Dopingtråden

Dopingtråden
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Är deras arbetstid reglerad i något avtal?

Absolut! Spelarfacket måste göra själ för sin verksamhet...precis som att spelarna måste göra själ för sin lön. Stämpelklocka blir allt mer vanligt!

Dopingtråden
Miss Lycka skrev:
> Är deras arbetstid reglerad i något avtal?

Vilkas? Cyklisternas eller fotbollsspelarnas? De som ordnar doping eller dopas? Nu är onelinern för kort igen.

Jag hittade en artikel som är nånstans mittemellan och som innehåller kritik. Kanske kan glädja nån. Jag har aldrig spelat elitfotboll eller fått betalt för att spela så det är ju inte direkt min hemmaplan.

http://www.dn.se/sport/fotboll/lagerback-kritiserar-allsvenska-traningsdosen/

Sen hittade jag lite annat som behandlar det här med att man springer en mil i en blandning av lunktempo och absolut fullfart, att man måste styrketräna bål och ben och att det inte funkar att spela match dagen innan match eller dagen efter match. Men det är väl inget som nån undrar över?

Senast ändrad:
Dopingtråden
Det står i artikeln att de tränar 1½ timme om dagen 6/7 dagar i veckan. När det är match så är det vilodag före och efter.
Det blir fortfarande inte så långt ifrån 400 timmar per år.
1 mil på nittio minuter med fikapaus är inte så värst hurtigt. Det blir knappt 7 km/h.

Dopingtråden
Miss Lycka skrev:
> Det står i artikeln att de tränar 1½ timme om
> dagen 6/7 dagar i veckan. När det är match så
> är det vilodag före och efter.
> Det blir fortfarande inte så långt ifrån 400
> timmar per år.
> 1 mil på nittio minuter med fikapaus är inte så
> värst hurtigt. Det blir knappt 7 km/h.

Jag sa ju att artikeln kunde glädja någon. Har du spelat fotboll själv? Eller sprungit en mil i extremt oregelbundet tempo där ditt absoluta max ingår lite då och då och ibland över 100 meter? Det skulle inte förvåna mig om du gjort det, däremot skulle det förvåna mig om du berättade lite om dina egna erfarenheter av det. Fast det här med att du berättade att du är supporter till den lokala klubben var ju faktiskt ganska stort. Jag tror jag nöjer mig med det.

Dopingtråden
Känns som att jag ligger ganska hyfsat till med 15 timmar effektiv tränings och tävlingstid i snitt per vecka under tävlingssäsongen april-september, för att vara en odopad gammal gubbe i h40.

Dopingtråden
grump skrev:
> Känns som att jag ligger ganska hyfsat till med
> 15 timmar effektiv tränings och tävlingstid i
> snitt per vecka under tävlingssäsongen
> april-september, för att vara en odopad gammal
> gubbe i h40.

Du har min respekt. Jag lovar.

Dopingtråden
Jag har hunnit med både en del fotboll och att avverka ett antal mil i terräng med apostlahästarna.
Jag vill inte kalla mig supporter mer än att jag vill gärna ha hållbara argument när ämnet kommer upp. -Lär känna din fiende.

Dopingtråden
Nu tärnar ju varken Zlatan eller Ronaldo i allsvenskan eller superettan...så i den diskussionen är det helt irrelevant hur mycket de svenska lagen tränar. Angående doping och dessa gossar.

Dock är jag övertygad om att de som tränar konditionsidrott har en högre puls/tid i sin träning.

Dopingtråden
Det här med att fotbollsspelare är dåligt tränade etc ska jag inte uttala mig om men jag
har ett litet exempel på hur det kan vara. klubblokalen (skriver ej vilken och den har upphört)
i min gamla cykellklubb låg ca 50 meter från en fotbollslan med parkering utanför där vi hade
2 parkeringsplater tingade. (klubbussar). Tror ni inte att varje gång det var träning för
stans a-lag i sparkapåenboll så var de parkeringarna tagna om inte våra fordon stod där + flertalet bilar parkerade precis innan plan. Anmärkningsvärt är att det finns ett 100tal
p-platser på gatan precis innan men då var ju de stackarna tvungna att gå ca, håll i er
100 meter!!!

