Dopingtråden

Dopingtråden
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Fan, jag som faktiskt lever i den blåögda
> tron
> > att det inte har förekommit någon systematisk
> > dopning inom svensk skidåkning under 90- och
> > 00-talet. Kommer för en gångs skull att sitta
> > klistrad framför UG och, vem vet, kanske få
> mina
> > illusioner krossade. :-/
>
> Vad är egentligen "systematisk" doping, och hur
> skiljer den sig från övrig (enskild?) doping ur
> ett idrottsmoraliskt perspektiv? Det räcker väl
> med att, i teorin nu då, tex. Gunde, Mogren,
> Elofsson ägnat sig åt "osystematisk" doping för
> att det ska vara tillräckligt skandalöst - på
> många plan.

Det är lite skillnad på en eventuell skandals omfattning om det är en enstaka skidåkare som på egen hand t.ex. har skaffat sig EPO och använt det, eller om hela skidlandslaget har varit ett jävla US Postal under många års tid.

Dopingtråden
geologen skrev:
> Jo, men det klart att det är skillnad om enstaka
> idrottare på eget bevåg, utan lagets kännedom,
> dopat sig, eller om lagledningen pressat de aktiva
> att dopa sig. Att resultatet i tävlingar ändå
> bara har med doping att göra, oavsett varför,
> så är det för mig mycket värre om det "sitter
> i väggarna", så att säga.

Möjligt, men det resonemanget tycker inte jag håller om det skulle vara så att de enskilda doparna skulle visa sig vara de stora stjärnorna. Då har man för mkt inflytande, direkt och indirekt, över övrig verksamhet, så att säga, för att kunna förminska/förenkla det till "enskilda synder".

Dessutom är jag helt övertygad om att doping i de flesta sporter är lika mkt kultur som det visat sig vara i cykelsporten. For those in the know, dvs. Och så fort det blir kultur så sitter det i väggarna, även om det inte är direkt sanktionerat från div. idrottsledare.

Dopingtråden
Visst beror det på vilka och hur, men jag kommer alltid att tycka det är värre när det är ledarna som trycker på för det, direkt eller indirekt. Tyvärr tror jag det är så det ser ut på många håll.

Dopingtråden
Det är väl allmänt känt att Gunde egentligen heter Gunilla och som tog revansch med doping och hård träning efter många hårda år av mobbing?

Dopingtråden
Hihi, rätt så roligt ärkenaiva kommentarer till den där norska artikeln. Norrmännen tror tydligen fortfarande på att deras hjältar spöade alla andra med bara hård träning och välslipade skidor.

/Dag

Dopingtråden
dag skrev:
> Hihi, rätt så roligt ärkenaiva kommentarer till
> den där norska artikeln. Norrmännen tror
> tydligen fortfarande på att deras hjältar
> spöade alla andra med bara hård träning och
> välslipade skidor.

Norrmännen har ibland sagt att de hade ett materialförsprång med stenslipade skidor under 90-talet (eller vad det nu var, kan inte tekniken så bra). Det kanske kommer visa sig vara skidåkningens motsvarighet till Lance Armstrongs "jag åker så mycket snabbare nu eftersom cancern har förändrat min kropp, och dessutom har jag börjat cykla med jättehög kadens"... :-)

Dopingtråden
DT skrev:
> dag skrev:
> -----
> > Hihi, rätt så roligt ärkenaiva kommentarer
> till
> > den där norska artikeln. Norrmännen tror
> > tydligen fortfarande på att deras hjältar
> > spöade alla andra med bara hård träning och
> > välslipade skidor.
>
> Norrmännen har ibland sagt att de hade ett
> materialförsprång med stenslipade skidor under
> 90-talet (eller vad det nu var, kan inte tekniken
> så bra). Det kanske kommer visa sig vara
> skidåkningens motsvarighet till Lance Armstrongs
> "jag åker så mycket snabbare nu eftersom cancern
> har förändrat min kropp, och dessutom har jag
> börjat cykla med jättehög kadens"... :-)

+1000! Är också helt övertygad om att några av de blodpåsar från operation puerto dom inte lyckats knyta till cyklister hör till några längdskidåkare eller distanslöpare. Ska bli så gött att se reportaget om dopning inom längskidåkning på SVT nästa vecka!

