Domnande stickande fingrar

sdx sa:
Manurhin2 sa:
sdx sa:
Manurhin2 sa:
Inställning av "tempopinnar" är verkligen inte min specialitet, justerar du bak sadeln så avlastar du iaf händerna eller underarmarna beroende på position eftersom kroppen kommer mer bakom vevpartiet.
Var vaksam på om handskarna hjälper eller stjälper, jag får mer problem av handskar med mkt dämpning och cyklar ofta utan .

M
Vad är det egentligen som säger att man måste ha broms och växel spikrakt i mot styret.

Nu har jag läst citerade texten flera ggr utan att riktigt förstå vad du menar.

Generellt finns inga regler för någonting eftersom jag har svårt att tro att Yonna ska tävla mot någon annan än sig själv.

M
se på bilderna hon har lagt upp så ser du hur bromshandtagen sitter det är därför jag frågar om det är generellt att man måste ha dom så eller är det bara att det skall vara så.

Dom är nog gjorda för att peka framåt, i praktiken cyklar folk med reglagen lite hur som och justering kan självklart påverka saker i händerna.

Jag är inte ngn fitter men det jag är säker på har jag också påpekat i tråden.
Dels att sadelns position styr hur mkt belastning man får mot styret, långt fram ger mkt tryck och tvärt om.
Dessutom att gelhandskar i många fall kan öka problem med nerver isf att lindra.

Jag satt som mest 99mm bakom vevpartiet för många år sen på en ngt för liten ram för att bli av med mina liknande problem, sitter på 58mm idag efter senaste bikefiten.

Tror att man vänjer sig över tid, iaf jag.

M

Henriken sa:
Jag ska komma med ett inpass från ett lite annat håll: Det behöver inte vara hand/handled som är problemet. Både ulnaris och medianus-nerverna passerar även armbågen på vägen upp. Har du otur så skulle det kunna vara där det klämmer, om du nu är så förtjust i tempopinnarna? Det vanligaste är ju att det är närmare händerna problemet sitter men det är inte omöjligt att armbågsproblem ger fingersymptom.

Bra poäng!

Yonna, hur långt har du händerna på styret och armarna på tempopinnar?

Crocko sa:
Hej Yonna, jag har samma bågar på min rando cykel och jag tror du tänker lite fel med måttet, det som anges i skissen är ju hur långt framför styret röret räcker, men padsen är ju monterade bakom styret så den effektiva längden är betydligt längre.
Sen blir ju tempopinnar en kompromiss på en racer då man oftas sitter mycket länge back jämfört med en tempocyklist vilket gör att man inte riktigt kan jämföra sittposition rakt av.
Jepp, du har rätt :) Hittade den här finding-your-size bilden:

hubmarket-10499-0-52200900-1456900610_med.gif

Min arm är 37cm så om jag räknar snabbt:
42 - 37 = 5
L,M,S-papper är 10cm
Så jag är precis i mitten av M, mycket bra för då finns det iaf en kroppsdel som är normal :)

Crocko sa:
Men jag får intrycket av att du är en kvinna med mycket ben och kanske något kortare rygg, hur väl anpassad i storlek är din racer? Kan det kanske vara så att du sitter för utsträckt och därför lägger för mycket vikt på styret?
Jag vet inte längre, börjar tvivla om allt. Jag vet att min förre racer var mycket mindre och den var helt fantastiskt. Då jobbade jag som cykelkurir i Amsterdam (satt alltså hela dag på cykeln) och cyklade t.ex till Portugal utan problem. Racern jag har nu har också sett några länder/mil utan problem men alltid med några pirrande/domnande fingrar och lite ont i rygg/skuldror. Trodde det var inte farligt, det får man helt enkelt när man sitter många dagar/mil på en racer, men nu går det inte bort och det är ju inte bra.

