Diskbråck, inklämd nerv och MTB?

Matthias87

Aktiv medlem
Fick igår beskedet att jag har diskbråck i nacken (medellinjediskbråck vid kota C4-C5) en inklämd nerv (cervikala spinalkanalen är kongenitalt trång), vilket förklarar att jag haft problem med domningar i armarna tidigare och även får ont i nacken när jag cyklat MTB eller hållt på med någon annan sport där man har nacken böjd uppåt mycket.
Eftersom cykling och klättring, två sporter där man har böjd nacke uppåt väldigt mycket, är mitt liv, så blir man nu jäkligt nojig. Speciellt efter att man googlat en del och läst flera mardrömshistorier.

Jag ska självklart vända mig till läkare nästa vecka (någon annan än han jag fick beskedet ifrån, för han verkade ha noll koll), men mitt förtroende för sjukvården är inte på topp efter tidigare erfarenheter, så känns som det är vikigt att man kommer till en riktigt duktig läkare.

Finns det någon här på Happy som har erfarenheter av liknande skador och som blivit hjälpt och kunnat fortsätta med MTB:n?
Någon som kan tipsa om en duktig läkare att vända sig till? Jag bor i Göteborg, men kan självklart tänka mig att resa om det krävs för att träffa någon riktigt duktig.

Så här löd domen från min magnetröntgen, kanske säger någon något:

"Inga signalförändringar i ryggmärgen. Den nedre delen av den cervikala spinalkanalen är kongenitalt trång. Inga större förändringar ner till C4.

Disken C4-C5 är något höjdreducerad dorsalt. Här finns ett medellinjediskbråck med dragning åt höger. Detta ger viss tillplattning av ryggmärgens högra främre omfånt. Disken buktar även ut foraminalt åt höger där det sannolikt också finns hårda pålagringar. Höger intervertebralforamen är förträngt med förutsättning för högersidig C5-påverkan.

Det föreligger partiell blockkotebildning mellan kotkropparna C5 och C6. Inga förändringar i övrigt på denna nivå.

Inga förändringar på någon C6-C7 eller C7-Th1 nivåerna."

Mvh Matthias

Senast ändrad:
Ja, det borde jag nog göra. Läkaren jag var hos igår sa att jag skulle kontakta en sjukgymnast och köra lite rehab och se om det blev bättre, annars höra av mig igen. Men nu när jag googlar på det så verkar det som att jag, som du säger, borde träffa en ryggkirurg eller annan expert.

Försök knö dig in på spine center, ligger i högsbo. De är riktigt bra. Min fru opererades där för inte så länge sen.

Glömde ju svara på ena frågan. Haft besvär med nackspärr till och från i några år, och problem med domningar i armarna i ca 4 år.
Domningarna i armarna är nästan borta dock.

Jag har varit där du är (diskbråck c4-c5). Opererade nacken på Spine Center i Göteborg 2011 och har i stort sett inga problem alls idag. Har kvar lite domningar i fingrarna och kanske något lättare att få nackspärr men detta förebyggs med massage. Via spine centers hemsida kan du anmäla dig dit via det fria vårdvalet. Jag har bara bra saker att säga om dom.

Skaffa en bra sjukgymnast som kan ryggar, väldigt olika kompetens på olika sjukgymnaster. rekommenderar Sofia på Fungera vid gasklockan som hjälp mig med mina 2 diskbråck. Började med en dålig som bara förvärrade.. Träffade en ortoped som sa att det var kört för ett år sen, nu kan jag cykla Mtb igen..

För min del hjälpte sjukgymnastik men jag hade besvären i nedre delen av ryggen.
Var hos Spine Center och diskuterade Op, mycket bra bemötande, men sen körde vi först på sjukgymnast enligt deras rekommendationer och då löste det sig.
Första sjukgymnasten jag träffade gav ingen effekt.