Dopingtråden
Rippa skrev:
> Jag föreslår en googling på Mea Culpa.

> Vem vet - det kan komma
> tillhands en vacker dag och jag skulle vara den
> första att inte vara förvånad.
>
> Men givetvis kommer det istället bli en
> uppvisning i indignation, kränkthet och allmän
> tondövhet i frågan.

Tondövhet vete tusan, men inte är det bra i alla fall.

Dopingtråden
zodah skrev:
> Jo, och Pantani cyklade ju så snabbt uppför Alpe
> d'Huez för att han höll nere i bocken.

Det är klart, han var ju aerodynamisk:)

Förövrigt skall det bli intressant att se vad Janne Josefsson & har för uppgifter.
Vad som kan kännas dåligt utan att veta vad det handlar om är att kasta fram uppgifter man med säkerhet kännt till ett tag under rådande VM såvida det inte bara handlar om nu pensionerade skidåkare.
Jag minns själv när Kalla Fakta för mer än 10 år sedan hade ett reportage om just dopning inom skidsporten, man presenterade blodtester från VM i Lahti 89 där inget enda test hade extrema värden medans det i Thunder Bay 95 hade drygt var fjärde testad åkare hemoglobinvärden kring 200 långt äver den gräns skidsporten har idag.
Dessa tester var anonyma men visst ser jag ett skäl till norrmännens framgångar under den perioden som väldigt misstänksamma.

Vi vet att det italienska skidlandslaget höll på med diverse preparat, eller åtminstone flera av deras åkare typ De Zolt, Albarello och Manuela DiCenta efter polisens tillslag mot Dr Conconi.
Förutom Italienarna så var der norrmännen och en viss kazhak nämligen Smirnov som dominerade i spåren under det mörka 90 talet.

Dopingtråden
grump skrev:
> Nu väntar jag på en svensk motsvarighet till
> "skandal" eller "uppenbarelse".
> Eller den kanske är i sin linda så det tar ett
> par år tills bomben briserar

Linda Haglund?

Senast ändrad:
Dopingtråden
Supertramp skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Nu väntar jag på en svensk motsvarighet till >
> > > "skandal" eller "uppenbarelse".
> > Eller den kanske är i sin linda så det tar
> ett
> > par år tills bomben briserar
>
> Linda Haglund?

+1

Dopingtråden
ang svenska längdåkares eventuella dopande på nittiotalet. gick de så bra för svenskarna då? kommer inte riktigt ihåg men var de inte då som de gick rätt dåligt för dem typ inga medaljer alls på mästerskap inte ens i staffet. men som sagt de ska bli spännade att se vad Janne har att komma med.

Dopingtråden
sivan skrev:
> ang svenska längdåkares eventuella dopande på
> nittiotalet. gick de så bra för svenskarna då?
> kommer inte riktigt ihåg men var de inte då som
> de gick rätt dåligt för dem typ inga medaljer
> alls på mästerskap inte ens i staffet.

Nä, det gick rätt mycket åt helvete efter 91. Efter Mogrens guld på femmilen i Falun 93 så var det rätt svår medaljtorka ända tills Elofssons fina VM i Lahtis 2003. Niklas Jonssons silver på femmilen i Nagano 98 var väl en av få medaljer under den tiden. Kanske någon bronspeng någon gång?

Dopingtråden
Supertramp skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Nu väntar jag på en svensk motsvarighet till >
> > > "skandal" eller "uppenbarelse".
> > Eller den kanske är i sin linda så det tar
> ett
> > par år tills bomben briserar
>
> Linda Haglund?

Jag var i Globen ikväll och såg 15-åriga Irene Ekelund slå Linda Haglunds 40 år gamla svenska juniorrekord på 60 meter.

