DIY lastcykel

AndersE

Medlem
DIY lastcykel
Då jag sett en lastcykel ute på cykelbanorna så drog internet letandet igång av ren nyfikenhet. Hittade en tråd här om Bullitt cyklarna samt ett annat DIY projekt (schmullit). Efter lite öppna diskussioner hemma med eventuella fördelar och nackdelar som pris så blev det till att bygga eget med minimal budget.
I föräldrarnas garage fanns en gammal MTB i stål som egentligen hörde hemma på skroten. En 20" BMX hittades lokalt på blocket. Projektet var igång! Cyklar slaktades. Rördelar inhandlades på biltema och började måtta med Bullit som inspiration. Med en punktad ram, inga bromsar eller växlar så gjordes en spännande provtur runt kvarteret. Grannar skakade i huvudena, frugan fnissade lite tyst, men sonen skrattade av glädje när han fick åka med i en plastback. Godkänt för att fortsätta.
Ramen helsvetsad och diverse delar beställda på ebay mm så ser nu cykeln ut som på bilderna.
20" framhjul
26" bakhjul
Hydrauliska 160mm skivbromsar.
Singelklinga fram, åtta delat bak.
25x1.5mm rör som styrstag.
Murbruksbalja 80l från biltema

Total vikt 27kg. Vägd på badrumsvåg med alla delar som skall monteras liggandes i baljan.

Det som är kvar att göra nu är att provmontera bakväxel som ej kommit än. Sen en cykeltur till LBS för pressning av bromsslang fram innan hela projektet plockas ner i delar igen och lämnas på lack. (lite slip och putts jobb först).

Bilagor

• lastcykel.jpg
    lastcykel.jpg
    401.1 KB · Besök: 1,112
  • lastyta.jpg
    lastyta.jpg
    308 KB · Besök: 680
  • framgaffel.jpg
    framgaffel.jpg
    277.7 KB · Besök: 640
  • bakbroms.jpg
    bakbroms.jpg
    256.3 KB · Besök: 557
DIY lastcykel
Biltema avgassystem universaldelar. Valde 44mm varianten då jag tyckte det passade estetiskt. Väldigt smidigt att kunna köpa färdiga böjar i olika vinklar för att få till formen på ramen. De tvärgående rören plattade jag till i skruvstycket för att kunna sänka ner en platta på ca 4mm så den hamnar i jämnhöjd med de två längsgående rören (sett i färdriktningen).

DIY lastcykel
4"rör? De borde vara tillräckligt starka. Du var ju grym på att svetsa iallafall, fröjd för ögat ^^

Ser ut som ett roligt projekt.

Vad kostar den än så länge?

DIY lastcykel
Det stämmer att det är en sjua i bakgrunden. Den väntar snällt på min kärlek.
Tackar för alla trevliga kommentarer. Lovar att kolla över svetsen till bakbromsen. Posten levererade bakväxeln idag. Så imorgon blir det en cykeltur till centrum om vädret tillåter.

DIY lastcykel
Snyggt!!
Det är jäkligt smidigt att bygga med den typen av rör, gjorde det själv på min första lastcykel men den blev inte alls så bra som din!

Är sugen på att bygga en till faktiskt, men med två andra hemmabyggda lastyklar så börjar det bli trångt i garaget..

DIY lastcykel
Då var cykeln hos LBS för att få slang till frambroms fixad. Har lagt knappt 3000kr fram tills idag. Schwalbe däcken var lättrullade. Lastcyklar tar som sagt plats, men ack så roligt transportmedel.

Bilagor

• IMG_0524.JPG
    IMG_0524.JPG
    398 KB · Besök: 377
DIY lastcykel
Snyggt!

Och Fredrik Forsberg syntes här i tråden också - han var den första jag såg använda avgassystem till rambygge.

Har du räknat på styrgeometrin på den? Hur mycket trail blev det, i så fall?

DIY lastcykel
Räknade inte alls på styrgeometrin utan ögonmåttade en kombo av bullitt bilder och ursprungs cyklarna. Men mätte nu ikväll. 70 grader rake (gaffelvinkel) och ca 60mm trail.

DIY lastcykel
Hmm, nu förstör du min höst...
Bland alla tusen projekt blev jag plötsligt sugen på att göra färdig min egen lastcykel som ligger halvfärdig under verandan...
Jag får nog ta tjänstledigt nån månad eller två.

