DN: "Rivalen dog – nu börjar det farliga OS-kvalet" /Rissveds

Jag fattar egentligen inte problemet med de svåra banorna (ja, jag fattar att vissa ser det som ett problem). Rent krasst är det ju inte ett problem, finns det en b-linje står det ju alla fritt att köra den. Om man vill köra en sport där det bara går ut på att ha bra kondition finns andra grenar att delta i. Att folk känner press att köra A-linjerna är väl inte heller så konstigt. Om de som är bäst kör A-linjerna vill ju alla som ska ha en chans att komma på pallen också köra A-linjerna.

Luthman Photography sa:
Jag fattar egentligen inte problemet med de svåra banorna (ja, jag fattar att vissa ser det som ett problem). Rent krasst är det ju inte ett problem, finns det en b-linje står det ju alla fritt att köra den. Om man vill köra en sport där det bara går ut på att ha bra kondition finns andra grenar att delta i. Att folk känner press att köra A-linjerna är väl inte heller så konstigt. Om de som är bäst kör A-linjerna vill ju alla som ska ha en chans att komma på pallen också köra A-linjerna.

Jag kan se två sidor på den frågan:
1. Vi är alla vuxna och väljer om vi ska köra A-, B- eller C-spår. Beslut fattas (ofta i stridens/tävlingens hetta) och cyklisten får ta konsekvenserna.
2. Nya banor gör att flera tävlingsstina cyklister vill ta de allt svårare och farliggare A-spåren som byggs och tar därmed risker och skadar sig. Hade de farliga hoppen/droppen inte funnits där så hade inte ens valmöjligheten funnits.

Sen ibland så kraschar cyklister även där det inte finns A- och B-spår. Som i förrgår i Västgötacup-deltävlingen i Varberg där en cyklist blev liggandes och fick hämtas av ambulans ute i spåret.

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
Luthman Photography sa:

Jag kan se två sidor på den frågan:
1. Vi är alla vuxna och väljer om vi ska köra A-, B- eller C-spår. Beslut fattas (ofta i stridens/tävlingens hetta) och cyklisten får ta konsekvenserna.
2. Nya banor gör att flera tävlingsstina cyklister vill ta de allt svårare och farliggare A-spåren som byggs och tar därmed risker och skadar sig. Hade de farliga hoppen/droppen inte funnits där så hade inte ens valmöjligheten funnits.

Sen ibland så kraschar cyklister även där det inte finns A- och B-spår. Som i förrgår i Västgötacup-deltävlingen i Varberg där en cyklist blev liggandes och fick hämtas av ambulans ute i spåret.

Det är klart att det är så. Men som sagt, alla är väl vuxna nog att välja vilken linje de vill köra och därmed även konsekvenserna.

Egentligen är det ju samma typ av valsituation som mkt annat. Om man tror att alla andra väljer A-linjen så kanske man själv gör det trots att man egentligen inte kan. DÅ får man såt sitt kast om det visade sig att du var den enda som var dum nog att välja A-linjen när ingen annan gjorde det och det resullterade i att du bröt röven.

Om du tror att alla andra dopar sig kanske du känner att du också måste göra det trots att du inte vill. Sen när det visar sig att det var du som åkte dit och blev avstängd får du leva med det.

Samma sak om du genar i en kurva som är tveksam om det är okej (se diskussionen efter fjolårets enduro i gesunda). Den som genade resonerade som så att han utgick ifrån att alla andra skulle gena och för att inte ta chansen att inte göra det, trots att det var tveksamt om det var tillåtet, så gjorde han det ändå. Och diskussionen uppstod. Visserligen var det ingen som blev avstängd, rövbruten eller något annat, men jag tror att vissa tyckte att det var rätt dåligt gjort.

Så, som med allt annat här i livet, man får välja själv och stå för sina val.

Tycker ändå att det är någonting tveksamt med en sport där man måste köra för fullt med hög fart rakt in bland en massa stenbumlingar för att ha en chans att placera sig bra, när man vet att det är 5% chans att man kraschar med huvudet först ?
Golf, schack eller snooker, anyone ?

Bikzz sa:
Tycker ändå att det är någonting tveksamt med en sport där man måste köra för fullt med hög fart rakt in bland en massa stenbumlingar för att ha en chans att placera sig bra, när man vet att det är 5% chans att man kraschar med huvudet först ?
Vet inte om jag klassar varken Golf, Schack, eller Snooker som sport? :P

Eveningstar sa:
Bikzz sa:
Vet inte om jag klassar varken Golf, Schack, eller Snooker som sport? :P

Golf är ju en olympisk gren nu för tiden.....