Tack för era tips! Sjukt att läkaren man var hos inte tog det här på allvar för fem öre.

Micha: hur lång tid tog det för dig att bli bra och kunna cykla obehindrat efter operationen? Kan du köra hårt idag eller måste du köra väldigt lugnt?

Lundenlunden: ska kolla med henne, tack.

Glitch: många tipsar om spinecenter, ska kolla med dom också, tack för Tips.

glitch sa:
För min del hjälpte sjukgymnastik men jag hade besvären i nedre delen av ryggen.
Var hos Spine Center och diskuterade Op, mycket bra bemötande, men sen körde vi först på sjukgymnast enligt deras rekommendationer och då löste det sig.
Första sjukgymnasten jag träffade gav ingen effekt.

Jag hade diskbråck i nacken (kommer inte ihåg mellan vilka koter) för ca 5 år sedan. Gick ca 1,5 år och hade väldigt ont i omgångar, sista omgången var nog 4-5 månader lång och då började jag med sjukgymnastik vilket hjälpte en del. Jag var på Spine center i Stockholm och precis i samband med att jag träffade läkare för att diskutera operation så började smärtan släppa på riktigt och då blev det ingen operation även om diskbråcket var ganska stort. Det jag la på minnet var läkarens ord "vi opererar inte efter röntgenbilderna utan efter hur mycket smärta du har". Det är jag tacksam för idag då jag i princip inte har några problem varken när jag cyklar i skog, landsväg eller springer.

Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog. Jag stelopererade 2 kotor. Har för mig att rehab var typ 2 månader. På den tiden cyklade jag inte, men spelade innebandy efter operationen utan hinder. Idag cyklar jag mest brötig stig utan att tänka alls.
Jag tycker man ska ge sjukgymnastik en chans och vänta minst 3 månader innan man funderar på op.
Jag väntade i 5 månader men jag var rätt röten, och knaprade en hel del morfin under tiden. När valet sedan skulle göras var det lätt för min del, och hade gjort samma val idag.

Tack för era svar, det lugnar en lite. Är så sjukt nojig över detta, att inte kunna cykla och klättra mer känns som ens värsta mardröm.

Jag har ju inte jätteont i nacken, bara stelhet några dagar efter cykling, och ibland lite efter klättring om man kollat upp mycket.
Armarna har jag aldrig haft ont i, bara att ena halvan på händerna, den som som ulnarisnerven går till, somnar om jag har böjda armar för mycket.

Det är helt rätt enl ovan att man i princip inte opererar röntgenbilder på diskbråck utan symptom av diskbråck. Och de flesta symptom av diskbråck går över men det kan ta lång tid, ibland över ett år. Så om man inte har svåra symptom med mycket smärta, muskelsvaghet och känselbortfall så ska man alltid
1) Träna med en BRA sjukgymast
2) Upprepa 1)
3) Upprepa 1)
4) Se över om något förvärrar tex sittposition, säkringsglasögon vid klättring, arbetsposition mm. Gör inte det som förvärrar men vila inte heller
5) Träffa en ryggkirurg om man vill operera eller ovanstående inte hjälper alt symptomen är svåra

Prova också att sova med raka armar.

Olofmtb: Tack för svar. Ja, jag har ju inte svåra symptom, så då kanske det är så illa som jag trodde. Jag befarade det värsta direkt, efter att man läst mardrömshistorier på Google. Får lägga ner Google när jag blir skadad/sjuk :)

1-3. Yes, nu blir det rehab som gäller.
4. Jag har redan säkringsglasögon när jag klättrar, men behöver nog köpa ett annat par som är vinklade mer.
5. Ja, känns inte som att det är ett alternativ än då i alla fall.

Låter bra! Kniven finns alltid kvar! Och en annan grej - om du bouldrar - undvik strikt att hoppa ner, klättra alltid ner - förmånga nedhopp har förvärrat mer än ett diskbråck..