Dopingtråden
Miss Lycka skrev:
> Jag har hunnit med både en del fotboll och att
> avverka ett antal mil i terräng med
> apostlahästarna.
> Jag vill inte kalla mig supporter mer än att jag
> vill gärna ha hållbara argument när ämnet
> kommer upp. -Lär känna din fiende.

Fan jag visste det! Du är ju grymt mångsidig. Hör av dig om du skall till Stockholm, jag brygger kaffe och fixar mackor och sen kan du få spöa skiten ur mig på cykel. Det är det värt.

Dopingtråden
DT skrev:
> Den venezuelanske cyklisten Jimmy Briceño har
> åkt fast med ett hematokritvärde på 63%:
> http://www.biciciclismo.com/cas/site/noticias-fich
> a.asp?id=69626 (på spanska).
>
> Shit asså, Bjarne framstår ju som en amatör med
> sina 60%. :-D

Å andra sidan är det väl ganska amatörmässigt att tro att man ska klara en 50%-gräns med ett värde på 63%!?

Dopingtråden
Drosa skrev:
> Det här med att fotbollsspelare är dåligt
> tränade etc ska jag inte uttala mig om men jag
> har ett litet exempel på hur det kan vara.
> klubblokalen (skriver ej vilken och den har
> upphört)
> i min gamla cykellklubb låg ca 50 meter från en
> fotbollslan med parkering utanför där vi hade
> 2 parkeringsplater tingade. (klubbussar). Tror ni
> inte att varje gång det var träning för
> stans a-lag i sparkapåenboll så var de
> parkeringarna tagna om inte våra fordon stod där
> + flertalet bilar parkerade precis innan plan.
> Anmärkningsvärt är att det finns ett 100tal
> p-platser på gatan precis innan men då var ju de
> stackarna tvungna att gå ca, håll i er
> 100 meter!!!

Det här är nog mer ett uttryck för att det finns slashasiga latmaskar förutsatt att skyltningen var tydlig. Det blir ju oftast många bilar till fotboll och två förare per match skötte sig inte. Det finns ingen regel inom fotboll som säger att man skall bete sig som ett hänsynslöst arsel. Hade ni hällt duvskit över bilarna hade jag flinat i alla fall, även om det var en match jag deltog i. Man tar sig inte friheter man inte är berättigad till. Särskilt inte på andras bekostnad.

Dopingtråden
Miss Lycka skrev:
> Du menar som Zlatan i PSG?

Jag är inte med på vad du menar. Jag tittar nästan aldrig på fotboll eller ens tv längre. Vet inte vad Zlatan pysslar med men att han skulle felparkera låter väl inte helt uteslutet. Att vara gudabenådad på plan kan fortfarande innebära att man är kvalificerad att ta cykelklubbens platser med allt vad det innebär.

Dopingtråden
Flera som har åsikter om Bäckström

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/langt-ifran-sjalvklart-att-falla-backstrom_3314354.svd

Precis som en hel del andra verkar de knappt se möjligheten att Bäckströms utsaga om hur han fått i sig pseudoefedrin skulle kunna vara falsk.

En sak jag f.ö. inte fattar är varför det i artiklar/debattinlägg i tidningar nästan aldrig ges explicita referenser. Undantag är möjligen någon faktaruta där det kan stå att informationen är hämtad från Wikipedia, NE, ... I den aktuella debattartikeln hänvisas till studier i ordalag som "Det finns nyligen publicerade studier .." och "I en annan färsk studie ...". Varför inte ange referenser s.a. den intresserade läsaren kan gå vidare och läsa. Är ju knappast s.a. en professor och en docent kan vara ovana att ange referenser i artiklar.

Dopingtråden
Enligt artikeln är det alltså den enskilde individens ansvar att ha koll vad han stoppar i sig, men inte Bäckström för han har en förmildrande omständighet?