Tävlingar där deltagarna kan välja olika svåra banor och få mer eller mindre poäng beroende på skicklighet/erfarenhet osv är väl bra och intressant ! ---- > Men inte om konsekvensen av att välja en för svår bana är en liten chans att bli invalid, hamna på långvården, eller dö.

It's just for fun !!

Jag tycker inte problemet är banor som har tekniska svårigheter utan att problemet snarare är banor där konsekvenserna av ett misstag är att man skadar sig så att säsongen är slut. Det borde gå att bygga svåra banor som ändå är rimligt säkra. Tycker många av världscupbanorna har stora stenkistor som inte är speciellt svåra om man håller linjen men om man vurpar gör det riktigt ont.

Jag förstår inte vad hennes dödsfall har med saken att göra, vad jag kommer ihåg dog hon väl efter en skitolycka. Vilken egentligen inte hade något med banornas svårighet att göra?

Bikzz: Har du några belägg för att ungefär ett tiotal åkare skadar sig allvarligt varje tävling, eller spekulerar du bara? Hur ser du då på downhill?

Jag tycker de svårare banorna är bra, så länge det finns en B-linje som de som inte känner sig trygga med A-linjen kan köra.

Jag tycker att det är kul att XC har blivit mer tekniskt, men jag tycker inte det finns någon anledning att driva det in absurdum.

De flesta har nog nån idealbild av hur avvägningen mellan att premiera teknik/kondition/+ANNAT ser ut, det vore märkligt om folk inte hade åsikter.

Men det finns väl i fler sporter? Störtlopp och formel 1 är två exempel. Gillar man det inte får man byta gren.

Missar man linjen på stigen så kan man krasha in i ett träd också...
Vill man ha slätt underlag så finns det fina tävlingar på landsväg har jag hört. Vill man ha ett mellanting mellan mtb och lvg har de till och med uppfunnit cx.

Självklart är det tråkigt med olyckor. Men det är svårt att undvika allt och fortfarande ha kvar det roliga/spännande i idrotten.

Bikzz sa:

Vad ska vi göra med downhill, enduro, 4x, bmx osv?
Förbjud alla extremsporter i samma veva?

Luthman Photography sa:

Nja, nej, så är inte livet. Du förenklar situationen en aning. Det är inte antingen det ena eller det andra: Det finns en skala.

Vi ska ha banor som gör att de tekniskt duktiga får utdelning för sina färdigheter utan att de som bara får för långa horn i tävlingssammanhang riskerar att dö.

Fulkinesen sa:
Luthman Photography sa:

Nja, nej, så är inte livet. Du förenklar situationen en aning. Det är inte antingen det ena eller det andra: Det finns en skala.

Vi ska ha banor som gör att de tekniskt duktiga får utdelning för sina färdigheter utan att de som bara får för långa horn i tävlingssammanhang riskerar att dö.

Förenkling, ja. Men du menar att det inte är så att man får göra sina egna val och sen ta konsekvenserna av det, oavsett vilka valmöjligheter man har?

Jag tror inte att de tävlingsbanor som finns idag är såna att dödsfaran är överhängande.

KungJulian sa:
Men det finns väl i fler sporter? Störtlopp och formel 1 är två exempel. Gillar man det inte får man byta gren.

Får bara de som vill ha farligare banor påverka sporten, medan de som inte vill ha det ska byta gren? Det pågår liknande diskussioner i många sporter, det är rätt naturligt i alla sporter som är förenade med risker.

F.ö. är ju inte lvg helt riskfritt heller. Det gäller väl att hitta rätt balans mellan risk och utmaning. Vill man helt eliminera risker kopplade till omgivningarna får man gå över till simulatorer. Om man sen säljer in det som e-sport kanske t.o.m. den yngre generationen kan gå igång på det!?

Jag tror ingen vill eliminera risker helt. Landsväg verkar rätt mycket farligare än XC på proffsnivå.

GoranS sa:
F.ö. är ju inte lvg helt riskfritt heller. Det gäller väl att hitta rätt balans mellan risk och utmaning. Vill man helt eliminera risker kopplade till omgivningarna får man gå över till simulatorer. Om man sen säljer in det som e-sport kanske t.o.m. den yngre generationen kan gå igång på det!?