Har ingen aning om min kropp är inte vanligt. Om jag kollar LBR (Leg to Body Ratio) då är det vanligt att 45% av längd är ben (korta ben är 40%, långa ben 50%) och då är min LBR 83/171x100=49%. Men det finns ju ingen människa som är vanligt/average, dessutom är det stor skillnad mellan t.ex en japan och en holländare så LBR är bara skitsnack.
Men iaf är min längd 171, benen 83 och racern 54cm. Nu går det inte att jämföra olika typ av cyklar med en racer, men ska ändå göra :) Fatbiken som sitter som mitt egna skinn, är small, 40cm. Trekkingbiken (stål och en heavyduty adventure tourer) är 50cm, den är handmade för min kropp och sitter också superbra. Då har jag några mtb som är arbetslösa sedan jag fick fattien och de är alla lite för stora. De köpte jag pga benlängd, samma sak med racern. Så därför tror jag att den är lite för stort för mig, trots alla cykelexperter och storleksguider som vet bättre.

Crocko sa:
Självklart förstår jag att du vill att även racern skall funka, men ett tips i all välmening till en superwoman, om du har fått problem av att cykla med just den cykeln, låt kroppen bli så återställt den kan innan du plågar den igen, det tar nämligen tid säger min erfarenhet.

Annars kan man säkert vänja sig med att inte känna vissa tår, tappa saker i golvet när fingrarna inte lyder och ha en begränsad kontakt med sina undre regioner, allt är ju bara en fråga om hur mycket man är villig att offra.
Hmm. Jo, du har rätt. Jag hoppade för snabbt på racern igen, alltså innan handen var helt bättre. Ska inte göra igen, det var helt dum.
Tack du Crocko :)

jonas-ni sa:
Lite snabbt hittar jag detta från Heine om styren och handpositioner:

https://janheine.wordpress.com/2017/01/13/why-handlebar-shapes-are-important/
https://janheine.wordpress.com/2010/11/25/more-on-handlebars-randonneur-model/
https://janheine.wordpress.com/2014/04/03/handlebars-with-generous-curves/

Tänker att det redan finns mycket bra info samlat i tråden, så lade till detta även om det inte direkt handlar om Yonnas problem kanske.
Hoppas tråden kan hjälpa fler som har nerv/handproblem, eller ännu bättre, att det hjälper att förhindra problem. Jag läste att 70% av lvg-cyklister har problem med detta. 'It is a common problem for many after years of no problems' och det är ju sjuk att så många får det.
Försökte hitta 70% länken/fakta men hittar inte så snabbt ..

Nej Yonna, börja inte tvivla !! Jag vet hur svårt det är att behålla inspiration och drive, och hitta på nya coola grejor. Man måste hitta peace, det går inte att alltid göra något häftigare nästa gång ----

Berk sa:
Henriken sa:
Jag ska komma med ett inpass från ett lite annat håll: Det behöver inte vara hand/handled som är problemet. Både ulnaris och medianus-nerverna passerar även armbågen på vägen upp. Har du otur så skulle det kunna vara där det klämmer, om du nu är så förtjust i tempopinnarna? Det vanligaste är ju att det är närmare händerna problemet sitter men det är inte omöjligt att armbågsproblem ger fingersymptom.

Bra poäng!

Yonna, hur långt har du händerna på styret och armarna på tempopinnar?
Jo, därför ville jag söka lite mer info om aerobars position, men det har ännu inte lyckats, hade ingen tid. Men sista gång jag cyklade var ca 110km och bara i byar (när det behövs bromsar), när det var lite brant och när jag cyklade rakt upp (utan händer) låg jag inte i bågar, så kanske 20km på styre och 90km i bågar? Ingen aning :)

Angående handskar med/utan gelpad. Beställde som sagt Gripgrab som har 'DoctorGel', ett hemskt namn men kanske det hjälper: "The DoctorGel® system is developed by GripGrab in collaboration with active athletes and doctors. GripGrab gloves with DoctorGel® are designed to reduce the feeling of pins and needles in the fingers secondary to compression of the nerves innervating the hand."

Om man googlar 'cycling gloves för CTS (carpal tunnel syndrome)' finns det några Top-5-best-of länkar som den här länken: http://sportsglovesandmore.com/best-cycling-gloves-for-carpal-tunnel-syndrome/

Screenshot_2019-07-22CVCEvaGelPaddedFingerlessCycleGloves-ShortFingerMittswithAnti-SlipGripforMTBandRoadC....png

Här t.ex en bild av CVC EvaGel handskar, ingen aning om det skulle hjälpa men man kan ju iaf försöka.
"Anatomically placed EvaGel padding: 4mm on the thumb and palm to relieve Ulnar Neuropathy/Handlebar Palsy pain. 2mm on the base of the fingers and palm centre to reduce handlebar vibrations that can cause Carpal Tunnel Syndrome."

Hittade den här videon, om aerobars. Kanske det hjälper nån som tänkte köpa en :)

Den här videon är om aerobars position, och då sitter jag helt fel på cykeln. Mina händer är inte högre än armarna; armbågar ligger inte heller på pads och vinkeln axel/armbåge/hand är mycket större hos mig:

Yonna sa:
Crocko sa:
Hej Yonna, jag har samma bågar på min rando cykel och jag tror du tänker lite fel med måttet, det som anges i skissen är ju hur långt framför styret röret räcker, men padsen är ju monterade bakom styret så den effektiva längden är betydligt längre.
Sen blir ju tempopinnar en kompromiss på en racer då man oftas sitter mycket länge back jämfört med en tempocyklist vilket gör att man inte riktigt kan jämföra sittposition rakt av.
Jepp, du har rätt :) Hittade den här finding-your-size bilden:

Min arm är 37cm så om jag räknar snabbt:
42 - 37 = 5
L,M,S-papper är 10cm
Så jag är precis i mitten av M, mycket bra för då finns det iaf en kroppsdel som är normal :)

Crocko sa:
Men jag får intrycket av att du är en kvinna med mycket ben och kanske något kortare rygg, hur väl anpassad i storlek är din racer? Kan det kanske vara så att du sitter för utsträckt och därför lägger för mycket vikt på styret?
Jag vet inte längre, börjar tvivla om allt. Jag vet att min förre racer var mycket mindre och den var helt fantastiskt. Då jobbade jag som cykelkurir i Amsterdam (satt alltså hela dag på cykeln) och cyklade t.ex till Portugal utan problem. Racern jag har nu har också sett några länder/mil utan problem men alltid med några pirrande/domnande fingrar och lite ont i rygg/skuldror. Trodde det var inte farligt, det får man helt enkelt när man sitter många dagar/mil på en racer, men nu går det inte bort och det är ju inte bra.

Har ingen aning om min kropp är inte vanligt. Om jag kollar LBR (Leg to Body Ratio) då är det vanligt att 45% av längd är ben (korta ben är 40%, långa ben 50%) och då är min LBR 83/171x100=49%. Men det finns ju ingen människa som är vanligt/average, dessutom är det stor skillnad mellan t.ex en japan och en holländare så LBR är bara skitsnack.
Men iaf är min längd 171, benen 83 och racern 54cm. Nu går det inte att jämföra olika typ av cyklar med en racer, men ska ändå göra :) Fatbiken som sitter som mitt egna skinn, är small, 40cm. Trekkingbiken (stål och en heavyduty adventure tourer) är 50cm, den är handmade för min kropp och sitter också superbra. Då har jag några mtb som är arbetslösa sedan jag fick fattien och de är alla lite för stora. De köpte jag pga benlängd, samma sak med racern. Så därför tror jag att den är lite för stort för mig, trots alla cykelexperter och storleksguider som vet bättre.

Crocko sa:
Självklart förstår jag att du vill att även racern skall funka, men ett tips i all välmening till en superwoman, om du har fått problem av att cykla med just den cykeln, låt kroppen bli så återställt den kan innan du plågar den igen, det tar nämligen tid säger min erfarenhet.

Annars kan man säkert vänja sig med att inte känna vissa tår, tappa saker i golvet när fingrarna inte lyder och ha en begränsad kontakt med sina undre regioner, allt är ju bara en fråga om hur mycket man är villig att offra.
Hmm. Jo, du har rätt. Jag hoppade för snabbt på racern igen, alltså innan handen var helt bättre. Ska inte göra igen, det var helt dum.
Tack du Crocko :)

jonas-ni sa:
Lite snabbt hittar jag detta från Heine om styren och handpositioner:

https://janheine.wordpress.com/2017/01/13/why-handlebar-shapes-are-important/
https://janheine.wordpress.com/2010/11/25/more-on-handlebars-randonneur-model/
https://janheine.wordpress.com/2014/04/03/handlebars-with-generous-curves/

Tänker att det redan finns mycket bra info samlat i tråden, så lade till detta även om det inte direkt handlar om Yonnas problem kanske.
Hoppas tråden kan hjälpa fler som har nerv/handproblem, eller ännu bättre, att det hjälper att förhindra problem. Jag läste att 70% av lvg-cyklister har problem med detta. 'It is a common problem for many after years of no problems' och det är ju sjuk att så många får det.
Försökte hitta 70% länken/fakta men hittar inte så snabbt ..[/quotme]

Anatomi jämförelserna hade ju inget alls att göra med hur man bör se ut, men så som varandes en bergsgorilla med armar som räcker till att knyta skorna utan att böja sig så tänker jag att långbenta skogstroll kanske inte heller passar helt perfekt i den normalperson mall som en del cykeltillverkare använder.

Ganska kul faktisk med normalpersoner eftersom det är ett genomsnitt av alla icke normalpersoner så den som faktiskt är en normalperson är ytterst onormal.

Men åter till klämda nerver och vart det kläms så är det väl endast i MTB världen man har haft ett stort fokus på reach medans landsvägsåkarna får hålla till godo med att ramen skall vara hög nog och sen får man köpa passande styrstam för att anpassa cykeln, vilket är lustigt då de flesta sadelstolpar medger större justeringar betydligt billigare är styrstamen.
Vart försöker jag nu ta vägen med detta, jo om du kanske inte når hela vägen fram till att placera din armbåge avslappat på tempokudden och hittar en ställning som passar din cykel/kropp så är ju risken övervägande att kontaktpunkterna orsakar besvär vid längre turer.

Mina favorit cyklar på landsvägen är Giants TCR då de har väldigt liten ram som bestämmer hur man måste sitta, kompaktdesignen gör att justeringsmånen är väldigt stor något som passar mig, jag har även åkt anständigt långt på min cx som är på gränsen i höjdled men som CX är lite kortare vilket gör att den funkar.

Jag är själv ståtliga 172cm vilket gör att jag placerar mig precis i brytet mellan M/S hos de flesta tillverkare och om det inte vore för mina aparmar skulle en hel del M ramar kännas långa, därav kan jag känna igen att det sliter på kroppen när man inte hamnar rätt på cykeln och om man inte är i sitt livs form i core stabilitet så blir det jobbigt att avlasta händerna vilket leder till dommningar.
Jag tror inte att mina besvär direkt kommer från handpositionen utan snarare armbågsvinkar, detta är helt ovetenskapligt men känns igen från liknande besvär vid körning av scooter och faktumet att den enda smärta som går att identifiera sitter runt armbågens muskelfästen.

Jag har ingen patentlösning men tror att det handlar om att kunna sitta något så när rätt ovanför vevpartiet 50mm +-20mm, för halkar man för långt bak tror jag att man kan få svårt att hålla upp bålen och hitta ett position där armbågarna vilar i rätt position på tempobågarna.

Men jag är ingen bike fitter utan detta är högst personliga observationer.

Crocko sa:
Jag är själv ståtliga 172cm vilket gör att jag placerar mig precis i brytet mellan M/S hos de flesta tillverkare och om det inte vore för mina aparmar skulle en hel del M ramar kännas långa, därav kan jag känna igen att det sliter på kroppen när man inte hamnar rätt på cykeln och om man inte är i sitt livs form i core stabilitet så blir det jobbigt att avlasta händerna vilket leder till dommningar.
Jag tror inte att mina besvär direkt kommer från handpositionen utan snarare armbågsvinkar, detta är helt ovetenskapligt men känns igen från liknande besvär vid körning av scooter och faktumet att den enda smärta som går att identifiera sitter runt armbågens muskelfästen.

Jag har ingen patentlösning men tror att det handlar om att kunna sitta något så när rätt ovanför vevpartiet 50mm +-20mm, för halkar man för långt bak tror jag att man kan få svårt att hålla upp bålen och hitta ett position där armbågarna vilar i rätt position på tempobågarna.
Jo, kanske jag behöver en hel annan typ ram/cykel. Storlek är 54cm och enligt Scotts storlekguide behöver jag 49cm, men då får jag ett ännu högre sadelrör och är sittposition mot styret och framförallt i tempopinnar kanske mer fel. Bättre att ta en annan typ/märk såsom en Surly Straggler, en av min favorit roadbikes :)

Jag cyklar nu på ett nytt sätt, inspirerad av Mmmrrrs Stelvio-video här i tråden, men då på fatbiken. Alltså cykla utan händer. Riktigt kul och inte så lätt. Försökte först med fixed bakhjul men det var ingen bra idé, så jag bytte snabbt hjulen och nu går det betydligt bättre. Lite jobbigt att trampa uppförsbacke för jag har mindre kraft i benen när jag sitter rakt upp och försöker hålla balans. Och när cykeln minskar fart behövs det mer höft/bålrörelser så det kan vara lite spännande. Men det går bra nu att cykla utan händer till jobbet (20km) och kanske det hjälper mot klämsittande nervproblem. Kan iaf rekommendera som träning, inte så lätt att trampa utan händer uppförsbacke på en fatbike, man blir snabbt mycket svettigt :)

Yonna sa:
Crocko sa:

Jo, kanske jag behöver en hel annan typ ram/cykel. Storlek är 54cm och enligt Scotts storlekguide behöver jag 49cm, men då får jag ett ännu högre sadelrör och är sittposition mot styret och framförallt i tempopinnar kanske mer fel. Bättre att ta en annan typ/märk såsom en Surly Straggler, en av min favorit roadbikes :)

Jag cyklar nu på ett nytt sätt, inspirerad av Mmmrrrs Stelvio-video här i tråden, men då på fatbiken. Alltså cykla utan händer. Riktigt kul och inte så lätt. Försökte först med fixed bakhjul men det var ingen bra idé, så jag bytte snabbt hjulen och nu går det betydligt bättre. Lite jobbigt att trampa uppförsbacke för jag har mindre kraft i benen när jag sitter rakt upp och försöker hålla balans. Och när cykeln minskar fart behövs det mer höft/bålrörelser så det kan vara lite spännande. Men det går bra nu att cykla utan händer till jobbet (20km) och kanske det hjälper mot klämsittande nervproblem. Kan iaf rekommendera som träning, inte så lätt att trampa utan händer uppförsbacke på en fatbike, man blir snabbt mycket svettigt :)

Det är ganska underligt det här med sittpositioner, men din landsvägs cykel är om jag minns rätt en ganska utpräglad racer och i mitt fall har jag inga problem med ganska utsträckt position och en ordentlig dropp till styret, men alla mina racers är små i ramen så min längd räcker för att hitta en vettig position för max 8 timmars cykling.
Det är en helt annan sak om man spenderar dagar i sadeln och kanske mer än 16 timmar/dag, då jag köpt större ramar till rando hojen så där blir det viktigare att hitta avslappade positioner, så jag kör med mindre dropp och eftersom tempbågar med kuddar adderar ytterligare ca 50mm på höjden så man sitter mer upprätt och spenderar mest tid på bågarna så det känns riktigt viktig att man får en bra position.

