Dopingtråden

Dopingtråden
Det händer inte ofta, men jag håller med underscore den här gången! Bäckström har väl helt enkelt missat att han är med i en turnering där nhl inte kan skydda honom.

Dopingtråden
,,Pseudoefedrin är en svag drog som stimulerar nervsystemet och är effektiv för vidgning av luftrör. En idrottsman som lider av en förkylning när han tävlar kan alltså få lindring av medicin som innehåller pseudoefedrin och testas positivt för en förbjuden substans i tävlingssammanhang. Det har hänt internationella idrottsmän mer än en gång. Pseudoefedrin är kemiskt besläktad med efedrin. Trots det faktum att ingen forskning gjorts för att undersöka de prestationshöjande effekterna av pseudoefedrin har det inte hindrat Internationella Olympiska Kommittén (IOK) och andra sportförbund att placera det på sin lista över förbjudna substanser.

Studien undersökte hur en dos pseudoefedrin påverkar muskelfunktion, uttröttning och anaerob kraft. Tio friska män och kvinnor fick slumpvis antingen placebo eller 120 mg pseudoefedrin. Man mätte deltagarnas frivilliga maximal kontraktionsstyrka och även uttröttningsförmåga, i både handgrepp och ankelspänning. Efter styrketesterna så gjordes ett 30 sekunder långt cykeltest för att fastställa anaerob kraft och uttröttning. Före och efter träning mättes plasmalaktat. Resultaten visade ingen speciell skillnad mellan placebo och pseudoefedrin på någon av de variabler man mättes.

Styrketesterna som användes i studien är ganska mesiga test. Dessutom, eftersom pseudoefedrin är mycket mindre kraftfull för stimulans av nervsystemet än efedrin tycker jag att man borde använt högre doser än 120 mg, vilket användes i den här studien.

Ändå så är resultaten ett stöd för att pseudoefedrin ensamt är ett dåligt alternativ jämfört med efedrin för förbättring av prestationsförmågan och eftersom det finns i så många förkylningsmediciner borde pseudoefedrin förmodligen inte vara med på listan över förbjudna substanser i samband med tävling.''

Dopingtråden
Dom hade ju tagit bort det från listan ett tag för att senare återinföra förbudet men höja gränsvärdet med x10. Sen hade han ju 19ng/ml då gränsvärdet är 15ng/ml...

Det är solklart medvetet fusk, fast det är ju egentligen irrelevant om det är medvetet eller inte. Man har ansvar för vad man petar i sig och reglerna är tydliga.

Dopingtråden
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Den enda skandalen är ifall sverige behåller
> medaljen.

Tycker jag känns som en självklarhet. Tyvärr är det nog inte så många som håller med :/

Dopingtråden
pennerdal skrev:
> ,,Pseudoefedrin är en svag drog som stimulerar
> nervsystemet och är effektiv för vidgning av
> luftrör. En idrottsman som lider av en
> förkylning när han tävlar kan alltså få
> lindring av medicin som innehåller pseudoefedrin
> och testas positivt för en förbjuden substans i
> tävlingssammanhang. Det har hänt internationella
> idrottsmän mer än en gång. Pseudoefedrin är
> kemiskt besläktad med efedrin. Trots det faktum
> att ingen forskning gjorts för att undersöka de
> prestationshöjande effekterna av pseudoefedrin
> har det inte hindrat Internationella Olympiska
> Kommittén (IOK) och andra sportförbund att
> placera det på sin lista över förbjudna
> substanser.
>
> Studien undersökte hur en dos pseudoefedrin
> påverkar muskelfunktion, uttröttning och anaerob
> kraft. Tio friska män och kvinnor fick slumpvis
> antingen placebo eller 120 mg pseudoefedrin. Man
> mätte deltagarnas frivilliga maximal
> kontraktionsstyrka och även
> uttröttningsförmåga, i både handgrepp och
> ankelspänning. Efter styrketesterna så gjordes
> ett 30 sekunder långt cykeltest för att
> fastställa anaerob kraft och uttröttning. Före
> och efter träning mättes plasmalaktat.
> Resultaten visade ingen speciell skillnad mellan
> placebo och pseudoefedrin på någon av de
> variabler man mättes.
>
> Styrketesterna som användes i studien är ganska
> mesiga test. Dessutom, eftersom pseudoefedrin är
> mycket mindre kraftfull för stimulans av
> nervsystemet än efedrin tycker jag att man borde
> använt högre doser än 120 mg, vilket användes
> i den här studien.
>
> Ändå så är resultaten ett stöd för att
> pseudoefedrin ensamt är ett dåligt alternativ
> jämfört med efedrin för förbättring av
> prestationsförmågan och eftersom det finns i så
> många förkylningsmediciner borde pseudoefedrin
> förmodligen inte vara med på listan över
> förbjudna substanser i samband med tävling.''

