Crocko sa:
Hej Yonna, jag har samma bågar på min rando cykel och jag tror du tänker lite fel med måttet, det som anges i skissen är ju hur långt framför styret röret räcker, men padsen är ju monterade bakom styret så den effektiva längden är betydligt längre.
Sen blir ju tempopinnar en kompromiss på en racer då man oftas sitter mycket länge back jämfört med en tempocyklist vilket gör att man inte riktigt kan jämföra sittposition rakt av.
Jepp, du har rätt :) Hittade den här finding-your-size bilden:
Min arm är 37cm så om jag räknar snabbt:
42 - 37 = 5
L,M,S-papper är 10cm
Så jag är precis i mitten av M, mycket bra för då finns det iaf en kroppsdel som är normal :)
Crocko sa:
Men jag får intrycket av att du är en kvinna med mycket ben och kanske något kortare rygg, hur väl anpassad i storlek är din racer? Kan det kanske vara så att du sitter för utsträckt och därför lägger för mycket vikt på styret?
Jag vet inte längre, börjar tvivla om allt. Jag vet att min förre racer var mycket mindre och den var helt fantastiskt. Då jobbade jag som cykelkurir i Amsterdam (satt alltså hela dag på cykeln) och cyklade t.ex till Portugal utan problem. Racern jag har nu har också sett några länder/mil utan problem men alltid med några pirrande/domnande fingrar och lite ont i rygg/skuldror. Trodde det var inte farligt, det får man helt enkelt när man sitter många dagar/mil på en racer, men nu går det inte bort och det är ju inte bra.
Har ingen aning om min kropp är inte vanligt. Om jag kollar LBR (Leg to Body Ratio) då är det vanligt att 45% av längd är ben (korta ben är 40%, långa ben 50%) och då är min LBR 83/171x100=49%. Men det finns ju ingen människa som är vanligt/average, dessutom är det stor skillnad mellan t.ex en japan och en holländare så LBR är bara skitsnack.
Men iaf är min längd 171, benen 83 och racern 54cm. Nu går det inte att jämföra olika typ av cyklar med en racer, men ska ändå göra :) Fatbiken som sitter som mitt egna skinn, är small, 40cm. Trekkingbiken (stål och en heavyduty adventure tourer) är 50cm, den är handmade för min kropp och sitter också superbra. Då har jag några mtb som är arbetslösa sedan jag fick fattien och de är alla lite för stora. De köpte jag pga benlängd, samma sak med racern. Så därför tror jag att den är lite för stort för mig, trots alla cykelexperter och storleksguider som vet bättre.
Crocko sa:
Självklart förstår jag att du vill att även racern skall funka, men ett tips i all välmening till en superwoman, om du har fått problem av att cykla med just den cykeln, låt kroppen bli så återställt den kan innan du plågar den igen, det tar nämligen tid säger min erfarenhet.
Annars kan man säkert vänja sig med att inte känna vissa tår, tappa saker i golvet när fingrarna inte lyder och ha en begränsad kontakt med sina undre regioner, allt är ju bara en fråga om hur mycket man är villig att offra.
Hmm. Jo, du har rätt. Jag hoppade för snabbt på racern igen, alltså innan handen var helt bättre. Ska inte göra igen, det var helt dum.
Tack du Crocko :)
jonas-ni sa:
Hoppas tråden kan hjälpa fler som har nerv/handproblem, eller ännu bättre, att det hjälper att förhindra problem. Jag läste att 70% av lvg-cyklister har problem med detta. 'It is a common problem for many after years of no problems' och det är ju sjuk att så många får det.
Försökte hitta 70% länken/fakta men hittar inte så snabbt ..[/quotme]
Anatomi jämförelserna hade ju inget alls att göra med hur man bör se ut, men så som varandes en bergsgorilla med armar som räcker till att knyta skorna utan att böja sig så tänker jag att långbenta skogstroll kanske inte heller passar helt perfekt i den normalperson mall som en del cykeltillverkare använder.
Ganska kul faktisk med normalpersoner eftersom det är ett genomsnitt av alla icke normalpersoner så den som faktiskt är en normalperson är ytterst onormal.
Men åter till klämda nerver och vart det kläms så är det väl endast i MTB världen man har haft ett stort fokus på reach medans landsvägsåkarna får hålla till godo med att ramen skall vara hög nog och sen får man köpa passande styrstam för att anpassa cykeln, vilket är lustigt då de flesta sadelstolpar medger större justeringar betydligt billigare är styrstamen.
Vart försöker jag nu ta vägen med detta, jo om du kanske inte når hela vägen fram till att placera din armbåge avslappat på tempokudden och hittar en ställning som passar din cykel/kropp så är ju risken övervägande att kontaktpunkterna orsakar besvär vid längre turer.
Mina favorit cyklar på landsvägen är Giants TCR då de har väldigt liten ram som bestämmer hur man måste sitta, kompaktdesignen gör att justeringsmånen är väldigt stor något som passar mig, jag har även åkt anständigt långt på min cx som är på gränsen i höjdled men som CX är lite kortare vilket gör att den funkar.
Jag är själv ståtliga 172cm vilket gör att jag placerar mig precis i brytet mellan M/S hos de flesta tillverkare och om det inte vore för mina aparmar skulle en hel del M ramar kännas långa, därav kan jag känna igen att det sliter på kroppen när man inte hamnar rätt på cykeln och om man inte är i sitt livs form i core stabilitet så blir det jobbigt att avlasta händerna vilket leder till dommningar.
Jag tror inte att mina besvär direkt kommer från handpositionen utan snarare armbågsvinkar, detta är helt ovetenskapligt men känns igen från liknande besvär vid körning av scooter och faktumet att den enda smärta som går att identifiera sitter runt armbågens muskelfästen.
Jag har ingen patentlösning men tror att det handlar om att kunna sitta något så när rätt ovanför vevpartiet 50mm +-20mm, för halkar man för långt bak tror jag att man kan få svårt att hålla upp bålen och hitta ett position där armbågarna vilar i rätt position på tempobågarna.
Men jag är ingen bike fitter utan detta är högst personliga observationer.