bara fet och sjuk av”

Har tänkt att skriva tråden flera gånger, men inte haft tiden att ha fokus på hälsa i form av kost, träning, återhämtning mm. Det beteendet i sig visar på ett behov att ta tag i det. Men då är frågan, var detta en tråd fram till 2022? I så fall har jag 1-2 dagar på mig eller är det tänkt att ni fortsätter även nästa år?

Två pannor har jag gått ned, men det är kolhydrater och vätska som försvunnit. Ja. lite fett också vilket inte är många gram, och hur jag landar i starten på viktresan vet jag på måndag. Jag har ändrat mig och väger mig på måndagar istället för på fredagar som jag först tänkte mig.. Den sista mars kommer jag att ha nått mitt mål med 14 kg i viktnedgång. Undrar om min huvudvärk beror på att jag ätit mindre? Jag tror det.

Två pannor har jag gått ned, men det är kolhydrater och vätska som försvunnit. Ja. lite fett också vilket inte är många gram, och hur jag landar i starten på viktresan vet jag på måndag. Jag har ändrat mig och väger mig på måndagar istället för på fredagar som jag först tänkte mig.. Den sista mars kommer jag att ha nått mitt mål med 14 kg i viktnedgång. Undrar om min huvudvärk beror på att jag ätit mindre? Jag tror det.
Mer vatten?

Har tänkt att skriva tråden flera gånger, men inte haft tiden att ha fokus på hälsa i form av kost, träning, återhämtning mm. Det beteendet i sig visar på ett behov att ta tag i det. Men då är frågan, var detta en tråd fram till 2022? I så fall har jag 1-2 dagar på mig eller är det tänkt att ni fortsätter även nästa år?
För mig en tråd mot säsongen -22. Sedan gärna vidare. Jag behöver mål och styrning. Har lätt att lägga på mig. Vill gärna bli lättare. Då behövs förändring. Nu är påväg neråt igen.

Jag är så taggad för det här! Jag ser mig smärt som en katt, smidig som en kobra och snabb som en vessla! ...sedan vaknade jag, och konstaterade att det går nog bra om man lägger manken till och inte faller för varje liten frestelse...jag har ju redan bestämt mig, och det ska mycket till om det här inte funkar. Jag har ingen lust att hela tiden köpa nya kläder för att man gått upp i vikt. Inaff is inaff!
Till nyår blir det i alla fall rödtjut, potatisgratäng, smördegsinbakad oxfilé med hemmagjord rödvinssås. Ska ha lite fokus på vad jag petar i mig den dagen, men mer än en vanlig dag blir det...och det är ok.

-2 kg nu, är lite platå för tillfället.
Men går ändå år rätt håll iom det är lättare att säga nej till onyttigt och äta rimligare.
Köpte en påse extra tuggummi och tog ett varje gång jag fick sockersug. Och frukt när jag kände hungern mellan måltider.

Jag kör sockerfri kvarg eller proteinkakor för att stilla cravingen när den slår på. Frukt mellan måltider försöker jag undvika pga fruktsockerpåslaget.

Tjoho!
91 pannor efter helgen (-3 sedan start).
Firade med fyror på trainern.
Har slutat räkna kcal i app men fortsätter enligt 16/8. Tränar 5-6 pass/vecka.

Nu tar vi nya tag.

Säger som Ferry, ”Åka hem i jul? Det blir man ju bara fet och sjuk av”
Mycket fyror! Ska du inte straffa/belöna med 3x30 istället, det ger nog mer för vikten tänker jag!

Det går åt rätt håll. På måndag vet jag hur mycket det blev efter en vecka. Har gått ned 3 kg och upp 1 kg i alla fall, men det jag tappat i fettvikt är nog bara ett några få gram om dagen. Jag får se första veckan som en startvecka, och på 2-3 veckor ser jag trenden lite bättre.

Jag följde nyss detta pass (hittat i annan tråd här) med samma vikt på min kettlebell som damen i videon använder. Bra mör på slutet.

Jag vågar tro att det sätter fart på förbränningen, både under passet och ”after burn”, om det är sånt man är ute efter ?

Edit: dagen efter var det inte helt smärtfritt att ta sig ur sängen.

Senast ändrad:
Jag hoppar in här, vägde in mej på 86 kg igår.
Tar gärna bort 10-12 kg, men minus 7-8 kg så är jag nöjd.

Bort med (minska rejält) Godis, läsk, Mc Donalds. Och upp på trainern...

Dagens bikt, kvar på 91 kg efter nyårshelg med god mat, dryck, vilodagar och långa promenader efter senaste vurpan.

Morgonfasta med rehabpass idag. Snart lunch…

På’t igen bara!

Vägde in på 103 pannor i början av december. Har inte vägt mig sedan dess, men det var en riktig väckarklocka då jag legat stadigt mellan 85 och 90 de senaste 20 åren.

Vet inte riktigt vad det är som hänt, men jag märkte redan i våras att det var på väg åt fel håll när byxorna till skinnstället (MC) inte längre gick att knäppa. Jag skulle kanske kunna skylla en del av ökningen på medicinering som har viktökning som känd biverkning, men om jag ska vara ärlig så handlar det nog ändå mest om en överkonsumtion av godis i kombination med ett stillasittande jobb och brist på vardagsmotion.

Nu har jag gett mig fan på att vikten ska skalas ner och framförallt att midjemåttet ska minskas så att jag kan åka motorcykel bekvämt i sommar. Jag skaffade ett gymkort i samband med invägningen i början av december och har pallrat mig dit 2-3 gånger i veckan hittills. Tanken är att jag även ska börja cykelpendla till jobbet igen då vi hittat en hundpassning som inte innebär lämning 15 km åt fel håll på morgonen. Om jag bara kan sluta med det där jäkla rutinmässiga godisätandet också så borde det ge resultat.

Tänker att jag håller koll här i tråden för att få lite extra pepp och kanske lite tips om hur man ska tänka med allt.

Vill ju bara ner ett par kilo, men en månads sjukdom med jul och nyår inbakat är en dålig start iallafall.
Har tjänat ett kilo.

Godis är inte hela världen om det hålls till ett tillfälle och allt på en gång. Att småskvätta för att ”pigga upp” är illa på flera plan.

Cykelpendla låter som en bra idé. För mig driver gärna träning sundare leverne i allmänhet oxå.

Godis är inte hela världen om det hålls till ett tillfälle och allt på en gång. Att småskvätta för att ”pigga upp” är illa på flera plan.

Cykelpendla låter som en bra idé. För mig driver gärna träning sundare leverne i allmänhet oxå.
Det är lite så jag också vill minnas att det var på den tiden jag motionerade mer. Om inte annat så blir man ju mer motiverad att avstå från onyttigheter när man ansträngt sig för att få till formen. Det gäller bara att komma över den där första puckeln så ska det nog reda sig.

Start på annorlunda försök för mig. Sex (helnyktra) veckor med kaloriunderskott och mer fokus på styrketräning än kondition. Ska bli spännande att se hur det påverkar hungern. Målet totalt är att skala bort 15 kg till slutet 15:e maj.

Tillbaka
Topp