Tubeless tejpning

johanfp

Medlem
Tubeless tejpning
Blir galen, sannolikt för att det är Bontrager fälgar som är så galet tajta!

Har ständiga problem med att däcket förstör tejpen vid montering trots att jag inte använder verktyg vid krängning…testat både med & utan verktyg. Är det ngn som bara provat tejpa skåran i center på fälgbanan? Tips på den bästa tejpen önskas…testat 3 olika med samma resultat!

Tubeless tejpning
Bontragers fälgar är ökända i sammanhanget just för att vara krångliga att kränga på däck. Att endast tejpa mittfåran och täcka ekerhålen diskuterades här för någon månad sen. Det var ett par som hävdade att de gjort just så och inte behövt tejpa om på flera år. Tejpen som de rekommenderade var Tesas
Ska finnas på Amazon också.

Tubeless tejpning
Jag tejpade ett par breda fälgar så när det begav sig, funkade bra, men så småningom letar sig geggan in under tejpen.
När jag har fälgskyddskorv i föredrar jag tejp som går upp på insidan av fälgkanten så att man kan bända o bråka lite mer med däcksverktyg utan att riva upp tejpen direkt.

Tubeless tejpning
Blir galen, sannolikt för att det är Bontrager fälgar som är så galet tajta!

Har ständiga problem med att däcket förstör tejpen vid montering trots att jag inte använder verktyg vid krängning…testat både med & utan verktyg. Är det ngn som bara provat tejpa skåran i center på fälgbanan? Tips på den bästa tejpen önskas…testat 3 olika med samma resultat!
Jag tycker DT-swiss tejp är den som är enklast att montera. Jag jämför med Tesas och Stans, som också funkar men där måster jag vara försiktigare när jag kränger på eller av däcket.

Kan en variant vara att värma tejpen med t ex en hårtork när du monterar? Då blir den litet mer formbar. Jag har testat och det blev bättre "fäste" när jag använde Tesa-tejp.

Tillbaka
Topp