Dopingtråden

Dopingtråden
personligen ser jag josefsson som programledare.
Det var väl inte han som gjorde jobbet bakom panama, avstängda läkare eller för den delen snowden.. =)

Dopingtråden
Nu har jag ingen koll på hur UG ser ut idag, men han var ju i alla fall tidigare ute och ställde frågor till "de skyldiga". Men, visst, själva grävandet stod säkert andra för.

En fara med ett program av den typen som går på veckobasis och gjort det många år är att målet blir att producera en timmes underhållande TV om något som gör folk upprörda, snarare än att när man fått nys om något som potentiellt är felaktigt och verkligen upprörande undersöka detta och om det visar sig att det verkligen är fel som begåtts producera ett program. Det senare är förstås mkt dyrare och gör tablåläggning svårare då det är svårt att veta när man hittat något intressant och om man hittat något intressant vill man troligen sända det så snart som möjligt.

Dopingtråden
GoranS sa:
Nu har jag ingen koll på hur UG ser ut idag, men han var ju i alla fall tidigare ute och ställde frågor till "de skyldiga". Men, visst, själva grävandet stod säkert andra för.

En fara med ett program av den typen som går på veckobasis och gjort det många år är att målet blir att producera en timmes underhållande TV om något som gör folk upprörda, snarare än att när man fått nys om något som potentiellt är felaktigt och verkligen upprörande undersöka detta och om det visar sig att det verkligen är fel som begåtts producera ett program. Det senare är förstås mkt dyrare och gör tablåläggning svårare då det är svårt att veta när man hittat något intressant och om man hittat något intressant vill man troligen sända det så snart som möjligt.

Gör man saker som ska betala sog genom att folk vill betala för det så får man göra sånt som folk vill ha. En befolkning får i mångt och mycket det medielandskap man förtjänar/vill ha. Eller iaf det majoriteten vill ha.

Dopingtråden
hm sa:

Nämen, alltså, norrmän och svenskar är aldrig dopade.
Det var ju ett "misstag" av skidförbundet eller något sådant och det är alltid så när norrmän och svenskar är inblandade*.
Inte ska väl stackars Sundby behöva lida p g a förbundets misstag.

* Förutom när vissa norrmän och svenskar är dopade men då är det sådana som Engqvist och Aregavi
och dom är väl typ inga riktiga svenskar, alltså är norrmän och svenskar aldrig dopade.

/Fedde (som är väldigt allvarlig nästan jämt)

Dopingtråden
men UG såg till att det startades en utredning angående sjöfartsverket! Det har aldrig Danne E fått till (anklaga en förövare)
"Sedan det första av flera reportage sändes har konstitutionsutskottet kritiserat Sjöfartsverket och den före detta infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) för köpet av de nya räddningshelikoptrarna. Även Konkurrensverket och justitieombudsmannen utreder upphandlingen och hur Sjöfartsverket agerat."

Dopingtråden
tbx till Sundby

Efter 18 månader.
Av med prispengar (som förbundet betalar tbx var ju bara drygt en miljon )
Avstängd 2 månder på sommaren från ingen tävling med andra ord.

men han grinade i TV
precis som Marion Jones
& Mr Armstrong..

Dopingtråden
Det här med Sundby. Vacchi nämnde det två gånger, först lite kort och att dom skulle ta reda på lite mer, sedan en gång till. Första gången var antingen under sändningen i förrgår eller tidigt igår (kommer inte ihåg riktigt), och andra var lite senare i gårdagens sändning.

Vid bägge tillfällena kunde man tolka det som Vacchi sa att Sundby dels missat att ansöka om dispens men också, och allvarligare, legat över tillåten mängd även med tillstånd. Första gången uttryckte Vacchi det så att man även kunde förstå det som att Sundby "bara" legat över gränsen för när man måste ha tillstånd, bara uttryckt lite slarvigt. Men andra gången framgick det tydligt att Vacchi menade att han hade legat över någon gräns även om han hade haft dispens. Av de tidningsartiklar jag läst så skulle det endast vara att han missat att söka dispens.

