Dopingtråden

Dopingtråden
DT sa:
Fast man kan inte utesluta att det finns en eller ett par rena ryska idrottsmän i OS-truppen. Då hade de blivit kollektivt bestraffade och fått sina mänskliga rättigheter kränkta av en uteslutning.

Med tanke på antalet cyklister i yttersta världseliten från, säg Armstrongeran, som visat sig vara dopade hade det rimliga varit att slänga ut cykeln från OS-programmet inför Peking.

Och hur är det egentligen med 100-meterslöpare. Dopade hela bunten i toppen. Släng ut 100 meter från OS. Visst, det kan väl finnas någon odopad svensk, men det är ingen mänsklig rättighet att få ställa upp på OS.

Dopingtråden
Tyson Gay "In July 2013, it was announced that Gay had tested positive for a banned substance, following which he withdrew from consideration for the World Championships in Moscow. The United States Anti-Doping Agency (USADA) suspended him until June 23, 2014, and stripped him of his silver medal from the 2012 Summer Olympics as a result.
Gay is a two-time winner of the Jesse Owens Award, was the 2007 IAAF World Athlete of the Year, won Best Track and Field Athlete for Track & Field News in 2007 and for ESPY Award in 2008 and 2011. He has also achieved multiple Men's season's best performances in the 100 m and 200 m."

Är det någon som vet vilken substance det var?

Dopingtråden
RockyM sa:
Tyson Gay "In July 2013, it was announced that Gay had tested positive for a banned substance, following which he withdrew from consideration for the World Championships in Moscow. The United States Anti-Doping Agency (USADA) suspended him until June 23, 2014, and stripped him of his silver medal from the 2012 Summer Olympics as a result.
Gay is a two-time winner of the Jesse Owens Award, was the 2007 IAAF World Athlete of the Year, won Best Track and Field Athlete for Track & Field News in 2007 and for ESPY Award in 2008 and 2011. He has also achieved multiple Men's season's best performances in the 100 m and 200 m."

Är det någon som vet vilken substance det var?

Ryktas att det var en "anti-age"-kräm med testosteron, DHEA, IGF-1 och somatropin och att Tyson inte läste på burken. https://www.propublica.org/article/cheat-sheet-the-tyson-gay-file

Dopingtråden
Nåt liknande som golfaren Vijay Singh åkte dit för att ha använt samma år. Men han stämde väl golfförbundet och blev senare friad. :-)

Senast ändrad:
Dopingtråden
Jag är inte alls påläst när det gäller Tyson Gay och hans hudkräm men jag skulle gissa att han mikro-doserar testosteron regelbundet (precis som cyklisterna gör/gjorde, tex Hamilton och Armstrong). Han anpassar doseringen för att precis klara sig i en kontroll, men om han ändå skulle testa positivt så har han förberett sig med en "bortförklaring" (hudkrämen) för att i alla fall komma lite lindrigare undan.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Ganska osmart att lägga två månadslöner på en cykel. Har svårt att tänka mig att man cyklat mer än 1% snabbare jämfört med en cykel för en månadslön. Och i så fall tar det även om man cyklar så extremt mycket som 20 tim/vecka året om 16 år innan man tjänat in en månads arbetstid (ca 160 tim)!

Fel tråd?

Dopingtråden
Jag har en träffsäkerhet på ca 80% med mina feta fingrar när jag ska välja ett inlägg i listan. Så det blir fel ibland om man inte kollar att man hamnade rätt innan man börjar skriva...

Dopingtråden
Bert sa:

Har dom inga dopingkontroller i NHL?
Jag har svårt att tänka mig att en nykomling kör något riktigt avancerat dopingprogram designat för att klara standardtester för tex anabola steroider eller vad tror ni?

Förresten ser han inte sådär jättestor ut tycker jag. Han är 20 år och kör säkert en massa stenhård styrketräning samtidigt som han nog sköter sin kost, klart grabben blir fit och går upp en del i vikt.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Supertramp sa:
.

Jo, men laget/spelaren har rätt att vägra:

"Nordamerikanska proffsligor
Ett stort problem för det internationella antidopningsarbetet är att privata proffsligor som till exempel NHL, NBA och NFL själva kan diktera dopningsreglerna. De kan även förbjuda t.ex. WADA att testa spelare i dessa ligor, vilket bl a skapat problem när svenska ishockeyspelare från NHL är hemma i Sverige och då måste vägra lämna dopningsprov."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dopning

Vore kul att översätta detta till cyklingen:

Vi ville testa men Astana sa nej !

undrar vad pressen skulle skriva om det?

Senast redigerad av en moderator:
Dopingtråden
Supertramp sa:
Bert sa:

...

