Doping igen.......pust...

Ludenben

Medlem
<http://www.svt.se/texttv/index.html>

CYKEL Schweizaren Oscar Camenzind har
åkt fast för dopning och kommer inte
att delta i Aten. Den 32-årige världs-
mästaren från 1998 hade använt sig av
bloddopningsmedlet epo. Han stängdes
av direkt utan att vänta på B-prov.

Tar aldrig detta slut?
Lika bra att släppa skiten lös ,eller.......jag vet inte!

Snurrar jorden? Gillar flugor skit? Är solen en stjärna? Kommer dopade att åka fast även i framtiden? ;-)

Verkar ju helt klart som kontrollerna fungerar, det är väl positivt? Näste man till rakning... :-P

/Leo

Jag bryr mig mindre och mindre för varje dopingfall som upptäcks. Jag har insett att det pågår och kommer alltid att pågå, eventuellt så kan det försvinna om man inför dödsstraff för doping.

Crossmax äger! Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag bryr mig mindre och mindre för varje
> dopingfall som upptäcks. Jag har insett att det
> pågår och kommer alltid att pågå, eventuellt så
> kan det försvinna om man inför dödsstraff för
> doping.

Å det får hoppas inte sker

>
> Å det får hoppas inte sker

Vilket preparat går du på??? =)

Vilka negativa biverkningar har epo egentligen???

/rikard -liberal-

rikard Skrev:
> >
> > Å det får hoppas inte sker
>
> Vilket preparat går du på??? =)
>
> Vilka negativa biverkningar har epo egentligen???
>
>
> /rikard -liberal-

Ja menar att man skulle införa dödstraff får man hoppas inte sker.Gillar inte det straffet överhuvudtaget
Jag är helt ren.Förutom kaffe å sprit ibland=)

Hej alla!

Inom vår disciplin så är det dödstraff på doping. Ja, åtminstone nästan: livstids avstängning från allt tävlande i EM/VM-sammanhang. Vi har inte hittills haft något enda dopingfall...

<http://www.liggister.org/>

Med vänlig hälsning,
Peter Markusson

Min katt är dopad:-)

grolle.jpg

ha det
Jan

rikard Skrev:
> >
> > Å det får hoppas inte sker
>
> Vilket preparat går du på??? =)
>
> Vilka negativa biverkningar har epo egentligen???
>
>
> /rikard -liberal-

EPO's biverkning är att det gör blodet tjockt, vilket i sin tur kan leda till blodpropp. En ganska allvarlig biverkning med andra ord. Det är därför man av hälsoskäl stängs av vid för högt hematokritvärde.

sedan är det så påvärkar det ens hormoner samt kön.. man kan bli impotent av epo, samt att blod kan komma i urinet, ja det är ganska farligt att dopa sig.

Sedan så är det så att musklerna utvecklas fortare vilket gör att skelett och senor inte utvecklas i samma takt vilket gör att det kan uppstå förslitningar samt senbristningar (att de går av)

följderna är ganska många och förstör ryktet samt för andra som är rena.. kolla på vinter os, då svensken försökte hänga på müleg (stavning?) men han körde slut på sig pga att han inte orkade hänga på dopingfallet.. vilket förstörde för svensken som defenetivt hade haft stora chanser på medalj.

Vad din katt än går på så kan du väl skicka en påse till mig, katten ser ut att må så bra som bara katter kan ;-) Katter har dessutom insett att 16h per dygn bör ägnas åt vila, under hösten och vinterns mörka timmar gärna mer. Kloka djur!

Mygelägg hette tysken som inte var välkommen hemma, av religiösa skäl, så tysken blev Spanjor, och är inte välkommen i Spanien heller.

På svenska skidgymnasierna fick man info (1994-95) om att vi var tvugna att öka vårt HB-värde - nära 200 hade alla i världseliten, utom Fredriksson och några andra Svenskar. Oj vad vi åt blodpudding...... jag gick från 164 till 166 genom nämnda diet.

Doping-gränsvärdet låg då på 200.
Marco Pantani åkte dit på 201 - stämplad som dopare!
Björn Dählie hade alltid ett HB på 197-199. Han slutade pga ryggproblem när förbundet införde startförbud på alla med HB äver 185......
Hallå, han hade tränat hela sommaren och till långt in på hösten, och lade ner verksamheten när beslutet kom...... ryggproblem???????

Den Norske journalist som bekräftade dessa indicier och en hel drös med andra indicier fick lämna sitt jobb på aftenposten - det var helt enkelt inte önskvärda nyheter.

Vad skulle hända om någon lade fram bevis mot Karolina Klyft eller Susanne Ljungskog?

Tyvärr tror jag att hela systemet med elitidrott är ruttet. Bättre att bara vara Happy, och motionär.

//Örjan

Crossmax äger! Skrev:
> Jag bryr mig mindre och mindre för varje
> dopingfall som upptäcks. Jag har insett att det
> pågår och kommer alltid att pågå, eventuellt så
> kan det försvinna om man inför dödsstraff för
> doping.

I "den vanliga" världen har ju ingen forskare lyckats påvisa att hårdare straffskala ger minskant antal brott. Jag antar att det även skulle gälla idrottsvärlden?

Sålänge pengar styr så kommer vi nog aldrig bort från doping.
Oavsett straff så glömmer och förlåter vi för lätt. Även om avstängningstiden gått ut skall inte en tidigare dopad idrottsman eller kvinna kunna ställa upp utan att känna skam mot både medtävlare, press och åskådare.

Problemet med att om man skulle släppa dopingen fri är att vi skulle få elitidrottsmän som vinner som har de bästa labben bakom sig. De skulle fungera som kemiska experimentverkstäder där allt är tillåtet för att höja prestandan. Vi skulle få se sprinters med lårmuskler som belgisk boskap och de östtyska kulstöterskorna skulle vara tillbaka.
(Visste ni att en av dem faktiskt blev en man !) Flera av de östtyska idrottarna har fått sina liv förstörda och är livrädda att allt de proppade i sig ska gå i arv till sina barn.

Sen skulle alla förmodligen dö när de nådde den aktiningsvärda åldern av 35, eller värre.

Nej, fler och hårdare kontroller. Folk kommer ändå dopa sig, men det hålls åtminstone inom rimliga gränser.

Tillbaka
Topp