Någon som vet hur det ligger till. Är Vacchi ute och cyklar, eller jag missförstår honom? Om det är så som jag förstår Vacchi så är det definitivt allvarligt, att Norska skidförbundet då skall bortförklara allt med "ett misstag" är ganska grovt, och lite svenskt.
Som sagt, någon som vet hur det ligger till?

Senast ändrad:
Dopingtråden
me.I.am sa:
Ola Orädd sa:

Blir ändå inte riktigt klok på det. Man måste ha dispens för att använda Ventoline, men är gränsvärdet för när man måste ansöka om dispens, eller man måste alltid ansöka om dispens och gränsvärdet är maxgräns även med dispens?

Det finns studier som pekar åt att det kan finnas en anabol effekt av nämnda preparat i höga doser, jag tror inte det är helt bevisat utan att det finns studier som pekar åt det hållet. Jag gissar att det är därför man satt ett maxintag / dygn?

Dopingtråden
Vraket sa:
me.I.am sa:
Ola Orädd sa:

Blir ändå inte riktigt klok på det. Man måste ha dispens för att använda Ventoline, men är gränsvärdet för när man måste ansöka om dispens, eller man måste alltid ansöka om dispens och gränsvärdet är maxgräns även med dispens?

Det finns studier som pekar åt att det kan finnas en anabol effekt av nämnda preparat i höga doser, jag tror inte det är helt bevisat utan att det finns studier som pekar åt det hållet. Jag gissar att det är därför man satt ett maxintag / dygn?

Menar inte att vara tjatig men är maxgränsen för när man måste ha dispens, eller en absolut maxgräns även om man har dispens?

Dopingtråden
Norge, och Sverige, är ju så väldigt mot doping. Sundbys reaktion borde vara "ja det var väldigt klantigt av mig, tråkigt för mig men samtidigt bra att se att testerna fungerar. Jag tar självklart konsekvenserna av mitt misstag, det skulle inte fungera med undantag i vissa fall".

Men i stället samma tråkiga reaktion man sett alltför många gånger från fuskare. Tårar av självömkan istället för skam.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
Bäckis fick silvermedalj och hela TV-program om sin oskuld trots att han fälldes. Han var ju ishockeyspelare!

Kan vi inte skippa den här bitterheten mot fotboll och hockey som ständigt kommer fram i diverse trådar, inte bara från dig. Det är så loseraktigt på nåt sätt.

Dopingtråden
Säg att vi hade fått fram en ny cykelstjärna i Sverige, kanske vunnit någon etapp i TdF/Girot, varit GC topp 10. Haft en svensk helylleimage. Det hade skrivits spaltmetrar om honom. Hade han sen "missat" att söka dispens för någon astmamedicin som inte helt säkert ger någon fördel så kan jag garantera att han fått samma behandling som Bäckström. Ta av offerkoftan.

Dopingtråden
Och nu kom nyheten att IOK viker ned sig och låter statsdopade ryssar var med i OS. Hurra! Jag kommer att betrakta varenda eventuell ryss på pallplats som dopad.

Dopingtråden
Känns som att IOK spelar bort sig själva, först med fulspel och mutor för att utse arrangörsland/ort, sen utan ryggrad för att hålla nationella dopningsprogram borta från friidrotten. Fast vem är förvånad?

Dopingtråden
Fast man kan inte utesluta att det finns en eller ett par rena ryska idrottsmän i OS-truppen. Då hade de blivit kollektivt bestraffade och fått sina mänskliga rättigheter kränkta av en uteslutning.

Dopingtråden
NLC sa:
DT sa:
Fast man kan inte utesluta att det finns en eller ett par rena ryska idrottsmän i OS-truppen. Då hade de blivit kollektivt bestraffade och fått sina mänskliga rättigheter kränkta av en uteslutning.

Hetej det inte kjänkta?

Tror väl inte att det står något i FNstadgarna för mänskliga rättigheter om rätten att delta i idrottstävlingar:-)

Dopingtråden
Tillbaka
Topp