Förresten ser han inte sådär jättestor ut tycker jag. Han är 20 år och kör säkert en massa stenhård styrketräning samtidigt som han nog sköter sin kost, klart grabben blir fit och går upp en del i vikt.

+1

I det här avsnittet av podden Tyngre diskuterar de Zlatans omtalade viktuppgång: http://tyngre.se/podcasts/tyngre-tr...tudier-kring-hmb-lchf-och-konditionstraening/

Dopingtråden
Supertramp sa:
Bert sa:

Jag har svårt att tänka mig att en nykomling kör något riktigt avancerat dopingprogram designat för att klara standardtester för tex anabola steroider eller vad tror ni?

LöL

Dopingtråden
Många samveten borde vara mindre rena...

"Christian Svanqvist känner sig bestulen. Tidigare såg han Djatjenko som en vän.

– Han är en fuskare och på grund av honom kommer jag aldrig kunna säga att jag är en olympier. Något som drivit mig de senaste 20 åren och något som jag offrat oerhört mycket för att uppnå. Jag är förkrossad och kommer troligen aldrig att komma över det här."

http://www.dn.se/sport/os/ryska-dopningen-odelade-svanqvists-os-drom/

Dopingtråden
garfunkel sa:
sivan sa:
Bert sa:

Är bilderna från när han bliv draftad (som 14-åring) och i dag som 20-åring! och folk tycker han har lagt på sig mycket muskler på dessa 6 år?

Han draftades 2014.

Så han har lagt på sig 6 år på 2 år? Doping! Eller?

Dopingtråden
Mooshie sa:
garfunkel sa:
sivan sa:
Bert sa:

Är bilderna från när han bliv draftad (som 14-åring) och i dag som 20-åring! och folk tycker han har lagt på sig mycket muskler på dessa 6 år?

Han draftades 2014.

Så han har lagt på sig 6 år på 2 år? Doping! Eller?

ha ha ja hörde bara något om 14..

Dopingtråden
Är det någon som egentligen tror att Norska skidundret beror på överlägsna träningsmetoder?
Det återkommande "alla norrmän/kvinnor åker skidor" ger jag inte mycket för, om det skulle vara förklaringen skulle Norrmännen dominerat längdskidåkningen de senaste 100 åren.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Är det någon som egentligen tror att Norska skidundret beror på överlägsna träningsmetoder?
Det återkommande "alla norrmän/kvinnor åker skidor" ger jag inte mycket för, om det skulle vara förklaringen skulle Norrmännen dominerat längdskidåkningen de senaste 100 åren.

Nja.. Du har inte bott i Norge va?
Det är så klart olika i olika delar av Norge men i den lilla ort jag bodde i det Norska fjordlandskapet gick alla (eller iaf majoriteten) på tur väldigt ofta, alltså flera ggr/vecka, skidor på fjället året runt. Bebisar följer med i bärstol tills de kan gå själva. 5-6 åringar hade sk uteundervisning och gick på tur med skolan en gång i veckan. Det är en helt annan kultur än i Sverige upplever jag det som, mtp hur man lever och rör sig utomhus i ur och skur och det är mer utmanade landskap att ta sig från A-B.

Dopingtråden
Jenny W sa:
NLC sa:
Åsso har de brunost.

Bara en sån sak gör att folk har pannben som inga andra ;)

Tvingas man äta brunost klarar man allt.

Sen är det ju faktiskt så att norge är platt i ungefär lika stor utsträckning som sverige är rejält kuperat. Dvs inte så mkt. Norge är, till stor del, väldigt, väldigt kuperat. Sverige ser ut som en Ikeaparkering i jämförelse. Och som Jenny säger har de en helt annan kultur där.

Jag tror dock fortfarande att de är dopade. Men det tror jag om alla elitidrottare, oavsett nation.

Dopingtråden
Jenny W sa:
me.I.am sa:

Nja.. Du har inte bott i Norge va?
Det är så klart olika i olika delar av Norge men i den lilla ort jag bodde i det Norska fjordlandskapet gick alla (eller iaf majoriteten) på tur väldigt ofta, alltså flera ggr/vecka, skidor på fjället året runt. Bebisar följer med i bärstol tills de kan gå själva. 5-6 åringar hade sk uteundervisning och gick på tur med skolan en gång i veckan. Det är en helt annan kultur än i Sverige upplever jag det som, mtp hur man lever och rör sig utomhus i ur och skur och det är mer utmanade landskap att ta sig från A-B.

Det var liksom det jag menade med "alla norrmän/kvinnor åker skidor", den vanliga förklaringen lite nedkortad. Jo jag har bott i Norge en period.
Återigen, om detta skulle vara förklaringen så hade Norge dominerat i 100 år typ. Såvida dom inte började gå på tur för 10-15 år sedan.

Tillbaka
Topp