Dopingtråden

Dopingtråden
stef skrev:
-------------------------------------------------------
> PerryE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra länk...
>
> Jag har haft dispans för symbicort (samma som
> Björgen kör med (delvis pulmicort innehåll))
> men den ska tydligen oxå tas bort från
> dopinglistan då samma gäller där, hjälper inte
> friska.

Som det står i länken om du orkat läsa:
"Från 1 januari 2012 tillåts även beta-2-stimuleraren formoterol i form av inhalation i normala doser (max 36 mikrog per dygn eller 30 ng/ml). Symbicort och Oxis är läkemedel vars aktiva substans är formoterol."

Dopingtråden
Härligt med alla som rasade mot doping i Lance-tråden och krävde att alla bevis skulle fram, att inget skulle döljas, att allt skulle synas, att ryttare skulle stängas av vid minsta antydan till doping, att alla skulle granskas, lägger locket på i andra trådar. Foliehatt...

Ps: jag varken tror eller hoppas att våra svenska cyklister är dopade...lika så deras norska kollegor som hittills presterar betydligt bättre resultat...

Dopingtråden
Det verkar ganska naivt att tro att inga svenska elitcyklister är dopade. Däremot får man nog vända sig utomlands om man vill ha en egen dr ferrari.

Dopingtråden
L-aban skrev:
> Det verkar ganska naivt att tro att inga svenska
> elitcyklister är dopade. Däremot får man nog
> vända sig utomlands om man vill ha en egen dr
> ferrari.

Vissa tror jag inte är dopade, andra hoppas jag inte är det...

Dopingtråden
Trådämnet är felstavat och ingen har tipsat om läkare som skriver ut Clenbuterol eller EPO; så vad är meningen med den här tråden?

Dopingtråden
Poängen är väl att tipsa varandra om saker som att clenbuterol är föråldrad. Finns nyare, bättre varianter som inte går att spåra.

Dopingtråden
ac_bacon-suit.jpg

Lite mer happykorrekt i baconkostym.

Dopingtråden
DT skrev:
> Tycker att vi måste enas om en Happy-standard
> för om det heter doping eller dopning.
> Språkrådet tycker dopning, RF tycker doping, men
> vad heter det EGENTLIGEN? Så här kan vi inte ha
> det!

När vi har rett ut detta kan vi fortsätta med brottmål. Eller brottsmål... målbrott.. öh. Ja, ni fattar.

Dopingtråden
Kupa skrev:
> När vi har rett ut detta kan vi fortsätta med brottmål. Eller brottsmål... målbrott.. öh.
> Ja, ni fattar.

Finns inget att diskutera. SCF kan inte ens skilja på morfologi och anatomi så hur de stavar är helt irrelevant.

Dopingtråden
Det här är lite festligt.

UCI har stämt den irländske journalisten Paul Kimmage för förtal för att han skrivit att de hjälpt till att mörklägga positiva dopningstester för Lance Armstrong. Kimmage är i princip arbetslös och har knappt några ekonomiska resurser att försvara sig i domstol och hade tänkt kasta in handduken. Då startade cykelsajterna nyvelocity.com och cyclismas.com en insamling till förmån för Kimmages försvar: http://nyvelocity.com/content/features/2012/paul-kimmage-defense-fund

På en vecka har nu 1 200 individer donerat totalt över $40 000 till insamlingen. Om det dessutom visar sig, som det ryktas om, att USADA:s rapport som kommer snart innehåller bevis på UCI:s korruption så kan deras förtalsprocess ta en vändning som de nog inte hade räknat med: http://www.velonation.com/News/ID/1...pares-for-UCI-court-action.aspx#ixzz27jRFWSk8

:-)

Dopingtråden
Även Paul Kimmage kör med biff-skämt! :-)

He said that while he couldn’t get into specifics, that he had spoken to lawyers on Thursday and that he was hoping to determine his legal representation by the weekend.

“We have made contact, we have got to sit down and meet and flesh it all out and decide where it is going,” he said.

Dopingtråden
Supertramp skrev:
> Även Paul Kimmage kör med biff-skämt! :-)

Bara han inte gör det i Giro di Lombardia-tråden så är det fine med mig. ;-)

Dopingtråden
Ok, så i denna tråden diskuteras doping/dopning (mobilen autostavade båda). Så, hur funkar egentligen bloddopning? Och vad är epo?

Nej, wikipedia är tråkigt. Roligare med happy.

Dopingtråden
Jag ströläser en hel del träningsbloggar, och ser hur väldigt många använder mer eller mindre lagligt knark i form av ämnen som är nära släkt med amfetamin. De käkar så kallade "PWO", t ex Jack3d, Craze och vad de nu heter. Rent strikt är de inte dopingklassade, men det är ingen tröst. Detta är alltså unga, tonåriga vardagsmotionärer som tar såna preparat för att orka sina spinningpass, sina pumppass och gympass lite mer och lite hårdare, och (för unga tjejer i synnerhet) bränna mer energi för att gå ner i vikt snabbare och enklare.