Samtidigt finns ämnet i allergimedicinerna för att motverka tröttheten som antihistaminerna orsakar. Därför är det rimligt att anta att det har en uppiggande effekt. En "överdos" skulle därmed kunna orsaka en otillåten prestationshöjning, om så bara genom att man är mer alert eller reagerar snabbare, eller inte blir lika påverkad av fysisk trötthet.

Dopingtråden
underscore skrev:
> Det svensk
> massmedia och Tre Kronor håller på med är rent
> löjligt.

+1. Löjligt är bara förnamnet, dåliga förlorare passar också bra

Dopingtråden
Så, en svensk kan alltså medvetet dopa sig om hen har bott tillräckligt länge utomlands, tillräckligt långt borta från den svenska oskuldsfullheten för att kunna smittas av onda kulturer. Eller vad skall vi dra för slutsats av detta?

Dopingtråden
grump skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det svensk
> > massmedia och Tre Kronor håller på med är
> rent
> > löjligt.
>
> +1. Löjligt är bara förnamnet, dåliga
> förlorare passar också bra

Ja herregud, man blir ju alldeles matt. En svensk hockeyspelare har åkt fast i ett dopningsprov i OS. Och Tre Kronor blir förbannade på... IOK?!

För att inte tala om landslagsläkaren som jämför med att dricka kaffe.

Doparen är givetvis OSKYLDIG. Det var ett MISSTAG. Om det hade varit en spansk cyklist eller rysk skidåkare så hade han varit en nedrans fuskare med dåliga ursäkter, men nu har han ju bara tagit sin allergimedicin och det där medlet borde inte vara förbjudet EJJENTLIGEN!

Hockeyhöjdarna kanske borde läsa på om "strict liability" när det kommer till förbjudna preparat: http://www.wada-ama.org/rtecontent/document/qa_strict_liability.pdf

Dopingtråden
underscore skrev:
> ipv6 skrev:
>
> > Bara sedan -87 eller så. Fast jag har
> förstås
> > inte hållit på med elitidrott.
>
> Då borde du ju ha mer koll kan tyckas.

Du kanske ska fråga din läkare om han/hon kan skriva ut några moderna, icke-sederande antihistaminer så får du också uppleva skillnaden?

Dopingtråden
MRobson skrev:
>
> Edit; Äter själv allergimedicin främst på
> våren (pollenallergi m.m.)och det är inget man
> vill överdosera då det gör att man blir trött.

Vad äter ni för antihistaminer som ni blir trötta av? Jag överdoserar rejält när det är som värst (med min läkares goda minne) och blir inte ens trött om jag kombinerar med alkohol (utan min läkares goda minne).

> Det pseudoefedrin som finns i allergimedicin är
> väl där för att kompensera för denna trötthet.

Det är tydligen för att det är avsvällande.

> Om B-provet visar på samma höga halt
> lär ju Bäckström ha fått i sig detta på annat vis än via allergitabletter...

Jag kan rekommendera honom några varianter utan efedrin annars. Avsvällande effekt räcker väl med typ nezeril...

Dopingtråden
pennerdal skrev:
>
> Resultaten visade ingen speciell skillnad mellan
> placebo och pseudoefedrin på någon av de
> variabler man mättes.

Det låter ju inget vidare. Finns det tester som kan upptäcka placebo?

:)

Dopingtråden
ipv6:
Om du inte blir trött av antihistaminer så är det bara att gratulera, du är den första jag hört som påstår detta.