Tyvärr innebär ju det med Happy-logik att Irene är dopad. Bara 15 år och redan på steroider. :-(

Dopingtråden
Nu sticker jag kanske ut hakan lite men även om (även) skidåkning är en sport där syreupptagningsförmåga är väldigt avgörande så handlar det till väldigt stor del om teknik och material också. Armar, ben, bål ska koordineras i stakning, diagonal, skate etc. Skidor ska vallas till förbannelse beroende på snötemperatur, snökvalitet, spårstruktur + ANNAT. Det är inte alltid så enkelt att den fysiskt bäste är den som vinner, ungefär som att man med rätt (lag)taktik kan vinna i cykel trots att man inte är "bäst". Det är ju inte Monark-OS...

Dopingtråden
Visst, det kan bli intressant att se vad UG slänger fram för uppgifter, men jag måste säga att mitt förtroende för herr Josefsson, milt uttryckt, är lågt.

Tittade lite på UG när det började sändas, men då det ett antal gånger i efterhand kom fram hur tendentiösa och vinklade programmen var slutade jag titta. I mitt tycke bygger hela idén med den typen av granskande journalistik som UG påstår sig ägna sig åt på att man har riktigt gott på fötterna. Med upprepade avslöjanden om att man töjt på sanningen för att få verkligheten att stämma in i den svart-vita bild man försöker förmedla så tappar i alla fall jag förtroendet. Och, har man inte förtroende för de som gör den typen av program så kan man ju möjligen titta på programmen som någon sorts underhållning. Men, som faktisk granskning av missförhållanden blir det rätt värdelöst.

Därmed inte sagt att det inte finns intressanta saker att gräva fram. Men, jag kommer dock att ta det som ev. framkommer med en rejäl skopa salt, i alla fall tills fakta, i den mån det framförs några sådana, granskats.

Senast ändrad:
Dopingtråden
GoranS skrev:
> Visst, det kan bli intressant att se vad UG
> slänger fram för uppgifter, men jag måste säga
> att mitt förtroende för herr Josefsson, milt
> uttryckt, är lågt.
>
> Tittade lite på UG när det började sändas, men
> då det ett antal gånger i efterhand kom fram hur
> tendentiösa och vinklade programmen var slutade
> jag titta. I mitt tycke bygger hela idén med den
> typen av granskande journalistik som UG påstår
> sig ägna sig åt på att man har riktigt gott på
> fötterna. Med upprepade avslöjanden om att man
> töjt på sanningen för att få verkligheten att
> stämma in i den svart-vita bild man försöker
> förmedla så tappar i alla fall jag förtroendet.
> Och, har man inte förtroende för de som gör den
> typen av program så kan man ju möjligen titta
> på programmen som någon sorts underhållning.
> Men, som faktisk granskning av missförhållanden
> blir det rätt värdelöst.
>
> Därmed inte sagt att det inte finns intressanta
> saker att gräva fram. Men, jag kommer dock att ta
> det som ev. framkommer med en rejäl skopa salt, i
> alla fall tills fakta, i den mån det framförs
> några sådana, granskats.

+1

Dopingtråden
GoranS skrev:
> Visst, det kan bli intressant att se vad UG
> slänger fram för uppgifter, men jag måste säga
> att mitt förtroende för herr Josefsson, milt
> uttryckt, är lågt.
>
> Tittade lite på UG när det började sändas, men
> då det ett antal gånger i efterhand kom fram hur
> tendentiösa och vinklade programmen var slutade
> jag titta. I mitt tycke bygger hela idén med den
> typen av granskande journalistik som UG påstår
> sig ägna sig åt på att man har riktigt gott på
> fötterna. Med upprepade avslöjanden om att man
> töjt på sanningen för att få verkligheten att
> stämma in i den svart-vita bild man försöker
> förmedla så tappar i alla fall jag förtroendet.
> Och, har man inte förtroende för de som gör den
> typen av program så kan man ju möjligen titta
> på programmen som någon sorts underhållning.
> Men, som faktisk granskning av missförhållanden
> blir det rätt värdelöst.
>
> Därmed inte sagt att det inte finns intressanta
> saker att gräva fram. Men, jag kommer dock att ta
> det som ev. framkommer med en rejäl skopa salt, i
> alla fall tills fakta, i den mån det framförs
> några sådana, granskats.

Så är det.