Jag var naiv nog att tro att de alla är ovetande om vad de egentligen stoppar i sig, men jag har vid ett par tillfällen skrivit anonyma kommentarer där jag påpekar vad det handlar om för ämnen, och risken för positiva doping/drogtest som de tar. Till min förvåning visar det sig varje gång att de är fullt medvetna om gråzonen de rör sig i, men att de inte bryr sig.

Och vi gnäller om några få cyklister som dopar sig...

Dopingtråden
Läskigt att gemene man kan trycka i sig "vad som helst" bara för att boosta sitt eget ego med en snyggare (?) kropp. Att dopning förekommer på elit/proffsnivå är inte mer rätt men åtminstone för mig kan det förklaras med mer förståeliga motiv (uppnå ära och berömmelse eller vinna prispengar, behålla jobbet).

Från ett annat forum CRAZE ger utslag på amfetamin och metaamfetamin. Intressanta kommentarer minst sagt. Även reklamtexten & användarrecension på http://www.sportkost.se/PWO/pre-workout/Craze.htm ger en ju lite konstiga vibbar:

Inom en halvtimme känner du av följande:
Ökat fokus - inte vanligt fokus utan du hamnar i "zonen" alla idrottare strävar efter
En känsla av eufori och energi - vi kan rekommendera personer att ta denna en lördagkväll faktiskt!
En stigande våg av energi - detta kulminerar ungefär en timme efter intag
Ingen krasch - effekterna avtar utan att du "kraschar" och mår dåligt

Har kört slut på första burken Craze!!! Måste f-n säga: grymt fokus o otrolig mentalitet man får, ögonen blir stora, känns som man nästan flyger, öronen stängs igen, bara du, vikterna o otrolig fokus. Kör helst på tom mage...ät ca 2 h innan, maxdosen craze 30 min innan passet, bcaa under passet..rekommenderad! - Emil

Dopingtråden
Du menar att det bara är Lance och en eller två till? ;-)

geologen skrev:
> Och vi gnäller om några få cyklister som dopar
> sig...

Dopingtråden
geologen skrev:
> Jag ströläser en hel del träningsbloggar, och
> ser hur väldigt många använder mer eller mindre
> lagligt knark i form av ämnen som är nära
> släkt med amfetamin. De käkar så kallade "PWO",
> t ex Jack3d, Craze och vad de nu heter. Rent
> strikt är de inte dopingklassade, men det är
> ingen tröst. Detta är alltså unga, tonåriga
> vardagsmotionärer som tar såna preparat för att
> orka sina spinningpass, sina pumppass och gympass
> lite mer och lite hårdare, och (för unga tjejer
> i synnerhet) bränna mer energi för att gå ner i
> vikt snabbare och enklare.
>
> Jag var naiv nog att tro att de alla är ovetande
> om vad de egentligen stoppar i sig, men jag har
> vid ett par tillfällen skrivit anonyma
> kommentarer där jag påpekar vad det handlar om
> för ämnen, och risken för positiva
> doping/drogtest som de tar. Till min förvåning
> visar det sig varje gång att de är fullt
> medvetna om gråzonen de rör sig i, men att de
> inte bryr sig.
>
> Och vi gnäller om några få cyklister som dopar
> sig...

Folk vill köpa lagligt och då är det bra med dessa alternativ, dessutom lurar dom bara sig själva.

Dopingtråden
Av nyfikenhet:

När det snackas cykelknark så är det ju mest på lvg-sidan. Hur ser det ut hos skogscyklisterna? Dopas det lika friskt där eller inte? om inte, varför? Är inte behovet lika stort eller har man inte lika mkt kontroller där?

Man kan ju inte dopa sig till bättre tekniska skills men i ärlighetens namn krävs väl inte direkt några tekniska underbarn för att ta sig fram på dagensXC-banor så att festa loss på epo-termosen borde väl vara applicerbart även där?

Jag kan ju tänka mig att även en dh-åkare skulle "må bra" av att knapra något smaskigt som får dem att orka trampa explosivt längre.

Vem sitter inne på infon?

Dopingtråden
Cyklisterna, såklart. Med tanke på att det dopas i ALLA andra tävlingsformer så tror jag att det är att lura sig själv att tro att MTB-sporten på något sätt är förskonad.

Dopingtråden
Ja, självklart. Speciellt om det är droger som man blir mer uthållig av. Men det låter som du inte har den minsta koll på vad vi pratar om i den här tråden.

Tror du att Bolt, LA och Ludmilla tog och tar nedåttjack eller fortfarande litar på en coctail av amfetamin och cognac?

Dopingtråden
Serenyeti skrev:
> MZI, Kan man köra bil om man går på droger?

Beror väl på vad som klassas som droger och inte?

Tillbaka
Topp