DN: "Rivalen dog – nu börjar det farliga OS-kvalet" /Rissveds
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Luthman Photography sa:Jag fattar egentligen inte problemet med de svåra banorna (ja, jag fattar att vissa ser det som ett problem). Rent krasst är det ju inte ett problem, finns det en b-linje står det ju alla fritt att köra den. Om man vill köra en sport där det bara går ut på att ha bra kondition finns andra grenar att delta i. Att folk känner press att köra A-linjerna är väl inte heller så konstigt. Om de som är bäst kör A-linjerna vill ju alla som ska ha en chans att komma på pallen också köra A-linjerna.
Fulkinesen sa:Luthman Photography sa:Jag fattar egentligen inte problemet med de svåra banorna (ja, jag fattar att vissa ser det som ett problem). Rent krasst är det ju inte ett problem, finns det en b-linje står det ju alla fritt att köra den. Om man vill köra en sport där det bara går ut på att ha bra kondition finns andra grenar att delta i. Att folk känner press att köra A-linjerna är väl inte heller så konstigt. Om de som är bäst kör A-linjerna vill ju alla som ska ha en chans att komma på pallen också köra A-linjerna.
Jag kan se två sidor på den frågan:
1. Vi är alla vuxna och väljer om vi ska köra A-, B- eller C-spår. Beslut fattas (ofta i stridens/tävlingens hetta) och cyklisten får ta konsekvenserna.
2. Nya banor gör att flera tävlingsstina cyklister vill ta de allt svårare och farliggare A-spåren som byggs och tar därmed risker och skadar sig. Hade de farliga hoppen/droppen inte funnits där så hade inte ens valmöjligheten funnits.
Sen ibland så kraschar cyklister även där det inte finns A- och B-spår. Som i förrgår i Västgötacup-deltävlingen i Varberg där en cyklist blev liggandes och fick hämtas av ambulans ute i spåret.
Vet inte om jag klassar varken Golf, Schack, eller Snooker som sport? :PBikzz sa:Tycker ändå att det är någonting tveksamt med en sport där man måste köra för fullt med hög fart rakt in bland en massa stenbumlingar för att ha en chans att placera sig bra, när man vet att det är 5% chans att man kraschar med huvudet först ?
Golf, schack eller snooker, anyone ?
Eveningstar sa:Vet inte om jag klassar varken Golf, Schack, eller Snooker som sport? :PBikzz sa:Tycker ändå att det är någonting tveksamt med en sport där man måste köra för fullt med hög fart rakt in bland en massa stenbumlingar för att ha en chans att placera sig bra, när man vet att det är 5% chans att man kraschar med huvudet först ?
poqa sa:MEN, det finns väl skillnad på svårt och farligt?!
Bikzz sa:Tycker ändå att det är någonting tveksamt med en sport där man måste köra för fullt med hög fart rakt in bland en massa stenbumlingar för att ha en chans att placera sig bra, när man vet att det är 5% chans att man kraschar med huvudet först ?
Luthman Photography sa:Så, som med allt annat här i livet, man får välja själv och stå för sina val.
KungJulian sa:Men det finns väl i fler sporter? Störtlopp och formel 1 är två exempel. Gillar man det inte får man byta gren.
Fulkinesen sa:Luthman Photography sa:Så, som med allt annat här i livet, man får välja själv och stå för sina val.
Nja, nej, så är inte livet. Du förenklar situationen en aning. Det är inte antingen det ena eller det andra: Det finns en skala.
Vi ska ha banor som gör att de tekniskt duktiga får utdelning för sina färdigheter utan att de som bara får för långa horn i tävlingssammanhang riskerar att dö.
KungJulian sa:Men det finns väl i fler sporter? Störtlopp och formel 1 är två exempel. Gillar man det inte får man byta gren.
wobblie sa:Jag tror ingen vill eliminera risker helt. Landsväg verkar rätt mycket farligare än XC på proffsnivå.
Ja Annefleur var väl det första dödsfallet inom XC har jag för mig.wobblie sa:Jag tror ingen vill eliminera risker helt. Landsväg verkar rätt mycket farligare än XC på proffsnivå.
GoranS sa:F.ö. är ju inte lvg helt riskfritt heller. Det gäller väl att hitta rätt balans mellan risk och utmaning. Vill man helt eliminera risker kopplade till omgivningarna får man gå över till simulatorer. Om man sen säljer in det som e-sport kanske t.o.m. den yngre generationen kan gå igång på det!?
Luthman Photography sa:Fulkinesen sa:Luthman Photography sa:Så, som med allt annat här i livet, man får välja själv och stå för sina val.