VM i Zwift!!

Det märkliga är ju hela vinklingen på artikeln. Mountainbike xco är inte direkt en livsfarlig extremsport där folk dör som flugor.

Givetvis ska man tänka på säkerheten på tävlingar, men att hantera naturliga hinder som nerförsbackar och stenar är, eller borde vara, rätt självklart i en gren som mountainbike.

Jag tror däremot att det kan vara ett problem att åkare satsar för lite träning på teknik och lägger allt krut på fysik. Då uppstår farliga situationer därför att man inte kan hantera hindren man ställs inför.

Längdskidåkare kör typ 60-70km/h nerför backar samtidigt som de slåss om positionerna. Jag som amatör skulle ha mycket svårt att klara av en sån situation, men av det jag har sett av xc-banor så har jag som amatör inga problem att hantera de tekniska passagerna. Sen skulle jag ändå komma sist, men det är en annan fråga. Poängen är alltså att det alltid kan uppstå farliga situationer i sporter, men man kan undvika mycket genom att som cyklist vara väldigt trygg i sin åkning.

Givetvis måste dock banorna vara lagda på ett sånt sätt att konsekvenserna vid ett misstag minimeras. Tex genom att undvika vassa uppstickande föremål eller låta träd stå utan vaddering på utsatta ställen.

Luthman Photography sa:
Fulkinesen sa:
Luthman Photography sa:

Förenkling, ja. Men du menar att det inte är så att man får göra sina egna val och sen ta konsekvenserna av det, oavsett vilka valmöjligheter man har?

Jag tror inte att de tävlingsbanor som finns idag är såna att dödsfaran är överhängande.

Nej, att skriva så är att förenkla. Jag menar att det inte är så enkelt som att erbjuda ett samhälle där var och en får göra sina egna val. Släpp knark fritt -> de som knarkar får avgöra vad de klarar av. Skippa lag om bilbälten -> du får själv avgöra om du vill ta risken att köra utan bilbälte. Osv osv osv...

Ursprungsartikeln handlade om en cyklist som dog i en tävling. Så, jo, risken är så pass stor att en cyklist omkom. Det är väl bevisat?

Senast ändrad:
Jag känner att DN poängterar hur livsfarligt det är att cykla för att det är att cykla...
Tjejen som dog gjorde det ju inte pga någon A eller B-linje utan för att hon körde av en bro.
Ska xc bli säkrare så borde de ju som sagt i konsekvensens namn förbjuda: störtlopp, fälttävlan (häst), fäktning! (Det var ju en riktigt duktig fäktare som fick en värja i huvudet genom masken), landsvägscykling, boxning.
Och utanför OS; en massa motorsporter, downhill (cykel). Säkert massa fler jag inte kommer på nu.

Jag hade inte heller velat cykla genom stenkistan som prydde bilden i pappersutgåvan i lycra och utan annat skydd än landsvägshjälm.

Men inte nödvändigtvis för att linjen i sig såg livsfarlig ut utan för att det runt om såg onödigt oförlåtande ut.

Som någon redan varit inne på vore ju tekniskt svårt utan att göra omgivningen onödigt dödlig ganska fint. En DH-bana ser ju ändå ut att vara lite madrasserad där det står onödigt vassa eller hårda saker ivägen som inte är en del av själva banans svårighet.

Lite konstig vinkel. Så svåra är banorna inte om man kört banbesiktningen och tar det lite försiktigt. Jag kör som glad amatör hela BMC cupen i Schweiz, med alla stortfräsarna på plats. Även på de tuffast rankade banorna i Lenzerheide och Gränichen kör jag allt utan att ta chicken line. Visst kan det ibland ta emot lite när man först ser det, som exempelvis det 1,5m höga droppet i Rivera för ett par veckor sedan, men om man besiktigat och tar det lite varligt är det faktiskt ingen fara.
...inte Rampage direkt - som jag inte skulle drömma om att köra...

...men nu är ju 1.5 m drop inget som är vardagsmat för de flesta. Och jag vet att duktiga klarar av det, men frågan är om det rätt väg att gå för sporten om den ska växa.