Janne Josefsson har ju som journalistisk ledare blivit fälld i granskningsnämnden för osaklighet (!) och har även använt svart arbetskraft för bygge på hemmaplan. Lite skämmigt för en vanlig dödlig, kan tänkas, men JJ tycker nog tvärtom. Men, det kanske är den i en konstinstallation (han är ju gästprofessor på en konstskola), som går ut på att med egen berättelse tydliggöra den dubbelmoral som finns i samhället (inklusive hos den makt som han själv besitter). Lite Wallraffande, fast med svenk vinkel, så att säga. Men, den mest sannolika förklaringen är nog att han hemfaller åt att låta påskina att en åsikt är bevisad om man kan få någon att staka sig i TV.

En bekant till mig blev intervjuad av JJ i en timme. Han ställde samma fråga (exakt likadan och insiunerande osaklig) över 20 gånger, mer och mer irriterad och irriterande. Hon svarade, lika lugnt och sakligt, varje gång. Han blev mer och mer uppretad. I reportaget sedermera så ingick inte intervjun alls, till förmår för att UG hittat ngn annan som lyckades staka sig. Point proven.

Underhållning - ja. Journalisitk - beroende på definition. Sakligt - nej.

Sammantaget, men UG/JJ förefaller hemfalla åt kardinalfelet 1 A i bevisföring. Man skaffar sig en förutfattad mening. Sen ger man sig ut och försöker finna stöd för denna mening. Det funkar som underhållning åt pöbeln. Men, man har inte bevisat ngt för det.

Det bästa sättet att hantera JJ vore med lite klassisk härskarteknik. Ignorera honom.

Dopingtråden
Jo, man ska inte lita blint på vad de påstår. Jag minns för ett antal år sen när de hade ett "avslöjande" om att Försäkringskassans (Fk) handläggare fick extra betalt för att "stämpla ut" kostsamma individer ur systemet. Det påstods alltså att Fk betalade anställda för att fatta ett visst beslut i ärenden.

Min morsa jobbade då med just såna ärenden, men sanningen var en helt annan än vad UG påstod. I själva verket hade Fk insett att de låg efter med så många ärenden att de valt att betala ett fast belopp extra i ersättning för varje ärende som handläggarna åtgärdade - självklart oavsett vad beslutet blev! Detta för att minska den stora mängd ärenden som låg och väntade så att folk skulle få sina pengar i de fall de var berättigade till det.

Fk hade alltså goda avsikter med det, men UG vinklade det till att det var myndighetens sätt att bli av med kostsamma individer ("kunder"). Nåt sånt direktiv fanns aldrig, och genom hela programmet var det (för UG) pinsamt uppenbart att de inte kunde belägga det heller. Som sagts tidigare, så intervjuar man lite personer som stammar och verkar osäkra för att få det att verka riktigt.

Dopingtråden
geologen skrev:
> Jo, man ska inte lita blint på vad de påstår.

Va? Är det sant? Vem ska man nu tro på då?

Dopingtråden
JLarsson skrev:
> Lite mer om vad svt klippte bort
> http://www.expressen.se/sport/kronikorer/anna-frib
> erg/friberg-ar-tveksam-till-att-svt-visade-den/

Hon skjuter budbäraren istället för att ta upp det viktiga saker som faktiskt kom fram i dokumentären. Det kan hon ju göra om hon vill men samtidigt så bidrar hon ju till hela strutsbeteendet som vi alla (även jag) haft hela tiden i dessa frågor.

Däremot inte sagt att dokumentären var ett under av pedagogik. Den var bitvis rörig och svår att få grepp om. Men även väldigt bra bitvis.

Dopingtråden
Efter några dagar för att smälta dokumentären så är mitt mest bestående intryck det av Manuela di Centa. Först som glad åkare som till synes jätte förvånat konstaterar att "jag bara flög fram, jag förstår själv inte hur jag kunde bli så snabb" typ.

Och sedan när hon konfronterades med mer eller mindre korrekta siffror om hur många lopp hon var dopat i blir hon så härlig okontrollerad italienskt arg.

Dopingtråden
En sak som jag saknade i dokumentären var en mer ingående beskrivning av vilka blodvärden det var som vilka åkare hade haft som var suspekta. Man såg lite siffror skymta förbi, men det var väldigt rörigt.