Normalt blir man rejält trött i muskler + mossig i huvudet av antihistamin. Jämförelsevis "bakfylla". Ju längre man brukar skiten ju tröttare blir man.

Känslan när man ligger där och skall ta sig upp men inte orkar flytta sig pga att musklerna vägrar svara efter antihistaminöverdosering är .. Udda. Inget jag hade föredragit om jag skulle spela en OS-final i hockey.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Jag blir lite nyfiken på om det är fler svenska NHL proffs som är allergiska och i behov av samma medicin som Bäckström. Finns dom uppgifterna offentligt?

Det mest pinsamma i detta tycker jag dock landslags-ledningens reaktioner och svensk medias bevakning av detta är.

Borde inte sportjournalister snart tröttna på all denna alltför nations inriktade medalj-jakts rapporteringen av OS och istället objektivt kunna snacka lite om idrott istället. Och varför verkar det vara så ointressant för journalister att sätta dig in lite i dopingproblematiken?

Senast ändrad:
Dopingtråden
Ja, hela denna historia är löjligt beklämmande. Från svensk landslagsledning som inte tar avstånd från doping. Till att Sverige (och förmodligen vilket annat land också) får gå vidare trots att man använt sig av dopade spelare.

Dopingtråden
underscore skrev:
> Någon som vet några detaljerade källor för
> pollen i Sotji? De jag hittar visar 0. Så tja :-o

+1

Dopingtråden
Det märkligaste är hur alla inklusive media och landslagsledning helt plötsligt utgår från att en bevisligen dopad idrottare talar 100% sanning. Man verkligen föringar doping och gör jämförelser som att köra 121 på 120 väg osv. Man antyder ju till och med att resultaten är fabricerade eftersom han har gjort likadant i sju år.

Dopingtråden
underscore skrev:
> ipv6:
> Om du inte blir trött av antihistaminer så är
> det bara att gratulera, du är den första jag
> hört som påstår detta.

Tja, du kan ju börja med Wikipedia: "Äldre typer av antihistamin medförde ofta trötthet och dåsighet, men de nyare typerna saknar denna biverkning." Nu reagerar ju olika personer olika, så det är klart en del kan bli trötta ändå, men jag upplever att det är själva polleninflammationen som står för tröttheten. Annars borde jag bli lika trött när jag käkar dem utanför pollensäsongen.

Nu är jag ju inte heller särskilt övertygad om att "stackarn" råkat ta en allergitablett av fel sort och åkt dit. Det borde inte vara möjligt att vara så klantig. Samtidigt kan man ju undra varför det var just pseudoefedrin han käkade, det verkar ju inte vara sådär överdrivet effektivt och ska man ändå dopa sig kan man väl lika gärna göra det ordentligt? Det är ju ändå rätt kört om man åker dit.

Dopingtråden
ipv6 skrev:
Samtidigt kan man ju undra
> varför det var just pseudoefedrin han käkade,
> det verkar ju inte vara sådär överdrivet
> effektivt och ska man ändå dopa sig kan man väl
> lika gärna göra det ordentligt? Det är ju
> ändå rätt kört om man åker dit.

Nu vet inte jag om det är skillnad på Efedrin och Pseudoefedrin men just Efedrin är ruskigt upppiggande och vidgar luftvägarna helt grymt. Det är många som åkt fast på efedrin, det var väl snarare standard förr på den gamla goda tiden.

Dopingtråden
MTBiker skrev:
> Alltså Boustedt och läkaren har ju noll koll i
> intervjun på Tv3. De verkar helt ha missat den
> enskilde idrottarens ansvar.

Råkade zappa förbi den där "diskussionen"/"intervjun" men blev efter en liten stund tvungen att byta till annan kanal då det ju var bland det pinsammaste man sett i TV. Med varenda mening de yttrade grävde de sina egna gravar en halvmeter djupare och de verkade vara totalt omedvetna om det. Snarast framstod det som att de trodde sig framföra proffsiga och intelligenta argument.

Dopingtråden
Lite blekt att bara kopiera spanjorernas upplägg. Kan vi inte köra med att det är en ny tidsera istället för att vi ska vända blad i alla fall så vi får lite egen touch på det?

