Dopingtråden

Dopingtråden
Som skidälskande finne så är jag idag så förbaskad skadeglad - nästa så jag lite skäms över det.
Jag håller med Lasse Anrell, stäng av norrmännen.

Dopingtråden
26er sa:
Undrar mest vad alla dessa sommarpendlare trycker i sig för nåt för att bli så jäklars aggressive som de är i sin framfart. Någon som vet nåt?

En del sommarpendlare misstänker jag tar någon kombinationsbehandling med balansförsvagande och muskelförsvagande då de rör sig som sengångare och har riktningsstabilitet som en studentskiveyngling klockan tre på morgonen.

Dopingtråden
Hur vet man att det är just den salvan hon använt? Vad säger att hon inte tryckt i sig steroiden på annat sätt och haft en färdig ursäkt, in case of liksom.

Jag menar man ger astmamedicin till friska och Sundby har "råkat" trycka i sig alldeles för mycket dopingklassad astmamedicin utan dispens, varför ska vi tro Norge denna gång? Fool me ones...

Dopingtråden
ercaen sa:
Hur vet man att det är just den salvan hon använt? Vad säger att hon inte tryckt i sig steroiden på annat sätt och haft en färdig ursäkt, in case of liksom.

Jag menar man ger astmamedicin till friska och Sundby har "råkat" trycka i sig alldeles för mycket dopingklassad astmamedicin utan dispens, varför ska vi tro Norge denna gång? Fool me ones...

Ser ut som hon antingen verkligen hade problem med läpparna eller hade någon cover-up på gång redan innan hon testades. https://www.instagram.com/p/BJ-XPSDjE3G/?taken-by=skilandslaget

Dopingtråden
"Clostebol is a relatively mild steroid, as the powerful drugs go. It actually just mimics testosterone, so that the body spends time breaking it down, rather than testosterone itself. And due to a slight difference in its chemical makeup than testosterone, when the body does try to break it down, the resultant chemical is something other than estrogen. Testosterone breaks down into estrogen, and high estrogen levels are considered counterproductive to muscle growth. So clostebol keeps testosterone levels high, estrogen low, and leaves little trace — a good position for anyone trying to build more muscle.

With few side effects, it’s an effective and sneaky way to juice"

https://www.inverse.com/article/150...ugs-that-got-dee-gordon-an-80-game-suspension

Dopingtråden
Enligt norska kollegor var tydligen Therese ute i meda för ett tag sedan och hävdade att det alltid är utövarens ansvar att se till att hen inte får i sig något otillåtet.... Hycklare, någon? Ska som sagt var bli väldigt intressant vad påföljden av detta blir.

Dopingtråden
Aliide sa:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3277&grupp=9111&artikel=6539696

Lär ju förövrigt smörjt på rätt bra med salva på läpparna när det visar avslag i urinen liksom.

Och som sagt så går nämnda salva inte att få tag på utanför Latinamerika... Inget jäkla misstag att "råka köpa fel salva"!

Det hävdas från landslagsläkaren att krämen inhandlades på italienskt apotek. Torde gå rätt lätt att avgöra om den finns där eller inte.

Dopingtråden
Budskapet på presskonferensen verkar vara att Johaug först testade en kräm som inte gav någon effekt och sedan tog den som ska ha gett det positiva provet. Vid båda tillfällena ska hon ha frågat läkaren om de var OK ur dopningshänseende. Antingen har de beslutat sig för att "offra" läkaren eller så är storyn sann och läkaren komplett inkompetent.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Läkaren: "jeg har meddelt overfor Løfshus at jeg trekker meg med umiddelbar virkning", vilket väl betyder att han avgår om jag inte helt misstolkar norskan.

Dopingtråden
clnr sa:

Skrivet av en fuskare som även kläckt ur sig saker som "7-times @LeTour winner @lancearmstrong is turning 45 today. Honored to have been standing on the podium with him." + en mängd kommentarer som stinker bitterhet. Känns inte som en källa som man kan sätta någon större tilltro till utan att åtminstone dubbelkolla sanningshalten i påståendet. Därmed inte sagt att det behöver vara fel, bara att jag skulle i alla fall försöka hitta någon mer trovärdig källa att dubbelkolla med.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Vi har alltså en världsstjärna som på landslagsläkares inrådan använder en salva som innehåller ett dopingklassat ämne. Och han typ "Oj då". Låter inte speciellt trovärdigt att han skulle ha så dålig koll?

Dopingtråden
GoranS sa:
Aliide sa:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3277&grupp=9111&artikel=6539696

Lär ju förövrigt smörjt på rätt bra med salva på läpparna när det visar avslag i urinen liksom.

Och som sagt så går nämnda salva inte att få tag på utanför Latinamerika... Inget jäkla misstag att "råka köpa fel salva"!

Det hävdas från landslagsläkaren att krämen inhandlades på italienskt apotek. Torde gå rätt lätt att avgöra om den finns där eller inte.