Olofmtb sa:
Det är helt rätt enl ovan att man i princip inte opererar röntgenbilder på diskbråck utan symptom av diskbråck. Och de flesta symptom av diskbråck går över men det kan ta lång tid, ibland över ett år. Så om man inte har svåra symptom med mycket smärta, muskelsvaghet och känselbortfall så ska man alltid
2) Upprepa 1)
3) Upprepa 1)
4) Se över om något förvärrar tex sittposition, säkringsglasögon vid klättring, arbetsposition mm. Gör inte det som förvärrar men vila inte heller
5) Träffa en ryggkirurg om man vill operera eller ovanstående inte hjälper alt symptomen är svåra

Håller med om allt! Jag får också lite fantasier om hur armarna ska vara raka och hur man ska lyckas med det under natten - en glad hälsning rakt upp ifrån ryggläge, låsa fast sig i sträckt läge i sänggaveln eller annat?

Olofmtb sa:
2) Upprepa 1)
3) Upprepa 1)

Håller med till 100%
Vill klargöra att jag åkte in akut med nervsmärtor i vänster hand, gick sedan på morfin och nervsmärtstillande tabletter i 5 månader.
Då detta inte tog bort mina besvär någonting, så valde jag operation.
Så det är klart att det finns grader i helvetet. Så operation ska ju vara absolut sista utväg.

Framför allt lycka till, och hoppas det går över utan op.

Tack alla goa människor som tar sig tid att svara! :)

Olofmtb: Tack för tips. Bouldring kör jag faktiskt inte längre ändå, tyckte det slet för mycket på kroppen.

Micha: Tack ska du ha, jag hoppas jag slipper sådana besvär som du behövt stå ut med.

Jag fick diskbuktning i ländryggen (inte lika illa som bråck) av att jag satt för frammåtlutad på cykeln.

För mig har det funkat med rehab och att jag har en mer upprätt position på cykeln.

Så fundera över hur du står/sitter på hojen för att vara så snäll mot ryggen som möjligt.
Jag har även gett upp idéer om att cykla mer än 2-3 h i sträck.

Har diskbråck i ländrygg, i mitt fall funkar det att träna bål regelbundet. Kan få känningar efter väldigt långa rundor med lite molade i ländrygg som ofast försvinner efter en natts sömn. Jag både klättrar och mtb:ar. Men nyckeln är nog som tidigare talare nämt, sjukgymnastik/träning. Operation skall väl endast övervägas om symtom ej går att häva med hjälp av tidigare nämnda åtgärder.

Armen kan hållas rak med bakochfram vänd ortos, mjuklinda mm, kan funka att bara bestämma sig också. Det som händer vanligen är att böjmusklerna är starkare än sträckmusklerna vilket leder till böjda leder ala fosterställning, ofta på samma sätt natt efter natt, så kan det bli ofördelaktigt tryck på nerver på utsatta ställen. Vanligast armbåge och handled (karpaltunnelsyndrom). Inte så skönt ibörjan innan man vant sig men brukar ge effekt om orsaken till nervinklämmningen sitter nånstans i armarna.

Flikar bara in här att jag drabbades av ett stort diskbråck i ländryggen 2013.
Syntes tydligt på magnetröntgen. Fick det efter att jag åkt skateboard och landade snett.

Efter promenader, stretchning av höftböjare och mckenzie-rörelser så fort jag fick känningar - så har jag nu noll problem.
Ingen operation. Helt läkt. Fick tänka på att hålla svanken under denna period dock.

Den mentala påfrestningen var också påtaglig..
Rekommenderar något naturligt som kan lugna nerverna under tiden.
Googla möjligtvis på cbd-olja.

Bara en, föhoppningsvis, lite uppmuntrande historia.

Mckenzie:

//
akt1

Senast ändrad:
Tack för alla svar.

