Dopingtråden

Dopingtråden
Från http://www.aftenposten.no/100Sport/...-har-prestasjonsfremmende-effekt-840265_1.snd

– Det er ingenting som tyder på at dette (clostebol) har prestasjonsfremmende effekt, sier medisinsk sjef i Antidoping Norge, Per Wiik Johansen, som kritiserte landslagslege Fredrik S. Bendiksen etter avsløringen.

Varför står preparatet på dopningslistan i så fall? Börjar lukta att de vill bygga upp för att låta Johaug klara sig undan med en varning.

Dopingtråden
GoranS sa:
Finns en länk längre upp i tråden. Med tanke på att den ska ha varit tagen vid en pressträff så borde det finnas fler/bättre bilder om man googlar. Läpparna är också känsliga för solstrålning och du behöver inte några överdådiga google-skills för att övertyga dig om att det går alldeles utmärkt att bränna läpparna och att resultatet kan vara tämligen plågsamt.

Håller med om att det är ganska långsökt att det skulle vara fejkat som någon slags cover up. Men samtidigt känns det ganska klantigt att bränna läpparna så pass att man behöver en ganska "kraftig" salva för att läka, är ju knappast första gången hon tränar på glaciär i starkt solsken.

Dopingtråden
Johaug.jpg

Dopingtråden
Mer än en gång jag tänkt på Ricco när Johaug blåst uppför backarna.
Praktiskt med ett olagligt "Lipsyl" i fickan om man mot förmodan åker dit.

Troligtvis inte första gången hon tränade i sol och borde väl då vara van att solskydda läpparna innan dom bränns sönder.

Dopingtråden
Värst vad drevet går mot Johaug. Har ni överhuvudtaget kollat på länken som GoranS postade där man de fakto ser den aktuella förpackningen:

trofodermin.jpg

Handen på hjärtat, hade inte ni också tolkat den symbolen som att det INTE är doping? Snarare som ett skydd mot doping, någon slags vaccination mot doping.

Dopingtråden
1888: Har själv vid några tillfällen glömt att smörja in någon del av kroppen och sen varit ute i kraftig sol ett antal timmar och fått betala i form av en bränna som oftast märks först på kvällen. Känns inte som något komplett orimligt.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Självklart kan man missa, men hon är ju proffs.
Hur många timmar/dagar tillbringar inte hon i denna miljö varje försäsong.
Hon har garanterat glömt det några gånger i sin karriär, men nu är ju hon
ganska rutinerad.

Dopingtråden
Jag har troligtvis berättat detta förut, men för ett antal år sen på mallis... fick jag som vanligt rejäla myggbett. Några av dessa blev kraftigt inflammerade och kliade nåt infernaliskt. Gick till ett apotek och frågade efter nåt för myggbett. Biträdet langade upp den vanliga, helt overksamma smörjan så jag visade betten. "o-la-la" sa hon och gick bakom kulisserna och började rota. Tillbaka kommer hon med en tub som har klar medicin-aura över sig. Börjar knappa in i kassan när jag ser att hon blir tveksam.... hon frågar om jag är ciclisto, si, competizione (eller vad det heter på spanska)? si (jag hade licens då). Och så sträcker hon sig över disken och tar tillbaka tuben. "No - esteroid" och viftade förmanande med fingret.

Dopingtråden
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/therese-johaug-i-tarar-efter-dopingbeskedet/

Therese Johaug sa:
– Jag tog det för att behandla en solbränd läpp. Många här i salen var i Livigno såg att jag hade problem. Läkaren köpte krämen, gav mig den i handen. Jag frågade om den fanns med på dopinglistan och han sa nej.

Nu är det på svenska och därmed inte ordagrant, men det är ändå något som skaver.
"Jag frågade om den fanns med på dopinglistan", känns inte jättenaturligt att ställa en sån fråga till en landslagsläkare som kommer med en salva, möjligen att hon lite skämtsamt sagt så, eller möjligen "du har väl kollat ordentligt så den inte är med på dopinglistan" i lite skämtsamt tonläge.

Som många konstaterat, det kan helt enkelt inte vara så amatörmässigt. Alla som idrottar på toppnivå vet att man måste dubbelkolla alla eventuella mediciner/kosttillskott, är man ren så gör man rimligtvis allt för att undvika såna här situationer.

Om det verkligen är läkaren som gjort ett misstag så skulle hon väl vara urförbannad på honom.

EDIT:
Kollade på intervjun i länken. När hon berättar om förloppet i Livigno, så stannar hon upp flera gånger och läser från en lapp eller något. Och att hon spurte sin lege om den fanns på dopinglistan säger hon 5 gånger. Nja...

Senast ändrad:
Dopingtråden
Glansen har falnat för det norska skidlandslaget.