Finns i alla fall tillgängligt på följande italienska nätsida vilket kanske tyder på att det skulle kunna finnas på apotek i Italien: http://www.efarma.it/trofodermin-spray-cutaneo-30-ml-5-5.html

Dopingtråden
clnr sa:

Hans twitterflöde tycker jag indikerar att han tar varje tillfälle han kan för att misstänkliggöra allt och alla. Man skulle kunna tänka sig att han finner något nöje i det. Om han då googlar på preparatet ifråga och hittar en bild på en ask till detta preparat och det har en baksida som den som visas så får han vatten på sina kvarnar och slänger upp bilden. Så, jag säger absolut inte att det är ngt photoshoppande som ligger bakom.

Om man antar att det var p.g.a. Trofodermin-användning det positiva provet uppkom så kan det antingen varit så att asken såg ut som på bilden eller att den inte gjorde det. Jag har ingen aning om vilket som var fallet. Om asken såg ut som på Rassmusens bild är ju läkaren antingen blind eller så drog han chansade han på att ingen skulle syna bluffen (eller så är han en person som "offras" för att försöka rädda Johaug). Sen finns ju möjligheten att Rasmussens bild inte stämmer överens med hur den aktuella förpackningen såg ut. Jag har ingen aning om hur standardiserat detta är dels i Italien och dels internationellt (i händelse av att det inte var italienskproducerat).

Sen finns förstås möjligheten att det faktiskt inte alls är via Trofodermin som hon fått i sig substansen, d.v.s. att det varit dopning med anabola steroider i rent prestationshöjande syfte. Otvivelaktiga fakta i målet verkar vara att Johaug på en pressträff i början av september framträtt med läppar som föreföll vara i allt annat än gott skick. Det kan förstås vara så att hon höll på och dopade sig i prestationshöjande syfte och att läpparna var preparerade i syfte att kunna ge den nu givna förklaringen i händelse av att hon skulle bli testad och provet skulle visa sig vara positivt. Jag har inte koll på hur ofta Johaug brukar uppträda vid pressträffarna med läppar som ser ut som i det aktuella fallet. Om det är ovanligt, typ första gången, känns det som ett ganska utstuderat upplägg och i mitt tycke lite långsökt.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Den här krämen är skitbra!!!

rs_500x226-140814101615-charlie-kelly-sunscreen.gif

Dopingtråden
Here we go again. För oss som följt cyklingen en längre tid och hört den ena knäppare bortförklaringen än den andra så är det på gränsen till pinsamt att hävda att det var nån jävla kräm mot solbrända läppar. Tillåt mig småle..."saddle sores" brukade man dra till med. Skulle önska att hon på presskonferensen sa att my conscience is clean.

Dopingtråden
zodah sa:
Here we go again. För oss som följt cyklingen en längre tid och hört den ena knäppare bortförklaringen än den andra så är det på gränsen till pinsamt att hävda att det var nån jävla kräm mot solbrända läppar. Tillåt mig småle..."saddle sores" brukade man dra till med. Skulle önska att hon på presskonferensen sa att my conscience is clean.

Det som skulle kunna tala för att det är sant är att hon i 1-2 veckor innan dopningsprovet togs uppträdde med till synes sönderbrända läppar.

Är det någon som vet hur det är med detekterbarhet av substansen i fråga efter anv'ndninga av Trofodermin? Om dopningsvarningen på förpackningen som Rasmussen hade bild på var korrekt är det ju rimligt att anta att man kan testa positivt till följd av användning av medicinen på avsett sätt. Frågan är: hur länge kan det detekteras om det använts enligt instruktion (eller som läkaren sagt med ca 1 gram/dag i tio dagar)?

Dopingtråden
GoranS sa:
zodah sa:

Det som skulle kunna tala för att det är sant är att hon i 1-2 veckor innan dopningsprovet togs uppträdde med till synes sönderbrända läppar.

Är det någon som vet hur det är med detekterbarhet av substansen i fråga efter anv'ndninga av Trofodermin? Om dopningsvarningen på förpackningen som Rasmussen hade bild på var korrekt är det ju rimligt att anta att man kan testa positivt till följd av användning av medicinen på avsett sätt. Frågan är: hur länge kan det detekteras om det använts enligt instruktion (eller som läkaren sagt med ca 1 gram/dag i tio dagar)?

Mkt intressant att veta. Ang läpparna så känner jag inte till några omständigheter om johaug alls. Är det allmänt känt att hon hade solbränt läpparna (hur man nu gör det?) så finns det säkert ngt foto hon kan slänga fram.

Dopingtråden
Vilken amatör den norska läkaren verkar vara. När det positiva dopingprovet kom skulle han ju snabbt som attan se till att få fram ett bakdaterat TUE till Johaug.

You had ONE job, liksom.

Dopingtråden
zodah sa:
GoranS sa:
zodah sa:

Mkt intressant att veta. Ang läpparna så känner jag inte till några omständigheter om johaug alls. Är det allmänt känt att hon hade solbränt läpparna (hur man nu gör det?) så finns det säkert ngt foto hon kan slänga fram.

Finns en länk längre upp i tråden. Med tanke på att den ska ha varit tagen vid en pressträff så borde det finnas fler/bättre bilder om man googlar. Läpparna är också känsliga för solstrålning och du behöver inte några överdådiga google-skills för att övertyga dig om att det går alldeles utmärkt att bränna läpparna och att resultatet kan vara tämligen plågsamt.

Tillbaka
Topp