De flesta verkar få diskbråcken i ländryggen, och det är ju större delar och antagligen lite lättare att läka. Mitt sitter ju i nacken.
Men jag var hos en sjukgymnast idag som inte trodde att hoppet var kört iaf, så nu är det rehab som gäller.
Att sluta cykla finns inte på kartan.

Du kansk också kan förlänga fjädringsvägen och hitta en ramgeometri med mer upprätt sittställning så får du som bonus tankarna på lite kul byggande istället?

En sak som jag tycker du ska försöka få klarhet i är om de "hårda pålagringarna" är det som ger problemen eller om det är själva bråcket. Eller snarare - finns det plats nog för nerverna om bråcket skulle försvinna? En hel del diskbråck kan absolut gå att träna bort, men ska du bli av med beninlagring så är det operation som gäller. Jag har testat båda varianterna och att försöka Mckenzia bort pålagringar i ett par trånga kanaler var både meningslöst och plågsamt.

Hep: Det ska jag abomsolut kolla med dom.
Är operationen för att ta bort pålagringar svår?
Är du opererad för detta och hur har det gått?

Jag opererades för både trasiga diskar och pålagringar. En steloperation av tre kotor i nacken som fixade allt på en gång. Då byter man ut diskarna mot titanburar fyllda med bengrus (som över tid förbenas helt tillsammans med kotorna) och går in framifrån förbi sprupen och härjar runt några timmar. Rätt smärtsamt i någon vecka och rehaben tar några månader, men då ska allt fixas permanent.

Om man bara behöver fixa pålagringar är operationen mycket enklare. De går in från baksidan och använder en vanlig dremel (fast svindyr, ren och inkapslad) för att slipa bort pålagringarna och öppna upp kanalerna. Det pågår just nu forskning om den metoden för att se om den ger lika långsiktig effekt som den andra. Fast om det skulle vara så illa att man behöver göra om den efter tio år är det kanske värt det ändå. Kort ingrepp och knappt någon läkning eller rehab. Men den metoden fixar alltså bara att det är för trångt - den löser inte ett eventuellt bråck.

Tjena. Jag är stelopererad C5-c6 på Karolinska. Cykla o levde som vanligt i 1,5 år. Nu måste ja operera c7 då den trycker på en nerv. Men den här gången så öppnar dom baksidan (nacken) o slipar bort förträngningen som trycker på nerven.

Ska tilläggas att dessa problem kommer ej från cyklingen från början. Han som ska operera mig nu på akademiska va cyklist. O sa att det va bara cykla på så länge det inte gjorde ont. Så man får va lyhörd på kroppens signaler o köra mycket rehab. Mvh Peter

Hep: Jag pratade med en kirurg idag som sa att man inte slipar pålagringar helst, för att det då efter växer ut mer än innan väldigt lätt.
Han var även ganska negativt inställd till rehab och sa att det inte gjorde så stor skillnad. Allmän kondition var det ända han trodde på som gjorde skillnad.

Peter78: Tråkigt att höra.
Ja, jag får försöka vara lyhörd. Vad tänkte du på för rehab förresten? För som jag skrev ovan så var han kirurgen som jag var hos idag inte speciellt positivt inställd till det, trodde inte det gjorde mycket skillnad.

Matthias87 sa:
Hep: Jag pratade med en kirurg idag som sa att man inte slipar pålagringar helst, för att det då efter växer ut mer än innan väldigt lätt.

Det är precis det man forskar på. Eftersom jag ingår i studien som jämförelseobjekt med traditionellt utförd operation, läste jag på allt jag kunde innan jag ställde upp. Än är inte studien klar, men men lite nyfiket smicker "du kan väl berätta lite hur det verkar, oss kollegor emellan, oj vad spännande..." lyckades jag få reda på att det pekar mot att man kommer omvärdera det där med att slipa skulle vara en tillfällig lösning. Men studien pågår som sagt och inget är klart.

Tillbaka
Topp