Dopingtråden

Dopingtråden
Så mycket för oannonserade test, det förs ju fram som en garanti för rena idrottare. Då har alla en marginal på 2 missade tester, blir det en tredje kan dom överklaga, någon går säkert att härleda till något blödigt. Suck...

"en av missarna var pga akut allvarlig sjukdom inom familjen", bättre än kontaminerat Kinakött?
Som Luthman skriver, hur hade hon gjort om det varit en viktig tävling (om förklaringen nu stämmer)? Och att meddela ändring i kalendern är väl inte så svårt, mycket som skall roddas i en sådan situation, då tror jag inte att detta skulle öka arbetsbördan nämnvärt.

Angående att det är relativt vanligt med missade tester. Man skall väl inte vara för hård. Alla på världselitnivå är förmodligen lite bohemiska, lever sina liv oplanerat, så att man hux flux inte är där man förväntas vara är inget konstigt :\

Nej, avstängning direkt vid 1 miss, eftersom det uppenbarligen går att häva om det finns "goda skäl" så borde det definitivt vara så, annars är det en väldigt uddlös regel.
Tror inte dom har så många out of competition-tester under ett år faktiskt.

Dopingtråden
Jag kan säga att jag själv skulle avstå från att tävla på den högsta nivån (om jag hade haft gener och förutsättningar för det) just pga att jag inte skulle dels stå ut med, dels vara alert nog att hålla koll på, vistelserapporteringen. Jag är disträ och glömmer ofta saker, särskilt när det börjar bli rutinartat. Iofs inte i jobbet, lustigt nog, men i vardagen, på fritiden.

Dopingtråden
Om du skulle tävla på högsta nivå vore det med stor sannolikhet ditt yrke och då skulle det ju inte vara ngt problem om du inte glömmer saker på jobbet.

Dopingtråden
Läste Tyler Hamiltons bok, väldigt intressant och Spot on !! En suverän och intressant historia. " The Secret Race inside the Hidden world! ". Det är lätt att förstå att många valde att ta extra medel, efter några år som proffs så måste man välja: --- sluta och åka hem, eller börja dopa och köra på .... !!

Dopingtråden
Och att åka hem kanske inte är så lockande för en ung sydeurope som satsat hela sin ungdom på cyklingen och saknar utbildning och där hemlandet har jättehög arbetslöshet.

Dopingtråden
Jag älskar att när hon ska försvara sina missade test så drar hon till med "I’m one of the most tested athletes in the world,’ she said. ‘I’ve been tested at least 16 times this year". Var nån annan med initialerna LA som sa så...

Dopingtråden
Bra! Då slänger vi även ut Kartago, Lübeck och Brittiska Honduras s.a. vi inte riskerar att några andra dopade historiska övervintrare dyker upp.

Dopingtråden
AAAAASG!!!!

RyskMygga.jpg

Dopingtråden
Om man bara tänker på underhållningsvärdet så är det ändå ganska kul att kolla på elitidrott på tv, men sen vet man ju att att några har troligtvis fuskat, mer eller mindre, med dopingmedel . Men egentligen bryr jag mig inte så mkt, det är ändå häftigt att se.
Men det är klart att om det kom fram att en dopad Norsk skidåkare vunnit Wasa-loppet, eller vunnit VM fristil före Kalla, då skulle man nog bli förbannad. Eller om man tävlade själv och inte hade någon chans mot dopade deltagare ...

Dopingtråden
Om en tyngdlyftare skulle ta EPO, utan att det fanns medicinska skäl för det, skulle det ju inte bara vara dopning utan också ett bevis på att personen var hjärndöd, dum i huvudet och/eller extremt desperat.

Dopingtråden
Vernersson sa:
GoranS sa:
<klipp klipp> ett bevis på att personen var hjärndöd, dum i huvudet och/eller extremt desperat.