Adam K sa:
Ska xc bli säkrare så borde de ju som sagt i konsekvensens namn förbjuda: störtlopp, fälttävlan (häst), fäktning! (Det var ju en riktigt duktig fäktare som fick en värja i huvudet genom masken), landsvägscykling, boxning.
Och utanför OS; en massa motorsporter, downhill (cykel). Säkert massa fler jag inte kommer på nu.

Jag är rätt säker på att sporten kan bli säkrare utan att man förbjuder ett dussin andra sporter. Det diskuteras för övrigt säkerhet även i de andra sporter du nämner.

castrello sa:
...men nu är ju 1.5 m drop inget som är vardagsmat för de flesta. Och jag vet att duktiga klarar av det, men frågan är om det rätt väg att gå för sporten om den ska växa.

"De flesta" kör heller inte världscuptävlingar. Man kan tycka att en elitcyklist som tävlar i mountainbike bör ha tillräcklig teknik för att klara ett sånt drop eller ett dubbelhopp tex. Eller lite stenar.

Eftersom artikeln handlade om Jenny kan vi ta henne som exempel. Hon kör tex en del downhill (svensk mästare för några år sedan), hoppar i ramphopp på vintern och trampar säkert ett och annat varv i velodromen. Det gör henne väldigt mångsidig och innebär att hon kan hantera mer än bara den fysiska utmaningen.

Gör cyklarna sämre så blir det mer avgörande med skicklighet och man får tekniska utmaningar även med lättare och säkrare banor. Förbjud dämpare och skivbromsar samt inför massa underliga geometriregler så att alla cyklar blir mer eller mindre identiska.

Jag trodde xc va rådjursstigar det säger folk på happyride.se till mig. Är det am rissveds håller på med?

Konkret sa:
Jag trodde xc va rådjursstigar det säger folk på happyride.se till mig. Är det am rissveds håller på med?

App app app! Du kan inte skriva "xc", du måste hålla isär xco, xcm, xce, xcp, xcq, xcv, xck, xch, xcg, xcn, xcö, xci och xcabcdefghijk. Annars blir folk kränkta!

Luthman Photography sa:
Konkret sa:

App app app! Du kan inte skriva "xc", du måste hålla isär xco, xcm, xce, xcp, xcq, xcv, xck, xch, xcg, xcn, xcö, xci och xcabcdefghijk. Annars blir folk kränkta!

Det verkar vara lite av en käpphäst för dig hur otroligt många underdiscipliner av XC det finns. I själva verket finns det två som omfattar 99% av alla lopp. Jag tror även du kan lära dig skilja på dessa två, på samma sätt som jag tror du kan skilja på enduro och DH trots att båda är nerförsorienterade grenar. Hade det varit tre hade jag kunnat förstå om det blir lite besvärligt för dig.

wobblie sa:
Luthman Photography sa:
Konkret sa:

Det verkar vara lite av en käpphäst för dig hur otroligt många underdiscipliner av XC det finns. I själva verket finns det två som omfattar 99% av alla lopp. Jag tror även du kan lära dig skilja på dessa två, på samma sätt som jag tror du kan skilja på enduro och DH trots att båda är nerförsorienterade grenar. Hade det varit tre hade jag kunnat förstå om det blir lite besvärligt för dig.

Jag vet inte om du missat bakgrunden till skämtet.

Luthman Photography sa:
wobblie sa:
Luthman Photography sa:
Konkret sa:

Jag vet inte om du missat bakgrunden till skämtet.

Det tror jag inte, med tanke på att det var jag som påpekade att du verkade röra ihop XCM och XCO, medan du tyckte att det var omöjligt att skilja på. Dock verkade du inte förstå vad jag skrev den gången heller.

Adam K sa:
Jag känner att DN poängterar hur livsfarligt det är att cykla för att det är att cykla...
Tjejen som dog gjorde det ju inte pga någon A eller B-linje utan för att hon körde av en bro.

Det finns sporter som är förbjudna i Sverige pga att de är för farliga: Proffsboxning t.ex. Men du generaliserar lite väl mycket.

Fulkinesen sa:
Det finns sporter som är förbjudna i Sverige pga att de är för farliga: Proffsboxning t.ex. Men du generaliserar lite väl mycket.

Proffsboxning är tillåtet sen ett antal år tillbaka. Dock är det omgärdat av en del regler pga - hör och häpna - diskussioner om säkerheten.

Var har du varit de senaste åren då det varit proffsboxningsgalor överallt i Sverige? Jag generaliserar, men du har fel.

Fulkinesen sa:
Adam K sa:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp