Domnar bort i skrevet - farligt?

fornander

Ny medlem
Hej alla cykelentusiaster.
Jag måste få lite hjälp, för det här är oerhört jobbigt!
Cyklade roslagsvåren i söndags, och efter loppet hade jag givetvis ingen känsel mellan benen, det köpte jag. Men när jag vaknar idag och känner att det fortfarande inte har blivit bättre så börjar jag bli seriöst orolig. Kan känselnerver ha tagit skada? Kan det bli permanent? Jag måste få svar!
Snälla berätta om era erfarenheter!

Det går över. Men det är en indikation på att du sitter fel. Du ska sitta på sittbenen och inte belasta mittzon ("perineum"). Prova annan sadel, alternativt vinkel. Du ska absolut söka upp nån affär som kan hjälpa dig med utprovningen. Finns trådar om sittbensavstånd och sånt här på happy också.

Börja med att med små ändringar luta sadeln framåt alt. flytta den framåt. Ta ca. 5 mm åt gången och se om det blir bättre.

Minns ett TV-reportage från TdF eller Firot för många år sedan där en engelsk läkare hävdade att cykling gav impotens. Frågan ställdes till Franska och Italienska proffs och ni kan ju gissa hur glada de var över frågan...

Upplevde en liknande domning för några år sen. Känseln kom tillbaka efter nån vecka men jag skrotade sadeln direkt.

Finns det ingenstans man kan få en sadel fixad, ungefär som ett par pjäxor? Det verkar ju vara ett allmänt lvg-problem detta. Sporten är ju hyfsat stor och kapitalstark globalt så priset kan ju inte vara en issue. Speciellt som ni leker med potensen...

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det ingenstans man kan få en sadel fixad,
> ungefär som ett par pjäxor? Det verkar ju vara
> ett allmänt lvg-problem detta. Sporten är ju
> hyfsat stor och kapitalstark globalt så priset
> kan ju inte vara en issue. Speciellt som ni leker
> med potensen...

"Fixet" skulle ju iså fall bestå av att göra sittytan, sweetspot, mer eller mindre bred. Det finns mao inget fix.

Jag hade samma problem med min sadel jag fick med när jag köpte cykeln. Jag dömde direkt ut sadeln och tänkte att det var "billig skit" tills jag läste om små justeringar. Jag märkte att den var 5mm bakåtlutad så jag justerade det och pang, inga mer domningar. Prova även att skjuta den fram eller bak några mm / någon cm och se om det hjälper.

Skrota absolut inte sadeln före du provar att justera den iaf, det är bara dumt.

Alex

Mitt tips är att titta på Specialized sadlarna. Har provat flera sadlar och hittade till slut deras sadel som säljs i 3 olika bredder beroende på sitbenen. Nu sitter det sånna sadlar på alla mina cyklar och provade så sent som förra veckan en kompis cykel med vanlig sadel. kände direkt att man satt på mjukdelarn. Så jag tycker du ska köpa en ny sadel.

Enligt min uppfattning kan det även vara cykelbyxorna som ställer till det. Har varit med om domningar/ickedomingar beroende på vilka brallor jag har använt.

(fast du bör nog köpa en Brookssadel i allfall)

Ja det kan bli bestående skador (nu yttrar jag mig som läkare, vilket man egentligen aldrig ska göra på dylika forum, men sambandet är solklart). Impotens är vanligt bland cyklister - jag har haft samma problem när det gäller landsväg. Du måste ha en sadel som går att ställa in. Vinkeln ska vara så att spetsen på sadeln pekar nedåt (i de flesta fall - för vissa bäckentyper uppåt). För mig försvan besvären med domning i pitten efter några timmar. Men återkom efter varje pass och jag var verkligen inte så sugen på att få dom tillbaka så jag köpte en bättre sadel. Du ska i princip bara lägga vikten på sittbenen. Den så kallade "mellangården" dvs området från anus till penisrot ska inte ta någon eller väldigt lite tyngd. Ytterligare en sak: detta Lance Armstrong spinnande som folk kör med gör bara att du sitter extra tungt på sadeln. Jag växlade upp och körde bra mycket tyngre och det bidrog till att besvären försvann ytterligare. Om du trycker på med benen så lyfter du lite tyngd ur sadeln.

En sak till ska sägas: i vårt land har vi sjukt grov asfalt jmf med hur det ser ut i tex Italien / Frankrike. Alla tips om sadlar kommer ju från internationella studier. Jag vet många rullskidåkare som får problem med domning i händer och fötter efter att ha åkt på vår grova asfalt, har själv provat och det känns faktiskt skillnad efter ett pass på E 45:an och ett på en riktig rullskidbana. Det kan alltså hända att sadelbytet inte hjälper. Vibrationer kan vara ett real problem det med.

I bland beror domningen i k*ken på att bäcknet är vinklat på ett visst sätt. Men när det kommer så här från ett år till ett annat bör man, om du är över 30, fundera på prostatan. Kort sagt; ett PSA och ett finger i anus hos din distriktsläkare kan vara på sin plats om du har nått lämpligt mogen ålder.

Öh ett tillägg: troligen är dina skador reversibla. Dvs detta går tillbaka. MEN du bör absolut lyda råden ovan och fixa sadel samt ev fundera på det kloka i att köra landsväg överhuvudtaget. Kanske blanda landsväg, XC, downhill. Teknisk XC och speciellt Dowhhill innebär ju inte allt för många stunder i sadeln.

Ok.

Lycka till.

StoraBerg skrev:
> samt ev fundera på det kloka i att köra landsväg
> överhuvudtaget.

Nu tycker jag du överdriver. Många personer har haft problem med domningar som går över helt och hållet efter sadelbyte. Kanske kan man prova i den änden innan man ens funderar på nedläggning av sitt landsvägscyklande...

Okej, har läst era svar och är väldigt tacksam över de tips ajg har fått.
Nu är ju inte ni några läkare, som StoraBerg precis sa, men känner ni någon som har fått bestående men? Jag menar, kan k*ken helt enkelt bara domna bort? för evigt? (låter dramatiskt jag vet)

StoraBerg,
du säger att impotens är vanligt bland cyklister, har du några siffror på detta eller är det bara en gissning? Om det nu är vanligt så borde det innebära en ganska hög siffra kan man ju anta.

Jag har haft samma problem. Jag har dock inte köpt något nytt, utan bara laborerat med inställningar av sittställningen. Jag är nu så gott som fri från domningar i händer, men kan känna liiite domningar i pitten vid turer över 5-6 timmar i sadeln, men inget som stör.
Mitt tips är att ägna så mycket tid det krävs att hitta "din" inställning på cykeln. För mig tog det ca 4 vackor och ca 15 längre turer att testa nya justeringar på. Gör en justering och notera vad du justerade. Ta en tur och känn efter. Skriv ner hur det känns när du kommer hem och gör ny justering till nästa tillfälle.
Kanske ta hjälp från någon för att hitta en hyffsad grundinställning att utgå ifrån.

För oss som är lite mer nybörjare, hur stor effekt har övrig sittställning? Att sitta med en "krummare" rygg, dvs att ha en starkare rygg/bål, vad gör det för skillnad?

Gör en kortare styrstam någon skillnad, blir det lättare att hålla sittställningen rätt om längden mellan sadel och styre blir kortare?

StoraBerg skrev:

>
> En sak till ska sägas: i vårt land har vi sjukt
> grov asfalt jmf med hur det ser ut i tex Italien /
> Frankrike. Alla tips om sadlar kommer ju från
> internationella studier. Jag vet många
> rullskidåkare som får problem med domning i
> händer och fötter efter att ha åkt på vår
> grova asfalt,

Vilket ju egentligen bara är ett argument för att ha däck med större luftvoylm.

bjorre skrev:
> En domnad penis känns ju som nån annans,
> skitfräckt!

då tar du ju i en annan mans penis.. är du gay då? /Bullen

fredrikw skrev:
> StoraBerg,
> du säger att impotens är vanligt bland
> cyklister, har du några siffror på detta eller
> är det bara en gissning? Om det nu är vanligt
> så borde det innebära en ganska hög siffra kan
> man ju anta.

Jag tror snarare han menar att det är relativt vanligt bland cyklister. Alltså vanligare bland cyklister än icke cyklister. Jag har inte några siffror på det men det är allmänt känt och föga förvånande.

le boucher skrev:
> ... det är allmänt känt och
> föga förvånande.

Är det inte snarare en vida spridd myt?!

Jag har ett livfullt minne av mer än en tråd i detta ämne som slutat med att ingen hittat några studier som tyder på något liknande, alternativt att man hittat studier som påvisar avsaknad av några sådana effekter.

EDIT: väntar med spänning på StoraBerg's svar

Senast redigerad av en moderator:
olzone skrev:
> bjorre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En domnad penis känns ju som nån annans,
> > skitfräckt!
>
> då tar du ju i en annan mans penis.. är du gay
> då? /Bullen

Det är ju min egen.. du hajjar ju noll ;)

Haha ja, men kan ni inte bara säga; Har ni någon som har fått bestående men? Alltså att dicken inte vaknar till liv igen? Hur lång tid tog det för er innan den kom tillbaka?

SuperApe skrev:
> Det var helt enkelt dags för en sån här tråd
> igen. :-)

Ja! Men visst har det har varit många sådana på sistone?

Tv-avgift.
Benrakning
cykeldemonstrationer
"bromslös" fixi

Snart dags för en "dela upp happy i kategorier"-tråd?

Korsciterar lite:

Erik Melin skrev:
> hehe! cykelblaskan aftonbladet:)
>
> kollade upp lite, finns tydligen en artikel från
> 2004:
> J Urol. 2004 Sep;172(3):1028-31.
> Bicycle riding and its relationship to the
> development of erectile dysfunction.
> Taylor JA 3rd, Kao TC, Albertsen PC, Shabsigh R.
>
>
> CONCLUSIONS: The overall prevalence of ED in the
> cycling community does not appear to be greater
> than that of historical controls. Previously
> suggested alterations in riding habits may not
> change the prevalence of ED among cyclists.
>
> Vet ej kvaliten på artikeln dock. intressant.

Har också problem med detta på längre turer (typ 3 tim), misstänker starkt min nya sadel, Fizik Arione, som jag bytte till detta år, innan bytet hade jag inte detta något delikata problem (som går över efter nån dag, men jisses så otrevligt det är)
Så alla tips mottages! Fizik'en är ju tex mycket längre än den sadeln jag hade innan, kan detta vara boven?

Den irländske cyklisten Stehpen Roche, som vann Girot, TdF och VM 1987, fick en gång frågan om vad han ansåg vara "..the greatest achievement in sports" Han svarade " it´s makin love to the wife the night after the Tour the France ends.."

Rippa skrev:
> Atlas_sthlm skrev:
[...]
>
> "Fixet" skulle ju iså fall bestå av att göra
> sittytan, sweetspot, mer eller mindre bred. Det
> finns mao inget fix.

Rippa har för ovanlighetens skull fel...

"One of the sweetest saddles on show was being missed by most people, as it unfortunately sat atop one of Colnago’s better Paint schemes (not an insult, but a compliment)."

074colsaddle1.jpg

"Sure it was a good looking skin, and matched out the white of the new C series bike, but underneath you got a peek at Selle Bassano’s nifty little width adjustment that makes this “the right” saddle for a whole bunch more butts…"

074colsaddle2.jpg

http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=5399

Har också haft problem med domningar. Provat olika sadlar, inkl. Specialized med föregående sittbensmättning. Har dock inte gjort någon större skillnad.

Kör sedna ett par veckor på en Selle SMP Strike Evolution med ett jättehål i mitten. Funkar bra än så länge, inga tendenser till domningar, ingen träsmak och inga skavproblem.

23422-2.jpg
23422-1.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Detta inlägg tillför ingenting - jag vet.

MEN som en "motpols anekdot" kan nämnas att när jag satt på akuten i Motala - efter krasch i VR-04
med knä som befarades vara sprucket - samtalade jag men en herre med det inte helt oävna problemet
att ha kört större delen av Vättern rundan med ståfräs...
Det va något som "låst" sig så att säga.
Månne känner denne någon sig utpekad på forumet och kan ge oss en utförligare beskrivning !!

Själv så visade det sig efter ett par timmars väntan på röntgen att mitt egna knä va helt.

För mig är det viktigaste att sidorna på sadeln, där sittbenet hamnar inte är för fasade. Är dessa sidor höga hamnar ju trycket på sittbenet. På min selle san marco aspid fx ligger allt kännbart tryck direkt mot sittbenet. Främre delen av sadeln används inte överhuvudtaget av mig. Det finns väll till och med en italiensk tillverkare som har/hade en sadel som saknade den främre utskjutande delen.

Förövrigt
sadeln med justerbar bredd ovan. Finns den att få att få tag på, eller är det en prototyp?

Jag hade en sadel som konstant innebar bånge efter ungefär en timme i sadeln. Det var en ljusblå selle italia turbo, och det hade inte med vibrationer att göra, tubdäck, gammal fälg alltså lågprofil, och columbus spx rör. Det räckte i och för sig med att ställa sig upp och trampa en minut eller två, sen var det problemet över och kom inte tillbaka på resten av rundan, även om jag var ute ett par timmar till.

Jag har testat den där specialized sadeln, alias, cyklat på den ett år. Lite obekväm i längden bara. Absolut inga problem med domningar, men ont i sittbenen även efter mycket användande.

Nu är det en arione, inte många mil på den så juryn är fortfarande ute.

Fredrik Larsson skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Atlas_sthlm skrev:
> [...]
> >
> > "Fixet" skulle ju iså fall bestå av att göra
> > sittytan, sweetspot, mer eller mindre bred. Det
> > finns mao inget fix.
>
> Rippa har för ovanlighetens skull fel...

Mjao.. det där stödjer ju bara vad jag sa. Men det är klart, kan du konvertera en vanlig sadel till en justerbar sådan - till en feasible peng, så skall jag stå korrigerad :)

Peadalisten skrev:
- samtalade
> jag men en herre med det inte helt oävna
> problemet
> att ha kört större delen av Vättern rundan med
> ståfräs...
> Det va något som "låst" sig så att säga.
> Månne känner denne någon sig utpekad på
> forumet och kan ge oss en utförligare beskrivning
> !!

Har haft sånt fenomen också. Men inte direkt ståfräs utan mer likt vinballe.
På allvar alltså.
Domningar av olika slag får jag lite då och då. Men det har aldrig blivit några bestående men.
/J

Gilbert skrev:
> misstänker starkt min nya sadel,
> Fizik Arione, som jag bytte till detta år,
> Så alla tips mottages! Fizik'en är ju tex mycket
> längre än den sadeln jag hade innan, kan detta
> vara boven?

Det tror jag inte. Arionen har en sittbredd på ca 90mm vilket är väldigt amalt. Jag hade en sådan innan och jag kunde inte använda den. Lurade på bigmollo den sen. Mina sittben hamnade alltså helt fel och perineum fick ta smällen. Nu har jag en Brooks Swift som är ganska bred, typ 145mm och på skogscyklarna sitter det snart bara Specializedsadlar. Hade en Toupe 143mm på räsern och den var gudomlig för min rumpa. Börja med att mäta upp bredden mellan sittbenen och köp en sadel som har rätt bredd. Det garanterar inget men sannolikheten är stor att det blir hyggligt bra iaf.

bjorre skrev:
> En domnad penis känns ju som nån annans,
> skitfräckt!

ja skitfräckt att det upplevs som att ha en annan mans penis i sitt skrev.

Domningar ja usch och fy fasen jag har gått igenom ett antal sadlar på räsern och får fortfarande domningar. Speciellt om jag sitter och kör på trainern. Nu är jag inne på en Arione och trodde att det skulle vara guds gåva till mig eftersom jag på MTB´n har en Gobi som var det ultimata botemedelet. Var helt övertygad om att arionent skulle vara lösningen. Jag har tidigare försökt med olika inställningar men vet inte om jag har kommit till det stadiet att det är dags för K&S för räcern och bara köra MTB. Efter vättern förra året hade jag tappat känseln rejält och var tvungen att be frugan om en funktionskontroll. Produktionen struntar jag i för den har jag klarat av men höj och sänk förmågan vill jag gärna ha kvar livet ut. Även CCGC gav en del domningar men liksom efter vättern föll funktionskontrollen väl ut även denna gång. Det var fler än jag som hade problem med känseln när vi stannade på pisspaus på hemväg från motala och det var fler än jag som inte satt mer än nödvändigt de sista tio milen på vättern så det är nog ett rätt vanligt problem men som verkar inte helt lätt att komma till rätta med. Ska testa lite till sen blir det K&S eller blocket.

perzzon skrev:
> Korsciterar lite:
>
> Erik Melin skrev:
> -----
> > hehe! cykelblaskan aftonbladet:)
> >
> > kollade upp lite, finns tydligen en artikel
> från
> > 2004:
> > J Urol. 2004 Sep;172(3):1028-31.
> > Bicycle riding and its relationship to the
> > development of erectile dysfunction.
> > Taylor JA 3rd, Kao TC, Albertsen PC, Shabsigh
> R.
> >
> >
> > CONCLUSIONS: The overall prevalence of ED in
> the
> > cycling community does not appear to be greater
> > than that of historical controls. Previously
> > suggested alterations in riding habits may not
> > change the prevalence of ED among cyclists.
> >
> > Vet ej kvaliten på artikeln dock. intressant.

Den är internetbaserad vilket inte är så bra med tanke på urval, från samma abstract (min fetstil):
MATERIALS AND METHODS: We performed an Internet based survey of cyclists to examine factors associated with cycling that might contribute to ED as defined by the International Index of Erectile Function. A total of 688 cyclists were included in the analysis ranging in age from 18 to 77 years.

Jag sökte på PubMed med nyckelorden "impotence cycling" och hittade någran andra studier, slokande läsning...

Den här säger mer än 3h i sadeln per vecka är assoscierat med potensproblem, men att fler studier behhövs.

Does bicycling contribute to the risk of erectile dysfunction? Results from the Massachusetts Male Aging Study (MMAS).
Marceau L, Kleinman K, Goldstein I, McKinlay J.

An association between bicycling and erectile dysfunction (ED) has been described previously, but there are limited data examining this association in a random population of men. Such data would incorporate bicyclists with varied types of riding and other factors. Data from the Massachusetts Male Aging Study (MMAS) were utilized to examine the association between bicycling and ED. Logistic regression was used to test for an association, controlling for age, energy expenditure, smoking, depression and chronic illness. Bicycling less than 3 h per week was not associated with ED and may be somewhat protective. Bicycling 3 h or more per week may be associated with ED. Data revealed that there may be a reduced probability of ED in those who ride less than 3 h per week and ED may be more likely in bikers who ride more than 3 h per week. More population-based research is needed to better define this relationship.

En till studie som visar på samband.

Impotence and genital numbness in cyclists.
Sommer F, König D, Graft C, Schwarzer U, Bertram C, Klotz T, Engelmann U.

Department of Urology, University Medical Center of Cologne, Germany. Frank.Sommer@uni-koeln.de

Cyclists often complain of genital numbness and even of impotence. The purpose of this study was to determine if perineal compression during cycling causes changes in the penile blood supply, impotence and penile numbness. Forty healthy athletic men with a mean age of 30 +/- 5.3 years took part in the study. Transcutaneous penile oxygen pressure was obtained using a device consisting of a modified Clark pO2 electrode, attached to the glans of the penis. All men were measured in a standing position before, in a seated and standing position during and in a standing position after cycling. Additionally, a detailed interview was carried out with each man. The penile blood supply--which correlates with the transcutaneous PO2 at the glans-- decreased significantly in over 70% of the test subjects during cycling in a seated position. Cycling in a standing position did not show any alteration in the penile blood supply as compared to the values measured before exercising. Numbness of the genital region was reported by 61% of the cyclists. 19% of cyclists who had a weekly training distance of more than 400 km complained of erectile dysfunction. The results of the present study showed that there is a deficiency in penile perfusion due to perineal arterial compression. This could be a reason for penile numbness and impotence in long-distance cyclists. Therefore, we suggest restricting the training distance, and taking sufficient pauses during the course of prolonged and vigorous bicycle riding, in order to avoid penile numbness and impotence.

Och en tredje säger att sadeln är viktig för att bibehålla "penistrycket".

Cycling and penile oxygen pressure: the type of saddle matters.
Schwarzer U, Sommer F, Klotz T, Cremer C, Engelmann U.

Department of Urology, University Medical Center of Cologne, Germany.

OBJECTIVES: Temporary genital numbness is a common side effect of long-distance cycling; cases of impotence have even been reported. Recent reports have shown that perineal compression leads to a decrease in penile blood flow. Reduced oxygen tension leads to penile fibrosis, which works counterproductively to the achievement of an erection. The shape of the bicycle saddle could be a factor affecting penile perfusion. The aim of this study is to find out the influence of different saddle designs on penile perfusion. MATERIAL AND METHODS: In 20 healthy athletic young men (mean age 26.8 years, range 21-31 years) without history of erectile dysfunction, transcutaneous oxygen pressure (PtcO2), which correlates with arterial and tissue PO2, was measured at the glans of the penis using a transcutaneous measurement device. All men were measured in a standing position before cycling, then during cycling in a seated position on a stationary bicycle. Four different bike saddle designs were used: (A) narrow heavily padded seat; (B) narrow seat with medium padding and a V-shaped groove in the saddle nose ("body geometry"); (C) wide unpadded leather seat; (D) women's special wide seat with medium padding and no saddle nose. RESULTS: During cycling in all seats a decrease in penile oxygen pressure could be observed, reflecting perineal compression. But the differences were unexpected: seat (A) mean PtcO2 11.8 mmHg, decrease in initial oxygen pressure 82.4%; seat (B) mean PtcO2 20.8 mmHg, decrease in initial oxygen pressure 72.4%; seat (C) mean PtcO2 25.3 mmHg, decrease in initial oxygen pressure 63.6%; seat (D) mean PtcO2 62.3 mmHg, decrease in initial oxygen pressure 20.3%. CONCLUSIONS: Cycling in a seated position leads to a compression of perineal arteries with a consequent significant decrease in penile perfusion. But, there are unexpected differences between different saddle types. It was possible to demonstrate that the most important factor in safeguarding penile perfusion is not the amount of padding, but rather a saddle width which prevents sufficiently the compression of the perineal arteries.

Läs ^^

I övrigt; är jag helt galen som tror att detta skulle vara något? ideen är din!:

10 sitt på tryckkänslig kudde
20 printa lämplig sadelform
30 applisera på kolfibersadel med formmarginal.
40 såga till korrekt kolfiberbas-form
50 applisera mjuklager enligt 20
60 slå in i 1:generisk färg 2:passande färg 3:egenvald, dyr färgsättning.

Är jag ute och cyklar?

Min vänsterfot - speciellt stortån - domnade tidigare. Under längre lopp övergick det i smärtor som påminde om förfrysning. Jag är glad att det var stortån och inte snoppen. Den senare kroppsdelen domnade bara lite lätt ibland och mer beroende på vilka byxor jag hade.

Bytte sadel från Fizik arione till Selle Italia Gel Flow. Det blev faktiskt lite bättre i stortån och riktigt bra i skrevet.

Sedan bytte jag skor. Snoppens situation ändrade inte med det. Däremot mår foten numera ganska bra.

Frid och fröjd på alla håll och kanter uti min lekamen.

Tillbaka
Topp