Nja, nej, så är inte livet. Du förenklar situationen en aning. Det är inte antingen det ena eller det andra: Det finns en skala.
Vi ska ha banor som gör att de tekniskt duktiga får utdelning för sina färdigheter utan att de som bara får för långa horn i tävlingssammanhang riskerar att dö.
Förenkling, ja. Men du menar att det inte är så att man får göra sina egna val och sen ta konsekvenserna av det, oavsett vilka valmöjligheter man har?
Jag tror inte att de tävlingsbanor som finns idag är såna att dödsfaran är överhängande.
Adam K sa:Ska xc bli säkrare så borde de ju som sagt i konsekvensens namn förbjuda: störtlopp, fälttävlan (häst), fäktning! (Det var ju en riktigt duktig fäktare som fick en värja i huvudet genom masken), landsvägscykling, boxning.
Och utanför OS; en massa motorsporter, downhill (cykel). Säkert massa fler jag inte kommer på nu.
castrello sa:...men nu är ju 1.5 m drop inget som är vardagsmat för de flesta. Och jag vet att duktiga klarar av det, men frågan är om det rätt väg att gå för sporten om den ska växa.
Konkret sa:Jag trodde xc va rådjursstigar det säger folk på happyride.se till mig. Är det am rissveds håller på med?
Adam K sa:Jag känner att DN poängterar hur livsfarligt det är att cykla för att det är att cykla...
Luthman Photography sa:Konkret sa:Jag trodde xc va rådjursstigar det säger folk på happyride.se till mig. Är det am rissveds håller på med?
App app app! Du kan inte skriva "xc", du måste hålla isär xco, xcm, xce, xcp, xcq, xcv, xck, xch, xcg, xcn, xcö, xci och xcabcdefghijk. Annars blir folk kränkta!
wobblie sa:Luthman Photography sa:Konkret sa:Jag trodde xc va rådjursstigar det säger folk på happyride.se till mig. Är det am rissveds håller på med?
App app app! Du kan inte skriva "xc", du måste hålla isär xco, xcm, xce, xcp, xcq, xcv, xck, xch, xcg, xcn, xcö, xci och xcabcdefghijk. Annars blir folk kränkta!
Det verkar vara lite av en käpphäst för dig hur otroligt många underdiscipliner av XC det finns. I själva verket finns det två som omfattar 99% av alla lopp. Jag tror även du kan lära dig skilja på dessa två, på samma sätt som jag tror du kan skilja på enduro och DH trots att båda är nerförsorienterade grenar. Hade det varit tre hade jag kunnat förstå om det blir lite besvärligt för dig.
Luthman Photography sa:wobblie sa:Luthman Photography sa:Konkret sa:Jag trodde xc va rådjursstigar det säger folk på happyride.se till mig. Är det am rissveds håller på med?
Det verkar vara lite av en käpphäst för dig hur otroligt många underdiscipliner av XC det finns. I själva verket finns det två som omfattar 99% av alla lopp. Jag tror även du kan lära dig skilja på dessa två, på samma sätt som jag tror du kan skilja på enduro och DH trots att båda är nerförsorienterade grenar. Hade det varit tre hade jag kunnat förstå om det blir lite besvärligt för dig.
Jag vet inte om du missat bakgrunden till skämtet.
Adam K sa:Jag känner att DN poängterar hur livsfarligt det är att cykla för att det är att cykla...
Tjejen som dog gjorde det ju inte pga någon A eller B-linje utan för att hon körde av en bro.
Ska xc bli säkrare så borde de ju som sagt i konsekvensens namn förbjuda: störtlopp, fälttävlan (häst), fäktning! (Det var ju en riktigt duktig fäktare som fick en värja i huvudet genom masken), landsvägscykling, boxning.
Och utanför OS; en massa motorsporter, downhill (cykel). Säkert massa fler jag inte kommer på nu.
Fulkinesen sa:Det finns sporter som är förbjudna i Sverige pga att de är för farliga: Proffsboxning t.ex. Men du generaliserar lite väl mycket.
Fulkinesen sa:Adam K sa:Jag känner att DN poängterar hur livsfarligt det är att cykla för att det är att cykla...
Tjejen som dog gjorde det ju inte pga någon A eller B-linje utan för att hon körde av en bro.
Ska xc bli säkrare så borde de ju som sagt i konsekvensens namn förbjuda: störtlopp, fälttävlan (häst), fäktning! (Det var ju en riktigt duktig fäktare som fick en värja i huvudet genom masken), landsvägscykling, boxning.
Det finns sporter som är förbjudna i Sverige pga att de är för farliga: Proffsboxning t.ex. Men du generaliserar lite väl mycket.