Gäller inte det där all form av doping om vi ska vara helt ärliga? ;-)

Tycker det är viss skillnad på att ta preparat som kan påverka prestationen positivt och sådana som rimligen inte har någon som helst inverkan. Åtminstone har jag aldrig hört talas om att EPO skulle ha någon positiv inverkan i en gren som inte har med syreupptag att göra. Och tyngdlyftningsförmågan kan väl rimligen inte påverkas positivt av bättre syreupptag!?

Dopingtråden
hesten sa:
Tillbaka till verkligheten efter OS.
Norge och astma behandling.
"Nå kan TV 2 avsløre at friske løpere ble tilbudt astmamedisin før de skulle gå løp for Norge sist vinter.
– Dette er forebyggende helsearbeid, sier sportssjef Vidar Løfshus."

http://www.tv2.no/sport/8541900/

Helt underbar intervju.
När norska sportchefen får frågan varför de ger astmamedicin till friska personer kläcker han ur sig:

– Jo, men dette har ikke noe med astma å gjøre. Det er jo her mange misforstår, vi behandler luftveier. Og det er vår plikt som støtteapparat slik at folk er friskest mulig.

Ibland är det bättre att vara tyst...

Dopingtråden
Om jag fattar det rätt rör sig detta om preparat (Paralgin och Ibux) som inte står på WADAs lista över huvud taget. Tyvärr(?) är det väl så att allt som inte förbjudet kommer att användas om det finns någon indikation/tro på att det kan ge resultatförbättring. Meldonium är ju ett bra exempel (innan det förbjöds). Har svårt att tänka mig att det fanns några idrottare som av medicinska skäl behövde preparatet. Det hindrade dock inte en stor mängd personer att använda det.

Så detta är ju en annan historia än den i Sundby-fallet där det dels var ett preparat som krävde dispens (vilket han inte hade) och dels att det finns ett gränsvärde som han legat strax över vid åtminstone ett par tillfällen.

Dopingtråden
Det hela måste ju vara kopplat till hur stor andel utvecklar besvär som är något som helst problem i resp. utanför elitidrottsutövandet?

Sen är det i mitt tycke en inte helt enkel gränsdragning kring om det ska vara tillåtet att med mediciner kompensera för av utövandet framkallade prestationsförsämrande "skador".

Dopingtråden
Det handlar ju om mer än prestationsförsämringar. Det kan ju bli fråga om livslånga besvär och allvarliga problem senare i livet. Inte konstigare än att linda knän i vissa sammanhang för att förhindra knäproblem. Nä, detta med astmamediciner är ett villospår i dopingdebatten.

Dopingtråden
De flesta mediciner har biverkningar. Att ge en medicin till en person som inte har någon nytta av den är därmed i mina ögon inte helt oproblematiskt. Sen är det förstås alltid ett vägande av fördelar mot nackdelar/risker. Jag har ingen aning om hur riskerna ser ut för skador kontra biverkningar samt hur många som kan förväntas drabbas av problem vid resp. utan förebyggande medicinering med olika astmamediciner. Utan det kan jag inte ha en uppfattning i just denna fråga.

Sen finns det något som skaver lite med medicinering då jag har någon (orealistisk och romantiserad) bild av att elitidrott borde handla om att se vad människokroppen klarar av "på naturlig väg". Naturligtvis är "på naturlig väg" ytterst flummigt, men att ta mediciner faller i min värld inte inom ramarna för det.

Dopingtråden
Obehandlad astma kan ju i sig leda till permanent nedsatt andningsförmåga.

Att tejpa knä och leder för att undvika skador är ju en sak, men att ta läkemedel för att undvika besvär, ja då kanske rätt väg är att avsluta sin karriär. Lite raljerande, jag vet, för det mesta är det ju inte bara svart och vitt.

Dopingtråden
Är det inte i just resonemang "jag tar detta så att inte...." som dopingen har (en del av) sin grogrund.
Allt handlar ju om att flytta fram gränser, när man har flyttat gränsen en gång blir det enklare att flytta den igen.

Tillbaka
Topp