Dopingtråden
Ganska imponerad av medias logik.
PSE kan förbättra en idrottares prestation -> WADA har med det på sin blacklist -> Bäckström åker dit på för högt värde -> tamtaram, nåfot är fel med testet.

Dopingtråden
I Sydamerika tänker man inte i så exakta termer, 50% betyder "ungefär i mitten".

GoranS skrev:
> Å andra sidan är det väl ganska amatörmässigt
> att tro att man ska klara en 50%-gräns med ett
> värde på 63%!?

Dopingtråden
Helt magiskt! Det finns inga svenskar som dopar sig och skulle man hitta något är det antingen fel på testet eller så finns det förmildrande omständigheter. Wada sätter upp regler som gäller för hela världen utom Sverige.

Den här kommentaren är i det närmaste befängd: "Tabletten Zyrtec® borde absolut inte vara ett förstahandsval i dopningssammanhang.", men den går fortfarande att använda i dopningssammanhang?!

Det är något sjukt med svensk media som får en att tänka på gamla Sovjet!

GoranS skrev:
> Flera som har åsikter om Bäckström
>
> http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/langt-ifran-s
> jalvklart-att-falla-backstrom_3314354.svd
>
> Precis som en hel del andra verkar de knappt se
> möjligheten att Bäckströms utsaga om hur han
> fått i sig pseudoefedrin skulle kunna vara falsk.
>
>
> En sak jag f.ö. inte fattar är varför det i
> artiklar/debattinlägg i tidningar nästan aldrig
> ges explicita referenser. Undantag är möjligen
> någon faktaruta där det kan stå att
> informationen är hämtad från Wikipedia, NE, ...
> I den aktuella debattartikeln hänvisas till
> studier i ordalag som "Det finns nyligen
> publicerade studier .." och "I en annan färsk
> studie ...". Varför inte ange referenser s.a. den
> intresserade läsaren kan gå vidare och läsa.
> Är ju knappast s.a. en professor och en docent
> kan vara ovana att ange referenser i artiklar.

Dopingtråden
Notera dock att just här ska man nog inte skylla på media alltför mkt. Det är trots allt en debattartikel av två forskare och inte något som några journalister kokat ihop. Visst kan man säga att redaktionen i någon mån beslutar vad som de ska ta in i tidningen, men jag tycker nog att det mer är skribenterna än media som får stå med skammen här.

Dopingtråden
AxelSthlm skrev:
> Du vet vad du talar om frippegiubben, det märks!

Hehe, just det, glasklara besked, precis som IOK & co!

Jag frågade frugan igår kväll (hon är läkare och har nog lite bättre koll på hur kroppen funkar än jag), och hon sa att det anrikas inte nåt i urinblåsan, den är bara en behållare.
Utsöndringen sker i njurarna. Däremot blir koncentrationen större om man är uttorkad och samma mängd doping ska ur kroppen mha mindre vätska.
Hon sa att om det ska vara ett rättvisande prov så ska man antingen först tömma blåsan helt och sen dricka massa vatten och sen vänta och kissa igen när man blir nödig. Eller så måste man på nåt vis ta hänsyn till koncentrationen av urinämnen (eller molariteten tror jag hon uttryckte det) i förhållande till mängden doping.

Nån som vet hur ett dopingprov (urinprov) går till i praktiken? Det kanske står i tråden men jag orkar inte läsa 60+ sidor...

Dopingtråden
schture skrev:
> Wada sätter upp regler som
> gäller för hela världen utom Sverige.

Och Spanien.

Dopingtråden
Ja det stämmer i det här fallet. Men faktum kvartstår att de bara lägger ett vetenskapligt perspektiv på den helt onyanserade skygglappsjournalistik som media driver på, "han tog bara sin medicin! det är alla andras fel! IOK ska lära sig!", alltså passar den perfekt in den helhet media vill förmedla Svensson i stugorna, "Alla svenskar har rent samvete! Det är bara Norrmän, Finnar och Sydeuropeiskt slödder som fuskar!" :-)

GoranS skrev:
> Notera dock att just här ska man nog inte skylla
> på media alltför mkt. Det är trots allt en
> debattartikel av två forskare och inte något som
> några journalister kokat ihop. Visst kan man
> säga att redaktionen i någon mån beslutar vad
> som de ska ta in i tidningen, men jag tycker nog
> att det mer är skribenterna än media som får
> stå med skammen här.