Astmamedicineringen tycker jag är värre eftersom det skett systematiskt och medvetet, men detta läggs till ett system som uppenbarligen inte har tillräcklig koll på preparaten och alltid skyller på någon annan.

Dopingtråden
me.I.am sa:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/therese-johaug-i-tarar-efter-dopingbeskedet/

Therese Johaug sa:
– Jag tog det för att behandla en solbränd läpp. Många här i salen var i Livigno såg att jag hade problem. Läkaren köpte krämen, gav mig den i handen. Jag frågade om den fanns med på dopinglistan och han sa nej.

Nu är det på svenska och därmed inte ordagrant, men det är ändå något som skaver.
"Jag frågade om den fanns med på dopinglistan", känns inte jättenaturligt att ställa en sån fråga till en landslagsläkare som kommer med en salva, möjligen att hon lite skämtsamt sagt så, eller möjligen "du har väl kollat ordentligt så den inte är med på dopinglistan" i lite skämtsamt tonläge.

Som många konstaterat, det kan helt enkelt inte vara så amatörmässigt. Alla som idrottar på toppnivå vet att man måste dubbelkolla alla eventuella mediciner/kosttillskott, är man ren så gör man rimligtvis allt för att undvika såna här situationer.

Om det verkligen är läkaren som gjort ett misstag så skulle hon väl vara urförbannad på honom.

EDIT:
Kollade på intervjun i länken. När hon berättar om förloppet i Livigno, så stannar hon upp flera gånger och läser från en lapp eller något. Och att hon spurte sin lege om den fanns på dopinglistan säger hon 5 gånger. Nja...

Skulle gissa att norska förbundet har personer som är ansvarig för hur landslagets åkare presenteras, typ någon medieansvarig. Då situationen är rätt känslig skulle jag inte utesluta att någon sådan kan ha instruerat henne i vad hon ska säga (och inte säga) i sammanhanget.

Dopingtråden
H. sa:
Glansen har falnat för det norska skidlandslaget.

Astmamedicineringen tycker jag är värre eftersom det skett systematiskt och medvetet, men detta läggs till ett system som uppenbarligen inte har tillräcklig koll på preparaten och alltid skyller på någon annan.

+1

Verkar som skidlandslaget är någon avdumpningsplats för mindre kompetenta norska läkare.

Dopingtråden
GoranS sa:
Skulle gissa att norska förbundet har personer som är ansvarig för hur landslagets åkare presenteras, typ någon medieansvarig. Då situationen är rätt känslig skulle jag inte utesluta att någon sådan kan ha instruerat henne i vad hon ska säga (och inte säga) i sammanhanget.

Och även instruerat att hon skall uppträda osminkad. Och nej, sminket dom har när dom tävlar klarar säkert lite tårar också. Oskuldsfull.

Dopingtråden
me.I.am sa:
GoranS sa:

Och även instruerat att hon skall uppträda osminkad. Och nej, sminket dom har när dom tävlar klarar säkert lite tårar också. Oskuldsfull.

Givetvis med kläder utan sponsorloggor på... Nä det är givetvis inte regisserat...

Dopingtråden
json88 sa:
GoranS sa:
json88 sa:
Dopad som dopad, hur man får i sig preparatet är ointressant, det är bara om man är häst som man kan bli utan förskyllan.

Var det svar på min fråga, på någon annan fråga eller bara ett allmänt inlägg?
spelar det någon roll?

Nej, på ett diskussionsforum är det naturligtvis helt ointressant hur olika inlägg är relaterade till varandra. Att man ens delar upp dem i trådar (och på vissa forum trådarna i kategorier) är helt meningslöst. Idealet vore förstås en stor hög med osorterade inlägg utan någon som helst koppling, helst helt slumpmässigt presenterade.

Dopingtråden
GoranS sa:
json88 sa:
GoranS sa:
json88 sa:
Dopad som dopad, hur man får i sig preparatet är ointressant, det är bara om man är häst som man kan bli utan förskyllan.

Var det svar på min fråga, på någon annan fråga eller bara ett allmänt inlägg?
spelar det någon roll?

Nej, på ett diskussionsforum är det naturligtvis helt ointressant hur olika inlägg är relaterade till varandra. Att man ens delar upp dem i trådar (och på vissa forum trådarna i kategorier) är helt meningslöst. Idealet vore förstås en stor hög med osorterade inlägg utan någon som helst koppling, helst helt slumpmässigt presenterade.
Oj, ordningsman i skolan.

Dopingtråden
Ska man se nåt positivt med det hela så är det väl att fjolårets totala dominans på herr- och damsidan nu fått sin förklaring eftersom båda bevisligen ägnar sig åt doping.

Trist att Sundby inte blev avstängd.

Tillbaka
Topp