Dopingtråden
Timothy skrev:
> Det märkligaste är hur alla inklusive media och
> landslagsledning helt plötsligt utgår från att
> en bevisligen dopad idrottare talar 100% sanning.
> Man verkligen föringar doping och gör
> jämförelser som att köra 121 på 120 väg osv.
> Man antyder ju till och med att resultaten är
> fabricerade eftersom han har gjort likadant i sju
> år.

Exakt, det är så jävla dålig journalistik. Var är ifrågasättandet? Var är grävandet i hur höga halter av pseudoefedrin kroppen uppvisar X antal timmar efter en tablett med den aktuella allergimedicinen? Enligt Arne Ljungkvist är gränsvärdena satta rejält högt. Enligt den finska antidopningsbasen är Bäckströms nivåer så pass höga att han rimligen har tagit rena pseudoefedrintabletter och inte enbart antihistaminer med pseudoefedrin.

Men nej då, man köper historien att han bara tagit en allergitablett om dagen rakt av. Man talar om att det är "en gråzon" och att "nu riskerar vi att NHL-spelarna inte kommer till nästa OS". :-/

Dopingtråden
Om jag var journalist skulle jag låta 10 stycken på kontoret äta varsin tablett och skicka urinprov till analys. Man har ju ett scoop oavsett vad resultatet visar.

Dopingtråden
Timothy skrev:
> Om jag var journalist skulle jag låta 10 stycken
> på kontoret äta varsin tablett och skicka
> urinprov till analys. Man har ju ett scoop oavsett
> vad resultatet visar.

Lägg därtill olika nivåer av uttorkning, är koncentrationen beroende på hur mycket man druckit?

Dopingtråden
JLarsson skrev:
> Timothy skrev:
> -----
> > Om jag var journalist skulle jag låta 10
> stycken
> > på kontoret äta varsin tablett och skicka
> > urinprov till analys. Man har ju ett scoop
> oavsett
> > vad resultatet visar.
>
> Lägg därtill olika nivåer av uttorkning, är
> koncentrationen beroende på hur mycket man
> druckit?

Har säkert större betydelse med kroppsvikten, men antingen hamnar man långt under gränsvärdena eftersom på ena sidan lägret så är gränsvärdet väl tilltaget och man behöver äta flera tabletter eller så hamnar man precis på gränsvärdet eller över och då kan han tala sanning.

Dopingtråden
schture skrev:
> +1
>
> bigmollo skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Sverige är det nya Spanien. Hans samvete är
> > rent. Vi har vänt blad.

Du menar att lagt över den på backhand?

Dopingtråden
Det är Di Luca klass på Waldebäck! :-)

- Nicklas säger att han bara har tagit en tablett om dagen. Det jag inte får ihop är hur en tablett kan ge den höga dosen, säger han till Sportbladet.

- När du kommer över det värdet med en tablett är det något som inte stämmer. För mig känns det orimligt.

Sportbladet: Kan det vara så att han tagit mer än en tablett?

- Den frågan måste ni konfrontera atleten med. Varje person är ansvarig för sin egen medicinering, vi ansvarar bara för vilken medicin vi ger dem.

- Det är jättekonstigt om alla talar sanning i det här. Nicklas fick frågan under förhöret om han tagit andra kosttillskott och det svarade han att han inte hade gjort, säger Björn Waldebäck till Sportbladet.

Dopingtråden
DT skrev:
> MRobson skrev:
> -----
> > De har bara räknat lite fel...
> >
> http://www.dn.se/sport/ishockey/backstroms-dopning
> stest-forvirrar/
>
> Den där TT-artikeln har valsat runt i olika
> tidningar under förmiddagen. Kan det vara så
> enkelt att journalisterna förväxlar
> nanogram/milliliter med mikrogram/liter, vilket
> är precis samma sak?

"I våra papper står det u med en snabel" *dagens garv*

I min mattebok finns det ett n med ett platt tak

Dopingtråden
Ja det verkar ju väldigt troligt att IOK:s antidopningsorganisation inte kan hålla rätt på mikro och nano. U med snabel, JUSTITIEMORD! :-)

Tillbaka
Topp