Dopingtråden
Tv tips, den olympiska drogskandalen

http://www.tv.nu/p/14022812501355tv10

Brittisk dokumentär från 2007. De var östtysklands stora hopp - den kvinnliga idrottseliten - som slog världsrekord och innebar prestige för den kollapsande kommuniststaten. Tjugo år senare har dessa enastående atleters kroppar förstörts, efter att ha intagit stora mängder manliga hormoner och anabola steroider - förgiftade av de människor de litade på. Över 10 000 idrottare tog droger på uppmaning av staten. Många kvinnor tros ha dött, eller fått livshotande hjärtproblem. Missfall och fosterskador är långt över genomsnittet för dessa kvinnor, och det kan finnas tusentals som har drabbats funktionshinder. För första gången berättas nu om det fasansfulla statskontrollerade experimentet. Med hjälp av vittnesmål och dramatiska rekonstruktioner visar denna dokumentär hur kvinnor ovetande uppoffrade sin hälsa, och i vissa fall sina liv, för att bringa ära till en nation.

Dopingtråden
Ett fredagsnöje, gissa vem som sa såhär om några skidskyttar inför spelen "Om man håller på med det här, som är i gränszonen eller över vad som är tillåtet, finns det olika vägar. Att göra det direkt innan OS är direkt vansinnigt. Det är som att köra i 220 förbi en skola veckan det är skolstart".

Dopingtråden
janolle skrev:
> Hur gick det för Linda Haglund ...-.sen ??

Hur gick det för Dan Kullgren ,,,,Sen ??

Dopingtråden
janolle skrev:
> janolle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur gick det för Linda Haglund ...-.sen ??
>
>
> Hur gick det för Dan Kullgren ,,,,Sen ??

Hur gick det för Niklas Axelsson.....Sen ??

Dopingtråden
janolle skrev:
> janolle skrev:
> -----
> > janolle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur gick det för Linda Haglund ...-.sen ??
> >
> >
> > Hur gick det för Dan Kullgren ,,,,Sen ??
>
>
> Hur gick det för Niklas Axelsson.....Sen ??

Hur gick det för Ludmila enqvist....Sen ??

Dopingtråden
Björn Waldebäck!

jonas-ni skrev:
> Ett fredagsnöje, gissa vem som sa såhär om
> några skidskyttar inför spelen "Om man håller
> på med det här, som är i gränszonen eller
> över vad som är tillåtet, finns det olika
> vägar. Att göra det direkt innan OS är direkt
> vansinnigt. Det är som att köra i 220 förbi en
> skola veckan det är skolstart".

Dopingtråden
janolle skrev:
> janolle skrev:
> -----
> > janolle skrev:
> >
>
> > -----
> > > janolle skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Hur gick det för Linda Haglund ...-.sen ??
> > >
> > >
> > Hur gick det för Dan Kullgren ,,,,Sen ??
> >
> >
> > Hur gick det för Niklas Axelsson.....Sen ??
>
>
> Hur gick det för Ludmila enqvist....Sen ??

Ulf Bengtsson hur klara han sig ??

Dopingtråden
janolle skrev:
> janolle skrev:
> -----
> > janolle skrev:
> >
>
> > -----
> > > janolle skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > janolle skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Hur gick det för Linda Haglund ...-.sen
> ??
> > > >
> > > >
> > > Hur gick det för Dan Kullgren ,,,,Sen ??
> > >
> > >
> > > Hur gick det för Niklas Axelsson.....Sen ??
> >
> >
> > Hur gick det för Ludmila enqvist....Sen ??
>
>
> Ulf Bengtsson hur klara han sig ??

Dennis Ström ??

Tillbaka
Topp