Stragglern är ju en poppulär long haul cykel som säkert egentligen kanske passar din cykling bättre än en ren racer.

Mina racers är 49-50 medans mina andra cykelar är 54 i enlighet med storlektabellen, säkert inte rätt för alla men har fungerat för mig.

Yonna sa:
Jag cyklar nu på ett nytt sätt, inspirerad av Mmmrrrs Stelvio-video här i tråden, men då på fatbiken.
Jag säger absolut ingenting (eller hur? :) ), men det kan hända att sedan börjar man fundera hur bekvämare kunde det vara att öka vinkeln bakåt lite till, och då blir det farligt ... För min del tog det knappt ett år från att börja leka med att cykla uppförsbacke med händerna bakom ryggen till liggande N+1 cykel. Så bara att du vet hur kan detta också sluta. :-P :-D

mb5 sa:
Yonna sa:
Jag cyklar nu på ett nytt sätt, inspirerad av Mmmrrrs Stelvio-video här i tråden, men då på fatbiken.
Jag säger absolut ingenting (eller hur? :) ), men det kan hända att sedan börjar man fundera hur bekvämare kunde det vara att öka vinkeln bakåt lite till, och då blir det farligt ... För min del tog det knappt ett år från att börja leka med att cykla uppförsbacke med händerna bakom ryggen till liggande N+1 cykel. Så bara att du vet hur kan detta också sluta. :-P :-D
Haha! Tur att jag har inga pengar då slipper jag fundera på detta ;)

Vill gärna uppdata lite :)

Domningar gick låååångsamt borta, men inte helt, det var alltid nåt liten död känsla i tre fingertoppar och det kändes fortfarande i vänster handled. Tills jag hoppade på långfatresa igen (för cirka två/tre veckor sen) och efter några dagar var båda händer plus alla fingrar och handleder helt friskt igen!

Otroligt för jag använder mycket mina händer/armar för det går ju inte att slappna av när man fatkämpa i jungle. Försöker inte trycka för tung med överkroppen på styret men det går inte, fatbiken är fullladat, entusiast och vild och behövs därför två starka ledande händer :) Framförallt uppförsbacke här i Norge (känns om det är bara upp och upp och upp) så det går aldrig att cykla lugn. Men ändå är händerna helt bra igen och det gick dessutom mycket snabbt i bara några dagar (hade döda/domnande fingrar i mer än 6 veckor). Så kan bara säga att fatbiking är bra mot cykelhandnervsjukdomar, iaf hos mig :)

Det enda jag gör annorlunda är att jag har nu handskar på, dem hjälper att fördela trycket. Känns mycket bra, kanske har dem lite för tjock gel men äsch, det hjälper och det är varför jag har dem.

Köpte GripGrab supergel handskar och här några live bilder, då syns kanske hur tjock gelkudden är (jävlatjock, tror det var 6mm)

IMG_1519.JPG

Fattien har också bar-ends, nåt man måste ha när man cyklar många mil varje dag.

IMG_1582.JPG

DoctorGel, hemskt namn men för mig hjälper dem :)

IMG_1584.JPG

6mm tjock som fan, hoppas ni ser nåt på den lite konstig bild :)

Manurhin2 sa:
Gött, hoppas att det funkar på andra cykeln också ?

M
Nää det tror jag inte. Det är fatbiken som är som medicin för mig, handskarna hjälper också lite men jag har dem ofta inte på för jag är ingen handskarmänniska.
Tror därför att min racercykel är inte bra för mig eller kanske har min kropp nog av den och längtar efter nån ny cykel :)

Kanske allmän kunskap i svängen men denna härliga armbrottare hjälpte mig att få bukt med domnade fingrar. Flera svängar till sjukgymnaster/naprapeter som gav övningar som inte gjorde ett dyft, en runda genom de här övningarna så släppte det på en gång.

Tillbaka
Topp