[DIY] Toppväska

M Hoppe

Medlem
[DIY] Toppväska
Hallå

Med denna väska har jag cyklat i drygt ett år (fyra mil per arbetsdag, året runt i alla väder). Nu är det slut med det eftersom jag har köpt ett par Ortlieb Back-Roller Plus CR. Tyvärr kommer jag att sakna den. Jag trodde faktiskt att det skulle kännas mycket bättre med riktiga väskor. Det här får bli en farvältråd tillägnad min "DIY-toppväska".

Det var en gammal datorryggsäck (Alienware) av större modell. Det satt fast med hjälp av tre karbinhakar.

sidan.jpg

En av karbinhakarna (den gula) fäste jag i ett band som var lindat runt sadelstolpen. Detta var nog helt onödigt, men jag ville ha det så eftersom det endast var friktion som hindrade pakethållaren från att vikas bakåt.

framifrån.jpg

De två andra karbinhakarna fästes i pakethållarens nedre del. Axelremmarna var ihopknutna för att väskan skulle stanna kvar centrerat på pakethållaren.

bakifrån.jpg
väskan.jpg

Väskan passade perfekt mot sadeln utan att vara i vägen för benen.

uppifrån.jpg

I botten av väskan klämde jag ner en planka med en kloss på. Denna konstruktion gjorde att väskan blev stabil med klossen nertryckt i pakethållaren. Klossen hindrade alltså väskan från att glida bakåt och åt sidorna.

brädan-i.jpg
brädan.jpg

Utan plankan och klossen gled väskan ofta ner på sidan. Det fungerade ganska bra om jag packade väskan perfekt, men det var otroligt störigt när väskan gled åt sidorna.

Fördelar:
  • Billig (om man redan har en ryggsäck och köper något annat än Black Diamond-karbinhakar)
  • Ljudlös
  • Snabb att ta av och ta bort
  • Många fack som går att komma åt utan krångel
  • Nära kroppen för optimal aerodynamik
Nackdelar:
  • Ser ut som att man sitter på en skön kudde
  • Ej vattentät

Tillbaka
Topp