Exempelvis konfronterade de ju Di Centa et al med sina siffror, men som tittare hade man ingen aning om vilka siffror det var och hurpass suspekta de eventuellt var. Det borde ha varit en smal sak att på 5 minuter förklara vad de olika blodvärdessiffrorna betyder, vilka gränsvärdena är, hur blodtransfusioner, EPO och Hemohes kan påverka värdena, vilka åkare som hade haft vilka värden vid olika tillfällen och vad det sannolikt borde betyda. Istället blev det bara rörigt och insinuant. Iaf för mig, men det kan ha varit tröttheten från 2 timmars finska som satte in...

Dopingtråden
På ämnet bristande svenska framgångar under 90-talet, en lite insinuant graf från ett annat forum med jämförelse med en viss norrman:

a0b5lw.jpg

1991 är dock suspekt, då vet vi att EPO var i fullt bruk inom cyklingen. Det kanske tog något år extra att anammas av skidåkarna?

Edit: syftningsfel

Senast ändrad:
Dopingtråden
Det där säger ju inte så mycket. Dählies karriär inom elitskidåkning var mellan 1989 och 2000. Hade den varit från 1984 med samma utseende på diagrammet ovan, då hade det varit mer suspekt.

Dopingtråden
Det är ändå inte helt osuspekt med tanke på vad vi vet om tidsramarna för när EPO-bruket var som mest intensivt, i varje fall inom cyklingen.

Kan också vara en ren tillfällighet.

Men vi får se vad Janne har kokat ihop för oss nästa vecka! Kanske några smaskiga hematokritnivåer på 60% a la Bjarne Riis? :-)

Dopingtråden
DT skrev:
> På ämnet bristande svenska framgångar under
> 90-talet, en lite insinuant graf från ett annat
> forum med jämförelse med en viss norrman:
>
>
>
> 1991 är dock suspekt, då vet vi att EPO var i
> fullt bruk inom cyklingen. Det kanske tog något
> år extra att anammas av skidåkarna?
>
> Edit: syftningsfel

Den blå stapeln 1998 borde ju varit havlröd mtp att det var Dählies rygg som bidrog till Jonssons silver. Och som sagt kausaliteten mellan "EPO test presented" och Dählies avslutande av karriären återstår ju att bevisa.

Dopingtråden
Nä alltså, någon sådan kausalitet vet jag inte om det finns, han hade väl helt enkelt blivit gammal vid det laget. För mig är de blå staplarnas utveckling det intressanta. Nu kan jag bibehålla min illusion om rena svenskar.

Iaf till på onsdag. ;-)

Dopingtråden
DT skrev:
> På ämnet bristande svenska framgångar under
> 90-talet, en lite insinuant graf från ett annat
> forum med jämförelse med en viss norrman:
>
>
>
> 1991 är dock suspekt, då vet vi att EPO var i
> fullt bruk inom cyklingen. Det kanske tog något
> år extra att anammas av skidåkarna?
>
> Edit: syftningsfel

Som sagt man kan inte dra paralellen mellan Dählie som hade sin karriär under 90-talet och svenskarnas tillkortakommande då.
Dock så är jag väldigt misstänksam mot en kille som Vegard Ulvang som år 92 under Aberville OS helt plötsligt var världens bästa skidåkare efter att under många år varit en typisk 5-8 åkare i de stora loppen.
Han utvecklades något enormt inför den säsongen och han var då 29 år och hade innan det inte tagit ett enda individuellt guld.
Att han dessutom under det tidiga 90-talet hade en relation med italienskan Manuela Di Centa gör inte att jag känner större tillit till Ulvang direkt.

Annars tror jag säkert att svenskarnas bristande framgångar i skidspåren under det årtiondet delvis kan förklaras med dopade motståndare även om jag inte helt går i god för våra åkare heller.
Att det gick dopningsrykten kring Antonina Ordina är en sak men det kunde man i likhet med Ludmilla Engqvist skylla på andra faktorer.

Dopingtråden
a.svensson skrev:
> Att det gick dopningsrykten kring Antonina Ordina
> är en sak men det kunde man i likhet med Ludmilla
> Engqvist skylla på andra faktorer.

Att dom är kvinnor?

Tillbaka
Topp