DIY lastcykel
Ett problem som dykt upp är att vid lagom hård bromsning med bakbromsen så skapas det vibrationer som får hela ramen att sjunga. Tänk ljud i form av bromsande tutande godståg i antågande. Behövs definitivt ingen ringklocka om fenomenet kvarstår.
Är det lämpligast att svetsa in ett rör enligt bilden eller finns det något smartare sätt att staga upp konstruktionen på? Jag uppfattar problemet som att sadelstag och kedjestag flexar vid bromsning.

Bilagor

• bakbroms uppstagning.jpg
    bakbroms uppstagning.jpg
    255.7 KB · Besök: 202
DIY lastcykel
Jag tycker det ser ut som ett bra sätt att förstärka.
På min vinterhoj svetsade jag dit fäste för skivbroms, men jag gjorde det ungefär dubbelt så långt som ditt för att fördela ut kraften på en längre bit av staget eftersom jag inte visste vad det skulle tåla. Men i ditt fall skulle jag definitivt testa ett tvärstag, eller en bit plattjärn för att fylla ut trekanten och fördela kraften.

DIY lastcykel
Naugas sa:
Snyggt!

Och Fredrik Forsberg syntes här i tråden också - han var den första jag såg använda avgassystem till rambygge.

Jag minns inga avgasrör i Fredriks bygge. Var inte det Frippegubben? Minns att jag var lite gnällig om rörkvalitet på avgasrör. Men det här bygget är annorlunda utfört. Blir intressant att se om det finns nån problematik med "sämre" rör.

DIY lastcykel
Hasse#7 sa:
Naugas sa:
Snyggt!

Jag minns inga avgasrör i Fredriks bygge. Var inte det Frippegubben? Minns att jag var lite gnällig om rörkvalitet på avgasrör. Men det här bygget är annorlunda utfört. Blir intressant att se om det finns nån problematik med "sämre" rör.

Båda har rätt, mitt första bygge var med avgasrör, men det finns ingen tråd om det på detta forum. v2 som är första på det här forumet innehåller inga avgasrör :)

DIY lastcykel
Hasse#7 sa:

Jo, min har Biltemarör också. När jag tittar tillbaka ser jag att det var ganska precis 2 år sen jag skrev nåt om den, och i princip inget har hänt sen dess med den, tyvärr. Har haft för många andra projekt som var mer lockande. Men nu tändes gnistan igen, så vi får se vad som händer efter att pappas gamla Hermes blir klar...

DIY lastcykel
Kul med så många positiva kommentarer! Den största nackdelen jag kan se med bygge av avgasrör är nog vad mycket last jag vågar ha. Än så länge verkar det inte vara några bekymmer med det. Men då har jag inte testat med mer än ca 65kg (frun) på lastytan. Störst risk är det nog för utmattning bredvid någon av svetsarna närmast vinkeln på flakytan längst fram. Att transportera det jag tror jag kommer göra mest hoppas jag inte kommer bli några bekymmer. En son med trötta ben och hans cykel, veckohandling, returer till returstationen. Inget av detta passerar 30kg.
Återkommer med detaljerade bilder och förklaringar på hur jag löst styrningen ikväll.

DIY lastcykel
Bilden talar för sig själv hoppas jag.
Bytte ut orginal styrstammen på Mtb:n mot ett passande rör som numer går vertikalt genom hela ramen. Flyttade över lagerskålarna till det nya långa röret. Kapade bort gaffeln från original styrrör och delade sen styrröret på mitten och förlängde det så det nådde igenom. I botten svetsades en plåt med hål på samma avstånd från centrum av styrröret som det lilla påsvetsade örat på framgaffeln. Staget/röret som går emellan inhandlades på Biltema och även vinkellänkarna. Svetsat fast en M8 skruv i var ända på röret och bockat till lämplig form runt framhjulet.

Stabiliserings stag till bakbromsen är på G enligt tidigare bild.

Bilagor

• 66EC1C71-9A64-435E-AD24-CC5D074DC4EC.jpg
    66EC1C71-9A64-435E-AD24-CC5D074DC4EC.jpg
    439.2 KB · Besök: 539
DIY lastcykel
En provtur med kvällshandlande som mål bekräftade att staget gör stor skillnad. Det går att tvinga fram ljudet. Men inget som dyker upp vid normalt användande eller i samma volym.

Tillbaka
Topp